Annons:
Etikettförhållande
Läst 6434 ggr
ostälskare
2014-11-16 16:56

Får inte köpa ost

Jag älskar ost men min sambo vill hindra mig att köpa den mängd ost jag vill. Jag vet att min ostkonsumtion inte motsvarar genomsnittet. Jag tar lixom inte ett par ostskivor på en macka ett par gånger om dagen. (jag äter knappt bröd alls) Däremot kan jag ta 5-6 eller 10 ostskivor och bara äta som det är precis  när som helst under dagen. Detta verkar störa min sambo. Han tycker att en ost borde räcka ett par veckor till två personer. Men varför då? När det är slut så köper man ju bara en ny ost!? Men han tycker inte att jag ska äta ost som det är utan bara som pålägg på en smörgås och kanske nån skiva utöver det men han säger att mitt ostätande inte är normalt.

Jag kan tillägga att jag naturligtvis betalar mina ostar själv och att jag är smal så problemet är inte att han tycker jag är för tjock.

Problemet fanns inte heller när vi bodde isär. Jag tror inte han förstod vilka mängder ost jag åt då, han tänkte nog inte på det då. Dessutom begränsade jag mig när jag var hos honom för att jag inte ville vara taskig och äta upp hans ost när inte jag hade betalat den.

Annons:
lollynonna
2014-11-16 16:58
#1

jag äter också jättemycket ost:0

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Fridaaaa
2014-11-16 16:58
#2

I mitt tycke är det en löjlig grej av din sambo att ens försöka bestämma över. Köp hur mycket du vill och så får han respektera det helt enkelt. Tycker jag ialla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
2014-11-16 16:59
#3

Får du inte äta vad du vill för din sambo så kan man ju undra vad ni har för förhållande egentligen?

Lia
2014-11-16 17:01
#4

Först tänkte jag skriva att jag håller med honom. Ost är dyrt, och det påverkar ju faktiskt ekonomin. Sen såg jag att du betalar för den själv. Då tycker jag absolut att du ska få göra det! Vadå, vissa köper massor av godis istället. Han har säkert också en last.

Cordata
2014-11-16 17:01
#5

Haha, älskar att till alias är ostälskare 😛. Klart du ska äta ost, i alla fall om du köper den själv!

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Razzora
2014-11-16 17:05
#6

Hemma hos är är det min sambo som älskar ost, jag är inte så mycket för ost. Men han betalar sin egen ost och får så klart äta så mycket han vill av den.
Visst luktar han illa om munnen efter all ost, men det är sådant man får ta helt enkelt 😉

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Åsa S
2014-11-16 17:12
#7

Kanske det är oro över din hälsa som han uttrycker. Ost är ju bara nyttigt i lagom mängder, i stora mängder är det nog inte lika bra det är ju rätt mycket fett i.  Älskar man nån så kan man ju bli orolig då man vet att de gör något som kanske kan ge sjukdomar el korta ner livet. Han kanske vill ha dig kvar i livet länge.

Själv blev jag lite orolig då jag märkte att min sambo gärna åt massor av chips, cola, jordnötter. Och att hans gubbmage berodde på hans dåliga vanor. Med tanke på att han var över 40 förklarade jag min oro och att jag ville ha honom kvar i livet länge och att han skulle ha god hälsa och må bra,  så slutade han med den dieten, och nu äter han bara chips nån gång ibland och då brukar han säga att det inte är lika gott som det var förut + nu är gubbmagen borta och alla exem han hade är borta med.

ostälskare
2014-11-16 17:15
#8

jag tror ju att det har med pengarna att göra. att han tycker matkostnaden blir ganska hög, vilket den också blir för ost kostar en del men vi har ju delad ekonomi och har inga planer på att ändra på det. Och jag betalar ju hälften av allt annars, hyra osv.

Lia
2014-11-16 17:18
#9

#8 Fast om han aldrig betalar för din ost så bör det ju inte påverka hans ekonomi?

ostälskare
2014-11-16 17:25
#10

#9 nej men jag tror att han tänker som så att om man bor ihop så påverkas man i slutändan ändå om en sparar sina pengar och den andra inte. Men jag vet inte.

Lia
2014-11-16 17:28
#11

#10 Ja, men så kan det faktiskt vara. Men om du lägger pengar på ost och han på… jag vet inte, men något intresse har han väl? Så går det väl ändå jämnt ut?

ostälskare
2014-11-16 17:32
#12

ja han äter ju en del chips, godis och glass medan jag knappt äter sånt som är sött. Men det verkar ses som mer normalt med fredagsmys med godis och glass än att tärna upp en ost.

Razzora
2014-11-16 17:33
#13

Jag tycker ändå att det verkar lite märkligt. Visst ost är ju oftast lite dyrare (beroende på vad typ av ost man tycker bäst om) men oftast så tycker den andra personen om något annat som i slutändan kostar ungefär lika mycket. 
Men det lättaste sättet att visa det på är om du sätter upp en kalkyl på era inköp. Så att du visar att det ÄR du som betalar för osten och visa vad det är egentligen som han spenderar sina pengar på.

Även om det kanske inte är mat han spenderar sina pengar på så kanske det är spel eller något annat sådant?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Skogsraah
2014-11-16 17:34
#14

Det ska väl ändå inte spela någon roll… Du får kanske ta ett mer allvarligt snack med honom och säga att du lägger pengarna på vad du vill och han på vad han vill. Förstår verkligen inte vart problemet ligger!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

pyromanen
2014-11-16 17:44
#15

Ät ost, så mycket du känner för! Och om du dessutom betalar själv förstpr jag inte varför han gnäller alls. Om det hade varit godis, glass eller sprit kunde jag förstå hälso-oro, men ost tror jag ärligt inte är skadligt för dim flesta. Om du mår bra så känner ju du det.

[Kaoskaos]
2014-11-16 20:07
#16

Min Fd sambo fick inte heller käka ost men då var det jag som stod för allt och han kunde äta en ost om dagen plus all annat mat ! Han hade noll inkomst så till slut sa jag skaffa ett jobb så lovar jag att du får äta så mycket ist du vill ! Betalar du osten så kör på ! Om det bara handlar om sparade pengar starta ett gemensamt sparkonto

Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
2014-11-16 22:16
#18

Ät så mycket ost du vill, inte minst om du betalar för den själv och kostnaden inte går ut över din förmåga att betala din del av era gemensamma utgifter.

Värre laster kan man ha. Ost är ju klart hälsosammare än t.ex. brödet man brukar lägga den på (åtminstone majoriteten av "vanligt" bröd), och väldigt mycket hälsosammare än kombinationen bröd + massor av ost. Att mättat fett som sådant skulle vara skadligt är en teori som idag överbevisats. Det finns inga studier som entydigt visar att det som sådant skulle vara skadligt. Ej heller att det skulle ha några direkta fördelar. Det är rätt neutralt, kanske t.o.m. riktigt hälsosamt i och med att det mättar mycket bra vilket håller nere suget efter sämre matvaror. Det gör det lättare att hålla vikten, som du ju har under kontroll.

Ät du din ost med gott samvete alltså! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Record
2014-11-16 22:46
#19

Ost är nyttigt, stryk på lite smör på osten så liknar det mer en smörgås och kanske blir godkänd. Var rädd om livet, se på videon nedan!

https://www.youtube.com/watch?v=7WNqUbDbVqE#t=100

[JenniN]
2014-11-16 23:53
#20

Äsch, du borde skriva ett stort plakat med texten "Mer ost åt folket <3" . 
Och så köpa dig en helt egen ost till bara dig. :) 
Ja mena, vad ska han göra?   :)

Annons:
Maria
2014-11-17 10:59
#21

Ost känns ju knappast som ett större relationsproblem😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
2014-11-17 13:18
#22

Ost är gott så jag förstår dig helt! Strunta i vad han tycker, det är en obetydlig sak egentligen och dessutom betalar du ju själv för din ostkonsution. Jag hade tagit fram en hel ost börjat äta på rakt av, bara för att jäklas!😃

/Christina

Ria74
2014-11-17 19:26
#23

Ät du ost med gott samvete, du betalar den själv och det berör ju inte honom på något sätt. Hade det varit jag så hade jag nog sagt till sambon att skulle jag sluta äta ost så fick han ge upp glass, godis eller chips.

Jag älskar grönmögelostar och äter dom ofta medan sambon avskyr bara tanken på att stoppa de i munnen. Men han säger aldrig något om att jag äter det eller hur mycket jag äter av det. Han säger mest att han inte kan fatta att jag gillar mögel 😂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

drika
2014-11-17 19:29
#24

haha, nae han har inte med det och göra , man får ju äta vad man vill!

Hälsningar

Fredrika

VästkustFia
2014-11-19 23:53
#25

Är det bara osten han klagar över så låter det som ett ganska litet problem. Som sagt pengarna är ju dina. Märker du däremot att han klagar på dig för andra saker, försöker styra över andra vanor du har osv så kan det vara en varningsklocka för att han är en kontrollerande person.

OlgaMaria
2014-11-20 07:42
#26

Det borde lösa sig om ni sätter er ner och pratar ut om det. Fråga varför han har såna problem med att du äter ost. Ofta kan man gå och gnälla om någonting men bestämmer man sig för att prata om det kommer man oftast överens.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

_Fisken
2014-11-22 09:17
#27

Han lyfter ett icke-problem till att bli ett problem. Givetvis har han inget med att göra vad du äter o inte äter. Det är upp till dig att bestämma det. Man kan möjligtvis tillrättavisa barn om vad de ska äta och inte äta. Men inte vuxna människor som dessutom betalar för det själv och inte lider av det. Om han påpekar ditt ostätande är ju fältet öppet för att påpeka val av rakkräm, doftgranar till bilen, tubsockor eller inte etc.

Annons:
Aleya
2014-11-22 12:51
#28

#7 fast vi som går på lchf och skiter i kolhydrater sätter ju smör på osten. Och tror ts inte gör det. Sen kanske mer fett i kosten och lite mindre kolhydrater och Light skulle vara bra för alla människor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Eleya]
2014-11-22 22:58
#29

Stackare, vilket löjligt problem. Du bestämmer själv över vad du stoppar i dig, han har inget att tillägga i den frågan om det inte rör hans pengar

Maria
2014-11-23 09:04
#30

Känns som om denna tråd bara är någon som skojar. TS har bara gjort detta enda inlägg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
2014-11-23 11:02
#31

:-)  Vi kan kalla det för att vi har "övningskört" då? HA HA HA

ostälskare
2014-11-23 14:15
#32

#27 Nej han påpekar inga andra val jag gör eller så. Är väl just det att han retar sig på att om jag köpt en ost på onsdag så tar han för givet att den borde räcka över helgen och inte att jag måste iväg på lördag igen för att köpa ost.

#28 nej jag äter inte direkt lchf men gillar inte sötsaker och inte light heller.

#29 Problemet fanns egentligen lika mycket när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Jag har alltid fått höra. "Ät inte fler ostskivor nu. Ost är ett pålägg och ska ligga på brödet, inte ätas istället för bröd"

#30 Tråkigt att du tror så. Hoppas ingen sa så när du skrev ditt första inlägg här.

#31 Förstår inte riktigt vad du menar med den meningen?

[Devya]
2014-11-24 08:03
#33

#32 Jag förstår dock att han kan bli irriterad om en ost inte räcker ens en vecka. Jag har varit med om samma sak men om o'boy. Konstigt hur sådana där småsaker kan störa en.

Kanske ni kan ha egna ostar, en åt honom och en åt dig själv? :)) Då kan han ju inte bli sur om ni har egna ostar. ;) För jag förstår att man kan bli lite småsur om man själv inte äter så mycket ost men sen då man ska väl ha ost så finns inget kvar.:)

Lia
2014-11-24 19:00
#34

#33 Fast TS betalar ju sin ost själv, då borde ju inte sambon bli sur om osten ryker. Som att köpa godis. :)

Annons:
[Hayabusa]
2014-11-26 08:35
#35

Cheezus! 🙂 Är ost det enda problem ni har -  då har ni verkligen inga problem. Helt seriöst, så får jag känslan av att det är något annat som stör sambon i fråga. Dock projiceras allt på mängden ost eftersom det är "enkelt".

[Misanthropist]
2014-11-27 13:03
#36

Om det vore en ekonomisk aspekt, skulle jag kunna förstå honom. Men som jag tolkar det, har ni en (i någon grad) delad ekonomi, och du köper osten för dina egna pengar, och då kan jag inte alls sätta mig in i hans synpunkt. Har inte han något han tycker är syndigt gott, som han konsumerar mycket av? Eller han kanske har någon hobby som tar mycket tid eller kostar en slant? Jämför med något sånt.

Och vad menar han med "inte normalt". Det är ju ett starkt uttryck. Så länge din ostkonsumtion inte är hälsovådlig, tycker jag inte man ska ta till såna uttryck. Jag tror att #35 slog huvudet på spiken i sin tolkning.

tlover
2014-11-27 14:59
#37

#32 Är det långt till affären?

Jag måste erkänna att jag ibland blir lite sur på hur mycket russin min man äter, men det är för att vi har 4½ mil (enkel väg) till affären så blir det slut, tex just då jag behöver russin så blir jag lite småsur eftersom vi inte bara kan fara iväg och handla.

Är det det som är problemet skulle det ju kunna lösas med att du köper hem mer åt gången.

l'm back

_Fisken
2014-11-29 08:54
#38

Hur har det gått Ostälskare?  Hur tänker du efter våra åsikter o råd? Frågan du gav kan ju gälla kort sagt vad som helst. Hobby. Kläder. Sportintresse etc. Det är faktiskt en ganska "stor" fråga du lyfte.

Cindy S
2014-11-30 08:29
#39

Vilken löjlig småsak att nämna. Om han påpekar det ofta får du säga åt honom på skarpen, man ska inte behöva få komplex över en småsak. Vem har inte favoritmat? #30 Taskigt sagt. Finns det rasister, homofober och andra idiotiska ideer så finns det folk som har dumma ideer om ost.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

ostälskare
2014-11-30 14:57
#40

#38 ja inget har väl egentligen förändrats. Han tycker vi har för höga matkostnader även om som sagt jag betalar all ost (även den ost han äter) Willys hade goudaost till 29.90 kg denna vecka och han tyckte det var hemskt att jag köpte 3 stycken och fryste en av dom. Men jag tycker det var klokt när det var så billigt. Andra gånger kan jag ju köpa för 60-70kr/ kg eller mer.

Sen har jag börjat ifrågasätta mer att han ju äter lösgodis chips och glass. Inte för att jag egentligen bryr mig. Men just för att han klagar över det jag köper så då kan jag lika gärna påpeka hans "laster" Så denna helg surnade han till och hade inte fixat något godis alls bara för att visa att han minsann visst kunde klara sig utan det. 

#39 ja jag kan förstå att det verkar löjligt att bråka om OST. Herregud, ingen av oss röker och vi  dricker sällan alkohol.

Fridaaaa
2014-11-30 15:10
#41

Du får börja tillverka egen ost 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Aleya
2014-11-30 15:28
#42

Börja gör ostchips åt dig och din man. Då får han ju sitt chips och du din ost. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

pyromanen
2014-11-30 16:15
#43

Ost för 30 kr/ kg är ju billigare än det mesta bröd!

_Fisken
2014-11-30 16:42
#44

Nu är det ju faktiskt så att man kan börja irritera sig på små sketna detaljer hos sin partner. Det finns inte så mkt att göra åt det mer än att problemet ligger hos den person som irriteras. Givetvis handlar det om storleken på "grejen" som det handlar om. I detta fall är det en matvara det gäller. Här tkr jag det är den som irriteras som måste inse att han måste besinna sig och inse det orimliga i kraven han ställer.

vallhund
2014-11-30 17:34
#45

#39 På vilket sätt har Marias inlägg #30 med homofobi o rasism att göra?

Be om ursäkt ta………f*n!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lia
2014-11-30 17:44
#46

#45 Jag tyckte det lät som att hon menade att eftersom det nu finns homofobi eller rasism så vore det inte konstigt om det också finns folk som har dumma idéer om ost, och att det då inte är så konstig. Så brusa inte upp så förfärligt i onödan!

Cindy S
2014-11-30 23:55
#47

#45 julbli har rätt, så det är inte jag som ska be om ursäkt. Du är en vuxen människa, svär inte åt folk.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: