Annons:
Etikettfamilj
Läst 7300 ggr
[boy871]
2/5/15, 12:33 PM

Föräldrar som inte gillar min flickvän...

HEJ! Jag befinner mig i en väldigt jobbig situation just nu. jag och min flickvän har varit tillsammans i ett års tid nu, och jag älskar henne bara mer och mer problemet är att mina föräldrar; dom kan inte acceptera min flickvän. dom har aldrig gett henne en ärlig chans, till att lära känna henne bättre. Till problemet de gillar inte henne för att hon har varit våldtagen när hon var 20 år gammal. De tycker att hon är inte värd det smutsigt och inget att ha. De säger att hon ljuger och hela hennes familj ljuger för dej fast det är hon själv som har berättat för mig hela historian om hennes våldtäkt,Hur kan du älska henne är.inte du en man tycker inte du att det är konstigt. Min pappa brukar säga hon har inte blivit våldtagen hon ljuger hon har själv velat det hon har haft en relation med den här mannen hur kan du tro på henne och inte på oss och skiten som har våldtagit henne är 50 år gammal och fortfarande trakasserar henne ibland som en stalker. Har pratat med hennes pappa om den här mannen men han sa att han har pratat med honom och att det inte kommer hända igen om det händer så anmäler vi honom.  Ja är 28 år gammal och får inte bestämma själv. Har lyssnat på allt vad mina föräldrar har sagt om henne och hennes situation men vet inte vad jag ska göra det har gått så långt nu att mina föräldrar vill att jag ska välja med att antingen lämna henne eller så vill dem bryta upp kontakten med mig helt. jag mår dåligt över hela situationen. jag verkligen älskar den här tjejen och vill vara tillsammans med henne och hon med mig.

Annons:
Jessicahagstrom94
2/5/15, 12:41 PM
#1

Du är 28 år gammal, dina föräldrar har inte ett skvatt att bestämma över om du ska vara tillsammans med henne eller inte. 

Jag skulle aldrig dumpa någon för att någon av mina föräldrar inte gillar honom, och då är jag bara 20 år gammal och bor hemma. Jag skiter fullständigt i att min pappa inte verkar gilla min pojkvän.

OlgaMaria
2/5/15, 12:42 PM
#2

Då är det läge att bryta med dina föräldrar. Det är inte rätt att de inkräktar så på ditt liv och inte respekterar din flickvän eller hennes familj. Oavsett vem du väljer att dela ditt liv med så måste din familj respektera det. 

Jag tycker inte du ska diskutera det mer med dina föräldrar. Visa att du inte accepterar att de behandlar dig och din flickvän på det sättet. Det är så viktigt att du står upp för dig själv och för ditt beslut att leva med din flickvän. Och hon är värd att du inte låter det här förstöra er relation. 

Jag hoppas att det kommer lösa sig längre fram med din familj, men de behöver nog tid på sig att acceptera att du är man över ditt eget liv och att de inte kan bestämma på det här sättet över dig. Jag tror det bara är till det bästa faktiskt att dina föräldrar kommit med sitt ultimatum. Nu har de gett dig chansen att visa om du är man över ditt liv eller om de kan bestämma hur som helst över dig. 

Jag tror att tids nog kommer de acceptera och respektera dina beslut. Men det måste få ta den tid det tar, om det så tar några månader eller 10 år.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
2/5/15, 1:24 PM
#3

Dina föräldrar får tycka och tänka som dom vill, men det är inte dom som är tillsammans med henne, det är DU! Dags att klippa navelsträngen där kanske? Föräldrar är experter på att påverka sina barn men du är bannemig vuxen!

Maria
2/5/15, 1:47 PM
#4

Det är ju ett fruktansvärt ultimatum dina föräldrar ställer och på grunder som är helt horribla.

Jag hade utan tvekan valt bort mina föräldrar och så får de tänka över situationen och ta sitt förnuft till fånga om de vill fortsätta ha en relation med dig.

De har ju redan visat att de knappast respekterat dig eller din flickvän så då hade jag packat och dragit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
2/5/15, 2:13 PM
#5

Jag hade nog också valt bort föräldrarna i det här fallet. Jättetungt förstår jag , men de har inte med ditt val att göra.

fruktgumman
2/5/15, 2:18 PM
#6

Håller med de övriga. Oacceptabelt betéende av dina föräldrar.

Annons:
klampan
2/5/15, 3:39 PM
#7

Vill du leva med dina föräldrar eller din flickvän? Där har du svaret

Portie
2/5/15, 7:19 PM
#8

Hade klippt kontakten med mina föräldrar! Dom ska inte tro att dom kan bestämma över mig och mina val. Självklart får dom säga vad dom tycker men där går gränsen.

redstaryena
2/5/15, 8:58 PM
#9

Brukar dina föräldrar inte godkänna eller vara kritiska mot andra som du träffat?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Torpedtass]
2/5/15, 9:57 PM
#10

Klipp bandet till dina föräldrar, gör du det inser de att de förlorar en son och förhoppningsvis ser att du menar allvar och inte godtar deras beteende.

Vore jag du skulle jag säga "jaha, tack och hej då" när ett sådant ultimatum ställs. Dina föräldrar har väldigt snevriden bild över verkligheten och brottsoffer, ser de aldrig på efterlyst eller?!

Sen ett gott råd, även om det är ens föräldrar ska man aldrig berätta allt för dem för det. Jag berättar definitivt inte allt om min man eller vårat förhållande till mina föräldrar, det angår ändå inte dem.

redstaryena
2/5/15, 11:13 PM
#11

Oavsett vad, tycker jag personligen det var fel av dig att berätta om våldtäkten (om det nu var så de fick reda På det ) Anledningen till att jag undrar om de brukar misskreditera dina flickvänner, är för att då kommer de alltid att hitta "fel" på alla du träffar även i framtiden. Det vågar jag nästan sätta mitt huvud på….så vidare du inte själv gör en drastisk förändring och inte bara pratar utan visar dom att detta inte är ok. Och det gör du genom att följa alla andras råd här! Men är det bara din nuvarande flickvän som de visat sitt missnöje med, och det är pga våldtäkten, tycker jag rent ut sagt att de har ett svinigt beteende och deras syn passar bättre in i ett taliban samhälle!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Åsa S
2/6/15, 7:38 AM
#12

Jag säger bryt med dina föräldrar ifall du ser en framtid med din flickvän, du är vuxen och har rätt bestämma själv över ditt liv.

Gaara
2/6/15, 9:18 AM
#13

Åh… Jag beklagar verkligen att du är i en sån situation… Min mamma hatade min förra kille redan innan hon ens träffat honom… För att hon tyckte om min första kille så himla mycket… Jag vet exakt hur jobbigt det är med en (eller två) föräldrar som inte accepterar ens respektive…

Jag kunde aldrig nämna min dåvarande kille när jag pratade med morsan… Antingen sa hon förolämpande saker eller så blev det bara dödande tystnad… Det tog TVÅ hela ÅR innan mina föräldrar träffade honom. Det var min pappa som tillslut lyckades övertala morsan. Det blev bättre efter det men hon ogillade honom hela tiden och jag och morsan bråkade mycket om allt möjligt pga det.

Vi var tillsammans i 5 år och 4 månader. Det tog inte slut pga morsan utan för att vi var för olika och helt enkelt inte hade någon framtid tillsammans. Nu är jag tillsammans med en kille som är så sjukt lik mig på alla sätt. Och min mamma är tokig i honom och det känns så bra för jag har fått tillbaka min fina relation jag hade till min mor.

Nu är bara problemet att min killes pappa inte riktigt verkar gilla mig. ;) Så jag har nu tyvärr fått se båda sidor av problemet… Både att ha en förälder som ogillar och att vara ogillad av en förälder… >.< Men det här kan jag leva med.

Hur som helst. Tänk efter noga. Tror du det kommer hålla i längden mellan dig och tjejen? Kan du verkligen se en framtid med just henne? I så fall kanske du borde bryta med föräldrarna för att slippa den ångesten det faktiskt blir. Men tänk också på det… Dina föräldrar är ALLTID dina föräldrar vad som än händer.

Annons:
Dumpuck
2/7/15, 1:18 PM
#14

Har inte läst tråden och vill bara varna för att mitt inlägg kan låta otrevligt, vilket INTE är min mening. 🙂

Men det enda jag känner är, varför bryr du dig så otroligt?
Det är inte dom som ska älska henne, det är inte dom som är tillsammans med henne m.m. Man tycker inte om alla, så enkelt är det. Men man behöver dock inte vara otrevlig för den delen.
Min pappa ogillade mitt ex rejält, men det är återigen inte han som var tillsammans med honom. Det var jag, jag var lycklig och det var det som var viktigast. Vilket min pappa också påpekade, trots sitt ogillande - som han förövrigt aldrig tog ut på mitt ex.
Jag och min pappas sambo har heller inte gått ihop alls under de snart 7 år som de varit tillsammans, det har alltid varit något som hänt så det har aldrig varit en bra stämning mellan oss trots rejäla ansträngningar att få det att fungera. Hon har alltid hittat något att haka upp sig på och göra stor sak av, var jag inte inomhus när hon var där så vände hon det till att jag var ute för att hon var inne. Sa jag nej till något hon ville så vände hon det till att jag sagt nej för att det var hon som frågade, sådana där småsaker.  Allt jag gjorde var fel i hennes ögon.
Julen 2014 var första gången vi gick ihop och faktiskt hade trevligt utan att något hände, men det är ännu inte bra. Men vet du vad? Min pappa är lycklig, hon behandlar honom bra och det är det enda jag bryr mig om oavsett hur mycket problem hon och jag haft, därmed mina ansträngningar till att få det att fungera mellan oss också de gånger vi umgås.
Du är 28, du är inget barn så jag förstår faktiskt inte varför du ska lägga så stor vikt i vad dina föräldrar tycker och inte. Dom kan inte bestämma vem du ska vara med och inte, dom kan inte bestämma hur du ska tänka, tycka och känna eller inte. Det är DU!

Jag är 21, har en underbar pojkvän sedan två år tillbaka. Skulle det komma fram att min pappa, min mamma eller kanske någon av mina syskon ogillar honom så kunde jag inte bry mig mindre. Visst är det roligt och lättsamt om alla skulle gilla honom men faktum är att det är JAG som är tillsammans med honom, inte dom.

sisela
2/7/15, 2:30 PM
#15

Det finns vissa situationer när det kan vara smart att lyssna på vad föräldrarna tycker om ens partner. Det här känns ju bara helt absurt dock. Vilken förfärlig anledning att ogilla henne. Att bryta med sina föräldrar är inget man gör lättvindigt, men jag tror inte jag skulle klara att ha kvar dem i mitt liv om de sa så fruktansvärda saker om en jag älskade. Har hon inte gått igenom tillräckligt?

Gaara
2/8/15, 5:45 PM
#16

#14 jag har själv varit i en liknande situation som personen som gjort inlägget. Ens föräldrar är alltid ens föräldrar och jag kan lova att det blir en jävligt otrevlig stämning i familjen när man hamnar i en sån här situation.

Dumpuck
2/8/15, 6:42 PM
#17

#16 Likväl som jag själv har varit i liknande sits, alla har olika åsikter och visst hade det varit trevligt om alla kunde gilla den man är tillsammans med men faktum är att man kan inte gilla precis varenda människa. Acceptera ja, men inte gilla.
Kan inte familjen vara glad för ens skull så säger det mer om dom än om den man är tillsammans med, man behöver inte älska personen ifråga eller ens låtsas som det men man ska kunna bete sig och acceptera att denne finns och därmed också kunna stå ut de gånger man faktiskt träffas.
TS är 28, jag antar att denne har eget boende m.m = man väljer själv hur man träffas och inte. Jag åker inte till min pappa om jag inte känner att jag kommer klara av eller orka med hans sambo OM något skulle hända, hon är riktigt duktig på att vända allt och inget emot mig så känner jag att jag inte orkar med det - då åker jag inte heller dit. Kan tillägga att hon heller aldrig har följt med pappa till mig av olika anledningar.

redstaryena
2/8/15, 8:07 PM
#18

#17 Dock handlar detta om mer än att föräldrarna inte "orkar med" flickvännen. De kallar henne smutsig pga en våldtäkt!? Desto större anledning för dig TS att visa att du inte vill befatta dig med dom, tills att de börjar visa henne förståelse och respekt

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Gaara
2/8/15, 11:20 PM
#19

#17 även i mitt fall så handlade det om en förälder som var rent jävla vidrig mot min dåvarande kille. Dvs det handlade inte om att "inte tycka om" utan om att hata utan en vettig anledning. Inget accepterande där och ingen respekt alls. Kan säga att det gjorde väldigt ont trots att jag sällan var där då jag och min mor ändå pratar i telefonen en gång i veckan. Jag bodde inte heller hos mina föräldrar under de åren jag var tillsammans med min dåvarande kille. Det kan likväl vara ett väldigt stort problem ändå om man haft bra kontakt med sina föräldrar och den kontakten sedan infekteras av att en eller båda föräldrarna beter sig som min mamma gjorde och som TS föräldrar gör.

Dumpuck
2/9/15, 12:56 PM
#20

#18 Kallar de hennes smutsig pga en våldtäkt så säger det absolut mer om dom än om henne, skulle mina svärföräldrar kalla mig smutsig pga det övergrepp jag var med om för något år sedan så skulle min pojkvän riva ifrån direkt och sätta ner foten. Jag skulle också träda fram och säga ifrån, de tär absolut inte okej alls!

#19 Som sagt, alla har vi olika åsikter och man har olika familjeband. Jag ser hellre till att vara lycklig med den jag valt än att hela tiden vara på tå för att mina föräldrar beter sig som småbarn. Rättelse så i princip hatade min pappa mitt ex med, hans sambo tycker inte om mig alls och har under en period mer eller mindre hatat mig med. Jag skriver hellre "skarpt ogillande" än hatar.
Som jag skrev i svaret till #18 så är det dags att någon träder fram och sätter ner foten, vilket i detta fall i första hand är TS. Personligen skulle jag aldrig acceptera ett sådant beteende och som jag skrev tidigare, det säger mer om dom än vad det gör om den jag är tillsammans med.

Annons:
[Udoon]
2/10/15, 2:12 PM
#21

Tycker också det är läge att bryta med dina "föräldrar". Du är vuxen och har rätt till ett eget liv. Och att kalla någon smutsig och värdelös FÖR NÅGOT SOM NÅGON ANNAN GJORT MOT DEN PERSONEN är sä jäkla äckligt. Gör man så så räknas man fan inte som en människa ens, då är man bara avskum.

Aleya
2/11/15, 7:26 PM
#22

Tycker det är en jäkligt dålig sits dina föräldrar sätter dig i. Och sen får deras resonemang mig att tänka på någon slags hederskultur. Rätta mig om jag har fel. Jag skulle säga: välj det som känns bäst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: