Annons:
Etikettförhållande
Läst 15432 ggr
xjokerx
2015-01-31 15:00

Min tjej ljuger för mig

Jag är tillsammans med en underbar tjej. När vi har det bra så känns allt toppen. Vi har roligt ihop och har ett underbart sexliv. Jag känner verkligen att vi passar för varandra och nu har jag precis fått veta att hon är gravid i 6:e veckan också. Jag är 36år och jag har länge velat ha barn och jag längtar verkligen efter att bli pappa, bygga familj och skapa en livslång framtid ihop med henne och kommande barn. Jag känner verkligen lycka över allt om det inte hade varit för en del problem som också finns i våran relation. Hon har ljugit för mig förr och hon fortsätter att ljuga för mig trots att hon vet hur mycket det förstör för förhållandet. Vi har pratat om det och jag har förklarat hur mycket jag tycker att det förstör. För att vi ska kunna bygga den där riktiga glada familjen så måste vi kunna lita på varandra till 100%. Hon säger att hon håller med och att hon ångrar att hon ljugit och att hon inte ska göra det igen men ändå så sker det. I och med hennes lögner så tillåter hon inte mig att få vara riktigt glad. Jag blir det men så grusas allt igen vid nästa lögn. Vi har inte varit tillsammans så länge utan allt har gått ganska fort. Vi blev tillsammans tidigt förra sommaren. Det började med några lögner kring några skickade sms. Hon påstod att det inte fanns några och hon ljög om innehållet i dom. Sms:en var till ex men det hade inte behövt vara någon större grej för sms:en betydde inte så mycket utan grejen var att hon ljög om dom rakt upp i ansiktet på mig. Jag sa att jag visste att hon ljög men ändå så fortsatte hon att förneka. Vi hade ett långt samtal där jag försökte med att få henne att erkänna men det gick inte förens jag berättade vad som stod i dem och då erkände hon det som jag hade sett. Hon sa att hon inte riktigt visste varför hon ljög men att hon skämdes över sina tidigare relationer och att det var ett misstag att ljuga och att det inte skulle ske igen. Nu i Jul var det dags igen för en serie av lögner kring cigaretter. Hon har tidigare rökt i många år men slutat nån månad innan hon träffade mig. Sa hon i alla fall. Jag vet att hon rökte under första perioden men jag valde då att inte bry mig om det. Nu mår hon jättedåligt av en massa andra anledningar och vid jul så sa hon att hon behövde köpa ett paket cigaretter och röka ett par dagar för att lugna sig och orka med. Vi var på semester och hon lovade att slänga dem när vi kom hem och när vi kommit hem så frågar jag henne om hon kastat dem vilket hon säger att hon gjort. Jag trodde henne men några dagar senare vid ett bråk som vi hade så plockade hon fram cigaretterna och rökte. Hon hade alltså ljugit igen. Hon kastade de som var kvar och sa att nu var det slut med rökandet och framför allt ljugandet. Det är dåligt att ljuga och kommer inte att ske igen säger hon och jag börjar lita på henne igen. Hädanefter ska hon vara ärlig med ALLT säger hon. Det följer nån vecka och jag upptäcker att hon har rökt ett par gånger och även att hon vart och köpt flera cigaretter. Jag frågar henne och hon erkänner de gångerna. Jag är jätteglad över det. Det var inte så att hon berättade själv om det men när jag frågade så berättade hon vilket ändå kändes skönt. Jag har berättat vad jag tycker om rökning och nu sa hon att hon hade spolat ner de sista cigaretterna i toaletten för hon tycker samma sak som mig och vill och lovar att inte röka nå mer. Några dagar senare så börjar det om igen. Hon röker och när jag frågar henne så förnekar hon. Jag känner på lukten men hon verkar inte förstå det. Det luktar om kläder, hår, händer och framför allt om andedräkten. Hon säger att hon inte rökt fast jag vet att hon har. Det är så uppenbart. Det här har skett ett par gånger nu och varje gång jag säger till henne att nu har du rökt så blånekar hon, blir arg och säger att hon måste ju vara världens äckligaste människa som luktar rök fast hon inte rökt. En gång så sa hon när jag skulle iväg att om jag hade tänkt att fortsätta att anklaga henne för att ha rökt när jag kom hem igen så kunde jag låta bli att komma hem. Ingen av gångerna har jag tagit upp det till strid utan jag har bara låtit det hela passera. Nu har jag även hittat hennes cigaretter utan att hon vet om det och jag vet längre inte vad jag ska göra. Jag tycker visserligen inte om att hon röker men problemet är att hon gång på gång ljuger mig rakt upp i ansiktet. Jag vet att hon ljuger, jag säger att jag VET att hon rökt men hon fortsätter att ljuga ändå. Inte förens jag framför bevisen kommer hon att erkänna. Jag menar vad är det värt när hon nästa gånga lovar att inte ljuga nå mer när hon ljugit om sådana hör skitgrejer utan problem. Tilläggas bör att hon mår dåligt av en del anledningar. Hon har en depression och har en form av anorexi/bullemi som ska börja behandlas nu och jag har lovat att stötta henne genom den processen. Hon har alltså väldigt dåligt självförtroende och självkänsla. Hur ska jag hantera detta? Ska jag stanna eller lämna? Nu är det ju trots allt också ett barn påväg som jag verkligen vill ha. Lämnar jag så kommer jag insistera på abort men jag vill egentligen inte det. Vill varken göra abort eller lämna henne. Vill bara att hon ska vara ärlig mot mig så vi kan lita på varandra och ha det bra.

Annons:
viktoria91
2015-01-31 15:03
#1

Psykologhjälp för henne och parterapi för båda.

Andorr
2015-01-31 15:08
#2

Spontant tänker jag "lämna".

Men jag känner inte personen ifråga, så jag vet inte hur angelägen, eller om personen har en ärlig vilja, att sluta ljuga.

Så jag har nog inget svar att ge.

Lorita
2015-01-31 15:09
#3

"Lämnar jag så kommer jag insistera på abort" det kan du väll inte på fullaste allvar mena? Och hon då allt kan inte vara vad du vill.

När det gäller rökningen så är det ett beroende och set är inte bara att sluta. På din beskrivning låter det som om det är du som vill att hon ska sluta inte hon.

Hon "ljuger" troligen för att hon inte orkar säga sanningen och att skulle vilja vara rökfri.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Skogsraah
2015-01-31 15:12
#4

Får hon hjälp för sina problem? Har hon en depression och en ätstörning bör hon verkligen träffa någon och få hjälp med det. Det kan ju mycket väl vara så att hon ljuger och döljer saker för att hon mår dåligt samt har låg självkänsla. Men det gör det ju inte mer okej. Hon ska ju dessutom inte röka när hon är gravid, det förstår hon väl? Det är ju farligt.

Eftersom hon verkar ha ljugit från start och hon hela tiden kommit undan med det, du förlåter henne eller accepterar att det blev så, hon säger att hon inte ska ljuga mer, men ändå gör det. Hon känner sig nog rätt trygg med att du kommer finnas där trots hennes lögner. Tycker hon beter sig väldigt illa, och hon fortsätter antagligen att ljuga för att ni ändå "kommer över det" sen. Riktigt dåligt. Förstår att du har haft allvarliga snack med henne, men vill hon inte förändras själv kommer hon inte att göra det…

Det är handling som gäller, inte ord. För hennes ord är ju bokstavligt talat tomma.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Gronstedt
2015-01-31 15:17
#5

Det är inte så konstigt att hon ser sig tvingad att ljuga, om hennes dåliga självförtroende gör att hon inte orkar ta striden mot ditt ogillande. Enligt din egen beskrivning bär du dig mer åt som en gammaldags hustyrann än en kärleksfull och respektfull medmänniska. Så länge du tycker att du är den starka och kloka som ska tala förstånd med och forma om den svaga och dåliga, lär ni inte hitta vare sig respekt eller tillit i förhållandet.

Du ska insistera på abort om du inte är kvar i förhållandet. Hur tänker du genomdriva det?

Skogsraah
2015-01-31 15:20
#6

#3 #5 Jag förstår inte, vart är det TS gör fel? Det handlar ju om att hon ständigt ljuger. Inte bara angående rökning. Oavsett vad man undanhåller från sin partner så är det obehagligt och få vill leva med människor som ljuger och inte kan vara öppna med en. Spela roll vad det handlar om egentligen, rökning eller övertid på jobbet, kontakt med ex eller skitsnack bakom ens rygg, lögner skadar alla relationer!

"gammaldags hustyrann"…. inget jag kan utläsa i trådstarten.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
dejtbar
2015-01-31 15:32
#7

Om inte annat så för det kommande barnets skull så borde hon ta tag i rökningen. Hon riskerar ju inte bara sin egen hälsa längre när hon är gravid. Sen att hon ljuger en massa är givetvis inte bra. Är hon ens mogen att bli mamma och ta hand om ett barn med tanke på hennes problem?

pyromanen
2015-01-31 15:36
#8

Jag tänker att ätstörning, depression, nikotinberoende och ljuganden förmodligen hänger ihop. Ofta finns mycket skam inblandat vid både ärstörning och beroende, eftersom man då gång på gång gör något man egentligen inte vill göra… Det bryter ned självkänslan och man skäms och ljuger. Jag tror altså inte du ska betrakta ljugandet som ett separat problem, itan som en del av hennes sjukdomsbild. Och vägen fram är behandling. Ditt kontrollerande av om hun nu röker … Eller ljuger…. Är typiskt medberoendebeteende. Inget blir bättre av det. Tvärtom. om jag skulle stanna i en sådan relation skulle bero på om hon har sjukdomsinsikt och seriöst vill bli frisk från sina olika problem och jobbar aktivt med det. funderar hon på abort?

ChristineL
2015-01-31 16:03
#9

Väldigt mycket på en gång här känner jag. Depression, rökning, graviditet, ätstörningar, lögner… Mycket stor risk för missfall! Vill hon behålla barnet (om nu inte ljuger om det också) så måste hon släppa resten omedelbums!

Sarah
2015-01-31 16:06
#10

Jag håller med andra här om att du har ett lite märkligt kontrollbehov. Kan inte annat än att hålla med om att hon förmodligen inte orkar med ditt ogillande. 

Vadå sett smsen och vad som stod i dem? Läste du hennes privata sms?? Du har inte i hennes telefon att göra. Sen ett jäkla korsförhör efter det. Inte konstigt att hon inte vågar berätta varje liten småsak för dig i framtiden. 

Du ska inte heller "välja att inte bry dig om" ifall hon rökte när ni träffades. Det är helt och hållet hennes beslut. Ja det är illa att röka vid graviditet, men det kan vara ännu värre för både barn och mor med stress. Den typen av stress kan komma då man försöker sluta och då man har en kille som vakar över en som en hök. Låt barnmorskan prata med henne om rökningen, och hur hon kan få hjälp att sluta, ditt jobb är bara att vara där och stötta din tjej, inte hålla på och anklaga henne. 

Du kan självklart inte insistera på abort om det tar slut, det är hennes val, även om du kan ha åsikter om det. 

Hon litar uppenbart inte på dig, det är där det stora problemet ligger, inte att hon ljuger om småsaker. Hon vågar ju inte berätta saker för dig, hon vågar inte komma till dig då det är jobbigt med nikotinet. Och jag förstår henne, av vad som framkommer här har du inte gett henne anledning att tro att du är en trygg hamn. Har hon dessutom en del depression och ätstörning in grunden, ja då gör du det bara värre.

Aleya
2015-01-31 16:47
#11

Tycker du verkar ha en konstig syn på detta med glad familj. Att vara familj betyder att man stöttar och inte dömer. Du kan inte heller tvinga till abort. Jag tycker att om du/ni vill fortsätta så gå i terapi. Hade en kille som var som dig. Det hela slutade med att han hade fantiserat upp en massa saker som han trodde jag tänkte och gjorde/skulle göra. Slutade med att han gjorde slut. Och det var så skönt kan jag säga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skogsraah
2015-01-31 16:53
#12

Wow, jag tycker ni dömmer TS otroligt snabbt… Det är inte konstigt att ifrågasätta en människa som ständigt ljuger för en. Oavsett vad det handlar om. Det blir en ond spiral, och nej, TS verkar inte kunna lita på sin sambo just nu.

Konstigt? Nej.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Gronstedt
2015-01-31 17:14
#13

#6, 12: "Ständigt"? En gång om några SMS och sedan kanske (för TS "bevis" kanske inte är så perfekta som TS tror) om en och samma sak som TS konstant pressar henne om. Inte speciellt ofta alls, med andra ord.

TS kan inte lita på sin sambo? Visst kan han det - han kan lita på att hon beter sig exakt så som hon har lärt sig att hon måste göra för att slippa undan hans ogillande, dömande och tjat.

Annons:
Sarah
2015-01-31 17:16
#14

Vad var första lögnen? Om sms till exet? Finns hundra bra anledningar till att man kanske inte tar upp det i början av en relation. Vad som däremot satt ribban är korsförhör om sms och att TS läst partnerns sms. Info som sedan används för att "sätta dit" partner. Att TS rotat i telefonen är det stora problemet i den härvan. Dessutom sätts redan då en ton för hur saker går till i relationen. Ett korsförhör där hon är bad guy och trängs in i ett hörn, trots att det är han som läst hennes privata sms… inte konstigt att hon inte kommer till TS när det ngt annat.

trollslända
2015-01-31 17:21
#15

#13 men ska man bara strunta i om mamman till ens barn inte slutar att röka? Är man gravid måste man  sluta röka anser jag. Och klarar man inte det själv måste man söka hjälp. Jag tycker iaf att det är katastrof när gravida röker. Det KAN gå bra men det är ju stor risk att barnet får skador också.

Skogsraah
2015-01-31 17:28
#16

#13 Det framgår inte någonstans att TS kontrollerar, tjatar och dömer henne. Att fantisera ihop hur det ser ut i en relation är inte direkt att hjälpa situationen. Nej vi har inte flickvännens sida av det hela, men så är det alltid. I forum har man oftast bara ett perspektiv. Jag kan absolut inte utläsa i trådstarten att TS pressar och dömer henne. Men han är less på att hon ljuger. Är enda svaret på varför en människa ljuger att denne blir illa behandlad och pressad? Nej. Dumt att utgå ifrån det.

Den som tycker att en gravid kvinna ska få röka bör läsa på, ordentligt. Dessutom svarar hon ju efter varje lögn med att hon ska sluta, bli bättre, men framförallt att hon inte ska LJUGA mer. Skilj på lögn och handling. Här är det lögnerna som är ohållbara - som i vilken annan relation som helst. Jag ser inga ursäkter som gör att flickvännen ska få fritt fram att ljuga för att hon mår dåligt och har svårt för att sluta röka. Vad är det för syn på en relation? Antingen är hon ärlig med att hon röker eller så väljer hon att sluta. Hur svårt kan det vara…

Det är hon som har problem, antagligen påverkade av hennes depression och ätstörning. Det är hennes ansvar att ta tag i det och att sluta ljuga. Skulle det vara så svårt för TS att ta att hon rökte hade han ju gjort slut med henne vid det här laget. Det är lögnerna det handlar om, i första hand.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2015-01-31 17:35
#17

#14 Jag tycker dessutom att det med att "rota i telefoner" är så luddigt… Många mobiler lyser upp när man får ett meddelande. Man kanske har lånat sin partners mobil ett tag (för att spela ett spel, ringa eller göra något annat) och plötsligt poppar det upp ett meddelande. Då hinner man ju se både avsändare och vad som står.

Det känns så dumt att utgå från att alla som sett eller råkat se sin partners sms har rotat i partnerns mobil! Som att alla som får syn på andras sms är kontrollerande svin som misstänker sin partner för otrohet om vartannat. Varför ska alltid det värsta antas?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

IceTee
2015-01-31 17:46
#18

#14 fast nu tycker jag att du antar väldigt mycket? De kanske hade varit tillsammans i över ett år när den lögnen kom? TS kanske råkade se ett sms när hans flickvän hade lämnat den framme? Och "korsförhör"… Du vet ju faktiskt inte vad TS sa heller! Jag hade också blivit sårad om min partner ljög för mig trots att hen lovat att låta bli att göra det, oavsett vad det handlade om. Jag tror också att det vore bra för er att gå i någon form av terapi. Hon ska inte behöva bli stressad eller må dåligt över att hon inte vågar säga till dig när hon gjort snedsteg, samtidigt så finns det antagligen inget du kan göra själv. Det är inte bra om du bara låter henne trampa på dig, samtidigt som hon måste få känna sig trygg! Jag tror som sagt att det vore bra för er båda att prata med någon tillsammans!

Medarbetare på Skor iFokus

redstaryena
2015-01-31 17:52
#19

Självklart är tillit viktigt men om hon nu hade alla dessa problem sen innan ni träffades och en dålig självbild, är det något som kommer att ta tid att förändra. Inget som händer på ett ögonblick. Som du själv sa, är inte ett års tid i en relation speciellt lång tid. Att tvinga någon att sluta röka, oavsett graviditet , funkar inte (gissar på att hon vet att det är farligt att röka under graviditet) Bättre att hon försöker röka mindre åtminstone. Jag vet inte hur du kom att läsa hennes sms, men det borde varit en varningsklocka för er båda. Eller i alla fall en hint om att allt inte stod rätt till. I vems huvud utav er, det inte står rätt i, vet jag inte. Men antingen så är det du som är lite "kokoo" eller så är det hon som gett dig anledning att tvivla. Hur som helst är det inget bra tecken. Och nu ska ni ha barn? Ja du …vad ska man säga? Förresten, du vet att du inte kan ta det avgörande beslutet om en abort ? Kan vara bra att veta i framtiden

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Gronstedt
2015-01-31 18:04
#20

#16: "Det framgår inte någonstans att TS kontrollerar, tjatar och dömer henne." . "Jag kan absolut inte utläsa i trådstarten att TS pressar och dömer henne.".

Citat från #0:
"Vi hade ett långt samtal där jag försökte med att få henne att erkänna …"
"Jag frågar henne och hon erkänner de gångerna. Jag är jätteglad över det. "
"…  jag säger att jag VET att hon rökt men hon fortsätter att ljuga ändå. Inte förens jag framför bevisen kommer hon att erkänna."

Annons:
vallhund
2015-01-31 19:00
#21

Hade jag varit i hennes situation hade jag dragit för länge sedan, om jag vore gravid skulle jag göra abort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2015-01-31 20:29
#22

 Om ljuga om saker anser jag inte okej men varför måste man påpeka vad rökningen gör när man är vuxen person? Att läxa upp andra ger jag inte mycket för. Jag förstår att du har längtat efter skaffat barn men har du det verkligen med henne? Varför vara i ett förhållande där man ljuger om vad jag anser om skitsaker och där ena ska gå och snoka igenom saker o ting för hitta något?

[JenniN]
2015-01-31 23:21
#23

Kanske ska du acceptera att hon röker? Så hon slipper ljuga om det? hon ljuger ju antagligen för att hon inte vill göra dig besviken och för att hon inte vill röka. Det är lättare för henne att sluta om du accepterar att hon röker och sen utgår ifrån det.

mytolino
2015-02-01 06:25
#24

Be henne sluta röka för barnets skull om inte sin eller din. Hon ljuger för att hon skäms. Hon är beroende och faller lätt in på gamla vanor. Be henne att i alla fall inte röka under graviditeten eller i närheten av barnet.

Zyperior
2015-02-01 07:09
#25

Varken du eller hon vill att hon röker men det är lättare sagt än gjort att sluta röka. Ditt konstanta ifrågasättande och din misstänksamhet är det som skapar dessa lögner.
Om du vill att hon slutar ljuga säg "Jag vill inte att du röker men det är upp till dig att sluta. Om jag märker att du rökt så kommer jag inte bry mig om det, det är bättre att du kan göra det ärligt och öppet istället för att du ska behöva smyga med det. Men nästa gång du säger att du slutat, om det så är flera år från nu, så vill jag att det är sant och ingen lögn."

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

xjokerx
2015-02-01 09:48
#26

Oj en del av er var visst väldigt dömande mot mig. Jag vet att jag inte är världens bästa person alltid och ni får mig att inse att jag förmodligen lägger mig i för mycket huruvida min tjej röker eller inte. Jag förstår att det kan finnas massa bakomliggande orsaker och att jag kanske har bemött det här på ett felaktigt sätt. Jag vill bara tydliggöra att jag tycker inte om att hon röker och det är jag ärlig med men det är inte där som fokus ligger utan varför jag skrev det här inlägget var för att hon verkar ha så himla lätt att ljuga. Det är en sak om man inte berättar. Det är en annan sak om man förnekar. Det är ytterligare en annan sak om man fortsätter att förneka fast man säger att man VET att hon rökt och istället blir arg för att man falsk anklagar henne. Jag förstår om hon inte vill berätta och jag kan till och med förstå att hon förnekar rökandet för att hon mår dåligt, för att hon inte själv vill röka och för att hon vet att jag inte gillar det. Det jag inte förstår är hur hon gång på gång fortsätter att ljuga fast jag säger att jag kommit på henne. Det är liksom så kallt beteende och det förstör ju all tillit. Hon blåhåller på sin lögn ut i det sista och det är det som skrämmer mig. Vad kan hon mer ljuga om då?! Egentligen hade det här inte behövt handlat om cigaretter utan det hade kunnat handlat om vad som helst. Det som gör att jag tar upp det här nu är att hon är gravid och vi har bara för 2 veckor sedan fått veta det. Med andra ord är det ett känsligt läge med tidspress så jag vill ha tips och råd så att jag kan få känna lugn i hur jag ska hantera situationen. Jag känner att det är läge att jag också reder ut lite missförstånd som har diskuterats i tråden: *Mitt ordval när jag sa att jag kommer att "insistera" på abort om det här kommer att ta slut. Jag vill för det första inte alls att det ska ta slut och därmed ingen abort heller och jag förstår att jag inte kan tvinga nån till abort. Det jag menar är att jag isåfall kommer "föreslå" abort. Inte tvinga. Det känns bara så fel att ens skriva abort då det är inget jag egentligen vill. Jag kommer att ta mitt fulla ansvar som pappa och det med glädje. *någon undrar om hon är mogen att bli mamma och någon undrar om hon funderat själv på abort. -Ja hon är absolut mogen att bli mamma trots sina övriga problem. Hon har precis tagit tag i problemen och sökt hjälp för ätstörningar och kommer snart att få hjälp hos psykolog mm. Hon har inte funderat en sekund över abort. Hon vill verkligen ha det här barnet och det med mig. *En del är upprörda över att jag hade ett långt samtal där jag försökte få henne att erkänna nått som hon ljög om. Jag vet inte men det kanske är fel på mig som vill att någon som ljuger ska erkänna. Skulle jag bara ha släppt det hela när hon ljög och låtit det passera? Jag tycker faktiskt inte det. Ljuger man så får man erkänna och hade hon inte gjort det tillslut så hade jag nog inte fortsatt redan då. Att det blev ett "långt" samtal var för att det tog lång tid innan hon erkände.

obstitant
2015-02-01 11:26
#27

Eftersom det nu är ett barn på väg skulle jag rekommendera er att gå till familjerådgivningen eller annan parterapi. Ingen av er beter sig riktigt sunt just nu.

Annons:
Zyperior
2015-02-01 11:34
#28

#27 Mycket klokt. Jag och mitt ex gick till familjerådgivningen i förhoppningen att det skulle fixa vårat förhållande. Det lyckades inte men vi fick ändå ovärderlig hjälp där att separera på bästa möjliga sätt för våran dotters skull så att våra problem som ett par inte gick ut över henne.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

ChristineL
2015-02-01 11:46
#29

#26 - Grejen är det att jag tror att det blir för mycket för kroppen att tillfriskna från en ätstörning samtidigt som hon är gravid, plus depression. Det är skillnad på att vara friskförklarad från en ätstörning och sedan bli gravid. Men nu är hon mitt i uppe i allt och jag måste säga att jag hoppas både för hennes och för barnets skull att kroppen säger ifrån och det blir missfall.

xjokerx
2015-02-01 12:22
#30

Vill också tillägga att hon äter bra nu. Graviditeten gör att hon mår bättre än någonsin för nu spelar det ingen roll hur man ser ut. Som gravid får man vara tjock. OBS! Hennes ord, inte mina!

ChristineL
2015-02-01 13:27
#31

#30 - Fast det handlar inte bara om maten i det här fallet, rökning och depression skadar också. Och det är inte hälsosamt att gå upp för mycket i vikt som gravid heller, så det är inte ett moget tänkande.

oh-la
2015-02-01 13:54
#32

måste säga att det är helt vidrigt att önska att en främmande människa på internet förlorar ett efterlängtat barn genom missfall, med allt som det innebär i smärta och sorg. oavsett om personen har en ätstörning som hon håller på att ta sig ur finns det inget som säger att det här barnet kommer att födas in i sämre förhållanden än andra barn. där finns två föräldrar som älskar och önskar, man kan födas in i mycket sämre förhållanden än så! att önska någon ett missfall är fult…

Ts, min tanke om situationen är att din sambo mycket väl kan reagera på sätt som för dig är helt obegripliga. att försvara sin oskuld med näbbar och klor fast du vet att det är lögn. en person med plsykisk sjukdom, som exempelvis depression reagerar ibland på sätt som känns helt ologiska. man har liksom inte plats att hantera en konfrontation på det sätt som för en frisk människa är logiskt. jag försvarar henne inte, det är tråkigt att hon känner att hon måste ljuga om småsaker, men det kan vara så att erkännandet och konfrontationen är så fruktansvärt jobbig där hon är just då att hon gör allt för att komma undan från det. resten blir ju lite av ett moment 22, hon kjuger för att konfrontationen är för jobbig, när det inte hjälper måste hon bbåde erkänna att hon ljuger och att hon ljuger om lögnen vilket gör det ännu svårare.

kanske skulle det hjälpa lite om du hittar cigaretter att säga det direkt. då ges liksom inte utrymmet att hamna i detta moment 22. sedan håller jag med om att terapi kanske kan vara något. att sätta sig ner när det inte finns något att börja diskutera om, alltså bara sitta ner och prata om att du inte dömer och älskar henne som hon är kan kanske också vara något. att öppna för en diskussion när det inte finns något att erkänna och bara prata allmänt om varför hon reagerar som hon gör utan att döma och utan att anklaga.

Denna kommentar har tagits bort.
Gaara
2015-02-01 16:15
#34

#30 Jag vet en annan tjej som hade ätstörningar och som tyckte som din tjej. Att när man är gravid får man vara tjock. Hon var också lycklig i början av graviditeten och började äta bättre. Men en bit in i graviditeten så kom ångesten tillbaka och hon kände sig fruktansvärt tjock och ful. Sedan födde hon barnet och efter det gick det utför för henne igen. Men hon var ett extremfall som blivit inlagd flera gånger för att hennes hjärta inte klarat av ätstörningen tidigare. Jag vet ju inte hur din tjejs ätstörning ser ut. Jag hoppas det går bra för er och jag tror ni skulle må bra av att gå på en parterapi för att få hjälp med tilliten.

Annons:
ChristineL
2015-02-01 19:30
#35

#32 #33 - Jag har inte skrivit att jag önskar henne missfall. Men med tanke på allt hon bär på tycker jag att det vore det bästa att tillfriskna först. Det är både fysiskt och psykiskt krävande att bära, föda och att ha ett barn. Man kan självklart ha mycket sämre förhållanden och det kan gå bra ändå, men är man verkligen redo när man är så sjuk? Kan man ge sitt barn det bästa då? Vad är man för förebild?

[JenniN]
2015-02-01 19:32
#36

33#  Ta det lite lugnt med påhoppen.

oh-la
2015-02-01 20:15
#37

#35, du skriver att du hoppas att graviditeten slutar i ett missfall… jag tycker inte att någon här är kapabla att döma huruvida den här tjejen är kapabel att bära och föda ett barn. till på köpet finns det ytterligare en vuxen i den här konstellationen, nämligen pappan, som verkar ytterst villig att stötta och hjälpa. det är andra saker som oroar, men inte ett ord om att hon skulle bli en dålig mamma. att hoppas att en främmande kvinna ska få missfall på internet… jag kan verkligen aldrig tycka att det är okej… eller känner du att den här tråden ger tillräckligt med grund att stå på för att döma ut en människas förmåga att vara förälder så till den grad att man hoppas att graviditeten slutar i ett missfall, för allas skull? jag tycker man ska vara otroligt försiktig med vad man önskar ska hända människor man fattat en uppfattning om efter totalt 3 inlägg från TS som beskriver henne utan att hon fått minsta chans att stå upp för sig själv, på ett öppet forum. jag tycker det är fruktansvärt!

Sarah
2015-02-01 20:47
#38

#29, wow, det var ngt av det elakaste jag sett på länge. 

#17 Rota i telefoner, ja visst kan det komma upp och man råkar se, Men, då berättar man det direkt, "du jag såg att det kom ett sms från ditt ex, har ni mycket kontakt" man sitter inte inne med det som ngt typ av hemlig information att använda mot personen. Att först sitta och tjata och tjata för att personen ska erkänna, och först senare säga att man sett smset, det är inte ok. Oavsett hur informationen kommit fram så är användandet av den inte ok. 

TS, självklart känns det inte bra för dig att hon röker då hon är gravid, men det är ju sättet du hanterat det som inte är snyggt. Att pressa henne och konfrontera på det sättet som du gör, gör inte saken bättre.

Rita-S
2015-02-01 20:50
#39

på min smarta telefon kommer SMSet upp i sin helhet på framskärmen när jag har skärmen låst. Det går altså att läsa det vid olyckshändelse bara för att man råkar sitta vid soffbordet där telefonen ligger när smset kommer inn utan att ens lyfta telefonen. Avsändare står även det. Självklart en funktion jag kan stänga av men ajg har inte sett behovet direkt. Bara en inskytelse, TS behöver alltså inte h a snokat i luren med flit alls utan kan ha råkat se det komma på låsningsskärmen om flickvänen har telefon som funkar på samma vis.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sarah
2015-02-01 20:53
#40

#39 och som jag sa i #38, så borde han ha sagt det direkt om det var så, inte sitta inne med informationen under ett långt korsförhör där han pressar henne att erkänna ngt som han redan vet.

[JenniN]
2015-02-01 21:33
#41

Fast jag skulle nog också försöka tvinga fram sanningen. För att lögnen skulle göra mig otroligt upprörd. 

Om sen sanningen inte vill komma fram skulle jag bevisa att jag vet vad jag pratar om precis som ts gjorde. 
Inte för att vara elak eller för att använda det mot personen på något sätt men för att jag vill vara HELT säker på att jag har gett personen massor med tillfällen att tala sanning på. 

Dock så har jag inte dom bekymren så  jag kan nog också säga att jag inte vet hundra hur jag skulle bete mig förän jag hamnar där, vilket jag inte tror att jag någonsin kommer att göra.

Annons:
Sarah
2015-02-01 21:44
#42

Jag hade sagt "jag såg ditt sms (om det nu var oavsiktligt, skulle aldrig någonsin kolla i någons telefon) och undrar varför". Alternativt, jag vet att du ljuger, jag såg messet, kom och prata när du är redo att prata med mig på riktigt. Jag hade inte hållit den informationen inne och sen använt som ngt trumfkort i slutet. Det enda man gör om man ska tvinga någon till sanning är att man skapar en miljö där man sitter på olika nivåer. Den ena är föräldern/ chefen och den andra är den som blir uppläxad som ett barn. Det är inte en bra grund för att få ngn att vilja tala sanning i framtiden.

IceTee
2015-02-01 21:49
#43

#42 var ser du att TS inte sa det direkt? Och hur vet du vad TS sa?

Medarbetare på Skor iFokus

Sarah
2015-02-01 21:50
#44

#43 Från #0 

"Jag sa att jag visste att hon ljög men ändå så fortsatte hon att förneka. Vi hade ett långt samtal där jag försökte med att få henne att erkänna men det gick inte förens jag berättade vad som stod i dem och då erkände hon det som jag hade sett. "

IceTee
2015-02-01 21:53
#45

#44 jag uppfattade det som att TS började med att säga att hen hade sett smsen, och det var senare hen sa vad som faktiskt stod i dem som hon trodde TS?

Medarbetare på Skor iFokus

[JenniN]
2015-02-01 22:29
#46

45# Ja så uppfattade jag det också.

IceTee
2015-02-01 22:33
#47

Det är antagligen bäst om TS reder ut det åt oss! :)

Medarbetare på Skor iFokus

Sarah
2015-02-01 23:00
#48

Ja det kan bara ts svara på. Känns dock helt ologiskt att hon ska ha vetat om från början att han läst dem. Varför då förneka något lixom.

Annons:
Andorr
2015-02-01 23:09
#49

Ibland kan man bli fruktansvärt besviken på människor som inte beter sig som man tycker de borde bete sig.

Snubben i videon påstår sig hata, men sanningen visar sig, mot slutet.

För mig är det igenkännande.

Att tala ut med varandra ger möjligheten att förstå varandra.

Att exkludera partnern, är att exkludera möjligheten till gemensam förståelse.

Plain White T's - Hate (I Really Don't LIke You): http://youtu.be/IpBjJ0dp2mc

vallhund
2015-02-01 23:22
#50

#36 Vilka påhopp då? På vilket sätt stred mitt inlägg mot iFokus regler?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

drika
2015-02-01 23:35
#51

Ljugandet är j uett problem men hon får väl röka om hon vil ldäremot!?

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: