Annons:
Etikettvänskap
Läst 4079 ggr
[Torpedtass]
2015-02-06 16:56

Nu är sista droppen energi uppslukad.

Alltså hjälp, jag har försökt och försökt att klippa bandet till denna person men det går ju inte. Radera personen från vänlistor på nätet och jesus amalia vilka argsinta meddelanden jag fick skickade till mig så pass att jag inte orkade längre och satte tillbaka personen på vänlistan.

Idag var personen på mig IGEN och denna gång om svenska språket följt av det klassiska "jag känner denna och denna expert…" osv.

Jag kommer inte ur detta på något sätt. Hur jag än gör så vänder personen allt mot mig och nåde mig om jag går mot personen då börjar h*n ringa runt till alla och berättar en och annan åsikt om mig även till folk vi känner gemensamt och eftersom personen kan prata för sig så tror ju folk givetvis blint på allt.

Detta börjar bli en följetong och jag är kramad på energi mentalt sätt.
Hur ska jag göra?

Annons:
redstaryena
2015-02-06 17:04
#1

Vad vill personen dig egentligen!? Är det bara en besserwisser eller finns det/har funnits känslor inblandade?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Torpedtass]
2015-02-06 17:14
#2

#1 Definitivt inte känslor, vi är av samma kön och har egna förhållanden. Väldigt besserwissering (är det ens ett ord? om inte så är det de nu). Väldigt "jag är expert och känner diverse experter". Säger jag tex utan att ljuga att jag läste svenska språket på gymnasiet, vem har inte gjort det, så kommer personen alltid med snäppet värre "jag känner diverse språkexperter…", alltid oavsett vad vi pratar om så är det alltid någon höjdare/expert personen känner inom området.

Går heller inte att argumentera med denna person, den har rätt du har jämt fel. Argumenterar man mot personen så slutar det med att stubinen brinner ner fort hos den och personen blir impulsiv i ett nafs, då blir det argsinta otrevliga meddelanden (träffar inte personen längre).

redstaryena
2015-02-06 17:16
#3

I vilket fall som helst verkar det vara en energi tjuv , och såna klarar man sig utan. Tyvärr verkar personen dessutom sakna gränser helt. Vad man då kan göra är att vara precis tvärtom!! Visa var din gräns går och STÅ FAST vid det! Och är du orolig för ev skitsnack av personen, är det desto viktigare att ta avstånd. För varför vill du vara vän med nån som ger dig huvudvärk och snackar skit om dig!? Håller du fast vid att du inte tar skit längre, så kommer människor att genomskåda hen. Men om du är tveksam och velar fram och tillbaka tror jag risken finns att andra runt omkring dig gör likadant . De som känner dig och bryr sig om dig, köper inte skitsnacket ändå. Och finns det inga sådana personer, tycker jag du ska byta umgänge👍

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[höstlöv]
2015-02-06 17:19
#4

Kan du inte bara strunta i den om den inte tillför ditt liv något bra? :)

redstaryena
2015-02-06 17:20
#5

Du hann svara innan jag såg det sorry😊 men vidhåller att såna personer måste man hoppa upp och sk*** på!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Torpedtass]
2015-02-06 17:22
#6

#3 Det är ju just det. Har sagt ifrån till personen flera gånger och senast idag sa jag ifrån men då fick jag mina pannor varma.

Plockade ju också bort personen ur vänlistan men då blev det meddelanden efter meddelanden som var mindre trevliga och hur jag än förklara blev det bara värre. Så ja där gav jag upp, jag orkade inte ta dess påtryckningar mer och satte tillbaka personen på vänlistan.

Men det är fritt och härja fortfarande tydligen.

Annons:
Scorpio97
2015-02-06 17:24
#7

Jag skulle ta bort personen på vänlistor, och sedan ignorera totalt om personen skickar meddelanden. Läs dom inte ens, utan bara radera. Skriver personen i samma tråd, låtsas som att du inte ser det. Till slut fattar han/hon nog hinten.


//Jessie

redstaryena
2015-02-06 17:24
#8

# 6 blockera från att kontakta dig. Det går väl att göra, utöver att plocka bort personen från vänlistan

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

sisela
2015-02-06 17:28
#9

Ignorera eller ge den rätt på ett vagt sätt, kanske skulle funka. 

I stil med:

Ja, du verkar ju vet vad du pratar om… ja eftersom du känner *hotshot* så… Ja, det kanske du har rätt i.. Låter väl troligt ja…. Ha en trevlig dag, hej hej…

alltså, undvik konfrontation, låt saker ebba ut eller "kill it with kindness". Det låter som om personen går igång på diskussion så låt bli att diskutera, hur irriterande det än känns.

[Torpedtass]
2015-02-06 17:29
#10

#7 Svårt att inte läsa dem då de dyker upp per automatik.
#8 Funderat på det också frågan är ju vilka metoder personen tar till då, den vet ju vart jag bor och vad mitt tele nr är. Förväntar mig i princip vad som helst och skulle ljuga om jag sa att jag inte är rädd för de är jag, eller kanske inte rädd lika mycket som nervös, osäker, orolig.

[Torpedtass]
2015-02-06 17:31
#11

#9 Jag har försökt det också. Tyvärr när man säger tex "Ja du har nog rätt" eller liknande så fortsätter personen att gnata på i sin stolthet då att "ja men si och så är det och enligt denne expert är det si och så" osv. Det kan pågå lääääänge och du får inte en syl i vädret.

Tillägg: Nämner du sen någon annan åsikt till någon annan om samma diskussionsämne dyker upp så får du höra från den personen. Jag hade ju gett bekräftelse på att den personen alltid har rätt och helt plötsligt har jag egen åsikt, går inte hop i dess värld.

redstaryena
2015-02-06 17:32
#12

Fråga personen rakt ut " VAD VILL DU MIG EGENTLIGEN?" Verkar som om hen konkurrerar med dig. Sen är det också så att du väljer själv om du ska stå pall eller ej! För finns det ingen att argumentera med , för personen, ja då får hen väl tjafsa med sin egen skugga Men du verkar "svälja betet" lite grann

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Torpedtass]
2015-02-06 17:37
#13

#12 Jag kan tyvärr inte fråga det utan att personen går hus i helvete, ursäkta språket och jag orkar som sagt inte med dess temperament. Ja jag är nog lite "chicken" i vad gäller detta och inte särskilt stark nog att "ta steget" men det är oerhört svårt med en person som kramar ur ens energi som om man vore en blöt disktrasa.

Hur finna modet och orken samtidigt som personen går på som en argsint bock på steroider?

Annons:
sisela
2015-02-06 17:37
#14

#11 men behöver du få en syl i vädret? Om det är på nätet kan du ju låta bli att svara och om det är live så kanske du kan kolla på klockan och säga, oj nu måste jag gå, hejdå. Även om det är mitt i en harang. 

Jobbigt problem, måste jag säga. Hoppas du fixar det.

[Torpedtass]
2015-02-06 17:46
#15

#14 Ja det är ju en variant.
Har bara svårt för att inte svara när denne poängterar till mig hur man tex skall sköta barn, att vår yngsta börja äta vanlig mat vid 7 månaders åldern kan den inte svälja. Personen anser barn ska äta vanlig mat redan vid 4 månader och nej personen har inga egna barn, inte heller har dess sambo det, inte heller vill personen ha barn för personen tål inte att de tex skriker, då skriker denne tillbaka och svär, gormar och blir impulsivt utåtagerande.

Också svårt att svara när personen kommer med pekpinnen om hur vi ska träna våra hundar, hur vi ska sköta dem osv. Deras hundar är i sin tur väldigt strykrädda, så fort de kommer i närheten läggs svansen mellan bena och de kryper ihop.

För att ge lite bild om läget här alltså…

Vill inte låta omöjlig på något vis, jag bara vet inte hur jag ska göra i detta sammanhang utan att riskera konfrontation på ett eller annat sätt.

Rita-S
2015-02-06 17:52
#16

Tyvärr, du kommer inte komma undan en konfrontation om du vill må bra. Det är såhär enkelt: Du får knäppa trut och gilla läget eller göra något med det. Så enkelt är lösningen på papperet, i värkligheten kommer det vara svårt och jag vet det inte kommer vara enkelt att genomföra. Nog kommer det ta hus i h.. om du gör nåt med det tyärr. Men fakta kvarstår: Du borde göra dig av med personen från ditt liv, blunda och radera medellanden, blockera personen från alla sociala medier ni råkar vara båda två och inte "falla tillbaka". Det kommer inte bli bättre detta här, och ett stilltigande och inte argumentera om något kommer bara sakta men säkert lulla personen in  i att h*n har dig där h*n vill ha dig, eller att du håller helt med i allt. Jag kan inte lova dig detta kommer blåsa snabbt över, att det kommer vara enkelt att genomföra, eller att alt kommer bli supertoppen så fort du bryter kontakten, det är inte något jag vet, men jag kan nog lova dig att du kommer få ett bättre liv på sikt utan denna person i ditt liv och att du kommer lära dig stå på ditt under processen om du bara vågar att inte ge upp.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Scorpio97
2015-02-06 17:56
#17

#15 Jag vet hur det är att argumentera med omöjliga personer. Det är även väldigt jobbigt att bara ignorera, men tyvärr verkar det oftast vara det enda sättet. Man kan svara en gång och förklara vad man själv tycker. Om den andre argumenterar emot, så svarar man bara "Okej, men då får du tycka så. Men jag håller inte med" sen svarar man inte oavsett vad personen skriver. För det tar bara massa energi. 

Sen tycker jag fortfarande att du ska ta bort henne som vän samt blockera. Om hon börjar trakassera via telefon eller kommer hem till dig, så kan du polisanmäla om du tycker det är obehagligt.


//Jessie

[Torpedtass]
2015-02-06 18:19
#18

Gjort!
Jag lyssnar på er.

Nu är det blockerat och upprensat.  Nu installerar jag app på mobilen som blockerar tele nrt också så personen i fråga inte kan nå fram till mig. Vart jag bor kan jag inte göra något åt men förhoppningsvis lämnar vi detta län inom kort.

Scorpio97
2015-02-06 18:19
#19

#18 Bra gjort!


//Jessie

[Torpedtass]
2015-02-06 18:44
#20

Det är nu jag inser vad detta gjort mot mig. Innan blockeringen var jag osäker och kände stark oro. Men nu någon halvtimme efteråt, fri. Som om en sten föll från bröstet och rulla vidare.

Shit så bra jag helt plötsligt mår och njuter av denna, för en gång skull, lugna kväll.

Annons:
Sarah
2015-02-06 20:26
#21

Bra, det var dags att sluta mesa.

[Torpedtass]
2015-02-06 20:30
#22

#21 Helt klart. 👍

[Torpedtass]
2015-02-06 21:59
#23

Fick nu ikväll höra från en annan som haft med personen att göra om hur det ligger till med allt (känner denna person och vet han är trovärdig), fick då veta att allt jag visste om personen som den själv berättat inte är sant. Inte ens bokstavsdiagnosen stämde, den varierade beroende på vem personen tidigare haft bekantskap med.

Allt som denna person berätta under den kusliga lilla vänskap vi hade var alltså lögn. Personen har också gjort sig omöjlig fick jag vet inom den sport vi gemensamt sysslar med, enligt den jag prata med finns det bara ett fåtal personer inom sporten som skulle anse denne som bra vän men de är sällsynta.

Gjorde ju det hela lättare med att skita fullkomligt i personen.

redstaryena
2015-02-06 23:15
#24

#23 Creepy ju! Bra att känna att det finns fler som tycker som du! Personen verkade vara värsta Gestapo 😱 Bort bort bort!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Torpedtass]
2015-03-02 14:46
#25

Nej nu ni. Nu på morgonen fick jag radera mitt instagramkonto pga att personen är så ihärdig och jagar reda på mig. Vad blir nästa tilltag från denne nu då, komma hem till mig?! 😡😮

Cindy S
2015-03-02 18:50
#26

Jag tycker du ska ringa polisen om du känner dig hotad. Ta reda på exakt var gränsen går för förföljelse,  det skadar inte. Jag tror personen har gått över gränsen med elaka meddelanden och att ringa runt och prata skit om dig. Du är ju rädd att människan ska komma hem till dig, din instinkt säger att hen är farlig. Även om det bara är hårda ord så är det något du har lagligt rätt att slippa. Det finns inte alltid mycket de kan göra, men det är ett alternativ.

Har du kvar något meddelande du kan använda som "bevis"? Vem vet vad människan kan ta sig till? Min syster hade en kompis som var trevlig men "konstig", till den dag det slog slint och hon började yrra om flertalet våldtäkter, trakasserier(hon kan mycket väl ha blivit våldtagen och det var det som gjorde att det slog slint, men min syster upptäckte flera lögner och antalet våldtäkter var misstänksamt). Hon sade sedan att vår pappa hade kysst henne på munnen, och det var sista gången vi pratade med henne. Ni kan ju inte veta hur hon  är eller vcår pappa och ta sida, men för oss var det lät att se "sanningen" och inte vilja ha med henne att göra igen. Min systers man brukade vara vän med henne men vågar inte vara i närheten längre p.g.a. av förtalsrisken.

Lite långt utlägg, men jag vill ge exempel på hur de som har klara inbillningsproblem de inte kan kontrollera eller inse vidden av kan orsaka stor smärta. Jag lider för människor med problem, men det betyder inte att man inte ska skydda sig själv.

Förhoppningsvis är personen "more bark than bite", och kommer att lägga av, men jag ville skriva om worst case scenario.

Det är ju synd att hundarna kommer att vara kvar hos personen. Hade hen barn med?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Torpedtass]
2015-03-02 19:19
#27

#26 Nej inga barn och jag vet inte hur det blir på den fronten för där har det varit att ena sekunden vill den ha barn med sin sambo och andra inte.  Snacka skit om sin sambo kan hen göra godtroget till andra också, jag har fått höra både ditten och datten om hens sambo.

Jag är ju inte den enda som haft kontakt med personen (#23) och på många fronter har hen bränt sina kort bland folk så att säga.

Vad gäller hundarna så är (vad hen sagt) de redan övervakade av länsstyrelsen på den fronten då de redan fått flertalet anmälningar över sig.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-03-02 20:53
#28

Oj, nu har jag mest bara läst TS specifika delar och inte alla kommentarer, men det där låter såpass obehagligt att man får fundera på att ta till hjälp av t.ex. polis. Jag vet inte riktigt vad det kan falla under för lagar, men typ olaga hot? förtal? ofredande? någonstans lär det finnas något att luta sig mot för att få denna människa att fatta att lämnar h*n dig inte i fred ögona böj så riskerar h*n åtal. Kanske trillar poletten ned och du får vara ifred?

Zandrama
2015-03-04 00:12
#29

Om du blockar på Instagram, gör denne ett nytt konto då? Eller är det dennes vanliga konto som den försöker kontakta dig på?

//Belinda aka Zandrama

[Torpedtass]
2015-03-04 10:28
#30

#29 Den skapa konto där iom att den visste om att jag hade Instagram och satte sen igång jakten. Kommer personligen skapa nytt instagram för eller senare som denne inte känner till men inte just nu.

MaxFlickan
2015-04-15 23:42
#31

Kan du inte göra ditt instagram konto privat?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

nickiee
2015-04-16 23:04
#32

jag har varit med om en kille som skrev fula sms .och jag sa till personen att sluta en inte gjorde han det .ja sa sen att slutar inte du så går jag till polisen killen trodde mej inte han fortsatte jag sparade sms-en jag ringde polisen å sa som det va å läste upp sms en jag sparade å bad dom om hjälp efter det blev det tyst .

mitt tips ring polisen berätta allt från början å be dm om hjälp

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Torpedtass]
2015-04-17 20:56
#33

Tack för omtanken men just nu är det rätt lugnt och varit en längre tid när jag skurit av personen från alla håll.

[Devya]
2015-04-18 06:39
#34

#33 Med tanke på det du har skrivit om den här människan så tror jag att den här personen är full av "bullshit". Mycket snack och inget mer än så. Jag tror inte du behöver vara rädd för att den här personen kommer hem till dig. Vissa är bara otroligt stora i munnen och fega i verkligheten för att faktiskt göra något mer än att bara prata skit.

Om den här personen kontaktar dig igen så fall inte för frestelsen för att svara. Det är det största misstaget du kan göra. Det bästa är att ignorera tills hon helt enkelt tröttnar.

Annons:
[Torpedtass]
2015-04-18 10:45
#35

#34 Jo så tror även jag och fått sagt till mig av andra som haft denna person i sin umgängeskrets, mycket snack och lite verkstad.

Lär inte ske, risken finns man ser personen på eventuella tävlingar/tillställningar men kommer den fram då och gormar på mig lär personen få resterande klunga människor emot sig där också. Personen är inte speciellt populär om man säger så.

Mrsarrow
2015-05-19 13:15
#36

Precis hittat denna tråd och känner igen mig då jag är i en liknande situation. Hur går det för dig? Skönt att det verkat lugna ner sig!

[Torpedtass]
2015-05-19 15:58
#37

#36 Noll kontakt med personen längre och  till och med tagit bort eventuella blockeringar utan att personen hört av sig. Fattade vinkeln till slut verkar det som men sen vet man ju aldrig, allt kan ju ske.

Mrsarrow
2015-05-19 18:22
#38

Men vad skönt! Hoppas det fortsätter så! :-)

Vildsvin
2015-05-21 16:50
#39

Skönt att du slipper hela historien.

Kan ändå inte låta bli att tyck synd om henne, hon måste få professionell hjälp annars kommer hon att gå under.

Den som kanske kan hjälpa henne är förmodligen hennes sambo, dock skönt för dej att du slapp  henne.

Upp till toppen
Annons: