Annons:
Etikettotrohet
Läst 3845 ggr
[UtanDig]
12/30/14, 2:23 PM

Drömmer om otrohet

Jag drömmer numera konstanta mardrömmar om att min kille är otrogen. Jag vaknar om nätterna med gråtattacker, och drömmarna är alltid att han vart med en annan.

Nu inatt var det att han och en väldigt god vän till mig legat och klappat på hans kuk, och att han bara sa det till mig som om det vore inget.

Överallt där jag tittar och läser är det otrohet. Massor i boken jag läser, massor på tv, i filmer, folk som berättar. Detta förstärker mina panik och ångestkänslor jämte mot detta.

Jag skulle nog skita i det helt, om det inte vore för en grej som hände för ett tag sedan. 

Han var plötsligt misstänksam mot mina meddelanden och gick igenom alla mina, med vänner. Vilket resulterade i ett bråk och att jag även ville kolla hans mobil. Som han tvärvägrade. Slutade med att han lät mig, varav jag då hittade ett meddelande på facebook, till en väldigt söt tjej. "Hej."

Kanske inte låter som mycket alls för er. Men min kille är muslim - och för honom är ett förhållande mellan kille och tjej just det, ett förhållande. Han har flera gånger uttryckt att tjej - kille vänskaper inte är något han håller för. Och jag kan hålla med, till viss del. Vi går absolut inte i celebat på något sätt, men att umgås ensam med en av motsatt kön är känsligt.

Just därför var detta lilla "Hej" en stor grej.

Jag frågade vem hon var, då, efter många undanflykter svarar han att hon var någon han brukade jobba med, för FYRA år sen.

Okej.

Jag frågar även vad han ville henne. Han kunde inte svara, men skuldkänslor hade han. 

Så då ville han henne antagligen något, något han inte vill berätta. Han sa dessutom - "Vad är du arg för, hon svarade ju inte." Vad hade hänt om hon svarade????

Bara en dag senare var meddelandet borta. Och jag bestämde mig för att förlåta, det var ju trots allt inget att bråka om.

Men nu, då mardrömmarna börjat, börjar jag minnas och fundera. Även om jag inte vill.

Vad ville han henne? Kan hon ha varit ett ex, eller något? Tänk om han sitter och skriver till tjejer och tar bort meddelandena sedan? Tänk om han rent av träffat henne, eller någon annan brud när han sagt sig träna?

Jag litar på honom - tro det eller ej. Han är världens finaste kille, verkligen. Men tankarna och framförallt mardrömmarna vill inte försvinna. Jag har berättat drömmarna för honom och han blir då irriterad. Detta är absolut inget jag drar upp 24/7, då han blir arg i sånna fall.

Jag vill bara veta hur jag blir av med mardrömmarna, hur jag lyckas släppa tankarna. När detta "Hej" hände för ca 1-2 månader sedan var det inte en sådan stor grej, men nu plötsligt tar det död på mig.

Det har varit väldigt rörigt runtom lääänge, kan det vara det som gjort mig svagare och får mig att fixera?

HJÄLP! Jag vaknar gråtandes och får nästan ångestattacker över just detta!!!

Annons:
Maria
12/30/14, 2:30 PM
#1

Du målar upp scenarion och skriver, tänk om….tänk om….. Sedan skriver du att du litar på honom. Det går inte riktigt ihop.

Att han ville kolla din mobil är ju helt vidrigt och att du även kollar hans.

Ni måste väl ändå kunna prata och lita på varandra utan detta kontrollbehov?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[UtanDig]
12/30/14, 2:35 PM
#2

#1 Vi pratar och litar på varann. Vi tittar inte varandras telefoner, utan var den där gången då han tyckte att han fick det och jag blev arg.

Jag litar verkligen på honom, och förklarar tydligt att jag inte kan släppa tankarna p.ga att jag ständigt drömmer om det, vilket skapar ångest och fler drömmar, som en ond cirkel.

Jag vill bara ha tips om hur man kan bli av med drömmarna.

Skogsraah
12/30/14, 3:01 PM
#3

Hade en period då jag hade massor av liknande mardrömmar. Dock inte i samband med något. Men det var säkert tre, fyra gånger i veckan. Drömde i för sig ovanligt mycket och obehagliga saker då för att jag åt en medicin som var fel för mig. Men jag tror man drömmer sådant för att det är en av ens största farhågor. Ofta kommer såna här mardrömmar för mig då jag kommit till en punkt där jag känner mig oerhört trygg med min partner, att jag älskar personen och inte kan/vill se ett liv utan honom. Kanske konstigt, men då blir det ju ännu mer skört om något sådant skulle inträffa. Dessutom har jag varit med om otrohet då det känts som allra tryggast i ett förhållande. Tidigare erfarenheter kan säkert komma in och spöka.

Otrohet är det sista någon vill vara med om, I ditt fall kan det kanske vara kopplat till att du känner dig lite osäker? Har det gnagt på dig det här med tjejen han skrev till eller är det mest yttre faktorer som böcker, tv och andra förhållanden? Är ju rent av absurt att det finns så mycket otrohet att vi ska matas med det varje dag. Klart man blir rädd ibland…

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
12/30/14, 3:07 PM
#4

Jag har nog inget direkt tips. Men känn efter: GÅR du och är orolig för att en otrohet ska ske eller att han gillar någon annan? Är det så måste du försöka slappna av så oron inte tar ut sig i drömmar på natten.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Honestyisdead
12/30/14, 3:13 PM
#5

Jag ser inte alls att du litar på honom. Då hade du inte oroat dig och tänkt på ett hej på facebook. Att vara medveten om att otrohet kan ske är något helt annat ön att gå runt och må dåligt över något som inte hänt.

Du verkar väldigt osäker och jag råder dig till att ta kontakt med en kurator.

[UtanDig]
12/30/14, 3:24 PM
#6

#3 Jo, vi är väldigt säkra just nu och det kanske beror just på det, att allt känns alldeles för bra för att vara sant?
Jag går absolut inte och oroar mig för att han ska vara otrogen. Jag vet att han aldrig skulle göra så mot mig. 

#5 Hejet betydde som sagt inte så mycket, i början. Det är i samband med de plötsliga drömmarna och tankarna som det blev mycket.

Annons:
Honestyisdead
12/30/14, 3:28 PM
#7

#6 Hade det inte varit viktigt hade du inte berättat att han är muslim och relationer till Kvinnor brukar vara förhållanden.

Menar inte att peka finger. Men det är tydligt i din text att du inte litar på honom.

[UtanDig]
12/30/14, 3:36 PM
#8

#7 Jag förklarade endast det så att andra med lätthet kunde förstå varför jag valde att ta upp "Hejet" i första hand.

Sarah
12/31/14, 12:03 AM
#9

Tycker inte heller att du verkar lita på honom fullt ut. Det har blivit en väldigt stor höna av en liten fjäder. Har ni verkligen pratat ordentligt om vad som hände? Förmodligen inte tillräckligt iom au du inte släppt det. Det är ju hans uppgift att få dig att släppa det.

Katti
12/31/14, 3:21 AM
#10

Är det verkligen det #9? Så om min man är onaturligt misstänksam, är det då min sak att i alla lägen övertyga honom om att han har fel? I min värld äger han problemet och det är hans sak att ta tag i det. Givetvis med stöttning från mig, om jag nu väljer att ha ett förhållande med honom.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sarah
12/31/14, 6:46 AM
#11

#10 generellt har du såklart helt rätt. Mest att här fanns det ngt att undra över. Inget stort och jag tycker att ts överreagerar ordentligt. Men, ts lyckas ju inte hantera det trots försök och då tycker jag att han ska hjälpa till mer.

OlgaMaria
1/1/15, 2:17 PM
#12

Vad är det som är så farligt egentligen? Du ägnar jättemycket energi åt att vara orolig för något som inte har hänt och som kanske aldrig kommer hända. Men tänk om han skulle vara otrogen? Du skulle överleva det. Du skulle kunna gå vidare. Det finns så mycket som kan hända, men inget blir bättre av att vi oroar oss för allt som skulle kunna hända.

Jag tror att rädslan skulle kunna släppa om du accepterade möjligheten att ja, han kan vara otrogen, och isåfall kommer jag klara av det och gå vidare, men det har inte hänt än så jag kan leva utifrån det jag vet, och inte utifrån det jag oroar mig för.

Jag tror rädslan kan spricka lite grann, när vi inser att om det skulle hända så klarar vi det också. Det där hotet är inte starkare än oss. Rädsla kan så ofta lura oss att tro att vår värld skulle gå under om det eller det hände. Men så små är vi ju inte egentligen!? Hitta din inre styrka. Skulle han vara otrogen… fine, då vet du att det inte var en kille för dig. Vänd på det och se på det från ett ljusare perspektiv. Så länge vi upplever oss själva som offer blir vi lätt offer för olika rädslor. Rädslan kan bli som en besatthet som vi inte lyckas ta oss ur. Du behöver bara inse att du inte behöver vara rädd. Livet är livet och vad som än händer kommer du klara det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ethina
1/2/15, 11:51 PM
#13

Att han blir arg eller irriterad över att du tar upp det här med otrohet är för mig en varning för att någonting inte är som det ska. Om han inte hade gjort något skulle med största sannolikhet en annan reaktion komma. Det behöver dock inte vara någonting stort, det kan räcka med att han skrivit något som han ångrar. Jag tycker att ni ska sätta er ned och prata ut om detta ordentligt. Fråga honom var han egentligen tycker att gränsen ska gå någonstans, eftersom han gått över den när han skrivit med en tjej på facebook.

Annons:
Upp till toppen
Annons: