Annons:
Etikettsorg
Läst 2734 ggr
densomundrar
1/3/15, 2:20 PM

Ta bort avlidens FB?

Min pappa avled på ett ganska tragiskt sätt i somras, även om vi är fler som "äger dödsboet" så är det jag som fått tagit ansvar för i stort sätt allt. Fick ett mailar utav en släkting där denne ville att jag skulle ta bort hans Facebook, ställde då frågan om de fanns någon speciell anledning till varför de ville att den skulle tas bort. Fick bara till svar att det var någon som skickat en nyårshälsning. Gick in och kollade på hans sida och mycket riktigt, men såg inte riktigt problemet. Det framgår tydligt i hälsningen att personen vet att han är död och jag uppfattade meningen med hälsningen som typ "även om du inte längre finns så vill vi att du ska veta att vi tänker på dig", även om det inte var exakt så som det stod. Ringde runt till min familj om detta för att höra vad dom tyckte, om vi skulle ta bort den eller inte. För min del kvittar det, om folk vill ha den kvar för att minnas eller om vi tar bort den. Kollade runt lite på andra avlidnas namn och jag kan inte komma på någon avliden person där de tagit bort deras Facebook konto. Kan dock tycka att tycker man att det är jobbigt att sidan finns, ta då bort personen som vän så slipper man se sidan. Min övriga familj vill inte ta bort sidan iallafall. Brukar man ta bort avlidna personers Facebook konto? Skulle ni tagit bort det? Försökte hitta någonstans där man kunde kontakta Facebook så att jag iallafall fick tillgång till hans konto, och på så sätt iallafall kunna begränsa åtkomsten till det. Att kanske bara göra det tillgängligt för oss i familjen. Men hittade inget,

Annons:
densomundrar
1/3/15, 2:21 PM
#1

Hade haft större förståelse om det stod något olämpligt, kan jag tillägga. Men just nu ser jag inte problemet med att någon skickade en fin nyårshälsning, för att han och andra ska veta att personen tänker på honom där han är nu.

Maria
1/3/15, 2:25 PM
#2

När jag skulle operera hjärnan för några år sedan så gav jag min son mina inloggningsuppgifter till Facebook, iFokus och annat som kunde behövas ifall jag inte överlevde.

Personligen skulle jag inte vilja att mina sidor fanns kvar efter att jag dött.

Jag har 3 vänner på Facebook som inte längre lever och jag kan tycka att det känns märkligt när man får påminnelse om att gratulera på födelsedagar och uppdateringar när någon anhörig/vän skrivit på sidan.

Detta är bara mina åsikter och jag vet att många vill ha kvar sina anhörigas sidor som minne.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

liljana
1/3/15, 2:28 PM
#3

Jag känner bara till en person som avlidit och som hade ett fb-konto. Och ja hennes konto togs bort kort efter att hon avlidit. Men det är väl helt upp till de ahöriga hur de vill göra.

Rita-S
1/3/15, 2:29 PM
#4

Facebook har en sida om frågan: 

https://www.facebook.com/help/150486848354038

De har en process där de kan göra sidan om till en minnes-sida för den avlidna, eller ta bort den.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

densomundrar
1/3/15, 2:30 PM
#5

#2 trist att höra. Fick tyvärr inga sådana uppgifter om honom och hittade inget i hans bostad. Dödsfallet var inte väntat på det sättet utan kom väldigt hastigt.

densomundrar
1/3/15, 2:30 PM
#6

#4 tack, ska kolla på det.

Annons:
ChristineL
1/3/15, 2:34 PM
#7

Jag skulle inte heller vilja finnas kvar i sociala medier efter min död. Ni har inte några lösenord alls till hans mail eller liknande?

En idé är ju, om ni lyckas ta bort hans profil, att skapa en minnessida istället om ni vill det.

densomundrar
1/3/15, 2:45 PM
#8

Kollade upp detta med minnessida och fast jag inte förstår skillnaden riktigt så känns det ändå som en bra kompromiss. Är så trött på att hantera allt kring dödsfallet och det är jag som hamnar i kläm när sådana här situationer uppstår. :-(

Halvdansken
1/3/15, 3:01 PM
#9

Jag har en handfull FB-vänner som dött och alla deras sidor har tagits bort efter en tid. Släkt och vänner har - om möjligt med den dödes logoin -  gått in på sidan och berättat vad som hänt, och så kan folk skriva en sista hälsning om de har lust.  
Men i längden tycker jag de ska bort, just som  Maria säger, pga påminnelse om födelsdagar ov.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Frosstis
1/3/15, 4:35 PM
#10

Jag tog precis bort min farmors Facebook eftersom hon dog, men det kanske blir svårt om man inte har inloggningsuppgifterna. Kontakta Facebook kanske?

Intehärutandär
1/3/15, 5:51 PM
#11

Jag skulle inte vilja finnas, isf får de skapa en sida på "Till Minne Av.se"

Vill inte heller ha någon som sörjer mig död, som inte brytt sig i livet.

[JenniN]
1/3/15, 10:08 PM
#12

Jag hade nog gjort om sidan till en minnessida, med bilder och liknande. Då det nu för tiden är vanligare att ha bilder där än i fotoalbum. Så en del av vännerna kanske behöver kolla på bilder ibland och så där när de kämpar med sorg,

densomundrar
1/4/15, 11:59 AM
#13

Vet inte varför min pappa hade en fb, det enda jag hittar som han har gjort är att han lagt upp några bilder, resten har hans kompisar taggat honom i. Ansökan om minnessida är inlagt och jag har meddelat frågeställaren om detta, och sa att det är mitt sätt att kompromissa mellan de som vill ta bort den och de som vill ha kvar den. Har fortfarande inte åkt någon klarhet i vad det blir för skillnad, men det visar sig. Fick till svar "ok, ser bra ut. Kram", så jag får hoppas att personen i fråga förstår att jag iallafall försöker att lösa detta på bästa sätt så alla blir nöjda och glada.

Annons:
Scorpio97
1/4/15, 7:29 PM
#14

Min pappa dog i våras, och hans facebook är kvar och jag har kvar han som "vän" där. Har även kvar hans nummer på mobilen (trots att jag bytte mobil förra månaden och alltså lade in alla igen).

Resten av släkten sa att det var mitt val om jag ville ta bort den eller inte. Visste inte att man kunde göra minnessida faktiskt. Jag tycker dock det känns bra att den finns kvar, och jag tror inte han skulle ha något emot det.


//Jessie

densomundrar
1/4/15, 8:55 PM
#15

#14 beklagar. Ja, jag har både min bortgångna ex nummer kvar trotts att det var många år sedan han gick bort och även min pappas nummer som jag inte har haft kontakt med de senaste åren. Känns bara inte bra att radera dom.

Lia
1/4/15, 9:05 PM
#16

En vän till mig dog förra året. Hans sida är fortfarande kvar. Tycker det är jättejobbigt. Så jag blockade honom eftersom hans föräldrar vill ha kvar hans sida.

Scorpio97
1/4/15, 9:08 PM
#17

#15 Tack. Jag beklagar också. 

Nej, jag satt länge och funderade på om jag skulle ta bort numret. Det är ju egentligen meningslöst att ha kvar det, men jag klarade ändå inte av att ta bort det. 

Med facebook gillar jag tanken på att jag kan skicka ett meddelande till honom om jag vill. Även om jag inte tror att han kan se det på något vis och jag troligtvis aldrig kommer göra det, så känns det bra att kunna om jag vill. Sen vet jag ju att det kommer göra ont när facebook påminner om att han fyller år.


//Jessie

Sweelin
1/5/15, 12:34 AM
#18

Min mamma dog för några månader sedan och vi har hennes kvar. Folk brukar ibland komma in och skriva minnen eller att vi saknar henne. Jag vill verkligen inte att den tas bort då jag ibland går in och kollar hennes roliga statusar eller bilder.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Upp till toppen
Annons: