Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 2359 ggr
MrLife
2015-02-07 15:02

Hur gör man slut med en kompis?

Hur gör man slut med en kompis?
Redan nu så är det nog  många av er som tänker
”Man gör inte slut med en kompis”
Men där har ni så fel.
Om man t ex tröttnar på en person som man är kompis med, då gör man ju slut när man berättar för den att man inte har intresse av att träffas mer.
Eller det här mer vanliga…. sin vännerlista på Facebook.
Jag var sådan som rensade bort folk från min lista då och då…..lade till en del folk som jag hade intresse av vad de hade för sig och ha kontakt med för stunden.
Sedan gick jag vidare i livet och mitt intresse för den personen hade svalnat och jag tog bort personen från min lista.

Skärmklipp

Jag vet väldigt många som blev sårade när jag tog bort dem från min lista.
Jag försökte förklara för dem att jag var inte ovän med dem, hade bara inget intresse av att ha dem på min vänlista längre.
För rätt många personer kanske det är samma sak.
Jag har alltid sett Facebook som ett nöje, inget direkt allvarligt så.
Men jag har förstått att för väldigt många var det största allvaret.
Hur gör man då när man tar bort en person från sin vänlista?
Vad anses vara det korrekta att säga till en person vid detta tillfälle?
Vad tycker du?
Hur gör du när någon frågar dig varför du tog bort dem från din vännerlista?

Annons:
LinaLj
2015-02-07 15:08
#1

Jag plockar sällan bort någon från min vännerlista på fb. Men skulle jag nu göra det så hade jag nog skickat ett litet meddelande om det innan jag hade gjort det, något trevligt och lättsamt så de var förberedda på det. Det händer att jag får meddelanden från ytliga bekanta som har lagt till mig på fb att de håller på att rensa sin lista och undrar om jag tar illa upp om de "avvännar" mig. Jag svarar alltid att jag inte tar det minsta illa upp. 

Hade däremot bästa vännen sagt att nu vill jag inte vara vän med dig på fb mer, eller ännu värre bara tagit bort mig hade jag nog däremot blivit lite stött eller i alla fall fundersam över vad som var på gång.

Lexie82
2015-02-07 16:05
#2

Rensa vännerlistan kan man väl göra då och då, när den börjar bli för lång. Men att ta bort dem så fort man inte har något direkt intresse för dem, för att vid senare tillfälle lägga till dem igen - det tycker jag låter lite fel. En konstig syn på vänner, om inte annat, när man bara har dem så länge man själv har ett aktivt intresse av dem.
 Är det någon som postar mycket ointressant så brukar jag istället gå in på deras profil och ställa in så jag slipper se dem i min newsfeed, även om de ligger kvar på vännerlistan.

Vad gäller vänner i verkliga livet.. Alltså, man behöver ju inte umgås 24/7 bara för att man är vänner. I perioder kanske man inte vill umgås så mycket, men måste man  "göra slut" med dem för det? Tänk dig att du har en vän som du umgås mycket med, sen tröttnar du tillfälligt på att umgås med den vänner och "gör slut". Några dagar senare händer det den här vännen något tråkigt och hon/han hade behövt någon att prata med. Men du ställer inte upp för att du "tröttnat". Min tanke är då att ni (eller framförallt du) inte var så mycket till kompis till att börja med heller.

OlgaMaria
2015-02-07 16:20
#3

Alla använder ju FaceBook som de själva vill så klart, men jag tycker inte ditt beteende är riktigt socialt accepterat. Det är liksom inte så man gör. Jag förstår att folk blir upprörda och kan känna sig sårade, och jag tycker du ska tänka om. Om du tappat intresset för någon så finns det inställningar man enkelt kan trycka på för att inte se något från deras uppdateringar. Då är de "borta" ur din Facebook men de är fortfarande på din vänlista och de vet inte att du gjort något.

Vill du ändå ta bort folk från din vänlista tror jag du får räkna med sura miner. Så klart man kan ta bort folk i vissa lägen.. som jag tar ibland bort någon gammal klasskompis som jag blivit addad av för flera år sen och som jag över huvud taget inte haft kontakt med på väldigt många år. Men skulle inte ta bort någon jag är bekant med nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2015-02-07 16:32
#4

Om du inte tar facebook så allvarligt så varför vara så noga med att ta bort s.k. vänner från din lista?

Jag förstår inte riktigt. Om du inte tycker att fb är så seriöst så borde det väl inte vara några större problem om du har personer på din vänlista som du inte är så pass intresserad av. 

Jag brukar sluta att följa personer på fb som jag inte är intresserad av att höra något om. Det går ju hur lätt som helst att göra. Bättre att göra så än att de plötsligt börjar fundera vad som har gått snett om man har råkat vara helt ok vänner där innan.

MrLife
2015-02-07 17:03
#5

Vad intressanta åsikter ni skrev till mig.
Ni ska alla veta att jag har läst dem och försökt tänka mig in i hur ni menar.

Jag ser det som så…. att det är ingen idé att ha en person på min vännerlista, om jag inte är intresserad av vad den skriver för saker.
Att jag tar bort den från Facebook, innebär ju inte att jag tar bort dem som vän IRL om man säger så :)

[Devya]
2015-02-07 17:04
#6

#5 Håll i åtanke att vissa kan se det som om du inte vill vara vän med dem irl heller. Du ska vara försiktig även om du själv inte tar fb så seriöst. Det finns vissa som kan ta illa upp och plötsligt har du tappat vänner irl också.

Annons:
OlgaMaria
2015-02-07 17:07
#7

Jag förstår hur du menar, men jag tror inte det är så lätt att förklara det för alla dina vänner. Så jag tror det är enklare om du tänker om istället för att såra folk. Som sagt är det lätt att dölja en väns aktiviteter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MrLife
2015-02-07 17:14
#8

Jag har gjort det bekvämt för mig och gått ur Facebook.
Det som tog emot lite var det att jag hade en sida med över 3100 likes… där jag skrev tankar och sådana saker.
Men nu har jag då lagt ner det och slipper bekymra mig för vänlistan på Facebook :)

Tycker bara det är ett intressant ämne att prata om :)

[Devya]
2015-02-07 17:17
#9

#8 Det skadar ju inte heller. Jag har själv gjort samma sak för en tid sedan. Det är skönt att inte vara på fb längre. :)

kattöga
2015-02-07 17:22
#10

#8 Det tycker jag var bra gjort! Då har du inte stött dej med någon. Om du vill kan du ju skaffa en blogg eller nåt där du kan skriva ner dina tankar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OlgaMaria
2015-02-07 17:24
#11

#8 Det går ju att ha Facebook endast till att driva en sida. Men vet inte precis hur du ska gå tillväga. Ett sätt är kanske att skapa en ny person (som inte skaffar några vänner) och att du ger administratörsrättigheter till den personen via den personen du har nu. Man brukar kunna komma åt sitt gamla Facebook-konto ganska lätt även om man gått ur Facebook. Sen går du ur Facebook igen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MrLife
2015-02-07 17:32
#12

Jag har tänkt tanken på att skapa ett konto där jag inte har några vänner, utan enbart sköter min sida på Facebook.
Men för mig är det nog bättre jag håller mig borta från Facebook helt.
Då jag har haft ett väldigt stort uppmärksamhetsbehov i sociala sammanhang.
Jag blir en pajas, clown som ska roa folk med mer.
Jag söker hela tiden nya personer som kan tycka om mig åt mig.

Så jag trivs bättre här på iFokus, där det är mer djup och innehåll i våra dialoger än det blir på Facebook :)

MrLife
2015-02-07 17:33
#13

Jag har redan en blogg som jag driver som ni hittar här
https://gladjeivardagen.wordpress.com/

Annons:
OlgaMaria
2015-02-07 17:37
#14

Okej, bra att du känner dig nöjd med ditt beslut :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MrLife
2015-02-07 17:44
#15

Japp, det gör jag…..
Men jag märker ju att det är som en drog, jag har flera gånger idag tänkt gå med igen….. fast jag vet att jag inte ska göra det, för jag mår inte bra av det egentligen :)

Sarah
2015-02-07 18:40
#16

Det ÄR konstigt att ta bort folk från FB men ändå vilja umgås med dem irl. Man plockar bort folk som man inte vill ha kontakt med vare sig på nätet eller irl. Mycket bättre att du gjorde som nu, lämna helt.

Gaara
2015-02-10 17:32
#17

Är det väldigt ytligt bekanta så tycker jag det är ok att bara ta bort dem, speciellt om man aldrig chattar eller skriver kommentarer/gillar varandras saker på facebook. Är det däremot någon man varit vän med på riktigt så tycker jag att den förtjänar att få veta VARFÖR man väljer att ta bort den. För som du säger så tar många illa vid sig när de blir bortplockade utan ett ord. Skulle en ytligt bekant, alltså någon jag bara träffat på någon enstaka gång välja att ta bort mig så skulle jag troligtvis inte ens märka det förrän långt senare och inte bry mig. Men skulle någon som varit min vän på riktigt en gång i tiden ta bort mig så skulle jag vilja veta varför. Och ännu mer så klart om det är en vän jag ändå träffar lite då och då. Ärlighet är alltid det bästa, så förklara bara varför du tar bort personen. Som att du inte har något intresse i dennes liv längre. :)

pyromanen
2015-02-11 17:51
#18

Jag rensar ibland. T.ex folk jag gick en kurs ihop med för 7 år sen och inte haft att göra med sen dess. Gamla klasskompisar som skickar vänförfrågning brukar jag acceptera fast vi inte sets på 30 år, tänker det kan vara kul att följa med lite i varandras liv. Några såna har jag dock tagit bort igen om de håller på o lägger massa rasistiska inlägg och länkar. Rasister, fasister, SDare mm vill jag helt enkelt inte ha bland mina fb-kontakter.

[Udoon]
2015-02-12 11:49
#19

På fb så säger jag inget, jag tar bara bort dom. Men det har alltid varit för att någon postat eller delat något rasistiskt eller så, inte för att jag typ tröttnat på dom.

[Torpedtass]
2015-02-13 00:29
#20

Jag har raderat en vän från min vänlista, blockerat och spärrat tele nr men av förklarliga själ som inte ens skulle kunna resoneras med personen i fråga.

Är det en person du kan resonera med så ta kontakt med den och säg som det är och hur du känner det.

Annons:
Myrrami
2015-02-13 09:40
#21

Jag brukar lägga ut ett meddelande först att jag kommer att rensa i min lista men att det alltid går att nå mig via meddelande.

Jag tar bort folk som uppdaterar flera gånger om dagen med saker som inte alls är intressant. Jag är inte intresserad av att veta varje gång en person hämtar kaffe eller vad de äter till middag varje kväll

[Eleya]
2015-02-13 15:39
#22

Hehe..det har jag gjort med ett par tjejer för många år sedan, så ja, på ett vis gör man slut med dem eller säger upp kontakten.

Den senaste utav dessa fick ett sms om att jag önskade henne allt gott i livet, men att jag inte ville vara en del av hennes och att jag inte var intresserad av att höra av henne mer. :)

Honestyisdead
2015-02-13 15:47
#23

#22 Vad hade hon gjort?

[Eleya]
2015-02-14 18:19
#24

#23 Hon manipulerade en, utnyttjade ens goda vilja, ljög nåt kopiöst, klängde på en som ett klistermärke, trakasserade en hemma och ringde på vid olämpliga tillfällen, överöste en med sms/samtal och så mycket mer. Efter 1,5 år pallade jag inte mer och bröt kontakten tvärt. Jag vet att hon vid tillfället inte var stabil eller frisk, men hon var ändå inte mitt ansvar.

Upp till toppen
Annons: