Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3298 ggr
IceTee
2015-01-05 17:43

Kan inte äta, men vinner aldrig

Det här kommer för många låta som ett jätte löjligt problem, så om ni tänker på peka det så låt gärna bli! Min mamma smaskar. Hon tuggar hela tiden med öppen mun, pratar med mat i min och smaskar högt. Jag har problem med aptiten som det är, och jag och hon går resan varandra på nerverna (letar lägenhet för fullt med pojkvännen, men det är ju inte lätt att få något) och det här gör bara allting värre. Jag har försökt prata om det med henne och förklara läget (lugnt, det hjälper aldrig att bli arg när man ska prata om sånt), men då går hon nästan in i försvars position och säger att det är svårt att sluta och att jag kan äta när de inge äter istället. Så nästa måltid när jag säger att jag ska äta efter dem, då blir hon lite sur för att jag inte äter med dem. Det känns som att jag inte kan vinna! Värt att tillägga är att när vi äter ute så stänger hon munnen, så uppenbarligen kan hon det! Tycker problemet har kommit sista året, i samband med att hon fick problem med öronen. Dock vägrar hon gå till läkaren med det, för hon gick dit en gång för 3 år sen och fick droppar som inte hjälpte, så nu vill hon inte försöka igen… Jag älskar min mamma, och vi kan prata om nästan allt! På sommaren sitter vi ofta på altanen med varsin bit choklad och en kopp kaffe och bara pratar, så vi har inga problem i grunden med relationen! Jag vet att problemet ligger hos mig, och att det är något jag borde jobba på, men jag orkar helt enkelt inte! Jag kämpar redan med självskadebeteende, ångest, ADD och depression. Jag orkar inte med en sak till just nu! Jag ville mest skriva av mig faktiskt, kanske få lite stöd. Jag ber inte om råd eller tips (även om jag självklart inte avvisar dem), och definitivt inte om att någon klankar ner på mitt problem, så om ni tänker göra det är det bara att låta bli! Så. Nu har jag i alla fall fått det ur mig, och det känns lite bättre (pratar alltid med pojkvännen om det, men ibland vill man bara få det ur sig någon annan stans!)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
IceTee
2015-01-05 17:44
#1

Kan tillägga att detta resulterar i att jag kastar i mig lite mat och sen går till mitt rum och spenderar en timme med att må illa och ha ont i magen, vilket jag börjat tröttna på!

Medarbetare på Skor iFokus

[Juel70]
2015-01-05 17:56
#2

Jag har varit med om nåt liknande med annan person, inte min mor. Men förstår hur jobbiga känslor man kan få.  Skulle något så enkelt som öronproppar kunna hjälpa kom jag tänka på.  Då kanske du iallafall kan sitta ner med dom och äta. 

Själv tänker jag alltid på hur jag äter. Alla kanske inte tänker på det, men det är väl för att jag heller inte tycker om att höra människor smaska för mycket. 😃

IceTee
2015-01-05 17:57
#3

#2 öronproppar har jag inte ens tänkt på, tack för tipset!

Medarbetare på Skor iFokus

Niklas
2015-01-05 17:58
#4

Strunta i det du kallar "vinna". Fortsätt äta före eller efter de andra om du tycker att det är för jobbigt tillsammans. Du måste få i dig mat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

IceTee
2015-01-05 18:04
#5

#4 jo, på sista tiden har jag ätit sen lunch (sjukskriven) så då kan jag ju äta efter dem, utan att bli hungrig och utan att såra någon, men så kan jag inte hålla på för alltid. Jag vill ju egentligen kunna sitta ner och mysa en fredagskväll med mina föräldrar och min pojkvän (om han är här) och äta god mat…

Medarbetare på Skor iFokus

pyromanen
2015-01-05 18:09
#6

Som du själv är inne på lite så är det dags att flytta hemifrån. Är nog tämligen vanligt när man egentligen skulle vilja ha flyttat men av någon anledning inte gjort det än. Minns tydligt hur jag själv höll på att få spader av min pappas filmjölksätande på mornarna där han klonkade skeden mot tänderna för varje munfull… Eftersom jag hade börjat störa mig på det blev jag överkänslig. Gjorde allt för att slippa, typ åt jättefort klart och gick innan han han sätta sig eller gjorde mig nåt ärende på toaletten tills jag trode han ätit klart. När jag tänker tillbaka (30 år ca) så var jag nog medt bara mogen att flyga ur boet.

Annons:
OlgaMaria
2015-01-05 19:54
#7

Ett annorlunda tips är att börja äta probiotika. :) Aptit och alla våra känslor inför mat hänger väldigt mycket ihop med hur vår mage mår, om vi har bra tarmbakterier där eller inte. Du säger att du känner dig illamående och har ont i magen efter måltiden. Tror du behöver lite bättre maghälsa helt enkelt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
2015-01-05 21:04
#8

#7 ont får jag för att jag trycker i mig en skål soppa på 2 minuter och knappt tuggar! Äter redan probimage, och aptiten är en bieffekt av mediciner jag äter!

Medarbetare på Skor iFokus

Niklas
2015-01-06 09:08
#9

#5: Jag förstår det och håller med om att det antagligen vore det bästa. Problemet är att du inte kan ändra på din mamma. Det kan bara hon göra. Den enda du kan ändra är dig själv. Klarar du inte det ser jag inga alternativ till att äta ensam eller flytta hemifrån (men då äter du inte heller med familjen).


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Halvdansken
2015-01-06 17:00
#10

Ta med en kompis hem på middag. Förbered kompisen så att hon/han kan säga till din mamma "vet du om at du smaskar väldigt när du äter?".

Det brukar fungera bättre när kritiken kommer från nån utomstående. 😉

Hatar cancer och älskar vårlökar.

IceTee
2015-01-06 17:04
#11

#10 mina kompisar vågar inte riktigt säga så… 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Halvdansken
2015-01-06 17:07
#12

Fråga dem…
Hade du vågat om det var en av dina vänner?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

IceTee
2015-01-06 17:10
#13

#12 tror faktiskt inte… har lite svårt med sånt faktiskt, är uppfostrad med att man ska vara artig liksom

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Huygens
2015-01-06 18:59
#14

#0 Hmm… jag skulle filma med mobilen och visa sedan. Fast det är ju jag.

[fia85]
2015-02-21 01:31
#15

Nej…inte en kompis. Då framstår det mer som att du inte kan ta upp saken själv. Kanske ta det i andra änden? Förbered måltiden ihop? Ge maten lite mer tid? Om du får ont i magen och känner stress runt mat så är det kanske bra att ta lite tid på sig. Sedan kan det kanske vara en ide att släppa tanken att man ska kunna äta ihop varje dag och det ska vara "jättebra". Får vara glad för de ggr det går bra.

IceTee
2015-02-21 02:04
#16

Jag pratade faktiskt med mamma om det, och hon förstod mig! Nu äter vi inte tillsammans dagar jag är på dåligt humör, och hon tar inte illa upp när jag påminner henne! Det kändes jätte skönt att kunna komma fram till en kompromiss!

Medarbetare på Skor iFokus

Duvethon
2015-02-21 02:50
#17

Jag förstår precis hur du känner, jag blir väldigt irriterad på när folk smaskar/tuggar tuggummi med öppen mun. Har sagt till min kompis att jag tycker det är jobbigt men det har inte skett någon större förändring. För andra låter detta kanske som ett litet problem, men som faktiskt påverkar mig väldigt mycket… Kan till exempel inte plugga om någon tuggar jämte mig, min koncentration försvinner helt. Har tyvärr inga råd jag kan ge dig, det bästa är väl annars att ha en öppen dialog och berätta att det faktiskt påverkar en..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Forest]
2015-02-21 08:59
#18

Det är samma problem på mitt jobb en som sitter o smaskar när han äter, o jag tycker det är vidrigt. Själv säger jag inte till han eftersom han anser man är tjatig ändå. Jag hoppas det löser sig och att du snart får tag på lägenhet :)

Honestyisdead
2015-02-22 11:46
#19

Vill bara tala om att det inte är alla som kan sluta smaska. En del är nämligen inte medvetna om att dom gör det. Så även om man säger till kan dom inte sluta eftersom dom inte märker när det händer.

Upp till toppen
Annons: