Annons:
Etikettförhållande
Läst 2694 ggr
Mr tony
2014-10-29 09:44

Det yttre spelar visst roll.

Brukar ni någonsin tänka på hur vida eran partner tycker att ni ser bra ut? Jag kan ofta känna mig ouppskattad när det kommer till mitt utseende… Känns som att jag får fiska efter komplimanger om mitt utseende och hur larvigt känns inte det… Tänker ofta att jag egentligen inte är hennes typ… Osäkerhet jag vet… Den enda jag vill ska tycka jag ser bra ut är min flickvän. Men ändå så är det som att trots vältränad kropp osv så är det fortfarande inte tillräckligt… Jag är bara inte den hon hade önskat sig… Och det tråkiga är att rent utseendemässigt så är hon det jag alltid velat ha… Och hade väl önskat att hon hade kännt lika starkt för mig… Hon säger så klart att jag är hennes typ… Men när hon tidigare har beskrivit sin smak så stämmer det på sätt och vis inte in på mig alltför mycket tycker jag,,, tycker isåfall att saker och ting hon har beskrivit har mera stämt in på killen hon dejtade innan mig. Hans hårfärg, hans ålder. Hans klädstil hans snälla charmiga personlighet. Och så kommer jag med med invandrar utseende, mera grov personlighet än charmig, klär mig inte alls då som hon gillar osv. Då undrar man ju om ens uppskattar ens utseende, eller hade hon hellre valt tex killen innans utseende och stil. Vet Att det låter som ren osäkerhet, men jag vill ju liksom att personen jag är med ska älska även mitt yttre, inte bara " hand insida är så fin så det gör så hand utsida också blir fin" Sedan kan jag också undra varför man har kvar bilder på Facebook på sitt ex? Är det verkligen okej ?

Annons:
Challa86
2014-10-29 09:55
#1

Klart det är okej att ha kvar bilder på sitt ex. Bara för att man gjort slut betyder det inte att man måste klippa kontakten helt. Exet kan faktiskt vara en riktigt god vän.
 
När det gäller dina frågor angående utseendet tycker jag det låter som att du är mer utseendefixerad än vad hon är. Visst kan det vara kul att piffa upp sig någon gång, men att gå runt och oroa sig över vad ens partner tycker om ens utseende är bara energikrävande. Vill h*n vara med dig så är h*n det. Är det exet som gäller hade h*n säkerligen brytit relationen med dig för länge sedan. 

Personligen hade jag inte brytt mig hur min partner såg ut för om 10-15 år lär snubben vara gråhårig och aningen rynkig och inte alls lik sitt "yngre jag". Allt handlar i mina ögon om personkemi och hur väl man passar ihop som individer. 

Och för att svara på din fråga angående om vi bryr oss om vad partnern tycker om vårt utseende. 
Jag bryr mig inte ett skit. Det är min kropp, mitt hår, mitt ansikte. Vill jag ha lila, grönt, regnbågs färgat eller grått hår, så har jag det. Vill jag sminka mig så gör jag det. Om jag vill gå runt i onepiece, raggsockar och ha 3-dagars lortigt hår så har jag det, för det trivs jag i och när man trivs med sig själv kan även andra uppskatta det man har.

challameow.wordpress.com 

obstitant
2014-10-29 10:01
#2

1. Som du själv säger, det är din osäkerhet som lyser igenom.  Din partner tycker säkert du är jättefin. Men samtidigt kommer det alltid att finnas andra människor i världen som är snyggare än du.  Du måste helt enkelt hitta ett sätt att acceptera att du ser ut som du gör och uppenbarligen duger det åt din partner eftersom hon verkar vilja vara med dig.

När du fiskar efter utseendekomplimanger är det något annat som är problemet egentligen. Försök identifiera vad det är istället. Jag vågar nämligen sätta en rejäl slant på att även om du en dag skulle känna dig 100% övertygad om att din tjej tycker att du är fullkomligt perfekt och den absolut snyggaste människa som nånsin existerat så skulle du ändå inte känna dig lugn och nöjd med dig själv.

2. Det beror på vad det är för bilder. De personer som har varit en del av ens liv ÄR en del av ens liv. Hon kan inte radera sitt förflutna pga att du inte gillar att hon har levt innan hon träffade dig. Däremot om det är romantiska parbilder, pussbilder osv så är det väl kutym att ta bort sånt när relationen tar slut.

Åsa S
2014-10-29 10:03
#3

När man drabbas av äkta kärlek så betyder inte utseendet så mycket. Min man ser inte alls ut som nån jag hade fantiserat om men jag älskar honom ändå mer än jag nånsin älskat förut. Tror också du kanske är lite för utseendefixerad, du skriver att din flickän utseendemässigt är den du vill ha, kommer du älska henne även ifall hon ändras med åren? Det är ju inte ovanligt man blir rynkig, gråhårig, får en annorlunda kropp efter barnafödande, kanske går upp 40-50kg, blir sjuk eller hamnar i en olycka som ändrar utseendet. Om svaret är nej att du nog inte älskar henne lika mycket då så kanske du blivit kär i fel sak = enbart utseendet.

drika
2014-10-29 11:35
#4

Man går ju inte och berättar för sin partner varje dag hur snygg denne är kan ja lova.  Jag tycker du får låta det vara lite, annars för du väl berätta att du måste ha bekräftelse från henne varje dag och är krävande antar jag:)

Hälsningar

Fredrika

Skogsraah
2014-10-29 12:03
#5

Men samtidigt. Lever ni som har kommenterat i den här tråden i förhållanden där ni aldrig ger komplimanger eller säger till sin partner att denne ser bra ut/är vacker idag/har en snygg tröja etc? 

Kalla mig hur ytlig ni vill, men jag behöver liksom TS få den bekräftelsen då och då. Att min sambo tycker att jag är fin, kanske slänger in en komplimang då jag klätt upp mig inför fest osv. Tycker att ni drar det lite väl hårt - de flesta vill höra någon gång emellanåt av sin partner att denne är fin/snygg/söt/vacker. För mig har det då alltid fallit naturligt att jag säger till min partner att denna är något av dessa ord, speciellt när jag känner det extra starkt, för att det är just det jag tycker om honom! Det har båda glädje av 🙂

Sedan har väl inte TS skrivit att han måste ha bekräftelse varje dag…? Verkar snarare handla om att han aldrig får höra detta.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

JazzBass
2014-10-29 12:31
#6

Jag håller helt och hållet med #5. Klart att man tycker om och vill ha positiva kommentarer om också sitt yttre, speciellt om man anstränger sig lite för att hålla det i skick. Jag tycker också spontana komplimanger (om vad som helst angående ens person, tänker inte enbart på utseendet) är uppiggande för förhållandet, och kanske till och med en förutsättning för att i längden också upprätthålla gnistan för varandra.  Alla vill ha bekräftelse och uppskattning. Får man det aldrig är det ju klart att det är lätt att börja tro att man inte räcker till.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Challa86
2014-10-29 12:50
#7

#5 Jag ger sällan komplimanger till min partner eller någon annan överhuvudtaget. Jag bryr mig inte heller om komplimanger angående om de finner mig attraktiv eller ej för jag vet redan att jag är helt fantastisk både på utsidan och insidan. 👍
Säger någon typ "Vad bra du passar i den tröjan" svarar jag: "Jag vet."

challameow.wordpress.com 

sundsvallstjej
2014-10-29 12:56
#8

Det var nog 1,5 år sedan min sambo senast gav mig en komplimang om något i utséendeväg. Det har jag inget behov av heller. Jag litar på att han tycker jag är snygg och att attraktiv i och med att han gillar att ha sex med mig.

Däremot ger han ofta komplimanger om mina egenskaper och sådant han tycker jag gör bra. Som att jag lagar god mat och att han gillar min humoristiska sida. Det är något jag värdesätter väldigt mycket mer än kommentarer om mitt utseende.

Åsa S
2014-10-29 13:02
#9

Håller med dig #8 föredrar också få komplimanger angående nått jag gjort el dyl. framför hur jag ser ut. Min man ger nog mera komplimanger angående vad jag gjort men nån gång kan han ju säga att ex. mitt hår ser bra ut då jag färgat det el dyl. Skulle tycka det var enormt olustigt vara ihop med nån som bara talade om hur snygg jag var, jag skulle nog mera bli förbannad och fråga vad det är för fel på mitt inre eftersom det bara är min yta som är inressant.

obstitant
2014-10-29 13:21
#10

Jag skulle också bli galen om min partner bara tjatade om mitt (eller ännu värre, sitt) utseende hela tiden. Vi ger varandra utseendekomplimanger någon gång då och då, när vi faktiskt tycker att den andre är stiligare än vanligt. Men inte sjuttom håller vi på och tjatar om det hela tiden!

Sen tror jag det spelar in att TS tidigare har skrivit här om sin stora svartsjuka och sitt bekräftelsebehov.  Jag utgick i alla fall från det i #2 eftersom jag då vet sen tidigare att han inte har en stabil och sund självkänsla och själv har medgett att det ger honom problem i relationer.

Minns inte hur långt vi kom den gången med funderingar på att gå och prata med någon om vad som händer med honom i relationer…?

Skogsraah
2014-10-29 13:46
#11

Jag tycker också att "komplimanger" för egenskaper, saker man gör etc är mycket mer värda, men för mig och div partners har det i alla fall alltid fallit sig naturligt att kommentera något om den andres utseende då och då, utan att tänka på det! "Vad fin du är i håret idag!" "Du är så snygg i den där tröjan." "Du är så söt när du skrattar!" Eller vad som helst. Har aldrig ens funderat över det, bara blivit. Tänker jag det så säger jag det. Alla kanske inte tänker eller tycker att sin partner ser bra ut eller är iögonfallande, på det sättet.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

idaalen
2014-10-29 16:57
#12

Självklart spelar det yttre roll. Till en viss del. Men din flickvän har ju valt dig nu och då får man väl anta att hon gillar både ditt inre och ditt yttre. Har hon klagat på ditt utséende? Försöker hon ändra på dig? Gör hon annat som får dig att känna att hon inte gillar ditt utséende? Även om man tycker tex ljushåriga är fina så hindrar ju inte det att man också kan bli kär i en mörk person.

Nu är hon med dig och jag tror hon tycker att du är finast. Lita på att hon gillar ditt utseende såvida hon inte klankar ner på dig. Isåfall ska du kanske lämna henne om hon gör så.

Miniland
2014-10-29 20:01
#13

Jag tycker det är lika viktigt att ge komplimanger för egenskaper som utseendet. Jag älskar att berätta för min partner att han är snygg lika mycket som att säga hur underbar maten var. Detsamma när han säger till mig. Utseende har betydelse även om personligheten är viktigtast. Jag vill känna attraktion till min partner och att han känner det till mig. #4 Det upplever jag att jag o min partner gör och tror faktiskt finns fler som gör det :) det faller oss naturligt. Sen kan jag väl hålla med om man inte ska kräva någonting. Men är viktigt att man känner sig uppskattad. #5 Håller verkligen med.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Annons:
Hallonregn
2014-10-30 14:42
#14

Jag har kvar bilder på mitt ex lååååångt där inne någonstans på min facebook.
Kollar aldrig på dem ändå! Det värsta är väl att det finns bilder på honom kvar på datorn någonstans, jätte fina minnen, men jag kollar som sagt inte, men vill inte radera dem heller, för vill inte glömma dem fina minnena? 

Men tror jag har bilder lite här o där på fler ex… hahaha för lat för att ta bort dem! :)

[JeanetteK]
2014-10-30 19:29
#15

I mitt äktenskap är det jag som är den som är dålig på att ge komplimanger till min man. Det har varit så jämt och det tog ett tag innan jag fattade att maken tyckte det var tråkigt. Jag har egentligen ingen bra förklaring till varför utan det har väl lite med min personlighet att göra kanske. Jag försöker bättra mig och jag tror att han tycker att det är okej idag (efter 20 år… 🙂). Det jag vill ha sagt med detta är att trots att jag inte sagt så mycket så är han den finaste jag vet. Kanske är din tjej som jag ?

pyromanen
2014-10-30 20:30
#16

Man är nog helt enkelt olika. Ts har du berättat för tjejen vad du saknar? Det finns inget facit som gäller för alla, så det viktga är ju att hon vet och får en chans att ge dig det du vill ha.

Sarah
2014-11-02 21:12
#17

Det yttre spelar en roll, men det finns inte bara ett utseende som är attraktivt för varje person. Mina killar har varierat enormt i utseende och jag har funnit dem alla vackra på sitt sätt. De har varierat från modellsnygga och vältränade till "alldagliga" och mulliga, svenska killar och internationella. Deras stil har varierat mellan kostymkillar till punkare, killar som haft noll stilintresse och killar med starkt intresse. Alla har fått mitt intresse, Visst, jag föredrar vältränade skäggiga hipsters med stilkoll, men det betyder inte att det är det viktigaste. Det är inom den gruppen jag finner folk som jag har mest gemensamt med, vilket spelar större roll.

[JenniN]
2014-11-03 17:40
#18

Jag känner inte alls att jag måste fiska efter komplimanger, man det kan vara för att jag är helt kapabel själv att se i spegeln och se att jag ser bra ut. Oavsett vad någon annan skulle tycka. 

Men han ger mig komplimanger, men bara när han menar det och vice versa. Det är ingen idé att säga till någon att den är fin jämt och ständigt för då kommer ordet att sakna mening till slut och man blir inte nöjd ändå när man hör det. 
Jag tycker att det är jätteviktigt att man själv ska veta att man duger och att man är fin, utan att någon annan ska behöva tala om det för en.

Jessicahagstrom94
2014-11-06 01:03
#19

Skulle inte vilja att min kille har kvar bilder på sitt ex, om det inte är bilder på facebook som han och hon har taggats i. Jag tog bort alla mina bilder på mitt ex som vi inte är taggade i för jag vill inte påminnas av det förhållandet när jag har ett nytt bättre.

När det gäller utseende känner jag nästan lite lika.. tycker jag är alldeles för ful för min pojkvän som är så otroligt snygg, men han säger att jag är snygg osv så jag hoppas han menar det. 

Utseende är faktiskt rätt viktigt, jag har faktiskt krav på hur killar ska se ut om dom ska bli min pojkvän.. inte såna krav som att dom ska ha en viss hårfärg men en del annat.

Skogsraah
2014-11-06 09:55
#20

#19 Håller med om bilder. Nu har jag själv aldrig någonsin avslutat ett förhållande på ett bra sätt, det har alltid varit bråk och större skaran av mina ex är och förblev klockrena idioter. Kanske hade jag känt annorlunda om personen fortsatte vara min vän efteråt eller att det verkligen var no hard feelings.

Men jag tror absolut att fler tycker att det är jobbigt att exempelvis se "pussbilder" och annat  med den nuvarande partners ex på något så öppet som facebook osv. Jag hade velat att min partner tog bort. Har inte behövt vara med om det dock. De verkar ha rensat det gamla som ej längre gäller, så som jag.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: