Annons:
Etikettförhållande
Läst 5347 ggr
[Snurran99]
2014-11-17 22:12

Lögn på lögn, vad är sant?

Min man har tendensen att ljuga ihop små vita lögner det kan vara allt från sex till andra ämnen och det förvirrar mig jag kan ge några exempel på vad det kan vara…

"Jag tittar inte på porr, tycker det är äckligt och motbjudande" 

Ang det har jag redan kommit på honom haha, dels kollat mobilen och hans ipad han går in på porrsidor, han sparar även bilder och videos. Sedan skyller han på andra, att det var hans kompisar som la in det i telefonen….

Han påstår att han har flyttat hemifrån fast han aldrig har gjort det, dels fått det bekräftat av mamman själv men han vill inte erkänna det

Han påstår att han har haft en flickvän som nu har varit död i många år, det var hans första riktiga kärlek och hon var gravid med hans barn, men hon och barnet dog i canser, han påstår att han var på hennes begravning men! han har inga bilder på henne och jag hittade en text om henne i hans dator att det var hon som stack… jag får inte ihop det???? 

Han påstår att han var misshandlad av sitt ex, sant eller inte?? vet inte känner henne inte, han har själv tyckt om bdsm tidigare och pratar ofta om hur kvinnorna band fast honom, men för mig låter det som att han gillade det fast han vill det ska låta tvärt om som grov misshandel etc att det var synd om honom…

Förvirrande och detta är bara ett av flera små och stora saker som han ljuger om…han försöker få saker och ting att vända på sig att det inte är han. Gillar han bdsm? eller hur ligger det till?? har frågat men han vill inte svara på det och säger "nej, jag tycker det är motbjudande"… hm… detta får mig att fundera, vad är det mer som han har ljugit om? vad tror ni??? vill höra era åsikter

han påstår att han har två barn, skrivit på ett faders kontrakt men att barnen är hos fosterföräldrar för att mamman gick på droger, han påstår att barnen är hans och att hon var en elak bitch som stack han skulle vart väldigt ung med… 

men, ofta talar han om bdsm och grova saker som den o den misshandlade, gjorde något dumt… hans ex påstår att han är en liten mytoman vissa saker tror hon inte häller på..svårt att tolka vad som är sant och vad som är falskt… han påstår att han har social fobi och vägrar att gå till platser där det är för mycket folk, jag har då inte märkt att han svimmat eller liknande men att han blir nervös bara. Vill försöka se hur hans mönster fungerar. Hur han tänker… känner ni igen det.???

Annons:
Sjöstjärna
2014-11-17 22:17
#1

Det låter som om du beskriver en patologisk lögnare eller mytoman.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

PennyScarlett
2014-11-17 22:18
#2

Min spontana tanke är; orka?! Det låter lite som en man jag hade sällskap med ett tag. Tvåbarnspappa men hade inte vårdnaden om dom (mitt motto lyder; har inte personen hand om sina barn, vänd om och se aldrig tillbaka). Han hade också tendenser att krydda och vrida historier så det inte gick att samlikna med vad som faktiskt hänt. Lämna snubben. Det är inte värt besväret, i synnerhet inte om han ljuger om så sjuka saker.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Snurran99]
2014-11-17 22:20
#3

Försöker förstå vem han egentligen är man vill liksom ta av skalet eller masken på honom för att se vem han är bakom… jag tror personligen han döljer lite saker för mig nämligen finns säkert mer som jag inte vet…

[Snurran99]
2014-11-17 22:22
#4

PennyScarlett innan jag träffade honom kände jag han inte, känner inte till hans bakgrund. Med mig är han helt annorlunda, emot sina vänner är han säkert annorlunda med. Försöker se in i han för att förstå vem det är.

Sjöstjärna
2014-11-17 22:24
#5

Är han mytoman kommer du aldrig att hitta det du letar efter.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Snurran99]
2014-11-17 22:30
#6

Har aldrig bemött en sådan förut, hur känner man igen dem???? 

som jag tycker personligen verkar han va en man som har hamnat väldigt snett o fel i livet, han har försökt från det svåra till att ta sig uppåt … till dit han är nu, han känner sig nog lite vilse…

Annons:
Sarah
2014-11-17 22:35
#7

Kanske ska lyssna på exet som säger att han är mytoman, sen hittar du en annan karl som inte ljuger.

Lia
2014-11-17 22:35
#8

Måste bara påpeka att man inte måste svimma för att ha social fobi…

[Snurran99]
2014-11-17 22:37
#9

#julbi haha, aa men han påstår att han svimmar xD lät lite roligt när du skrev det. 😃

[Snurran99]
2014-11-17 22:38
#10

#sarah i övriga fall är han snäll och go men vill som sagt va veta vad som är sant och inte. Sanning i sig kan också göra ont.

Lia
2014-11-17 22:39
#11

#9 Aha, misstänkte att du menade att han påstått det, men det stod inte i din text :P

Sarah
2014-11-17 22:40
#12

Snäll och go kan vem som helst vara, det är inte det enda som är viktigt i en relation. Vad som är viktigt är att man kan lita på varandra. Utan tillit, ingen bra relation.

[Snurran99]
2014-11-17 22:40
#13

För övrigt har vi det bra, han är snäll och så men har svårt med att låta bli att ljuga om vissa detaljer men som sagt skulle vilja dra av honom skalet för att se vem han verkligen är… vill och vill inte.

Annons:
[Snurran99]
2014-11-17 22:41
#14

#julbi jaha oj

[Snurran99]
2014-11-17 22:42
#15

#sarah ja, sant han tycker själv att tillit är viktigt jag har själv frågat men lögnerna får mig att bli förvirrad….

Skogsraah
2014-11-17 22:45
#16

Hur ska ni kunna bygga en stadig relation på hans lögner? Hur ska ni kunna flytta ihop? (om ni inte redan bor ihop). Jag hade sagt att antingen får du börja tala sanning med mig eller så lämnar jag dig. Du vet ju knappt vem du är tillsammans med!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Snurran99]
2014-11-17 22:47
#17

Jag skulle vilja få honom att tänka om, och se på annat än i då tid om detta nu hade hänt då så att säga, han döljer kanske för att han e rädd för att visa något??

Sarah
2014-11-17 22:47
#18

Alltså, att vara snäll är ju visserligen ett grundkriterium för att man ska ha det bra, men, min häst är snäll, mina kollegor är snälla, mina vänner är snälla och mina föräldrar är snälla. Min kille är också snäll och han ljuger inte för mig. Det ska inte vara ngt att lyfta upp, att han är snäll, det ska vara givet i en relation, precis som att man inte ljuger. 

Antar att du är ganska ung (eller, du säger min "man"), men att bara vilja ha ngn som är snäll är att sätta ribban för lågt.

Sarah
2014-11-17 22:48
#19

Du kan inte få honom att ändra sig, du kan inte få honom att se på annat sätt. Det funkar inte så. Du kan aldrig förändra en människa, beter folk sig illa från början så kommer de förmodligen fortsätta med det.

PennyScarlett
2014-11-17 22:49
#20

Ljuga om detaljer? Att hans stora kärlek och barn dog i cancer är inte vad jag kallar en yttepytteliten detalj. Du kan inte rädda honom, du kommer troligtvis aldrig få veta sanningen och varför är det så viktigt att få veta vem han är? Han är en mytoman. Givetvis har han hamnat fel i livet, men helt ärligt, vad får du ut av att ha honom som mysterium som du ska lösa till varje pris? Du gör självklart som du vill, samtidigt vill jag hävda att det är slöseri med tid och energi som du förhoppningsvis kan använda bättre.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
[Snurran99]
2014-11-17 22:49
#21

#Sarah förstår dig

skälv har jag inte så många runt omkring mig och ja, är ung med 

jag har inte haft så många förhållanden, och känner mig nog för bekväm med honom.. kanske är jag rädd för att va ensam.?

[Snurran99]
2014-11-17 22:55
#22

#PennyScarlett jag tror jag är för feg att lämna honom eftersom jag är rädd för att va ensam. Jag är nog för fäst vid honom, och kan hålla med dig att lögnerna är väldigt överdrivna. Eftersom jag inte vet något om hans förflutna eller rykten blir det svårt att tolka vad som är sant och inte… hm…

Sarah
2014-11-17 22:55
#23

Det kan vara svårt att vara själv, men det är samtidigt en chans att jobba med sig själv och bygga sin egen styrka och upptäcka hur man vill leva sitt liv och vilken typ av människor man vill ha i livet. 

Samtidigt, och nu pratar jag av erfarenhet, om man stannar hos någon som gör en illa på ett sätt eller annat, någon som ljuger eller slår eller vad det nu kan vara, så kommer det finnas med en i många många år. Det ligger och gnager att man inte gick, att man tillät det mot sig själv, det blir svårt att lita på folk i framtiden och det behövs mycket arbete för att komma vidare och ha en hälsosam relation senare. 

Ok att han inte slår dig och han ljuger om saker som kanske inte är jätteviktiga mellan er, mest om sådant som varit förr. Samtidigt kanske han ljuger om saker i er vardag också (mer än porren), det vet du inte.

Sarah
2014-11-17 22:55
#24

Hur länge har ni varit tillsammans?

[Snurran99]
2014-11-17 22:56
#25

#sarah inte ens försöka?

Sarah
2014-11-17 22:57
#26

Blir så ledsen av den här typen av inlägg, så många unga människor som hellre har en dålig relation än ingen relation alls. Som verkar tro att ens värde kommer av att en kille vill ha en.

Sarah
2014-11-17 22:58
#27

Jag kan såklart inte säga åt dig hur du ska göra, du måste ta ett eget beslut. Jag hade aldrig stannat, jag är värd mer än så. Samtidigt som jag kan förstå känslan av att vara rädd för att vara själv.

Annons:
[Snurran99]
2014-11-17 23:06
#28

#sarah bra ord och bra sagt det fick mig att tänka om

[Snurran99]
2014-11-17 23:09
#29

Hm. Har aldrig bemött en mytoman förut eller vetat ens vad det var. Det som är sant gör ont, och detta fick mig till att grubbla ännu mer. Hade hoppats på att han ändra på sig och verkligen försökte men som ni säger går det inte. Tror det e ett mönster han går efter. Jag har svårt att lita på folk överhuvudtaget. Så, ja, det blev en riktig tankenöt detta..

[Snurran99]
2014-11-17 23:19
#30

Hur ska jag säga det utan att såra honom.

"öh, du! du vet la om att du är mytoman va?!?" eller säga det på ett annat sätt??

Sarah
2014-11-17 23:23
#31

Du behöver inte säga ngt om vad han är. Säg att du inte litar på honom. Att utan tillit funkar inte en relation.

[Snurran99]
2014-11-17 23:37
#32

#Sarah Hur vet jag om han ändrar sig? hans ord förvirrar lätt.. 

måste tillägga att han säger att han har många tjej kompisar, det vet jag att han har med men att jag inte vet vilken relation han har till dem.. tjejer dras till honom mycket och lätt, de kom och gick… han bjuder inte hem några precis häller men att han har som sagt va många tjejkompisar … han pratar nästan aldrig om sina kill kompisar

[Snurran99]
2014-11-17 23:41
#33

Enligt han påstår han att han inte är sexuellt aktiv, som alla andra män trotts det ser han på porrfilm på internet och laddar hem bilder och videos och skyller på att kompisarna la in saker och ting i telefonen.. vi har bara sex när det behagar honom, ibland vill han och ibland vill han absolut inte?????

Sarah
2014-11-18 00:42
#34

Porr är en sak och sex är en annan. 

Är det verkligen en man vi pratar om här? Hur gammal är han? 

Vet du något om den här killen egentligen? Vad är det som får dig att vara tillsammans med honom, utöver att du är rädd att vara ensam? 

Hur du vet om han ändrar sig? Det är lätt. Det kommer han inte göra. Han respekterar dig inte tillräckligt för att säga sanningen nu, varför skulle han göra det i framtiden?

Annons:
GråttNyttHår
2014-11-18 17:30
#35

Jag tycker att du själv ts verkar som en förvirrad och oerfaren själ. Han verkar vara mytoman så det sjunger om det. Och inte direkt små lögner som du kallar det. Se sanningen och gå vidare.

Den enda som kan ändra dig är du.

[Snurran99]
2014-11-18 18:22
#36

#GråttNyttHår jag har aldrig träffat någon sådan förut, visst är det stora lögner och inte precis små. I går frågade jag honom vilket som var sant han säger och påpekar att tillit fortfarande är A och O i förhållandet. För visso, vet jag att han bland annat festade mycket och drack för mycket innan vi träffades. Att det vart strul med många olika Kvinnor i dåvarande liv, går jag med på. Men vad som exakt har hänt vet jag inte eftersom jag inte kände han när vi var på G. Vi fick med tiden lära känna varandra.

GråttNyttHår
2014-11-18 18:27
#37

#36 det jag menar är att oavsett verkar du som om du är förvirrad. Varför göra ursäkter och försvara han? Varför kan du inte släppa han? Finns inga ursäkter för att acceptera hans lögner.

Den enda som kan ändra dig är du.

Nelley
2014-11-18 18:57
#38

Men hur gamla är ni då?

Winta
2014-11-19 00:10
#39

Fundera på om du känner dig trygg i förhållandet om du stannar…? Han kommer att fortsätta med denna beteende igen och igen tills du blir bränd…. Man kunde inte ändra på människor utan det är upp till dem själva att ändra på. Jag har varit  tillsammans med en sådan kille för några år sen som ljugit mycket för mig och jag har senare ångrat förut varför man stannade hos honom. Det blev en lärdom för mig. Du är värd en bättre kille som inte gör sånt och en stabil relation med kärlek.

[Snurran99]
2014-11-20 02:23
#40

Är inte så lätt att bara släppa någon man älskar… på andra sidan, visst gör han fel men…….. …. hm, ja, vill helst leva tillsammans med någon..

[Snurran99]
2014-11-20 02:30
#41

Skit jobbigt problem verkligen, samtidigt som det är förvirrande. Han vill att jag ska tro och lita på honom. Han blev lite sur när jag frågade varför han inte hade bilder på sin döda gamla flickvän, hon hade tagit med sig alla bilder. Han tyckte ämnet om henne var besvärligt och jobbigt att tänka på. Sedan kommer han med "det är få personer som visste att hon fanns i mitt dåvarande liv", @det finns folk som inte tror på det att det faktiskt är sant ja", "hon bar på mitt barn och barnet dog med henne i cansern i magen", "vi var väldigt unga då, och var egentligen inte berädda på detta", "hon var mitt livs kärlek näst efter dig"… ja, allt tror jag inte häller på.. den döda borde ju han ha kort på

Annons:
[Snurran99]
2014-11-20 02:31
#42

Ni skulle va lika förvirrade som mig om ni var i min situation.

[Devya]
2014-11-20 09:35
#43

#42 Absolut och om det inte går att lita på vad killen säger är sant så skulle jag gjort slut. Inte vill jag gå omkring och känna mig förvirrad och ifrågasätta min kille hela tiden.

[Devya]
2014-11-20 09:37
#44

MEN, bilder behöver man ABSOLUT inte ha på den man har varit tillsammans med. Det är inte alls något konstigt. Jag hade inga kort på mitt ex som jag var tillsammans med i 10 år. Konstigt? Nä, men kanske ovanligt? Vi var inte de som ville hamna på bild. Det betyder inte att hela vårt förhållande inte existerade bara för att det inte finns några bilder på honom.

Sweelin
2014-11-20 10:15
#45

Jag kan rekommendera dig TS att läsa den här sidan

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
2014-11-20 10:21
#46

Själv så var min bästa kompis en mytoman i yngre ålder. Lögn på lögn och det blev bara värre och värre med tiden. Hon påstod tillslut att hon hade dödat folk och var med i kriminella gäng (som 16 åring) i en liten stad. Detta utlöstes när jag skaffade pojkvän och hon blev mer orolig över att förlora mig. Så hon skulle bland annat skydda mig från gäng då dom var ute efter mig för att nå henne??

Det är så ohyggligt skönt att inte vara inblandad i hennes fantasivärld längre.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[JenniN]
2014-11-20 11:14
#47

Det lå¨ter som en kille jag känner, han kan inte kontrollera vad han ljuger om och ljuger kontant för att få uppmärksamhet, verka cool eller för att folk ska tycka synd om honom. Det handlar i hans fall bara om brist på uppmärksamhet. 

Och han ljuger som en häst travar. En del av lögnerna han drar kan man tycka att han borde förstå att folk vet att han ljuger. Men så länge ingen säger något så antar han att folk gick på hans lögn. Det enda sättet som jag har upptäckt att få honom att sluta, är att helt enkelt avbryta honom när han uppenbart ljuger. 

Men han lever i någon slags fiktiv värld där hans lögner är sanna, han tror på sig själv ibland även fast han hittade på lögnen ifrån början, men om han säger att han har varit med i en bilolycka fast han inte har det, så kommer han att må därefter. Må riktigt dålig just för att i hans egna fiktiva värld så var han faktiskt med i en bilolycka. 

Mytomani är en sjukdom, och borde inte ses som något annat! Man kan inte hata eller döma en person som bär på en sådan sjukdom. Men det är fullt förståeligt om man inte vill ha ett förhållande med någon som lider av mytomani, samtidigt finns det sätt att bota eller förmildra mytomani, Första steget är att personen ifråga måste själv känna igen att den lider av detta, och det kan vara svårt eftersom han i sin egna värld har varit med om alla de saker han har ljugit om. Så det bästa vore att låta någon proffessionell hantera det. 

Jag tycker att det låter som att din pojkvän lever i enhelt annan värld än vad du och jag gör, men han behöver hjälp med det där. Det är inte roligt att ljuga eller försöka lura på någon att man har förlorat ett barn och en tjej i cancer, fruktansvärt hemska lögner.

[Snurran99]
2014-11-20 15:51
#48

#JenniN jag antar att sådant inte försvinner??0

Annons:
[Snurran99]
2014-11-20 15:52
#49

#Sweliin men shit vad obehagligt .. hm sånna lögner har nog inte kommit fram än vad jag minns

[Snurran99]
2014-11-20 15:54
#50

#Devya nä men är det inte skumt då??? bildbevis eller presenter efter henne?? nått slags tecken på att hon fanns?!?!

[Devya]
2014-11-20 18:46
#51

#50 Nej, faktiskt inte alls skumt att det inte finns några alls bildbevis eller presenter för den delen. Jag har ingenting som visar att jag och mitt ex någonsin var ihop, inga bilder och inga presenter. 

Däremot tycker jag att han berättar så många saker som verkar väldigt osannolika att jag finner det konstigt.

[Snurran99]
2014-11-20 19:33
#52

mmhm

[Snurran99]
2014-11-20 19:33
#53

När jag är i väg tex åker till stan brukar jag ringa upp honom och fråga vad han gör, ofta är han hemma

[JenniN]
2014-11-20 19:38
#54

48# Nej det kommer inte att försvinna utan professionell hjälp. 

Om det nu är mytomani, annars kanske han bara tycker om att ljuga.

Aleya
2014-11-20 19:39
#55

Ts… VAD vill du ha ut av denna tråden? Du tar inte emot råd eller något annat. Och det är som att du vissa stunder bara skriver som om det vore en dagbok. Väldigt förvirrande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Snurran99]
2014-11-20 19:58
#56

#Aleya varför läser du det då? och engagerar dig i det????

Aleya
2014-11-20 20:22
#57

#56 bra fråga. Jag började fundera på detta också och kom fram till att ju mer jag läser så får jag inte ihop historierna. Du säger att han ljuger, dock i samma veva så verkar du i vissa fall väldigt kontrollerande. Så jag undrar verkligen om hela sanningen är utskriven i din version.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Snurran99]
2014-11-20 23:09
#58

#Du känner mig inte.

Tack för era svar, jag tror inte vi kommer så mycket längre än det här.

Nelley
2014-11-20 23:55
#59

Varför undviker du att svara på hur gamla ni är?

Sarah
2014-11-21 11:35
#60

Du har fått råd, men tydligen passar de inte. Om det han säger är sant eller inte spelar egentligen ingen roll. Du litar ändå inte på honom, Vill du ha en relation med en person du inte litar på, så ha det. Det är en dålig typ av relation, men var och en väljer ju själv om en ska ha en bra eller en dålig relation. Själv föredrar jag en bra.

bettan1967
2014-11-21 14:45
#61

Jag är/var vet ej tillsammans med en som är 53 år och det är lögner  o lögner hela tiden om det mesta. Jag har försökt bryta upp men alltid gått tillbaks men nu under veckan fick jag nog och lämna alla mina saker och gick. Sa att nu pallar jag inte mera för jag vill ha en ärlig och respektfull relation som är ömsesidig men inser att det kommer jag aldrig få. Hoppas du finner ditt Kram


Elisabeth

Upp till toppen
Annons: