Annons:
Etikettallmänt
Läst 2921 ggr
litenkanin
12/18/14, 4:59 PM

vad ska jag gjöra???

jag och min bästakompis A är 13 år. och hon har träffat en kille som är 17 år. Hon har bara berätat för mig och jag får inte berättaför nån. Dem har haft sex 3 gånger i hans lähenhet. Han har hoppat av gjymnasiet och börjat jobba mecka med bilar för att kunna flytta från sin pappa så nu bor han själv och A brukar sova över där på helgen.

----

Problemet är att A säger till sin mamma att hon är hos mig. Jag sa att hon inte fick säga så men hon gjorde det endå!! Sen när jag var hos A så frågade hennes mamma migom vi haft roligt i helgen. A säger att jag måste ljuga för hennes mamma men jag e så rädd att A-s mamma ska prata med min mamma. För då säger min mamma att A inte varit här i helgen!!!

Hon säger att jag inte får berätta för hennes kille kan hmna i fängelse hade han sagt till hon. Vad ska jag gjöra?  min mamma kommer bli skitarg på mig och As mamma kommer döda mig då jag ljög igår.

Annons:
Saffran0Spice
12/18/14, 5:13 PM
#1

Först och främst - om A's mamma tänker döda eller hotar att döda dig så ringer du genast polisen.

För det andra, ingen ska tvinga dig till att ljuga och gör du detta så är det ett val du gör. När sanningen kommer fram så kommer de du ljugit för bli arga eller iallafall besvikna på att du faktiskt gjort detta. Men kan lova dig att det går över och att det allra bästa är att tala om sanningen själv och inte låta någon annan tala om det.

När det kommer till din kompis A och pojkvännen så är det sant att han bryter mot lagen. Om han är 17 och hon är 13 så har han sex med med minderårig alt. sex med barn vilket definitivt kan leda till fängelse - men det betyder inte att det kommer bli fängelse, men han kommer med största sannolikhet straffas med böter och liknande.

Det du kan göra som A's bästa vän är att berätta sanningen för hennes och/eller din mamma. För detta är en situation som era föräldrar och andra vuxna måste reda ut och ta tag i. Det är absolut inte upp till dig eller A att lösa detta.
Ju längre du väntar med detta, ju värre kommer det att bli, det kan faktiskt bli så att din vän A hamnar i en farlig situation med denna kille.

Så gör det bästa för både dig och din kompis och berätta sanningen för någon vuxen i din närhet.

rosablomma
12/18/14, 5:14 PM
#2

Jag anser att du borde prata med din mamma om det. Eller iaf säga till din vän att hon inte får ljuga att hon är hos dig, slutar hon inte så säg att du kommer säga till hennes mamma att A inte sover hos dig. Du behöver ju inte berätta mer/allt för hennes mamma. Var tydlig med att du INTE vill vara delaktig i hennes lögner.

sen tycker jag att du borde säga till din vän att skydda sig om hon nu tvunget vill ha sex.

litenkanin
12/18/14, 5:21 PM
#3

men det var inte jag som ljög ifrån början för A hade redan sagt till sin mamma att hon skulle sova hos mig sen var jag tvungen och hålla med när mamman frågade mig. A kommer ju inte vara min bästis mer om jag skvallrar. hon säger att allt är mitt fel om det kommer framm. och hon skulle ju hata mig om jag sa nått!!

Saffran0Spice
12/18/14, 5:27 PM
#4

#3 Om hon säger att allt är ditt fel och inte vill vara din bästa vän om du skvallrar så är hon inte värd att vara din vän. Om du berättar sanningen om detta så är du den bästa vän hon möjligen kunde få.

Du skvallrar inte om detta för att såra eller vara elak mot din vän, du skvallrar för att hjälpa henne. För även om det inte verkar så, så är detta en situation som snabbt kan bli farlig för din vän.

De vuxna du ljugit för kommer kanske bli arga och besvikna över att du gjort det, men tänk på hur mycket mer lögner och annat din vän gjort.

Din kompis behöver hjälp och räddas ur detta och du kan vara den som ser till att hon får räddningen. Om hon blir arg och inte vill vara din vän, låt henne bli det då, men du kan stolt stå för att du hjälpt henne. Det kommer även hon att inse en dag även om hon inte gör det nu.

Är det inte viktigare att din kompis är säker och får hjälp än att hon kommer vara sur och arg en period?

Aleya
12/18/14, 9:06 PM
#5

Du berättar för din mamma. Jag vet att i den åldern vill man inte svika sina vänner eller någon man tycker om. Men som vuxen säger jag att det är inte rätt det din kompis gör. Du kanske får skit för saker du inte ens gjort. Men sen borde en vuxen veta om detta. Dels kan din kompis bli gravid och en massa annat. Så prata med din mamma. Din kompis kommer tacka dig en vacker dag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

klampan
12/18/14, 9:30 PM
#6

Anmäl honom tycker jag. Han begår ett brott.

Annons:
ChristineL
12/18/14, 9:35 PM
#7

Jag håller helt med alla övriga!

Anmäl honom, det kan du göra anonymt.
Och prata med din mamma.
Bästa vänner hatar inte varandra, nånsin!

[Yllhilda]
12/18/14, 11:08 PM
#8

Det din kompis gör är fel och det vet hon, annars skulle hon inte ljuga och dra in dig i det. Att hon dessutom kör med utpressning mot sin bästa vän visar ju att hon verkligen inte har koll på vad hon gör. Hon skulle behöva hjälp och stöd från en vuxen, som hennes mamma.

[VampireGirlElvira]1
12/19/14, 8:17 AM
#9

Jag håller pckså med allihopa här inne. Anmäl honom!

obstitant
12/19/14, 9:11 AM
#10

I princip tycker jag också han ska anmälas eftersom det han gör är brottsligt, men tänk på att TS är 13 år och dessutom är rädd att bli ovän med sin bästa kompis.

Det här är inte ett ansvar du ska behöva ta, utan din kompis behöver få hjälp av vuxna. Hon vill säkert inte se det som att hon blir utnyttjad, kanske känner hon sig vuxen och speciell, utvald av en äldre kille osv. När man är 13 vill man inte gärna bli sedd som ett barn, och ingen vill se att någon man tycker om och som säger sig tycka om en kanske i själva verket utnyttjar en och gör en illa. Men det här är inte en bra situation. Hon riskerar att fara väldigt illa oavsett om hon förstår det själv eller inte.

Visst ska man kunna bevara sin kompis hemligheter och inte skvallra i onödan, men det finns också hemligheter som inte ska bevaras. Det här är en sån. Jag vet inte om de vuxna kommer att bli arga på dig om du berättar, jag hoppas att de inte gör det utan att de förstår att din kompis har satt dig i en svår situation och att du nu gör något som är svårt för dig för att hjälpa henne.  Om jag var hennes förälder skulle jag vara oerhört tacksam att du berättade!

Du kan också välja att berätta för någon på skolan först, en kurator eller skolsköterska t.ex., så kan de ta tag i det.  De kan ju också behövas sen för att prata med din kompis om hennes relation, hur det blev så och hur hon känner nu.  Men framför allt tror jag det är bra om du lämnar över ansvaret till någon vuxen du litar på.

Det är mycket möjligt att din kompis blir arg, särskilt i början. Det enda du kan göra är att svara att du är orolig för henne och att det här var en hemlighet du inte kan hålla, särskilt eftersom hon tvingade dig att ljuga och det kändes helt enkelt inte ok för dig. Förhoppningsvis kommer hon att förstå dig när hon har lugnat ner sig.

taggigarosen
12/19/14, 9:52 AM
#11

Ja han kanske borde anmälas jag vet inte.

Men jag ville bara berätta att jag och min 5 år äldre pojkvän träffades när jag var 14 och han 19 år. Vi hade ju sex då också (fast jag såklart vet att man inte får före 15) men vi ville båda och skulle min pojkvän också anmälas då? Vissa tycker säkert det, men för oss var det faktiskt kärlek. Och inte att han tyckte det var kul att förgripa sig på ett barn. Det var äkta och ÄR äkta med tanke på att vi är tillsammans fortfarande tre år senare då han är 22 och jag 17 nu.

Ingen kan veta hur det ligger till men kan det inte vara så då att 17åriga killen  och ts kompis faktiskt är kära i varann?

rosablomma
12/19/14, 11:46 AM
#12

#11, jag tror att om de verkligen är kära osv skulle inte vännen behöva ljuga. Utan med gått samvete ta hem sin pojkvän till sina föräldrar. Det känns liksom inte bra att hon ljuger om allt. 

Och om kille hade haft lite mer vett och nu verkligen var/är kär i vännen så skulle han talat om att det blir inget sex förrens tjejen är 15.

JazzBass
12/19/14, 2:12 PM
#13

#12 - Det stämmer förstås i vanliga fall när allt sker inom lagens gränser, men hon är säkert väldigt rädd för konsekvenserna om sanningen kommer fram så hon helt enkelt inte vågar berätta för sina föräldrar. Det är förstås ändå inte en hållbar situation att ljuga som hon gör, och att tvinga sina kompisar att göra samma sak är absolut inte acceptabelt. I värsta fall är det ju också så att pojkvännen faktiskt utnyttjar henne, så då det bästa är absolut att hennes föräldrar blir medvetna om vad som är på gång. Om inte TS är stark nog att berätta själv för kompisens föräldrar, eller förmår kompisen att själv berätta (vilket skulle vara det bästa), så är ett bra alternativ att gå via en kurator eller nåt. Sanningen måste i alla fall komma fram på ett eller annat vis, och ju förr, desto bättre. Ju högre man klättrar på lögnens stege, desto mer slår man sig när den faller ihop.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Sjöstjärna
12/19/14, 2:34 PM
#14

Att polisanmäla killen tycker jag är helt onödigt med tanke på att tjejen verkar ha sex med honom av fri vilja och inte behandlar henne illa på något sätt, det kommer ändå inte att leda till åtal under sådana omständigheter.

Däremot så tycker jag absolut att du ska berätta sanningen för antingen din egen mamma eller din kompis mamma för det är verkligen inte ditt ansvar att ljuga för dölja vad din kompis håller på med. Gör hon dåliga val så får hon stå för dem själv utan att blanda in dig, det hon utsätter dig för är inte vänskap utan hon utnyttjar dig. Det är mycket möjligt att det kommer att bli ett himla liv under en period när du berättat, men det blåser över igen och du kan vara trygg i att du har gjort det rätta för alla inblandade. Som 13-åring är hon inte redo att ta ansvar för det hon håller på med nu även om hon själv tror att hon är det och att skjuta över en del av det ansvaret på dig är väldigt oschysst.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

litenkanin
12/19/14, 3:15 PM
#15

nej allstå hon ljuger inte för sin mamma för att hon gör fel men för att A VET att henes mamma kommer bli rasande ändå och säga att A inte får träffa sin kille mer. För mamman  säger nej till att A får träffa nån kille och vara kär i. men jag har pratat med A idag och att hon inte får säga mer att hon sover hos mig på helgen.

Så nu skulle hon säga att hon var hos en annan rjej i klassen så jag slipper få frågor från As mamma. Jag vågar faktist inte berätta för nån vad hon gör men jag kommer bara säga att A inte var hos mig så då har jag väll inte ljugit?

odedär om killen så säger hon att dem är jättekära båda 2 och han tvingar inte hon till nått. hon är också mer mognare än jag o sminkar sig jämt Jaghar typ inte ens kyst nån kille på riktikt

Sjöstjärna
12/19/14, 3:36 PM
#16

Att sminka sig är inte ett tecken på mognad utan på fåfänga. 😉

Visst har hon ljugit för sin mamma, hon har ju sagt att hon är hos dig när hon är hos sin pojkvän. Det är bra att du inte ställer upp på att ljuga för hennes skull mer men ta henne inte i försvar heller för det är inte okej det hon gör, hur kära de än är.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Aleya
12/19/14, 3:54 PM
#17

#15 det är nog få mammor som skulle bli glad över att deras 13 åring träffar en 17 åring. Bra att du slipper vara med i soppan mer. Det blir ändå inte rätt bara för att dom är kära. och som föregående talare sa så är inte en 13 åring mogen bara för att dom sminkar sig. 13 är bara barnet. Jag säger ändå att du ska berätta för din mamma vad du blivit indragen i.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
12/19/14, 4:03 PM
#18

Det här handlar inte om mognad eller erfarenhet, och du vet inte vad som händer bakom hans dörr. Kanske är det något hon inte vågar säga till dig av rädsla.

Det begås ändå ett brott, och eftersom du vet om det är du skyldig att anmäla.

PinkMist
12/19/14, 4:22 PM
#19

#14 Man ska aldrig säga aldrig. En i min närhet har precis gått igenom en himla massa för att hon var tillsammans med en kille på 19.. Det anmäldes och det blev åtal och killen blev straffad med skadestånd och samhällstjänst. Detta trots att tjejen var med på det! Så att anmäla kan visst leda till åtal!

IceTee
12/19/14, 4:41 PM
#20

Tycker inte att du ska anmäla, det kommer att bli väldigt jobbigt för dig med att du behöver vittna och så, och tycker du han borde straffas för det han gör? För i så fall, ja! Men annars hade jag nog bara förklarat för min vän att jag tänker hålla mig utanför allt det där

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
dejtbar
12/19/14, 4:49 PM
#21

Ja ts bör ju prata med en vuxen men skyldig att polisanmäla är hon verkligen det? Kan man lägga det ansvaret på en 13åring? Jag tycker det är upp till de vuxna att göra en anmälan.

ChristineL
12/19/14, 4:49 PM
#22

#20 - Man kan anmäla och vittna anonymt, ingen behöver veta att det är hon som kontaktat polisen.

litenkanin
12/19/14, 4:54 PM
#23

men även om jage anonym så FATTAR A att de är jag för ingen annan vet ju o att det även kommer synas på mig då jag kommer sjämmas inte villa se A i ögonen o titta ner i golvet oså. Jag kan inte ljuga för A det syns direkt att det var jag. som annmälde.

Rita-S
12/19/14, 4:56 PM
#24

Jag tycker du skall tala med din mamma i förtrolighet om detta. Och jag tycker du kan låta det vara upp till din mamma om hon väljer att anmäla pojkvännen eller inte. På så vis är det inte du som har skulden om han anmäls iaf. Jag tycker värkligen du behöver prata med din mamma om detta, för detta ligger värkligen tungt på dig och du skulle behöva din mammas råd och vägledning i just denna frågan tycker jag.. Du behöver få lätta ditt hjärta om det till någon som kan hjälpa dig med vad som är rätt att göra.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ChristineL
12/19/14, 5:13 PM
#25

#23 - Men berätta för din mamma då. Det här är viktigt, och allvarligt. Både du och din kompis kan råka illa ut om det fortsätter. Jag säger inte att det blir så men det KAN, risken är stor.

litenkanin
12/19/14, 5:21 PM
#26

vet nån om man kan ringa bris ich vara annonym?

Om jag berättar att A har sex med killen kommer dem att spåra numret då eller vad gör dem?

IceTee
12/19/14, 5:25 PM
#27

#26 ja, det kan man, och det tycker jag verkligen att du ska göra! Om du råkar illa ut så är de skyldiga att bryta tystnadsplikten, men vet inte hur det här fallet ser ut! I vilket fall som helst så får det inte berätta vem du är!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
ChristineL
12/19/14, 5:31 PM
#28

#26 - Så länge det inte är fara för ditt liv är du alltid anonym till bris

Mannez
12/19/14, 5:55 PM
#29

Jag tycker att det bästa är att tala sanning, ärlighet varar längst och sanningen brukar i slutändan alltid komma fram. Dessutom tror jag inte att du mår särskilt bra av att gå och behöva ljuga för din kompis skull och om hon tvingar dig till det så är hon ingen bra kompis.

Prata med dina föräldrar först och främst, förklara situationen och be dem hjälpa dig med att kontakta din väns föräldrar.

Att din vän har en pojkvän och umgås med henne är något som rör henne och hennes familj, du ska inte behöva bli inblandad.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Sjöstjärna
12/19/14, 5:56 PM
#30

#19 Det är stor skillnad på 17 och 19 dvs om killen är myndig eller inte, om ingen av dem fyllt arton och båda är med på det så är sannolikheten för åtal minimal. Killen är 17 år gammal och inte mycket mer än ett barn han också så jag förstår inte varför det tjoas efter polisanmälan till höger och vänster.  Är det överhuvudtaget någon som ska polisanmäla så är det flickans mamma, inte TS eller TS mamma.

#26 Det är ingen som spårar några samtal  för att två minderåriga har sex så visst kan du tinga BRIS, men det är mycket bättre att du pratar med din mamma och berättar alltihop, innan dess tror jag inte att du kommer att kunna slappna av och andas ut och det är inte värt allt det här som du går igenom bara för att vara lojal mot en kompis som behandlar dig som skit.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

obstitant
12/19/14, 6:08 PM
#31

Jag tycker också det är en bra idé att ringa BRIS och bolla lite med dem hur du ska göra, då kan du vara anonym och känna dig trygg med att säga allt precis som det är, och lägga upp en plan för om och hur du ska prata med någon annan.

IceTee
12/19/14, 10:44 PM
#32

På bris kan de ju stötta dig och hjälpa dig så du vågar berätta för någon! Tror du behöver det, om inte annat kanske det är skönt att bara få det sagt till någon, det kan underlätta så du vågar säga det till din mamma senare

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: