Annons:
Etikettförhållande
Läst 5478 ggr
Frida B
2014-12-28 00:25

Första relation- tar det alltid slut?

Jag är i mitt första förhållande i mitt liv nu, och det är hur bra som helst. Vi har snart varit tillsammans i 7 månader, och redan från dag 1 har jag fått höra från alla håll och kanter att det kommer att ta slut så jag ska inte ha för höga förhoppningar. Jag förbiser allt detta, då jag tror att det kommer att funka. Bara för att det är mitt första förhållande betyder det inte att det kommer bli pannkaka av alltihopa.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan honom. Visst, allt är inte en dans på rosor men näst intill. Jag älskar honom så innerligt och han älskar mig lika mycket. Men folk fortsätter att påpeka att det snart kommer att ta slut. Även mina föräldrar har sagt "synd att han är din första, han som är så trevlig. För det kommer ta slut snart, det gör alla första-förhållanden". Helt ärligt, vad tror ni? Måste att gå åt skogen för att det är det första,?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Inkanyezi
2014-12-28 00:27
#1

Nej, det tar inte alltid slut. En av mina f.d. chefer träffade sin fru i skolan när de var fjorton år, och de har hållit ihop sedan dess, i ungefär fyrtio år hittills.

Lexie82
2014-12-28 00:30
#2

Det är klart att det inte måste gå åt skogen bara för att det är det första förhållandet.  Men visst brukar de flesta ha ett par spruckna förhållanden bakom sig. Det beror ofta på att man gör misstag, och man lär av dem.

Men spelar det någon roll? Antingen håller det för alltid, eller så spricker förhållandet. Njut av den tid ni har NU och oroa dig inte för framtiden. Spricker det så spricker det, och vid det laget kanske det är DU som bryter, för att du inte känner samma sak längre och vill gå vidare. Ingen vet vad som kommer att hända, så njut av vad du har medan du har det och strunta i vad som KAN hända.

[Sabina]
2014-12-28 00:33
#3

Måste säga att jag tycker det låter otroligt dumt av din omgivning att de säger att det ska ta slut bara för att det är ditt första förhållande (och för att ni är unga). Som  #1 sa, så kan det visst hålla livet ut, även om det kanske inte är det vanligaste.  Tycker det är lika dumt som när folk ska lägga sig i om/när man ska bli förälder om man är för ung/gammal  osv.

Äsch strunt i alla olyckskorpar och njut av kärleken. Hur framtiden blir vet ingen! 🙂

IceTee
2014-12-28 00:39
#4

mina föräldrar var varandras första! De gjorde slut ett tag när pappa flyttade till internat, men blev tillsammans igen efter ett litet tag för att de ville vara men varandra. 2016 firar de silverbröllop 🙂

Så det är självklart att det kan hålla, och jag tycker att det är löjligt av folk att säga så! Jag fick också höra det, nu höll inte det förhållandet men ändå, och jag tycker faktiskt att folk kan hålla sånt för sig själva! De behöver inte yttra alla tankar om ens förhållande om båda parterna är lyckliga och ingen kommer till skada… (har fått höra rätt mycket, så har blivit rätt less på det)

Medarbetare på Skor iFokus

Frida B
2014-12-28 00:40
#5

Tack alla! Jag har oftast inte lyssnat på de som tror sig förutspå framtiden, men ibland är det oundvikligt… Jag hoppas verkligen inte detta tar slut, han gör mig hel på något sätt. Det känns rätt, som om han är den rätta (låter väldigt barnsligt och naivt att säga något sådant dock, men det är så jag känner). Och vi är ändå hyfsat vuxna att veta om det funkar eller ej. Tack för svar alla :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

IceTee
2014-12-28 00:51
#6

#5 lita på din magkänsla, känns det rätt så är det rätt!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Skogsraah
2014-12-28 01:17
#7

Mina föräldrar var också deras första. Har hållit ihop sedan 14-16 årsåldern, så självklart är det möjligt! Förstår verkligen inte vitsen med att folk ska hålla på och säga sådär…? Tar det slut så gör det väl det ändå, liksom. Oavsett om man är i sitt första eller tredje förhållande.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

pyromanen
2014-12-28 07:41
#8

En tjej i min gymnasieklass är ihop med sin första hon blev ihop med när hon var 16. (Det var 28 år sedan vi tog studenten nu). så visst förekommer det. Känner dock väldigt få exempel, så det är nog inte jättevanligt.

ChristineL
2014-12-28 08:48
#9

Nej, fy vilken tråkig inställning! Min mans morföräldrar har världens finaste historia, dom träffades när dom var 14-15, gifte sig vid 18 och hade inte morfar dött i höstas hade dom fortfarande varit gifta. Han skulle fylla 90 nån vecka senare och hon fyller 90 nu i januari. Det är så fint med gammal kärlek och resulterade det i 7 barn, 11 barnbarn (vad jag får ihop det till nu), ett barnbarnsbarn och i sommar kommer två knoddar till :)

Jojaton
2014-12-28 09:28
#10

Men fy vad hemskt att de säger så! Utgår inte alla från att det förhållande man är i nu ska hålla för evigt? Mina föräldrar är också varandras första, de firade 20 år som gifta för ett eller två år sen, och var tillsammans i fem år innan dess tror jag :)

Johanna - Instagram

[rumelle]
2014-12-28 10:05
#11

Jag blev tillsammans med min första kille när jag var 16, jag var även hans första. Nu, över tio år senare, är vi gifta.

fruktgumman
2014-12-28 11:16
#12

Självklart kan första-förhållanden hålla. Jag är fortfarande i mitt första förhållande efter snart 17 år tillsammans. Men vi träffades inte som unga tonåringar utan när vi var 22/24

Scorpio97
2014-12-28 11:25
#13

Min mamma träffade sin första man när hon  var runt tolv år. Dom höll ihop i nästan tjugo år innan det tog slut. Så det är ju inte alls säkert att det måste ta slut fort bara för att man är ung och det är ens första relation.


//Jessie

Annons:
[Twiggys]
2014-12-28 12:39
#14

Min storasyrra är tillsammans med sin första kärlek, det har Hållit i ca 8 år nu 😊

[M1nho]
2014-12-28 15:41
#15

Jag är också tillsammans med min första pojkvän. Vi har varit ihop i 2 år snart. Får också höra att det kommer ta slut och inte hålla. Särskilt att efter 2 år så är det då det kommer ta slut. :/ jobbigt när folk i ens närhet inte kan vara stödjande utan måste vara så negativa.

johkru0218
2014-12-29 02:38
#16

Om folk runtomkring påpekar att det kommer ta slut så är det klart att  förhållandet inte blir lika stabilt. Orden vi hör blir som gift. Jag kan nästan garantera att ett förhållande skulle bli mer stabilt om samhället stödde det.

Thotis90
2014-12-29 16:54
#17

Nej, givetvis inte. Mitt ex föräldrar blev tillsammans när de var 15 år. De är fortfarande tillsammans efter 28 år.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

OlgaMaria
2014-12-29 17:01
#18

Jag känner många som är tillsammans med sina första kärlekar, årtionden senare. Strunt i vad alla säger och säg åt dem att skärpa sig. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

obstitant
2014-12-29 17:33
#19

Som flera har sagt, klart det händer att det första förhållande man har varar!

Det händer också att det inte gör det, på samma sätt som det händer att det andra eller trettifjärde inte håller. Mitt första förhållande tog slut. Mitt andra och tredje likaså. Och mitt åttonde. Det här är väl nummer 9 eller 10 (lite beroende på hur man räknar), och det verkar bli det slutgiltiga eftersom jag nu är gift. Det handlar inte om hur många man har haft, det handlar om ifall båda är redo att stadga sig, hur man passar ihop, om man har ett bra sätt att lösa konflikter och svårigheter osv.

Mina första förhållanden tog slut mest för att jag inte var färdig med mig själv och ville uppleva fler olika saker innan jag stannade upp och stadgade mig med en person för resten av mitt liv. De senare (före det här) tog slut mer för att det inte var riktigt rätt person. Men om man inte har nån sån längtan att leva runt, vara ensam, vara med olika personer osv, och om man känner att man har träffat någon man kan tänka sig att vara med - då kanske det helt enkelt är rätt. Eller så visar det sig att känslorna förändras, och då är det ju inte värre än att man kan ändra sig! Oavsett vilket så är det ingen idé att oroa sig över det i förväg. Så länge det är bra är det bra. Antingen fortsätter det att kännas bra, och då är det bara att fortsätta vara tillsammans, eller så slutar det kännas bra och då försöker man antingen lösa det eller så går man vidare.

OlgaMaria
2014-12-29 18:00
#20

Vet två par som träffades som unga tonåringar och håller ihop och är lyckliga  20 och 30 år senare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Katti
2014-12-30 04:00
#21

Visa dem att de har fel!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2014-12-30 13:25
#22

Mina föräldrar träffades när dom var 18 och är "sina första". Idag är dom 60+ och fortfarande gifta.

Maria
2014-12-30 13:28
#23

Jag träffade min man när jag var 18. Han var visserligen inte första killen men definitivt den första stora kärleken. Han med stort H😉

Det är snart 35 år sedan❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[LadyK]
2015-01-01 09:24
#24

Min moster och hennes man har hängt ihop sen hon var 11 och han 14 vet inget mer förälskat par än dem och de har aldrig sett av någon annan.

JaguarMkVII
2015-01-01 23:32
#25

Skit i din omgivning, dom pratar smörja. Min hustru är mitt första riktiga förhållande och vi är inne på 21:a året. Det samma gäller för henne så kör på bara.

[Eleya]
2015-01-02 22:48
#26

Det är så otroligt mycket som skan stämma i ett förhållande, kärlek räcker inte. Men det upptäcker man med tiden om man ska hålla ihop. Skit i alla andra, känn efter för er själva, prata mycket med varandra och öppet, så kommer insikten till er med tiden. Olyckligtvis slutade min första riktiga relation, detta pga av att vi inte passade ihop alls, trots att vi drogs till varandra. Min tredje relation är jag nu gift med…vi krossade allas fördomar. Lycka till och var lyckliga!

Bjallstal
2015-01-03 00:07
#27

Min pojkvän var mina första kärlek, vi var först tillsammans i 2,5 år och när han sedan skulle studera på andra sidan Sverige så gjorde vi slut, utan någon dramatik. Vi slutade dock inte att höras, vi levde nya liv på varsitt håll men höll kontakten och sågs då och då. Efter lite mer än ett år så blev vi tillsammans igen och är snart uppe på 2,5 år igen. Planerar att köpa hus tillsammans i sommar och jag kan verkligen inte se mig själv leva utan honom.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
[Devya]
2015-01-03 12:23
#28

Spelar det någon roll vad de tycker? Lev och njut.

drika
2015-01-03 16:11
#29

nej de behöver inte t slut det beror helt på er. jag är fortförande i mitt första fårhållande efter 7,5 år och är 22 .

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: