Annons:
Etikettgrannar
Läst 3450 ggr
Saffran0Spice
2015-01-20 19:45

En udda relation - grannar emellan

Idag fick jag uppleva något jag inte upplevt förut - en sörjande granne över MIN död!

Jag flyttade för ett tag sedan och hade inte en tanke på att säga något till mina dåvarande grannar. Vi hade inte särskilt mycket kontakt mer än hälsingar osv när sprang på varandra i trapphuset så varför säga nått liksom?
Om inte annat så låter det ju en del när man flyttar så det märks ju?
Tydligen inte…

För min förra granne hade helt missat min flytt - och på något sätt fått till sig att jag dött och han har gått och sörjt mig i över en månad!
Han har köpt blommor och ställt utanför min gamla lägenhet och pratat med massor med folk i bygden om hur tragiskt det varit att en så ung person (är 24) dött som hjälpt andra osv.

Nu gick jag förbi utanför en av pizzeriorna som jag gör och har gjort varje dag och han råkade sitta där. Han såg mig och jag vinkade till honom.
- Karln höll på att svimma och han rusade ut och bara skrek ''Du lever!''

Sedan förklarade han för mig vad som skett och hur ledsen han varit.

Jag känner mig väldigt rörd, samtidigt väldigt hemsk…
Hade jag sagt något när jag flyttade hade han inte behövt gå igenom det här och nu efter detta så skäms han massor för att han pratat med så många om min död.

Jag ska bjuda honom på kaffe imorgon, men vet inte riktigt vad jag ska säga till honom - jag har sagt att han inte ska skämmas och att detta bara är ett missförstånd, men han verkade inte ta till sig det riktigt.

Annons:
LitenEstelle
2015-01-20 19:47
#1

Hah, vad komiskt! Synd om honom, dock.

(e.s.) 

Saffran0Spice
2015-01-20 19:49
#2

#1 Men eller hur, har skrattat massor åt detta!
Samtidigt är det så hemskt att det skett.

Aleya
2015-01-20 19:52
#3

Åh detta gav ett gott skratt. Tror inte att så mycket behöver sägas…. Du lever ju. ;)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

LitenEstelle
2015-01-20 19:57
#4

#2 Det måste ju vara skönt att veta att du berört en människa så mycket att han sörjer din död, även om ni enbart var grannar (och även om du nu inte var död). På något sätt är det ju skönt att sätta spår efter sig och "leva vidare" efter det att man försvinner.. 🙂

(e.s.) 

Saffran0Spice
2015-01-20 19:59
#5

#3 Kanske inte, ska försöka trösta lite iallafall och försöka få honom på bättre tankar haha

#4 Ja känns ganska fint faktiskt då jag är helt utan släkt och nära vänner här, lever ganska ensamt och isolerat - så att få veta att man faktiskt syns känns fint =)

Tjeja
2015-01-20 20:04
#6

Stackars farbrorn, fast jag undrar om detta inte står för något eller någon annan egentligen? Undermedvetet hos honom alltså?

Eller kanske han har så lite i sitt liv att du blev en stor ljuspunkt och när du försvann blev det så tomt för honom att han sörjde så mycket… och då blev det bara så att han tänkte att du måste vara död… för "så ledsen så man sörjer gör man väl inte annars?" kanske han tänker.

Tänker själv mest att han måste känna sig väldigt ensam på något vis om en hälsande granne betytt så mycket för honom. Samtidigt kan jag faktiskt förstå lite gran om det inte är så också.

Själv har känt något liknande en gång i tiden. En "buss-bekant" som jag lärde "känna igen" helt enkelt på bussen varje dag. En liten söt tant som oftast åkte samma buss som mig. Sedan plötsligt så såg jag henne inte på flera dagar.. och saknade henne. Tänkte att hon kanske rest och hälsat på någon eller något, men var även lite orolig och undrade om hon kanske blivit sjuk och hamnat på sjukhus eller nåt?

Mycket kan man hinna fundera när man liksom inte har så mycket för sig, som på bussen tex. Jag och tanten brukade bara hälsa på varandra lite så där med en nick, ett hej eller ett leende, inget mer…

Men så blev veckan till veckor och tja.. hon kom aldrig tillbaka.. Jag vet inte vad som hände, kanske flyttade hon, kanske hon blev dålig och hamnade på äldreboende, kanske hon dog?… jag lär nog aldrig få veta.

Men det lustiga är att jag faktiskt sörjde henne på något vis. Inte så att jag pratade med folk om det, men hon liksom "fattades mig" på mina bussresor lång tid efteråt! Dagen blev liksom inte den samma när den inte inleddes med söta gummans leende på bussen…

Ja.. världen och känslor man har är märkliga ibland.. 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
ChristineL
2015-01-20 20:14
#7

Både jättegulligt, hemskt och komiskt tycker jag. Stackaren! Nej bor man i lägenhet brukar man ju inte så mycket kontakt med grannar.

Tjeja
2015-01-20 20:39
#8

#5 Tja vem vet? Han kanske kan bli lite utav din nya "släkting" där rent ut av i så fall? Eftersom han bryr sig och du är så pass ensam? Tänk dig att typ ha en morbror där som du kan hälsa på ibland? Skulle ni säkerligen må bra av båda två? 🙂❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gaara
2015-01-30 12:40
#9

Åh nej. XD Gud vad hemskt. Jag blir både illa berörd av det och full i skratt på samma gång. Jag tycker så hemskt synd om honom. Själv hade jag dött av pinsamhet och aldrig gått ut igen om jag var han. Just för att jag skulle tycka att det var så fruktansvärt att jag trott någon varit död och spridit det i området… Ojojoj… Hoppas han kommer över det snart. XD

Upp till toppen
Annons: