Annons:
Etikettallmänt
Läst 2121 ggr
[JenniN]
2014-12-27 21:15

vad tycker du om nyårsraketer?

Ja, vad tycker du? Själv tycker jag att de förstör, inte bara atmosfär och natur. Men för alla stackars djur. Dessutom är det för många som råkar illa ut av det för att det ska vara värt det.

Annons:
Andorr
2014-12-27 21:21
#1

När jag var yngre tyckte jag att det var skitkul med smällare och raketer.

Nu är jag rätt ointresserad av sådant.

Nu uppskattar jag en kall natt, med gnistrande stjärnor mer än smällare och raketer.

[JenniN]
2014-12-27 21:23
#2

Ja. Om man gillar färg kanske man kan lägga pengar påatt åka norrut och kolla norrsken istället. Mycket vettigare.

Fridaaaa
2014-12-27 21:27
#3

Fint att titta på men låter för mycket. Föredrar fontänerna som knappt låter och som står kvar på marken.

#2 Nja så simpelt är det ju långt ifrån för många

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JenniN]
2014-12-27 21:29
#4

3~ Vad menar du?

IceTee
2014-12-27 21:32
#5

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tyckte det var fint och lite hörde till nyår, men skulle inte direkt bli ledsen om de försvann

Medarbetare på Skor iFokus

Cindy S
2014-12-27 21:33
#6

Bara man är långt från folks hus. Vilket är stört omöjligt. Man kan stå ute på en äng någonstans och tro att allt är säkert men så kan det vara ett hus runt knuten med en hund som får diarre av stress och skriker i panik.

Så nej, det är bara ok i undantagsfall, t.ex. organiserade brasor/fester/ute till havs/ vid en park långt från hus.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Andorr
2014-12-27 21:37
#7

Har ni känt hur det stinker efter nyårsfyrverkerierna? Örrk!

[JenniN]
2014-12-27 21:40
#8

Ja och jag har ocksåsätt hur skräpigt de blir.

Emel
2014-12-27 21:41
#9

Trist när det ligger skräp efter nyår men annars har jag inget emot det. Mina djur reagerar inte och tycker att man gjort nåt fel om ens hund är rädd (vet att det inte är så men har bara erfarenhet av en valps, utom mina egna, första nyår och där var ägarna rädda och stressade över hundens reaktion så vovven blev helt koko tror jag). Det smäller redan nu och tycker synd om hundar och ägare som är rädda, en dag är okej så får raketentusiaster sitt och hundägare kan förbereda sig så det blir så bekvämt som möjligt

Raketer/smällare käns onödigt och fånigt men vet att speciellt barn/unga tycker att det är jättekul och häftigt så en dag om året tycker jag de kan få smälla lite. Minns att jag tyckte smällare var extremt kul, häftigt och lite farligt.

#1 Håller med, en klar stjärnhimmel utan tillsatser är häftigare

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[JenniN]
2014-12-27 21:45
#10

9# men det är inte bara husdjur som är livrädda och i ren panik försöker fly. Även vilda djur är livrädda. Men det är det inte många som bryr sig om (╯﹏╰)

Emel
2014-12-27 22:11
#11

Glömde de vilda, aa sant. Inte ens jag som faktiskt bryr mig tänkte på dem på många sätt å vis så… Det är synd om dem men på nyår får de faktiskt vara rädda sorgligt nog. Eftersom gemene man generellt skiter i andras välmående om det ligger tillräkligt långt ifrån en, speciellt på nyår med all alkohol i kroppen (hos många) lär det smällas i måånga år till.  Så låt säga ett totalförbud skulle nog inte hjälpa, vill man så kan man. 

På nåt sätt känns smällandet (en dag om året) som ett ickeproblem om man jämför med andra saker som hotar/skadar vilda djurs liv.

För min del kan det kvitta, hade inte haft nåt emot en tyst och lugn nyårsafton. Smällandet påverkar inte mig eller mina djur och därför inget jag hetsar upp mig över eller pallar göra nåt åt förutom ett eget ansvar att jag inte småller och har mig samt om det är lägligt informerar familj (min lillebror) att visa hänsyn och smälla på nyårsafton, om jag ska vara ärlig. 

Vill det bästa för alla arter och människan är en egoist.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[JenniN]
2014-12-27 22:18
#12

10# fast här smälls det ganska friskt både en vecka innan nyår och en vecka efter tyvärr. Det handlar inte om en enda dag. Det handlar om två veckor med smällande i tid och otid.

Aleya
2014-12-27 22:31
#13

#2 fast norrsken kan man inte bara beställa för att man bor i norr. Är inte brydd om fyrverkerier. Hade lika kunna vara utan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Emel
2014-12-27 22:35
#14

Det är kasst att folk inte respekterar andra. Som sagt det smäller här med just nu och gillar det inte, inget jag dock regerar på i vanliga fall men tycker det är dåligt. Men eftersom det enbart är tillåtet på nyår så är det det jag grundar mina argument på. Folk borde följa det eftersom smälla smällare inte fyller nåt syfte (politiskt, religiöst osv) utan bara är onödigt nöje som man faktiskt får utöva en utvald dag om året för allas största möjliga trivsel.

Bryr man sig inte  så är inget omöjligt, det finns många såna. Men en dag, om folk kunde hålla det, hade varit en mer eller mindre rättvis överenskommelse. Uppenbarligen kan folk inte hålla sina fingrar i styr och det är dåligt… Tyvärr nästan omöjligt att göra nåt åt. Varken livstids fängelse eller dödsstraff hindrar folk från att göra saker å ting… 

I en utopi skulle det inte finnas många människor, bara lyckliga älgar å så ;)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Frida B
2014-12-28 00:37
#15

Borde förbjudas, enligt mig. Finns inga fördelar, förutom att det är fint och folk verkar tycka det är kul. Nackdelar:

- Människor och djur blir rädda

- Människor skjuter varje år av sig diverse kroppsdelar, händer osv… Vet inte hur många gånger jag läst i tidningen och hört på nyheterna om alla skador orsakade av fyverkerier.

- Skadar miljön något enormt.

-Stressar djur till döds. Både vilda djur och tama djur. Har man någon gång sett en riktigt smällarrädd hund, eller kanske haft en själv, då smäller man inte raketer igen. 

- Skräpar ner.

-Luktar fruktansvärt illa.

- Bildas otroligt mycket rök, någonting som borde vara skadligt?

Osv.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JenniN]
2014-12-28 09:28
#16

13# nej det har jag aldrig påstått :-)

ChristineL
2014-12-28 10:11
#17

Enda fördelen är att det är fint. Men det skadar både människor, djur och natur, låter, skrämmer både människor och djur, och kostar kommunerna en jäkla massa pengar!

[rumelle]
2014-12-28 10:13
#18

Det är vackert men onödigt.

Honestyisdead
2014-12-28 13:43
#19

Dom är fina och botde ordnas av kommunerna istället för att småglin smäller i tid och otid.

Honestyisdead
2014-12-28 14:00
#20

Komunnerna borde ordna anlagda plaster dit man kan gå och titta istället för vanliga lekmän leker med elden.

Annons:
Turast
2014-12-28 14:45
#21

privatpersoner borde förbjudas att köpa och smälla fyrverkerier och smällare. varje kommun kan ist smälla iväg nån raket precis på 12-slaget och inget mer. då behåller man "traditionen" men rädda djur och människor slipper smällar flera veckor före och efter nyår.

helst skulle jag dock se att man inte smällde alls, det ovan var en kompromiss..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Winta
2014-12-28 15:19
#22

Jag skulle önska det förbjuds med fyrverkerier när det gäller olika punkter som det redan skrivits däruppe… djur, kostnad, förstörelser och mer annat.

Min mammas hund är livrädd för fyrverkerier och min hund är orolig men inte livrädd (ännu). Vi fick köpa lugnande mediciner men problemet är att det smäller innan nyår och även efter. Det kan ta 2-3 veckor, till och från tills allt försvinner bort.

Om det inte går att förbjuda så får det väl duga med bara kommunen får tända fyrverkerier för bara EN dag, alltså nyårsaftonen… och att det slutar säljas fyrverkerier öppet till folket.

[silkesnosen]
2014-12-28 17:45
#23

Visst kan det vara vackert, men ingen följer de föeskrifter som finns. De smäller av "bomber" intill hus och börjar gärna en vecka innan och håller på till en vecka efter. Jag har djur, men han gömmer sig under sängen. Det är värre för mig som är ljudöverkänslig, som kommer att ligga i sängen med en kudde över och hoppas att de bränner av hela skiten på en gång. Jag hade gärna velat gå ut och njuta av en vacker himmel, men alla smällar förstör det hela. Tyvärr har ingen modet att få stopp på det. Det som gör mig ännu mer upprörd är de som har trauma och har upplevt krig på nära håll. För dem är det som att vara mitt i kriget igen.

obstitant
2014-12-28 18:17
#24

Jag tycker också att man gärna kunde förbjuda privatpersoner att springa runt och smälla, dels med tanke på djur och lättskrämda människor (t.ex. traumatiserade krigsflyktingar), dels för att det som #15 säger händer många olyckor när mer eller mindre berusade och oförsiktiga människor ska hantera raketer. En vän till mig mår dåligt varje nyår och tänker på en ung person hen såg dö med bortsprängt ansikte.

Samtidigt är det ju fint och festligt när det görs ordentligt. Så jag skulle gärna se ett eller två riktigt rejäla offentliga fyrverkerier i varje stad, men inget småfjuttande med raketer (som dessutom sällan är särskilt imponerande att titta på) här och där i flera veckor.

Smällare som bara låter och inte ser ut nåt har jag aldrig gillat, inte ens när jag var barn och vi drog runt i gäng och smällde…

Portie
2014-12-29 23:40
#25

Jag tycker det är fint och det hör till nyår. Men tycker att folk kan hålla sig till enbart nyårsafton.

Sarah
2014-12-30 09:39
#26
Zadeira
2014-12-30 17:32
#27

Jag älskar nyårsraketer. Hur de ser ut, hur det låter och den underbara lukten! Skulle tycka det var skittrist om det förbjöds. Det är enda högtiden som jag inte får ångest av utan blir som ett barn i en godisaffär.

Däremot som någon nämde tidigare att det borde vara så att det är förbjudet för privatpersoner och att kommunerna har någon uppvisning istället på särskilda platser. Det hade avhjälpt mycket problem som är kring nyårsraketer och smällare, och skiten efteråt.

Visst är det tråkigt att så många djur tyvärr inte alls trivs och mår skitdåligt. Då tror jag att iden om att kommunerna står för raketerna och under en begränsad tid runt 12-slaget hade varit mycket djurvänligare. Som det är nu smälls det ju från julafton och framåt för att folk inte har respekt för att man skjuter smällare och raketer på tolvslaget på nyårsafton.

Annons:
Fridaaaa
2014-12-30 17:40
#28

Egentligen måste man ha tillstånd för att smälla som privatperson så affärerna borde begära det innan dem säljer tycker jag personligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
2014-12-30 17:46
#29

#28 Nej, det måste man inte. Inte alltid.

Enligt polisens hemsida står det: "Det kan krävas tillstånd om fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område. Är du osäker på om det krävs tillstånd, kontakta polisen." Det är alltså bara i vissa fall det krävs. Däremot är SMÄLLARE helt förbjudna.

Fridaaaa
2014-12-30 17:48
#30

#29 På de flesta håll krävs det. Men folk skiter i det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rumblebee
2014-12-30 18:21
#31

De är fina att titta på, det erkänner jag men det är inte värt allt det besvär de orsakar. Dels stressar upp både djur och människor och så påverkan på miljön. Är väldigt nyfiken på hur många procent av allt skräp från fyrverkerier som inte plockas upp, just för at det hamnar där det inte går att städa, så som i hav/sjöar eller i skog etc. Om folk ändå kunde vänta med att skjuta av tills dess att tolvslaget närmar sig. Tänk vad bra det skulle vara om kommunerna istället hade fyrverkerishower. Tycker inte privatpersoner ska hållas med pyroteknik. Det är ju uppenbart att vissa inte klarar av ansvaret som medföljer.

[Thiah]
2014-12-30 19:38
#32

Här i Finland får man bara smälla från 18 på nyårsafton till någon gång på morgonen. Hittills har jag hört 2 smällar enbart. Tycker det är väldigt vackert men skulle aldrig i livet snälla själv eller låta maken göra det. Kommunen kan absolut få sköta det för mig. Då blir det säkrare, sker runt ett visst klockslag(kanske man kan ha 2 30min smällande, ett tidigare för t.ex. barn och ett vid midnatt?) och slutar efteråt. Helt onödigt att låta varenda fyllebult som vill smälla få smälla.

Andorr
2014-12-30 23:34
#33

Nu vill 15 % förbjuda nyårsfyrverkerier, jämfört med 8 % 2010.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/manga-vill-forbjuda-nyarsraketerna

Upp till toppen
Annons: