Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2074 ggr
hhejlollo
1/21/15, 2:30 PM

Hur frågar man?

Hej!

Hur frågar man om man ska flytta ihop? Jag sover alltid hos min pojkvän och sover i min lägenhet MAX 3 dagar i veckan, jag börjar tycka det är onödigt att sitta och betala på en lägenhet jag i princip aldrig är i och när jag vill bo med min pojkvän.

Jag är rädd att han kanske inte är redo och jag vet inte hur man tar upp frågan på ett bra sätt.. Någon som kan hjälpa mig?😐

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Surpan
1/21/15, 2:34 PM
#1

Man säger nått i stil med "Behöver jag verkligen behålla min lägenhet när jag ändå bor här?" Eller kanske "Är det inte dags att jag börjar betala för mig här när jag ändå är här så mycket?"

Du känner ju din pojkvän bäst, så kör på nått som känns bra.

/Surpan

[Devya]
1/21/15, 3:04 PM
#2

Hur länge har ni varit tillsammans då?

hhejlollo
1/21/15, 3:08 PM
#3

#1 Tack för snabbt svar! Jag är ju lite orolig att han inte är redo då han nyss köpt lägenheten och bott där ett par månader endast men å andra sida sover jag alltid där och handlar hem mat, städar osv!

#2 Det tycker jag inte spelar någon roll, jag är redo och vill veta om han är det, jag vill få tips på hur jag får igång frågan på ett bra sätt!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Surpan
1/21/15, 3:12 PM
#4

#3 Du behöver inte vara orolig, det värsta som händer är väl att han säger "Jag är inte redo". Och då är det ju inte mer med det. I allra allra värsta fall säger han "jag vill inte bo med dig", och då får du ju ta ställning till det. Poängen är att kommunikation krävs. Annars går det inte alls. 🙂 Det behöver inte vara en så stor grej. När min sambo flyttade in i min dåvarande lägenhet så var det precis som i ditt fall, att han sov där jämt ändå. Så jag sa bara en dag - "Jaha.. Har du flyttat in här nu eller?". Och så pratade vi om det.

/Surpan

[Devya]
1/21/15, 3:14 PM
#5

#3 Grejen är ju att om ni har varit tillsammans alltför kort tid så kanske han ryggar tillbaka. Man ska inte rusa fram alltför fort men sen kanske vissa inte har något emot det.

Personligen så skulle jag vänta ett år eller två år innan jag ens började ta upp ett sådant här ämne.

hhejlollo
1/21/15, 3:17 PM
#6

#4 Jag vill bara inte "vara för på" så att säga! Men han säger ju alltid "Har vi det hemma?" tex och för mig är det naturligt att åka dit efter jobbet, ställa mig och laga mat, städa osv! Tack för svar, får ta mig mod att fråga!🙂

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Surpan
1/21/15, 3:20 PM
#7

#6 Ja men då är det väl bäst att bara prata om det? 🙂 Fråga ikväll över middagen. Och för på tycker jag inte det är. Att tjata om det är ju en annan sak.

/Surpan

Portie
1/21/15, 3:41 PM
#8

Bara fråga eller säg vad du tycker, ungefär; "jag tycker det är dags för oss att flytta ihop" sen är det bara se vad han säger. Kan ju inte bli värre än att han säger nej liksom.

ChristineL
1/21/15, 3:53 PM
#9

Faller det sig inte naturligt att prata om framtiden med sin partner?

Skogsraah
1/21/15, 8:24 PM
#10

#5 Att vänta ett eller två år på att att ens nämna att ta upp framtiden (som flytt) tycker jag är alldeles för länge. Varför tycker du det bör flyttas fram så mycket i tiden? Så vida man nu inte vill leva som särbos eller inte har möjlighet att flytta ihop. Men då har man ju i vilket fall pratat om det. I vuxen ålder förstår jag då inte vitsen med att vänta så länge!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Devya]
1/22/15, 5:18 AM
#11

#10 Alla är olika vilket jag också poängterade. Jag sa att jag personligen skulle vänta ett eller två år, det betyder inte att alla ska göra det.

Jag brukar dejta en person i ca 6mån innan jag beslutar mig för att bli ihop med personen eller sluta se den här personen. Därför brukar det passa bra in för mig att vänta åtminstone 1 år innan man tar upp frågan om att flytta ihop. Jag skulle inte känna mig redo för att flytta ihop med någon efter ett år. Jag tycker inte att jag hinner få ett grep om personen under så kort tid och därför skulle jag inte vilja göra något så viktigt beslut i det skedet.

Jag vet av ett par stycken som har flyttat ihop efter att ha varit ihop i mindre än ett år och inga av de förhållandena har hållit. De har rusat in i något de inte har varit redo för.

Visst, det är ju bra att snacka om sådant här i ett tidigt skede om det känns rätt men att faktiskt sen flytta ihop ska man kanske inte rusa in i, men som sagt det är min personliga åsikt. Det betyder ju inte att det inte kan fungera.

Jag vet bara att det är lite väl riskfullt att flytta in med någon efter mindre än ett år. Jag har haft ett helvete att flytta hit och dit, inget jag vill utsätta mig för i onödan och därför rusar jag inte in i något.

Jag tycker inte att det spelar någon roll om man är i "vuxenålder" (vad klassifierar du ens som vuxenålder?) eller i tonåren, att flytta ihop med någon brukar oberoende vara en stor grej. Du förstår inte vitsen med att vänta så länge i vuxenåldern?  Menar du med att prata om saken eller att faktiskt flytta ihop?

[Outlawly]
1/22/15, 6:13 AM
#12

Min pojkvän sa till mig efter 3 månader. "Du är ju här jämnt, kan du inte bo här?" Så fråga honom bara. Typ Jag har tänkt på en sak, jag är ju här för jämnan vill du att jag bor med dig? Eller något sånt. Och om han säger nej nu så kanske han vill nägon månad senare :)

Zepp
1/23/15, 7:40 PM
#13

Fråga bara utan att ställa något ultimatum.

"Vill du att jag flyttar in här permanent  och säger upp min egen lägenhet"?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Forest]
1/24/15, 12:10 PM
#14

Håller med 13

Maria
1/24/15, 3:18 PM
#15

Det känns som om man bör kunna kommunicera öppet med varandra innan man flyttar ihop permanent.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
1/24/15, 4:23 PM
#16

#15 Håller med. Sådant där brukar ju annars komma naturligt tycker jag. Därför tvivlar jag på att ts och den här killen har varit ihop särskilt länge. Kanske ett par få månader. För om man har varit ihop i en längre tid så börjar man väl inte fråga om råd av andra om hur man ska fråga en sådan sak. Låter så konstigt.

Gaara
1/30/15, 12:28 PM
#17

Om man ändå ses varje dag så lär man känna varandra relativt snabbt. Och om den ena alltid är hemma hos den andra och man kallar det för just "hemma" när man pratar med den som faktiskt inte bor där så bör det inte vara något problem att fråga angående när man ska flytta ihop. Oavsett om man varit tillsammans i några månader eller år. Jag och min pojkvän har umgåtts intensivt sedan i juli och direkt så började jag kalla balkongen för "vår" då jag aldrig hängt på min balkong förrän han kom in i mitt liv. Några få månader senare började jag kalla lägenheten för vårt hem. Jag menar, han är ju här i stort sätt varje dag. Och på helgerna lagar han mat här (han bor med sina föräldrar annars) och vi har varit officiellt tillsammans sedan början av november. För min del skulle han kunna flytta in redan nu, men vi har sagt till sommaren eftersom vi behöver vänja hans hund och min katt vid varandra samt att vi behöver få tag i ett garage till hans bil.

Det jag ville ha sagt är att om man är så ofta hos någon som man ändå känner att man vill dela sitt liv med så är det bara att ta upp frågan. Typ: "Älskling, jag tänkte på en sak… Jag är ju ändå här hela tiden… Vad säger du om att flytta ihop på riktigt så blir det mycket billigare för oss båda.

[Devya]
1/30/15, 1:47 PM
#18

#17 ´Men om ts inte på ett naturligt sätt kan ta fram frågan så är de kanske inte redo ännu.

Gaara
1/30/15, 4:53 PM
#19

#18 bara för att man inte riktigt vet hur man ska fråga så betyder det ju inte att man kanske inte är redo för det. ts VILL ju fråga för att ts känner sig redo men inte vet om partnern är det.

Zepp
1/30/15, 8:05 PM
#20

Även om man frågar rakt ut  och får ett jakande svar innebär inte detta att man skall släppa allt man redan har vid första bästa tillfälle!

Det kan ju tänkas att den som var het på gröten är den som tröttnar oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
oh-la
1/31/15, 12:57 PM
#21

#18, jag kan fortfarande tycka att det är svårt att ställa frågor om vår framtid till min sambo efter 9 år tillsammans. det är ofta stora frågor, som frågor om barn, giftemål, vart vi vill bo. det handlar inte om att man inte vill fråga, utan om att det är stora saker och man vet inte riktigt hur man ska formulera sig eller hitta rätt tillfälle att fråga. i vissa fall kan ju även svaret vara lite otäckt, man är rädd för att få ett svar som kanske inte är det man hoppas på, och blir besviken. så kan jag ibland känna inför barnfrågan här hemma, en till svår fråga. att tycka att det är svårt med frågor och svar är inte nödvändigtvis ett tecken på att man inte är redo. jag känner min sambo utan och innan och vi har en fantastisk relation. jag tycker bara att det kan vara svårt att formulera svåra frågor.

fruktgumman
1/31/15, 1:02 PM
#22

#21 Så stora frågor som barnfrågan tycker iallafall jag är viktigt att ta upp tidigt. Iallafall innan man flyttat ihop. Det är ju inte kul att få veta efter flera år t.ex att man vill helt olika i en sådan fråga.

oh-la
1/31/15, 1:13 PM
#23

#22, jag säger inte att jag låter bli att fråga, jag menar bara att det faktiskt finns dom som kan tycka att det är svårt att fråga eller tycker att det är jobbigt att formulera sig även om man varit tillsammans länge. 

vi vet redan vart vi står i om vi vill ha barn eller ej, så ingen fara på taket där. att man måste ha tagit den innan man flyttat ihop… nja, det finns så många varianter. när vi flyttade ihop var vi 19-20 år. barn eller ej var inte riktigt intressant då. vi tog det senare, och det funkade fint det också.

Upp till toppen
Annons: