Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2594 ggr
Bekka-AR
1/31/15, 11:39 PM

Är det bara min kille som är dålig med överrasknin

Hej! Som frågan lyder är det bara min kille som är dålig med överraskningar? Känner mig lite löjlig att jag blir ledsen men som vid Jul, födelsedag och speciella tillfällen är det som att han skiter i mig… Förstår inte varför. Menar måste inte haven present men ett julkort iAF. Jag menar han vet att jag tycker sånt är viktigt att visa den andra att man älskar den och vill ge allt. Har berättat för honom att för mig handlar det inte om själva presenten utan att man vill ge glädje till den andre och visa att man har tänkt på den. Vid julen fråga jag vad han önskade sig och han ville ha nytt ljudsystem för över 7000 och det köpte vi tsm som en tidig julklapp till honom och nu är jag helt ointresserad. Men är hans hobby och jag vill ju att han ska bli glad. Men jag köper även ett tv spel och en film som enbart är från mig. Vad får jag då. Ingenting….. Han sa de hade stängt när han tänkte handla? Asså blev så ledsen att han inte ens försökt… berätta detta till honom att jag behöver inte en pryl men det är tanken om att du inte tycker det va viktigt att jag skulle få något.. och då hade han fått en väldigt dyr present.. Så idag fyllde jag år. Har sagt att det skulle vara kul om han kunde försöka lägga ner lite tanke.. Har påmint honom flera gånger för att jag vill att han ska förstå att det är viktigt att han bryr sig. Han ringer mig efter sitt jobb och berättar att jag inte kommer få något bara så jag vet men bli inte arg när jag kommer hem. Affären var stängd… Jag vet att jag kanske är lite löjlig men jag fattar inte vad somnar så svårt att bara köpa en blomma. Aldrig fått någon av honom…. kan inte låta bli att bli ledsen. Den enda personen jag vill ska bry sig en sån dag. Kommer hem som om det vore inget. Han sa Heller inget om varför han struntat i mig? Detta är vårt enda problem att han inte kan tänka SJ när det gäller överraskningar och romantik. Han hjälper till hemma och vi mår bra ihop men just därför förstår jag inte varför han gör då… /Rebecca

Annons:
trollslända
2/1/15, 12:10 AM
#1

Alla är inte romantiska tyvärr. Varken jag eller min sambo är specielt romaniska. Vi köper presenter till varann på födeledagar och jullklappar på jul men vi ger inte en massa "onödiga" saker bara för att. Vi ger varann saker som vi vet att vi vill ha och använder. Typ han har fått röjsåg, hörlurar och surfplatta av mig. Jag har fått stekpanna, en byrå, årskort på gym t.ex. Kort sagt vi köper inte en massa gulliga överraskningar utan praktiska saker.

Har ni det bra i övrigt och trivs ihop så får du nog acceptera att han inte är en överraskningarnas man.

Bekka-AR
2/1/15, 12:18 AM
#2

Tack för svar! Jo har tänkt tanken sj att jag får acceptera det men sen när sånna dagar kommer blir jag iaf ledsen. Man känner sig bortglömd lixom.. menar bara en blomma eller ett kort eller till och med om han bara lagar mat för min skull för att göra min dag..

Elinmatsdotter
2/1/15, 12:34 AM
#3

Min kille tycker det är fjantigt och mjäkigt, men jag säger att jag uppskattar det så vi köper på födelsedagar och jul. Dock lyxar han gärna till det med att laga något extra gott en kväll :)

Skogsraah
2/1/15, 1:08 AM
#4

Jag tycker du absolut ska sluta köpa så dyra saker till honom om han inte ens kan bemöda sig att köpa/ge dig något litet. Det behöver ju inte ens vara något köpt. Hade han lite fantasi hade han kunnat plocka någon blomma ute, skriva ett eget grattiskort, baka något eller vad som helst. 

Du får antagligen acceptera att det är sådan här han är. Inget fel i att inte vara romantisk, men då får du kanske bita ihop och inte köpa honom dyra saker när du vet att du inte kommer få något tillbaka.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Novelia
2/1/15, 2:17 AM
#5

Att det var stängt är ju annars en väldigt dålig ursäkt. Butikerna har öppet nästan varje dag året om, lite framförhållning borde han ju kunna ha :) Jag förstår hur du känner men mitt tips till dig är att köpa presenter Och julklappar till dig själv! Det kanske muntrar upp dig lite när du kommer hem och får veta att han har struntat i det. Jag köper till mig själv och finner glädje i det.

I have no sympathy for people without empathy

Bekka-AR
2/1/15, 8:27 AM
#6

#4 Vet att du har helt rätt. Jag borde inte köpa dyra saker till honom men jag är sån att jag vill kunna ge allt till se jag älskar! Men nä blir bara något litet hedar efter.. #5 Ja jag borde köpa något till mig sj istället! Skulle faktiskt må bra av det. Köper faktiskt aldrig något till mig sj utan alla mina pengar går till djuren och killen bara för att inte för att de måste ha.. Tack för tipsen! :)

Annons:
Aleya
2/1/15, 8:33 AM
#7

Låter som att du är lite morsa åt han i detta sammanhanget. Jag skulle sluta köpa presenter åt honom som är dyra. Kanske köra med samma mynt om jag var riktigt förbannad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
2/1/15, 9:07 AM
#8

Jag skulle blivit rätt sur ifall jag inte ens blev ihågkommen på min födelsedag, jag tycker faktiskt sånt är oförskämt och visar på dålig uppfostran men i min familj är vi noga att visa att vi kommer ihåg varann. Hade dock ALDRIG köpt några dyra presenter till nån som inte kom ihåg mig, kanske hade skrivit nått kort isåfall för bara för att nån är inte kommer ihåg mig hade ju jag visat att jag kom ihåg hans viktiga dag för så är jag uppfostrad. Visste jag att jag inte skulle få nått av en ev. partner hade jag nog åkt bort utan att säga nått för att fira min födelsedag utan människor som inte minns mina viktiga dagar.

ChristineL
2/1/15, 9:37 AM
#9

Nu är det ju skillnad på överraskningar och födelsedagspresenter/julklappar.

Men varför är du tillsammans med någon som uppenbarligen gör dig besviken gång på gång?

Jojaton
2/1/15, 11:38 AM
#10

att man köper julklappar/födelsedagspresenter har för mig ingenting med att vara romantisk - det är bara något man gör (om man inte kommit överrens om att man inte ger varandra någonting) enligt mig. tycker hans ursäkt är riktigt dålig och hans beteende är nonchalant. är affären stängd åker man dit någon annan dag, eller beställer kanske hem något istället, speciellt när du upprepade gånger berättat för honom att du tycker sånt här är väldigt viktigt!

Johanna - Instagram

[Rhodugune]
2/1/15, 1:48 PM
#11

Min tanke är att han drabbas av prestationsångest, för att det här med presenter och uppvaktning är något som faller sig så naturligt för dig.
För att han vet hur galet viktigt det är för dig, att han ger upp innan han ens försökt för att han inte känner att det inte finns en chans att han kommer uppfylla dina höga förväntningar på honom.

Jag skulle tipsa att ni tar reda på vad vilka sätt ni känner er uppskattade och älskade på, för det känns som ni är väldigt okompatibla på den punkten.

Ibland räcker det inte att man älskar varandra, det är lätt att älska varandras fina och bra sidor, man måste älska och acceptera varandras svaga sidor så väl som ens styrkor  och inte gå och vänta på att ens partner ska förändras och bli den personen som man fungerar perfekt ihop med.
Att inte älska varandra trots varandras dåliga sidor, utan älska hela paketet som gör en partner till den person de är, alla knasiga, härliga, jobbiga puzzelbitarna.

I mina ögon är det inte så mycket han som sårar dig, utan du som klarar det på egen hand genom att ställa krav på hur han ska vara som pojkvän på det här viset, som han bevisligen inte klarar av.
Det här är kanske självklart för dig och andra, med presenter osv, men vad spelar det för roll, han är inte du.
Har du funderat på hur han känner sig mest älskad och bekräftad i er relation?
För honom kanske det inte är att bli uppvaktad som du vill bli.
Han kanske verkligen känner sig älskad när ni väljer att spendera tid tillsammans, att du är fysiskt nära eller på andra vis, har ni pratat om det?
 
Visst måste båda måste ta ett likvärdigt ansvar för den emotionella vårdnaden av relationen, men det är något en del har väldigt svårt för och är inget som kan tvingas fram, antingen accepterar du att det här är något han har svårt för och antingen behöver tid för eller kanske aldrig kommer att fixa, 

Om engelska inte är ett problem skulle jag tipsa att ni båda tar och gör det här testet som kanske ter sig lite fånigt, men som kommer att visa vilka som är er kärlekens språk.
På vilka vis ni visar varandra kärlek och vill bli beräftade på för att känna sig älskade i er relation.

Det kan var en ögonöppnare att ens partner inte alls tycker samma sak som det en själv tycker är viktigt för att känna sig älskad.

Lycka till, hoppas verkligen att ni hittar ett sätt att visa varandra kärlek, så du inte känner av det här skavet.

http://www.5lovelanguages.com/profile/

Gaara
2/1/15, 4:27 PM
#12

Jag tycker det låter hemskt… Visst om båda är lika oromantiska och om båda är ense om att man inte köper presenter till varandra. Men då han VET att du gillar sånt så borde han ju kunna bemöda sig lite… Jag tyckte mitt ex var sjukt jävla dålig på sånt. Men jag fick alltid julklapp och födelsedagspresent (även om födelsedagspresenten blev försenad en gång) Han var dock ärlig med att han inte alls var romantiskt lagd och inte alls visste vad man skulle göra. Och jag kunde ju inte tala om för honom vad jag ville att han skulle göra för mig för det hade inte heller varit romantiskt. Vår förlovning var ett jävla skämt. Gick mest ut på att jag övertalade honom, och jag betalade min ring själv. Och ringarna kom typ en månad senare än jag tänkt mig förlovningen. :P Han var snäll och omtänksam, men hade inget sinne för överraskningar och romantik och han var sjukt osocial. 

Vi var med andra ord väldigt olika varandra. Och trots att jag fortfarande tyckte mycket om honom så drog jag mig ur förhållandet efter lite mer än fem år. Inte just pga bristen på romantik utan för att det inte fanns någon framtid alls med honom då han aldrig haft ett riktigt jobb under våra fem år och bodde i sin mammas vardagsrum trots att han var över 30 år.

Känn efter om din kille verkligen passar dig. Eller om ni skulle ha det bättre tillsammans med någon annan. Det var ett smärtsamt farväl för min del trots att jag visste att jag skulle få ett så mycket bättre liv utan honom. Nu har jag funnit min själsfrände och kan inte vara lyckligare. :')

Nelley
2/1/15, 6:34 PM
#13

Testa att inte köpa något till honom på hans födelsedag.

Annons:
[Torpedtass]
2/1/15, 9:27 PM
#14

Nu är ju inte alla romantiska men något som kan underlätta för din kille är att ge honom en lista på vad du önskar dig och vart det går att köpa någonstans.

Är det något jag lärt mig så är det att män kan ha enorma problem att hitta något de anser lämpar sig till en kvinna, talar utifrån min egen. 😉

Inte alltid min man ger mig något heller men de gånger han gör har jag fått säga vad jag önskar mig och vart det hittas.

Nu är jag förvisso inte en sådan som bryr sig om materiella saker, finns så mycket annat han kan ge som slår vilken materiell pryl som helst… 😇

JazzBass
2/2/15, 8:36 AM
#15

Jag förstår din besvikelse helt och hållet. Att säga att butiken är stängd är en så fantastiskt dålig ursäkt att jag saknar ord. För det första behöver verkligen inte presenter alltid vara nåt man köper i butik och slår in i paket, utan det kan t.ex. vara en trevlig romantisk middag som man bjuder på, antingen hemma eller på restaurang. För det andra vet man väl förhoppningsvis i god tid om att det är jul eller födelsedag på antågande och kan planera in någon timme för att fixa saken och tänka igenom vad man vill ge, om man vet man är dålig på att fixa sånt i sista minuten. Om man jobbar såna tider att butikerna nästan alltid har stängt eller tycker det är genant att gå in i en blomaffär för att köpa en bukett till sin flickvän, så finns det många blomfirmor med hemleverans som man kan ringa till och göra en beställning, alternativt via nätet. Själv kan jag faktiskt tycka det känns lite genant att klampa in i en blombutik då jag är en nolla på blommor, men då jag sett hur glad tjejen blir av sånt så är det värt det hundra gånger om. 🙂

Som du säger är det ju tanken som räknas, att man visar sin uppskattning för den andre och vill göra denne glad. Trist om man ska vara så tafatt att man inte kan få tummen ur utan hellre gör sin partner, som man förhoppningsvis älskar, besviken gång på gång. Att det kör ihop sig en gång är en sak, men när det sker gång på gång utan minsta vilja att ordna upp det ens i efterhand låter illavarslande. Små överraskningar nu och då till partnern gör dessutom väldigt gott för förhållandet. En total ignorans när det gäller presenter har förstås motsatt effekt, speciellt om partnern uppskattar sånt. Hoppas han kan bättra sig, för annars kan den här lilla tuvan stälpa ett ganska stort lass, så att säga.

Egentligen tycker jag du gott kan be honom åtgärda sin "miss" och ge honom max en vecka på sig att hitta på nånting trevligt som försenad födelsedagspresent / julklapp. Detta lite som ett ultimatum för att se om han är kapabel att fixa ens en sån här liten grej sak. Gör han inte det får du antingen acceptera att det är så illa att han kanske aldrig kommer anstränga sig ett dugg för att göra dig glad, eller göra slut. 😕

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[JenniN]
2/2/15, 9:56 AM
#16

Jag tycker att du ska sluta köpa saker åt honom, han verkar hitta på dåliga ursäkter till varför han inte ska köpa åt dig, så börja göra likadant.

OlgaMaria
2/2/15, 10:15 AM
#17

Hur länge har ni varit tillsammans? Har du förklarat och visat för honom hur ledsen det här gör dig? Jag hoppas för hans skull att det bara är så att han inte fattat än hur viktigt det här är för dig / att han kanske är en disträ typ som har svårt att planera saker? Vissa saker måste man ju bara lära sig att göra för den andre även om det inte faller en naturligt in, om det är något som är viktigt för den andre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[womangirl]
2/2/15, 10:29 PM
#18

Tycker att han borde anstränga sig lite. Han verkar ju inte ta dina känslor på allvar, han verkar höra men inte lyssna.

Vet inte vad man ska göra åt det.
Jag får alltid present och julklappar av min kille, men däremellan är han lite sämre med överraskningar. Jag älskar o ge honom presenter, middagar och annat, men han gör inte sådana spontana saker för mig.

Upp till toppen
Annons: