Annons:
Etikettkänslor
Läst 2187 ggr
[höstlöv]
2015-01-29 12:49

Svårt att visa uppskattning

Hej!
Tänkte bara dela med mig hur jag själv känner kring  att visa uppskattning och gärna få lite råd och så :)

Saken är den att jag har alltid varit dålig på att visa just uppskattning. Till vissa vänner går det lätt att t.ex. köpa födelsedagspresenter men åt andra vågar jag nästan inte på något vis för jag är rädd för att de ska bli besvikna. Jag vet ju att det är tanken som räknas såklart men vissa är mer " petiga" och kanske sagt att de inte tyckte något de fått av familjen ex var bra vilket gör att jag själv blir osäker och orolig över att de ska bli besvikna. Det här kanske låter som ett konstigt problem, men jag tror att det kan ha en viss påverkan på relationer eftersom jag är så jäkla dålig på att vissa uppskattning. 
Själv är jag en sån som blir glad över allt och  jag vet inte om det kanske påverkar att jag är dålig på att känna efter vad precis den vännen gillar. Det är lite samma problem om jag träffar en kille också, jag har lite svårt att säga snälla saker och så som jag verkligen känner för att jag är rädd att bli avvisad, Människor blir ju otroligt glada när man på något sätt visar att man uppskattar dem och jag önskar att jag skulle få en lättare syn på hela grejen :)

Annons:
OlgaMaria
2015-01-29 13:29
#1

En tanke jag fick var att det nog är lättare att lyckas om man visar uppskattning ofta. Om man håller tillbaka och bara vid enstaka tillfällen satsar och köper en present eller ger en komplimang så står det ju liksom mer på spel då om det blir lyckat eller inte. Ger du 10 komplimanger kanske 4 landar precis rätt. Ger du 1 komplimang kanske den inte alls landar rätt. Det är lättare att misslyckas om man faktiskt lyckas ibland, så du måste helt enkelt öva dig på att visa uppskattning oftare, så blir det inte så laddat de få gånger du gör det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[höstlöv]
2015-01-29 17:26
#2

Det kan nog stämma :) jag har inga problem att ge komplimanger till vänner, eller om jag tänker något speciellt så så brukar jag säga det även om jag inte känner personen så jättebra. Dock tycker jag att just det är lite svårare om det är en kille man kanske träffat men inte känner så jättebra. Det kan ju bli fel om man tänker olika osv. Det är ju så dumt för genuina komplimanger tror jag förgyller de flestas dag :)

Upp till toppen
Annons: