Annons:
Etikettsex
Läst 3878 ggr
[JenniN]
1/21/15, 9:41 PM

För och nackdelar med hormonspiral

Hej! 

Jag har nyligen satt in en hormonspiral och tänkte höra vad ni har åsikter om sådana? Erfarenheter? 
Hur fungerar mensen efter att man har satt in den?

Mvh

Annons:
obstitant
1/21/15, 10:39 PM
#1

Jag hade småblödningar något halvår, mycket i början men mindre och mindre, sen slutade det helt. Efter ca 3 år började mensen komma tillbaka. Efter spiralbyte försvann den igen.

Det är väldigt individuellt hur det blir, men de flesta får mindre mens, många slipper helt.

Katti
1/21/15, 10:51 PM
#2

Jag kan faktiskt inte se några nackdelar, annat än den pyttelilla hormonpåverkan (jämfört med många andra preventivmedel) som man utsätter kroppen för.

Jag är inne på min tredje hormonspiral och har ingen mens alls (den försvann direkt) och inga som helst biverkningar. Under en period med p-sprutor hade jag absolut ingen sexlust, men med spiralen märker jag ingen skillnad mot utan.

Det är otroligt smidigt att slippa mens, och vad pengar man sparar 😃.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

obstitant
1/21/15, 10:55 PM
#3

Kan tillägga att det mest är fördelar, nackdelarna har varit onda äggstockscystor (särskilt i början) och ökad benägenhet att få svamp.

[JenniN]
1/21/15, 11:10 PM
#4

Okej, det låter bra ansålänge! Det låter inte som att jag kommer att ångra mig, finns det några risker med viktuppgång? 

Pga hormonerna tänker jag.

rosablomma
1/21/15, 11:55 PM
#5

Jag gick upp 20kg av min Hspiral, mensen försvann helt, både jag och min man fick ont av spiralen under sex. Nu 2år efter uttag så är mensen helt knäpp, plus att jag utvecklade pco pga viktuppgången. När jag väl har mens så är det värsta Niagarafallen, den största menskoppen plus binda får jag springa och byta/tömma var 10-15min  i 7-10dagar. Ca 8månader efter uttaget så rann kilona av mig, gick ner 15kg på 2månader utan någon ändring av kost och motion. Jag kommer aldrig skaffa spiral eller annat p-medel igen.

Upp till toppen
Annons: