Annons:
Etikettoff-topic
Läst 5578 ggr
[Devya]
11/1/14, 8:24 AM

Ett misstag på jobbet

Igår gjorde jag ett misstag på jobbet som har satt ångest och oro i mig. Jag har svårt att skaka av mig obehaget av att jag har begått ett stort misstag.

Jag har att göra med 9-10 åringar och igår var det fest så det åts en massa gott och sen skulle det då berättas spökhistorier. Det gick väldigt bra och barnen älskade historierna från boken Gröna Handen av Ulf Palmenfelt. Jag hade kollat upp åldersrekommendationen för boken och det var från 9 års åldern.  Jag minns att jag själv läste den boken då jag var 8 år gammal.  Jag samla ihop de som ville höra historierna och jag varnade dem att de är ganska läskiga. En del ville inte höra så de fick vara med den andra ledaren i det andra rummet och leka där.

Allt gick väldigt bra och barnen skrattade en hel del samt tyckte att det var spännande och läskigt. Sen var det bara två barn kvar och jag skulle avsluta allt och städa undan men de envisades med en sista läskig historia.  Jag blev lite osäker eftersom det var bara två  barn kvar. Barnen valde själva en historia ur boken som de ville läsa och jag var lite tveksam över den. Jag frågade dem om de nu är riktigt säkra på att de ville höra den läskiga berättelsen och de envisades förstås att de ville gärna höra den. Resultatet blev att då jag hade läst färdigt så kom ena föräldern för att hämta det ena barnet och han rusa genast ut och berättade om den läskiga historien och att de får absolut inte köpa några dockor i framtiden. Jag hann med andra ord inte picka hål i historien och göra den mindre läskig vilket jag alltid brukar göra. Barnet var uppspelt och föräldern sa: Vad är det för skrämmande historia som berättas här? Senare sa barnet, den berättelsen var bra. Så jag frågade om han tyckte om den och han nickade glatt.

Nu är jag rädd för att jag gjorde ett stort misstag som berättade den där läskiga historien och har varit ledsen väldigt länge. Jag hoppas att de två barnen inte blev alltför rädda. Jag är också väldigt oroad över vad föräldrarna kommer att tycka. Jag tänkte ringa på måndag och fråga om allt har varit ok eftersom jag undrar  om historierna var kanske för mycket.

På ett sätt känns det som om jag borde sluta jobba eftersom jag begick ett sådant dumt misstag. Jag borde ha läst av situationen bättre. Det känns som om jag har misslyckats totalt på jobbet och jag mår väldigt dåligt över det här… Vad gör man? Det känns som om jag har förstört relationen till föräldrarna och missbrukat deras förtroende…

Annons:
Maria
11/1/14, 8:37 AM
#1

Varför inte avvakta.

Det är halloween och du har berättat en hemsk saga vilket barnen med all säkerhet lyssnade på med skräckblandad förtjusning.

Ringer du föräldrarna så indikerar det ju att du gjort något fel medan de kanske inte alls har reagerat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
11/1/14, 9:16 AM
#2

Alla gör misstag på jobbet man måste inte sluta för det, jag har gjort massor av misstag på mitt jobb men det är bara att lära av det och gå vidare, det är så man får livserfarenhet.  Och barn blir rädda för allt möjligt, vet vi på dagisk skulle få se karius och baktus när jag var liten för att vi skulle förstå vi skulle borsta tänderna (det var 70-tal) jag blev jätterädd och trodde jag hade små troll i munnen. Men inte gjorde dagisfröknarna något fel för att de visade filmen. Man kan inte skydda barn mot allt, att bli rädd och uppleva känslan av att bli rädd hör till att växa upp och bli människa. Och det är Halloween nu, bara på tåget då jag åkte hem igår fanns det ju blodiga människor, zombies etc. som skulle på fest, kanske de skrämde nått barn på vägen till festen. Och det var ju hyfsat stora barn du jobbarmed de borde tåla mer än att bli skrämda av en berättelse, kanske föräldrarna är lite för beskyddande och curlande och försöker skydda sitt barn mot allt farligt, vilket inte brukar vara lyckat i längden.

obstitant
11/1/14, 10:10 AM
#3

Reagerar du ofta så här starkt när du blir osäker på om du gjort rätt i något sammanhang? Det låter som väldigt starkt antingen-eller-tänkande om du säger att du har "misslyckats totalt" på jobbet och borde sluta pga - ja, vad egentligen? Att det bara var två barn som hörde den sista sagan? Att ni inte hann prata om den efteråt? Borde det vara skäl för uppsägning menar du?

[silkesnosen]
11/1/14, 12:10 PM
#4

Jag skulle ringa och fråga hur det var med barnen…det är att vara professionell.

Maria
11/1/14, 12:13 PM
#5

Om du bestämmer dig för att ringa i alla fall så tycker jag du ska ta upp det med din chef och dina kollegor innan och inte agera på "egen hand" så att säga.

Ni har förmodligen någon policy för hur liknande problem ska lösas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
11/1/14, 1:34 PM
#6

#1 Jag ska avvakta och se vad som händer på måndag. Kanske allt är bortglömt då. =/

#2 Jo, de är ju lite äldre och jag sa från början att de som känner på sig att de kan bli för rädda ska inte lyssna på de här historierna. Jag borde dock ha tänkt på att då det var bara två barn kvar att man inte ska fortsätta läsa skrämmande berättelser. "There is power in numbers" kom jag att tänka på senare. De kanske inte var rädda då de var tillsammans med de andra barnen för de skrattade bort hela grejen och stack hål på berättelserna tillsammans med mig. Jag har gjort det här andra år också och det har alltid fungerat bra. Tyvärr gick det ju inget vidare igår…

#3 Det här är första gången under alla de år jag har arbetat med barn som jag har begått ett misstag som verkligen ger mig ångest. Jag bryr mig väldigt mycket om barnen och jag blir så ledsen med tanke på att jag har eventuellt gjort dem rädda. Att göra barn rädda och skrämda är det värsta jag någonsin skulle kunna göra… Jag börjar nu ifrågasätta om jag är lämpad för det här jobbet…. Igår var jag som mest upprörd och det satt i nu på morgonen efter att också ha drömt en mardröm om hela grejen.

Men angående det här med att ringa så ska jag avvakta med. Jag ser på måndag i vilket skick barnen är och om de är fortfarande rädda eller pratar positivt om hela grejen eller om de inte alls nämner något.

Annons:
Honestyisdead
11/1/14, 8:13 PM
#7

Tror faktiskt inte det är någon fara. Tycker inte att du har gjort något fel.

[Devya]
11/2/14, 6:15 AM
#8

Tack Hera och alla ni andra. Det känns en aningen bättre idag. Förhoppningsvis visar det sig att jag bara förstorade upp hela grejen.

[Thiah]
11/2/14, 7:24 AM
#9

Jag har läst och berättat saker som ibland kanske varit lite opassande för hela gruppen på dagis. Vi är bara människor och ibland blir det lite av ett oops. Jag tror inte du behöver oroa dig alls. Kommer en förälder och pratar med dig så är det bara att erkänna att du inte hann punktera sagan som du brukar göra och att du är ledsen över det. Men mer än så tycker jag inte du behöver göra. Föräldrarna meddelar om nått varit knasigt och gör dom inte det så är allt bra. Att ringa hem till föräldrar kan skapa en situation som inte fanns där från början. Jag har aldrig ringt hem till en förälder utan pratat med dem på förskolan där jag jobbar om det varit nått.

[Devya]
11/2/14, 7:32 AM
#10

#9 Jag hade oberoende tänkt avvakta och se om jag har fått något sms eller missat samtal då jag dyker upp på jobbet på måndag. Jag tänker nog inte börja ringa i onödan. Jag föredrar också att prata med föräldrar ansikte mot ansikte för annars är det lättare att missförstånd uppstår.

Jag har även kollat på nätet och åldersrekommendationen för boken är 8 år, vilket fick mig att bli lite lugnare också. 

Skönt att höra att det finns de som har råkat läsa/berätta opassande saker också. Det känns lite bättre att höra att man inte är ensam. :)

Upp till toppen
Annons: