Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4187 ggr
[miloa]
2/2/15, 11:37 AM

Kalla mig halvsvensk? Trots medborgarskap

I dagsläget kan du ändra kön, du kan ändra din röst, ditt utseende, ögonfärg och allt! Men du kan inte ändra vilket land du kommer ifrån. Jag är född i Sverige, har svenskt medborgarskap och kan prata svenska, min släkt är svensk + så pratar jag 2 andra språk flytande. Vissa människor känner enda sedan barnsben att de är födda i fel kropp, att en man skulle bli en kvinna. Personen kan då ändra hela sin identitet som äldre vid operationer och personen är då numera en kvinna. Jag känner så, fast att jag föddes i fel land. Enda sedan jag var liten har jag haft en helt annan koppling till ett annat land, språk och dess traditioner. Jag hittade på ett eget språk som liten och flera olika saker. Har även märkt att jag inte alls tänker så som många svenskar gör. Jag har endast 2 svenska vänner och resterande är från det land jag alltid känt stor koppling till. Jag får alltid frågan: "vilket land kommer du från?", varav när jag svarar tror de att jag ljuger. Mina bästa vänner som känt mig länge börjar till och med att jag är helsvensk. Just på grund av hur jag är, att jag inte ser svensk ut och att jag ej följer svenska traditioner utan det här andra landets. Mina föräldrar är svenska, jag kan prata svenska, har svenskt medborgarskap så många ser mig säkert som helsvensk. Men i mitt hjärta kommer jag aldrig bli svensk.. Frågan är nu, jag valde inte att födas i Sverige. Kan jag trots att jag har svenskt medborgarskap kalla mig för halvsvensk? | Det är absolut inte meningen att inlägget ska låta rasistiskt, alla människor är fortfarande lika mycket värda oavsett. Utan det här är bara hur jag känner och undrar |

Annons:
Sjöstjärna
2/2/15, 11:45 AM
#1

Du kan kalla dig precis vad du vill, det är bara du som bestämmer det. Ditt medborgarskap och genetiken är en sak, vad du själv känner och upplever är något helt annat. Kalla dig det du känner för och är det någon som undrar så får du väl säga att medan kroppen onekligen är svensk så är hjärtat något annat.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

IceTee
2/2/15, 11:53 AM
#2

Jag skulle nog kalla dig för svensk medborgare, och någon av svensk etnicitet! Men svensk är du inte om du inte känner dig bekväm med att vara det helt enkelt!

Medarbetare på Skor iFokus

[miloa]
2/2/15, 11:53 AM
#3

Tack #1! Det var fint sagt :)

[miloa]
2/2/15, 11:55 AM
#4

#2 tack! Men nu måste jag få verka lite trög men vad menas med svensk etnicitet?

Honestyisdead
2/2/15, 12:05 PM
#5

Du är ju svensk, så kallar du dig halvsvensk är det ju inte sant?

[miloa]
2/2/15, 12:17 PM
#6

#5 Jag är född i Sverige ja, mina föräldrar är svenska och jag har svenskt medborgarskap. Men jag känner mig inte svensk för 1%, har aldrig gjort. Men då menar du också att en man som byter kön fortfarande är en man, just för att han föddes som det? Är precis samma sak

Annons:
Honestyisdead
2/2/15, 12:24 PM
#7

#6 Det är inte samma sak. Kön kan du byta, inte var du kommer från.

[miloa]
2/2/15, 12:28 PM
#8

Jo det är samma sak. En man kanske känt sig som en kvinna hela livet, medan jag aldrig känt mig som en svensk. Det är vad man känner på insidan. Men då är denna man fortfarande en man även fast han bytt kön eftersom han föddes som det, då kan man inte ändra det man föddes som, för han föddes som en man. Operationer kan ändra nästan allt, du kan se ut som djävulen i dagens läge, eller varför inte en katt?

Honestyisdead
2/2/15, 12:33 PM
#9

#7 Jag svarade på din fråga. Sa min syn på det.

Enligt MIG är det inte samma sak och man kan inte ändra på var man kommer ifrån.

Istället för att ljuga kan du ju säga som det är. Att du är svensk men inte känner dig som det.

[miloa]
2/2/15, 12:38 PM
#10

#9 precis då kan jag säga som #1 skrev

tlover
2/2/15, 12:40 PM
#11

Jag är Svensk men jag identifierar mig som Norrlänning eller Lapplänning och i princip aldrig som Svensk. Till och med då jag skriver på utlänska forum skriver jag norra Sverige el Lappland snarare än bara Sverige.

Nu var det ju inte exakt som du men du skulle ju kunna kalla dig världsmedborgare el liknande utan att nån skulle kunna kalla dig lögnare.

l'm back

redstaryena
2/2/15, 12:45 PM
#12

Hur du känner inuti din själ och hjärta , kan ingen ta ifrån dig såklart men i praktiken blir det ju en lögn om du uppger nåt annat😊 Ingen wow lögn men ändå en osanning. Dessutom är väl hur du känner och uppför dig, det som är viktigast att förmedla till andra (om det nu är en av anledningarna) , än vad som står på ett papper

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

ChristineL
2/2/15, 12:52 PM
#13

Hur du känner är en sak, vad som står på pappret är en annan. Du kan ändra medborgarskap och flytta till ett annat land. En man som bytt kön blir kvinna på pappret men är fortfarande född som man, på samma sätt som du är född i Sverige.

Annons:
[Devya]
2/2/15, 2:48 PM
#14

Om du börjar säga att du är från ett annat land så börjar du ju tyvärr ljuga för människor. Vi kan inte ändra på varifrån vi kommer. Vissa saker går inte att ändra på hur mycket vi än vill.

Sen hur du känner är ju en helt annan sak och du har din fulla rätt till att känna hur du vill. Känslor är aldrig fel men var försiktig så du inte börjar ljuga bara för att du inte känner dig "helsvensk" och mittiallt börjar säga att du inte är svensk.

Men om du vill ljuga så visst kan du göra det också men det kan skapa förvirring och eventuella oförutsedda problem för dig i framtiden.

Sjöstjärna
2/2/15, 3:20 PM
#15

Man behöver inte göra så stor affär av det. Om TS vill kalla sig halvsvensk för att det känns bättre så tycker jag att det är magstarkt att jämställa det med en lögn. Låt säga att jag är född svensk men hopplöst förälskad i allt Italienskt, då skulle jag lätt kunna kalla mig för halvsvensk med innebörden att jag är född svensk men att mitt hjärta för alltid tillhör Italien. Det hela beror ju på vad man väljer att lägga i olika begrepp, och eftersom "halvsvensk" inte är skyddat till betydelse så är det fritt fram för egna tolkningar. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

LinaLj
2/2/15, 3:33 PM
#16

Om man nu ska jämföra ditt problem med könsbyte så är det ju så att om Edvard vill bli kvinna så kan han det genom en lång prosess. Han blir Eva till slut och blir förhoppningsvis lycklig. Men hon kan aldrig ändra på att hon föddes som pojke.

Samma sak i din situation. Du kan aldrig ändra att du föddes i Sverige. Men när du blir vuxen kan du välja att söka medborgarskap i ett annat land.

redstaryena
2/2/15, 4:30 PM
#17

#15 det beror på vilken ålder TS är i och de hon umgås med. Jag personligen , och säkert många andra här , hade inte dömt ut TS som en lögnare 😊 pga en sån här sak , men yngre människor tänker annorlunda

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Honestyisdead
2/2/15, 4:45 PM
#18

#17 Jag är inte ung, och jag hade sett det som lögn.

redstaryena
2/2/15, 4:57 PM
#19

#18 Okej. Jag vet bara hur jag själv tänkte när jag var ung, och hur lätt man kunde döma människor pga en skit sak . Men jag har ett annat perspektiv nu dock…fast alla är vi olika😊

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Fialialej
2/2/15, 7:03 PM
#20

Jag tycker #16 har en bra poäng.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
ChristineL
2/2/15, 10:24 PM
#21

#17 - Vad skulle du kalla det för då? Det är ju en lögn att säga något som inte är sant.

redstaryena
2/2/15, 10:51 PM
#22

#21 läs #12 Men jag hade inte dömt ut en ung person som värsta lögnaren, i den åldern jag är i idag, med bakgrund av hens förklaring. TS: Om vi tar som exempel (att du känner dig tillhöra Indien) och säger att du är en indier, samtidigt som du har ett svenskt utseende, får du förvänta dig följdfrågor från folk. Som någon annan nämnde, tycker jag världsmedborgare låter bra😊

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

obstitant
2/2/15, 11:00 PM
#23

En rättelse först och främst: En transperson som tydligt känner sig vara "född i fel kropp" är inte först en man och sen blir en kvinna (eller tvärtom), utan har varit en kvinna (resp. man) hela tiden, fast med en felaktig kropp.

Sen det här med identitet kopplad till ett land…  Jag kände lite som du när jag var ung, för ett land jag bara besökt. Jag flyttade dig och levde där i flera år, och hävdade hela tiden att det var där jag hörde hemma. Men det var det inte. Det fanns hela tiden små saker som jag inte förstod, inte kunde relatera till, och som gjorde att jag faktiskt inte var som alla andra som bodde där. Inte ens när jag finslipat min dialekt så nästan ingen trodde jag kom någon annanstans ifrån. När jag flyttade tillbaka till Sverige insåg jag att hur fascinerad jag än var av det andra landet så är det här mina rötter finns.

Det kanske inte alls är samma sak för dig.  Du kanske skulle glida in som fisken i vattnet i det andra landet och äntligen känna dig hemma. Men det enda sättet att få veta det är att prova. Flytta dit. Lev där. Se efter om du verkligen hör till det landet, eller bara din föreställning om det.

Men även om det skulle vara så att du faktiskt passar bättre där, så skulle jag vidhålla att du ÄR svensk. Du kan vara en svensk som är olik de flesta svenskar och trivs bättre i ett annat land, men det blir konstigt att påstå att du är från ett land du inte ens levt i någon längre tid.

[miloa]
2/3/15, 4:12 PM
#24

Börjar ledsna på allt om åldrar. Jag har känt så här enda sedan jag var liten, samma land, samma allt! Och nej jag ser inte svensk ut heller som någon skrev. Jag pratar mitt språk flytande + svenska flytande. Tänker precis som #15 Jag kan inte säga att jag är helsvensk för det känns så fruktansvärt fel. Det är inte mitt fel att jag föddes i Sverige

Skogsraah
2/3/15, 4:32 PM
#25

#24 Men måste du lägga vikt vid ifall du är helsvensk eller inte? Det är ju inte som att man introducerar sig inför sina vänner eller nya människor "Hej! Jag är hel/halvsvensk!" Inte heller brukar folk fråga ifall man är hel- eller halvsvensk.

Förstår inte riktigt problemet… Var den du är. Varför är det så viktigt för dig att uttrycka dig som halvsvensk? Huvudsaken är vad du själv känner. Förstår inte i vilka situationer du kommer behöva uttrycka dig som hel- eller halvsvensk. Jag tror du kan "hantera" det här mycket enklare!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

redstaryena
2/3/15, 6:17 PM
#26

#25 BÄSTA

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

ChristineL
2/3/15, 6:21 PM
#27

Håller med #25 - Det är ingen som presenterar sig på det viset ;) Eller "Hej, jag är transsexuell" ;)

Annons:
Honestyisdead
2/4/15, 8:40 AM
#28

#24 jag är både svensk och finsk medborgare.

Hur många vet det? Ungefär ingen. 

Gissar att du hänger i väldigt annorlunda kretsar än jag. För ditt "problem" existerar inte i min värld. Har aldrig behövt säga att jag är svensk. Och jag ser ändå inte ens svensk ut.

Tror faktiskt du är väldigt ung eftersom du lägger så stor vikt på det här.

Intehärutandär
2/4/15, 12:49 PM
#29

Min son säger att han är hälften svensk hälften chilensk. Han är dock inte chilenare, då han inte pratar spanska (mer än skol-spanska) eller utövar chilenska traditioner. Han är svensk, med chilenskt utseende. Att prata spanska och kolla på kort från Chile på hans farmor m.fl är inget som han lägger någon speciell vikt på. Han är i en känslig ålder då han ska söka tillhörighet inför vuxenlivet. Men även som vuxen är ju faktiskt många rotlösa av olika anledningar. Låt så vara.

[Kaoskaos]
2/4/15, 2:37 PM
#30

Inte tycker jag att du ska ljuga ! Det lär ju komma motfrågor tex ah vilken sida av släkten kommer från "Chile" Det lär ju blir svårt att förklara… Tex min morfar som min mamma är uppvuxen med och kallar för pappa är inte min biologiska morfar vilket jag då alltid får förklara "jag är helsvensk trots att min morfar är från Finland för att han inte är min biologiska morfar ! Jag är även väldigt mörk och är väldigt lik zigenare och får ofta förklara att jag inte är halv zigenare ! Så jag förstår ditt problem men jag skulle aldrig ljuga för mina vänner framtida vänner eller min sambo för det är precis vad det är EN LÖGN Att dra in transexuella här är riktigt dålig jämförelse för jag har då aldrig hört någon fråga ---> så Albin du föddes som en klara ? därimot kommer frågan vilken sida av släkten som är från vars ? Ska du då ljuga igen och säga att det är din mammas sida ? Du kommer bara sätta dig själv i pinsamma situationer iaf enligt min åsikt då jag skulle skämmas ihjäl om jag skulle ljuga och folk kom på mig

Maria
2/4/15, 3:49 PM
#31

"Föddes i fel kropp" har man ju uppmärksammat men att man är född i fel land blir nästan lite komiskt.😃

Jag tror att många som kommer från fattiga eller krigsdrabbade länder skulle säga samma sak fast med en helt annan innebörd. De har verkligen haft oturen att födas i fel land.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jojaton
2/5/15, 1:01 AM
#32

#24 Undrar också hur ofta du hamnar i situationer där du måste berätta vilken nationalitet du har? (och hur ser man ut när man är "svensk"? 🤔)

Hade det inte varit för mitt efternamn hade det inte varit så många i min vänskapskrets som vetat att min farfar är från Indien, för hur ofta måste jag säga "hur mycket svensk" jag är? Jag har nog aldrig presenterat mig som "en kvarts indier" (även om jag fått förklara mer än ett par gånger var mitt efternamn kommer ifrån), och jag har nog aldrig riktigt behövt ange om jag är svensk eller inte heller.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: