Annons:
Etikettförhållande
Läst 1468 ggr
[luneri]
11/29/14, 10:49 AM

Hur hittar man balansen i relationen?

Hej

Jag känner mig ganska förvirrad just nu och att det inte känns helt bra som det är nu. 

Jag är i en relation som jag känner har en obalans. Om jag ska beskriva mig själv är jag introvert som person, håller gärna mina tankar för mig själv och inser ibland att jag är dålig på att uttrycka mig. Nu låter det som att jag aldrig gör det, men det gör jag, men det måste kommer från mig själv och inte att jag känner en press utifrån säga fina saker. Jag har i hela mitt liv haft problem med att jag prioriterar andras viljor och jag hamnar i skuggan på grund av det.  Jag försöker visa vad jag vill, och känner till exempel att om jag känner att jag inte vill träffa en person en dag säger jag det. Ibland är det svårt för det förväntas ibland att jag ska vilja träffa den här personen, och då känner jag en ganska stark besvikelse från honom/henne och det känns verkligen jobbigt inom mig. på grund av det prioriterar jag den andra personens vilja för att slippa känna den känslan, men jag vet att det är fel att göra så. 

Min kille är oerhört passionerad och vill ses mycket, och det vill jag också, men jag har så mycket igång på dagarna som jag känner är viktiga att lägga tid på. Och jag har också ett fritidsintresse jag vill lägga tid på och som är viktigt för mig, och gillar att vara igång på dagarna. På grund av det känner jag att jag inte räcker till, och när jag inte orkar ses möts jag av en besvikelse, eller det är så jag upplever det iaf. Jag känner ganska starkt att jag  behöver egentid ibland och som det vart nu har det inte vart mycket egentid, medan han är i behov av att ses mycket och jag kan inte alltid svara till det behovet. Hur gör man i en sådan situation? Ibland är det svårt att prata om sådana saker eftersom det blir missförstånd när jag säger att jag behöver göra annat. Jag vill inte heller ha en relation som man umgås non stop. Jag vill ha närhet och ses såklart, men jag vill också känna att jag kan vara själv när jag behöver det.  Jag känner bara en press på mig själv att vara någon jag inte är och det är ju precis det jag försöker motarbeta. Går det att få rätsida på det här? Jag tycker ju om honom mycket och det fungerar bra annars, men jag känner att mina behov behöver få ta plats i en relation. 

Det är nu först mina behov säger ifrån, och jag försöker ta plats, men det känns så fruktansvärt jobbigt, och har en stress och oro inom mig att relationen ska påverkas negativt.

Annons:
[Torpedtass]
11/30/14, 3:58 PM
#1

Kommunikation, prata om det och förklara det du just skrev här.

Sarah
12/1/14, 9:45 AM
#2

Är skitsvårt att säga att man behöver vara själv, men det måste göras. Om det görs tillräckligt ofta och din kille märker att du är gladare då ni faktiskt ses så släpper det. Iaf var det för oss. Min kille tog jätteilla vid sig det första året då jag sa att jag ville ha mer egentid. Han tog det alltid personligt. Men, efter vi pratat om det mycket och han förstått att det inte har med honom att göra så har det löst sig.

pyromanen
12/1/14, 10:50 AM
#3

Att prioritera andras viljor.. Är såklart " snällt" menat. Och det är mycket enklare än att stå upp för sin egen vilja. Att stå stadigt och tydligt uttrycka sina egna behov och viljor kan lätt kännas egoistiskt, och man drar sig för det, fegar ut, kompromissar bort sig själv, tänker att det går nog bra. men det gör det inte i längden! så är det en långvarig bra relation man vill ha så måste man lära sig uttrycka sina behov och önskemål tydligt, ( och såklart lyssna på den andras önskemål) och gemensamt hitta sätt som funkar för båda. Exakt problemet du beskriver ts är nog våran svåraste nöt att knäcka också. Samma problematik återkommer i nya förklädnader gång på gång ( varit ihop i 14 år).

[luneri]
12/1/14, 9:00 PM
#4

Tack för alla era tips :) Jag ska ha dem i åtanke.

Upp till toppen
Annons: