Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 12526 ggr
sara-66
2/11/15, 7:55 PM

Han vill inte flytta ihop..

Hej! Står inför ett ganska svårt dilemma! Har en pojkvän sedan 9 månader tillbaka, (vi är 22 år gamla) och jag har på senare tid tjatat på honom att han ska flytta ihop med mig för att jag anser att jag vill ta ett steg längre i förhållandet för att jag älskar honom så mycket. Varje gång jag tar upp ämnet så säger han att han inte är redo, och tycker att jag ska vänta tills han är redo(han sa att det inte kommer ta så lång tid), han vill inte träffas varje dag eftersom han vill kunna träna osv… Han bor fortfarande hemma hos sina föräldrar och de försörjer honom även om han jobbar. Kunde önskat att han hade velat vara lite mer självständig. Jag vill verkligen ha honom och jag vill verkligen träffa honom jämt för att jag älskar honom…. Ska jag vänta tills han blir redo eller ska jag helt enkelt avsluta det hela? Har egen lägenhet så han hade gärna fått flytta in. Vill bara vara med honom men han vill inte bo med mig, blir så ledsen….vill bygga ett liv med honom.:( Hade verkligen uppskattat all hjälp jag kan få och det är okej att ställa frågor!:) Tack på förhand.

Annons:
[JenniN]
2/11/15, 7:59 PM
#1

Jag hade tagit det lite lugnt om jag var du, du har ju ändå sagt det till honom. Vill han fortfarande inte efter ett år eller två, då kanske du ska fundera på att avsluta det hela. 
Men det har bara gått 9 månader, så det är ett ganska nytt förhållande. Så det är bara bra att vänta lite.
Låt honom ta den tid han behöver.

Scorpio97
2/11/15, 8:02 PM
#2

Det är bara du som kan känna efter och veta om du tycker han är värd att vänta på, eller om det är bättre att gå därifrån. Ni har dock inte varit tillsammans så länge, och vissa människor tar längre tid på sig att ta det steget. Sen tycker jag inte att det låter bra att du tjatar på honom, jag tror inte det får honom att bli redo snabbare direkt. Snarare tvärtom. Man kan självklart ta upp det och diskutera, men det är en helt annat sak att tjata. Jag tror inte det handlar om att han inte älskar dig, han är bara inte redo än. Om och när han blir redo, kan ingen veta. 

Alla vill ju inte heller flytta ihop. Vissa är särbos hela livet. Personligen har jag ett väldigt stort behov av ensamhet i perioder, och det skulle förmodligen få mig att tveka lite när det gäller att flytta ihop med en annan människa.


//Jessie

sara-66
2/11/15, 8:02 PM
#3

Men om man verkligen älskar varandra så aka man väl vilja ses jämt? Om han bara hade kunnat ge det en chans. Jag vill verkligen ta detta steg för att jag känner mig redo för mer än bara " ses ibland utan att binda sig"

[Udoon]
2/11/15, 8:02 PM
#4

Vill han inte så kan du ju inte tvinga honom? Att tjata är respektlöst och inget som vuxna människor gör i en relation. Är det så pass viktigt för dig att vara sambo att du funderar på att göra slut, så tycker jag du ska göra det och hitta någon som vill samma som du istället för att tjata hål i huvudet på din kille som inte vill.

Saffran0Spice
2/11/15, 8:03 PM
#5

Kan verka hårt - men om det väger på om han vill bo med dig eller inte så hade jag tagit en funderare på om han verkligen är ''Mr Right''
Och om han tydligt visar att han inte är intresserad av att ta relationen vidare på något sätt (om vi bortser helt från inflytt) så kanske han helt enkelt inte känner samma sak.

neasfotografier
2/11/15, 8:05 PM
#6

#3
När jag är i ett förhållande så vill jag inte ses jämt. Bor man ihop så är det ju oundvikligt att träffas varje dag. Men jag vill ha lite eget space ibland och få vara ifred.
Han kanske är likadan?
Och som tidigare nämnt så tjänar det ingenting till att du tjatar. Han kommer bara vilja flytta ihop med dig ännu mindre om du tjatar.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Galenidjur
2/11/15, 8:06 PM
#7

#3 Nej, alla vill inte ses jämt. Vissa behöver mer egentid. Sen håller jag med de andra. 9 månader är inte alls lång tid. Varför kan du inte bara ta vara på det ni redan har istället för att rusa in i något?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Aleya
2/11/15, 8:06 PM
#8

Tjata löser inget. Ni har varit tillsammans ett så kort tag ännu. Han kanske t o m blir rädd. .jag blev nästan rädd för att fråga om kille om han kunde tänka sig att flytta ihop med mig i en ny stad. Det lustiga var att jag spenderar alla lediga stunder i min fd hemstad, där jag har lägenhet, i hans lägenhet. Samma dag som vi blev ett par. Han har inte sagt ett pip om att jag "flyttade" in fort. Och han ska komma och testa bo i den nya staden då jag flyttar. Jag säger bara yay om han trivs. :) Så Tjata inte.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
2/11/15, 8:07 PM
#9

#3 Jag behöver som sagt ensamhet, och det gäller även hur mycket jag älskar en person. Jag skulle aldrig klara av att umgås med en person dygnet runt (förutom skola/jobb), för då skulle jag bli galen. Jag måste få vara själv ibland helt enkelt.

Och det är man ju olika gällande. Vissa älskar att umgås med partnern jämt, men vissa är som mig och klarar inte av det.


//Jessie

sara-66
2/11/15, 8:07 PM
#10

Han säger att verkligen inte vill förlora mig och att han kommer vara värd att vänta på. Jag blir bara sårad av att veta att han inte vill flytta ihop med mig, vill att han ska vilja ha mig mer än att bara ses ibland utan att behöva binda sig. På tal om ensamhet, vill aldrig vara ensam, har bott själv ett tag och det är nog bland det tråkigaste jag någonsin varit med om.

[Udoon]
2/11/15, 8:11 PM
#11

#10 tycker att din kille låter mycket mer mogen än dig, att flytta ihop är inget man ska rusa in i. Att du blir sårad över att han vill ta tid för sig själv och tänka över det, visar på att du förmodligen inte är redo att flytta ihop med någon.

sara-66
2/11/15, 8:12 PM
#12

Kanske kan nämna att jag och hans föräldrar hatar varandra och inte vill ha med varandra att göra. Men han bryr sig inte, jag slipper de som tur är.:)

[JenniN]
2/11/15, 8:13 PM
#13

10# Jag är lite rädd att du vill rusa in i detta för att du tycker att det är tråkigt att vara ensam. 
Det är Inte rätt väg att gå alls. 

Du får helt enkelt acceptera att han inte vill, att tjata på honom är bara respektlöst.

Annons:
Portie
2/11/15, 8:13 PM
#14

Varför ha så bråttom? 9 månader är inte särskilt lång tid och båda ska ju känna sig redo. Även om inte just du behöver vara ensam så finns det människor som behöver egentid. Jag är sån, jag behöver vara själv ibland för att få lite ro. Det är en av anledningarna till att jag inte flyttat ihop med min pojkvän än och vi har varit tillsammans i 1 år ca. Det är först nu jag börjar känna mig redo att flytta ihop med honom.

Det är faktiskt värt att vänta ibland.

sara-66
2/11/15, 8:17 PM
#15

#13 #14 okej jag kanske bör vänta, är bara en människa som verkligen vill vara med den man älskar var dag, kanske lite överdrivet men…. Vill bara inte slösa en massa tid på någon som inte ens vill bo med mig eller se om vi har en framtid tillsammans.

taylor__lambert
2/11/15, 8:19 PM
#16

Jag skulle inte tänka på att flytta in till någon så fort som efter 9 månader.

Jag har varit tillsammans med min kille i 9 mån och visst vill jag inget mer än att vara nära honom men jag vet att vara nära honom så mycket skulle i slutändan göra mig tokig. Jag behöver ganska mycket space och blir väldigt on edge när jag inte får det.

Jag skulle vänta och inte fråga någe mer, 9 månader är väldigt kort tid.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Saffran0Spice
2/11/15, 8:19 PM
#17

#15 Att bo ihop avgör inte om man har en framtid tillsammans, speciellt inte efter 9 mån - och är du inte redo att vänta på honom så är ni troligen inte ''skapta för varandra''

Aleya
2/11/15, 8:20 PM
#18

#12 det du just skrev lät bara löjligt. Är det något bra? Eller bara coolt?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
2/11/15, 8:20 PM
#19

Alla är inte redo att flytta hemifrån när de är 22 en del måste få ta sin tid på sig det är en stor sak för många att flytta hemifrån med allt ansvar det bär med sig och killar mognar ofta senare än tjejer. Om det är din känsla av ensamhet och att den är tråkig som gör att du vill flytta ihop så bör du nog arbeta med dig själv så du klarar vara ensam, det är inte hans jobb att bota det som du inte tycker om i ditt liv.  Kanske du bör skaffa dig lite egna intressen som ger dig ett eget liv som inte är beroende av nån annan. Det är en styrka att ha bott ensam, gärna en längre tid på flera år tycker jag för då vet man att man kan klara sig själv även i motgångar. Det är många som stannar kvar hos en dålig partner för att de inte tror de kan klara sig själva och överleva att bo ensam, vet man att man kan klara sig själv även i svårigheter blir man stark.

pyromanen
2/11/15, 8:24 PM
#20

Om han inte känner för att flytta ihop så gör han inte det och det får du acceptera. Ihopglyttning är inte alls något man nödvändigtvis ska vilja "bara" för att man älskar varandra. Själv var jag definitivt inte sugen på att flytta ihop med min dåvarande kille då jag var 22. Jag ville känna mig fri. Om han dessutom inte ens flyttat hemifrån då tänker jag att det nog för dom flesta är bättre att få egna vingar flrst ett tag ( vet det finns såna som flyttat direkt från mamma till flickvännen och är lyckliga, men tror det är mer undantag än regel". Försök inte pressa honom i alla fall, det lär knappast föra nåt gott med sig.

Annons:
sara-66
2/11/15, 8:25 PM
#21

Sant. Jag bör kanske vara bekväm ensam först. Vet inte varför jag tagit det så hårt, ni har verkligen hjälpt mig, tack!:)

Cireea
2/11/15, 8:25 PM
#22

Jag håller med #11 , du verkar inte riktigt redo att flytta in. Det låter som att du hellre skulle behöva en rumskompis eller något om du nu behöver lite liv hemma. 

Jag och min nuvarande sambo flyttade ihop när vi varit tillsammans i lite över ett år. Före det hade vi ett distansförhållande så vi sågs bara några gånger i månaden. Jag tycker att ha förhållande på distans var oerhört jobbigt men samtidigt var det ett bra sätt att testa oss själva och vårt förhållande. Jag skulle vilja säga att tid ensam har fått vårt förhållande så bra och starkt som det är idag. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

CamillaS
2/11/15, 8:25 PM
#23

#15 Om du älskar honom så mycket som du säger att du gör så borde han ju vara värd att vänta på? Har du försökt att sätta dig in i hans situation och inte bara tänka på hur du känner?

drika
2/11/15, 8:26 PM
#24

Vänta och tjata inte, 9 månader är inte så mycketså bättre att du väntar ett tag, han kan ju var ahos dig så mycke han vill ändå.

Hälsningar

Fredrika

sara-66
2/11/15, 8:28 PM
#25

Nej, För jag har aldrig trott att den som älskar mig skulle tveka till att vara nära mig jämt.men om detta stärker förhållandet är det lätt värt det.

Sarah
2/11/15, 8:28 PM
#26

9 månader är ingenting! Shit vad sur jag hade blivit om min partner tjatade om att flytta ihop så tidigt. Att vilja vänta med det är inte ett tecken på att man älskar mindre. Att man inte vill umgås hela tiden är inte heller ett tecken på lite kärlek. Vi har precis köpt ett hus, när vi flyttar in har vi varit tillsammans nästan 9 år. Vi har bott ihop en sväng förr, men varit särbo de senaste 6 åren. Och, kan du tänka dig, vi älskar varandra ändå.

Sarah
2/11/15, 8:30 PM
#27

#25 du behöver bli mer självständig känns det som. Många blir galna av att ha sin partner nära hela tiden. Man måste få andas och ja egentid.

Annons:
sara-66
2/11/15, 8:32 PM
#28

Vad skönt att höra, vet inte varför jag inbillat mig att jag måste bo med honom bara för att jag vill ha det mer seriöst. Jag borde inte tänka så mycket på detta trots allt.:) skönt att rensa tankarna och få klarhet iallafall. Är verkligen tacksam!:)

ChristineL
2/11/15, 8:33 PM
#29

Men varför så bråttom?! Även om man älskar varandra så behöver man tid isär, och bara för att man bor ihop så träffas man inte jämt heller om du nu hade förväntat dig det ;) 9 månader är en droppe i havet. Inget gott kommer av tjat, hade min partner tjatat på mig om det hade jag dragit för länge sen!

CamillaS
2/11/15, 8:38 PM
#30

#28 Det gläder mig att du nu verkar börjar tänka lite annorlunda och kanske lugnar ner dig lite med detta. 🙂

sara-66
2/11/15, 8:43 PM
#31

Ja verkligen, visste bara inte hur jag skulle tänka, hade bara en sak i huvudet.:p är verkligen skönt att få höra så kloka svar.:) och jag måste bli mer självständig.

LinaLj
2/11/15, 8:48 PM
#32

Alla är vi ju olika med det här att flytta ihop. Jag skulle kunna tänka mig att vara särbo livet ut, det innebär inte att jag inte älskar den jag är ihop med. Det innebär bara att jag uppskattar att kunna ha ett ställe som är mitt eget och där jag slipper kompromissa om allt och inget. 

Min mammas bästa vän och hennes man sålde sitt hus och köpte var sin lägenhet på samma våning. Så nu bor de grannar och trivs som fiskarna i vattnet. Hade jag varit en lägenhetsmänniska skulle det passat mig utmärkt 😃

Men som sagt, det är ingen idé att pressa honom, då blir det bara fel. Du vill ju att han ska ta steget för att han verkligen vill, inte för att du nötte ut honom.

Sarah
2/11/15, 8:54 PM
#33

#32 drömmen! Fast med hus på landet istället.

pyromanen
2/11/15, 8:58 PM
#34

#33 he he, håller helt med!

Annons:
Gur4m1
2/11/15, 9:05 PM
#35

Tsför dig är att ses jämt, ett tecken på kärlek, för honom är det tydligen inte så. Han har ju inte sagt nej till tanken, han är bara inte redo ännu. Jag hade inte heller flyttat ihop med någon efter bara nio månader. Jag hade nog itne ens velat flytta in hos en partner, direkt från mina föräldrar, jag skulle nogförst vilja ha ett eget ställe. Att flytta från sina föräldrar till sin flickväns hem, är väl inte att bli mer självständig? 

Ni verkar ha olika behov av att umgås med varandra och han vill ta det lugnt, känna att det är rätt. I mina ögon är han gaska klok. Jag gjorde slut med min pojkvän när han sa nej till att flytta ihop, efter 6 år tillsammans. Första gången jag lade fram iden var efter 3 årihop. Folk är helt enkelt olika. Däremot har jag svårt att förstå hur du efter bara 9 månader kan säga att du å ena sidan vill ha honom så gärna, och känner så starkt men samtidigt säger "gör han inte som jag vill- dvs flyttar ihop" så överväger du att dumpa honom?

Ha lite tålamod :) Att börja prata om att flytta ihop eller göra slut, innan ni ens varit stadiga i ett år, skrämmer nog rätt många. Så du kanske ska se över varför du har ett sådant stort behov av att ha honom nära hela tiden (eftersom du ändå är redo att dumpa om den möjligheten inte finns). Varför du definierar kärlek med känslan att man alltid ska umgås osv.  För många är inte just det, det viktiga med kärleken och relationen.

Jag vill umgås hela tiden med min pojkvän nu, men jag är absolut inte redo att flytta ihop med honom. Däremotinnebär flyttaihop att man får en vardag tillsammans. Såha tålamod, ni kommer nog dit där du vill att ni ska vara om du verkligne tycker om honom så mycket som du säger, och ger honom uttrymme att själv komma fram till det. Tjata inte. Tjat resulterar sällan i någontng bra, att tjata är inte respektfullt mot sin partner.

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Eleya]
2/11/15, 9:30 PM
#36

Man måste vara redo att flytta hemifrån, många ser det som irreversible. Jag och min man kände båda, samtidigt att vi var ivägen och ville flytta ut. Och att tjata är bland det värsta du kan göra mot en människa, du kan inte kränka hans egna vilja, spelar ingen roll om du gör det av kärlek, det är hans egna vilja som spelar störst roll, i en relation delar du ett liv med en annan människa, du styr och dominerar dem inte, respekt är lika viktig i en relation.

[KittKatt]
2/12/15, 9:16 PM
#37

Precis samma sak hände mig när jag och mitt ex skulle flytta ihop. Vi hade däremot varit ihop i 4 år och vi båda bodde hemma. Jag kände att det inte längre funkade att vara hos föräldrarna då man aldrig fick någon egen tid på samma vis som om man skulle bo ensamma. Han ville inte detta då han trodde att han aldrig skulle kunna göra något, som att träna osv. Jag tjatade faktiskt vidare och menade ändå att vi hade varit ihop så pass länge och ville inte ha det som vi hade det då. Jag fick igenom min vilja och när vi hade bott med varandra ett tag så sa han att han älskade att bo med mig och att det inte alls var som han tänkt sig. Men som sagt så har ni endast varit tillsammans i 9 månader vilket inte alls är lång tid.

Aleya
2/12/15, 9:24 PM
#38

Jag minns något en klok "svärmor" sa till mig(minns inte vem men det är inte min nuvarande) när jag var ung: om en karl inte bott själv så kommer du bli som en morsa för han, eftersom han inte lärt sig att han måste göra saker själv. Summan av kardemumman: bättre ta en karl som bott själv ett tag än att ta en som ofrivilligt flyttar hemifrån för att göra dig glad. Han kommer du behöva fostra. Och det är nog inte så kul alla gånger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gronstedt
2/13/15, 10:29 AM
#39

Efter nästan 18 år med samma partner har vi fortfarande ingen tanke på att flytta ihop. Och det är inte för att vi inte älskar varandra. Om jag blev tvungen att ses jämt, eller - ännu värre - om någon försökte tvinga mig att "vilja ses jämt", så skulle däremot kärleken  ta slut ganska snabbt.

Och jag skulle aldrig flytta ihop med en kille som kommer direkt hemifrån sina föräldrar, i synnerhet inte om "de försörjer honom även om han jobbar" - och jag skulle definitivt inte låta en sådan person flytta in en bostad jag äger och som redan är färdig. Det är alldeles för stor risk att han skulle vänta sig samma typ av service hos mig.

Jag skulle faktiskt inte flytta ihop med någon som inte bott ensam i några år och klarat tvätt, mat, städning, handling, räkningar, sociala kontakter, hobbyverksamhet etc. helt på egen hand under den tiden, utan vare sig föräldrar eller partner till stöd. Det är inte värt energin att dela bostad med någon som inte är självgående.

Jessicahagstrom94
2/15/15, 6:25 PM
#40

Alltså förlåt men jag tyckte det var rätt knepigt det här. självklart ska du acceptera att han inte vill flytta ihop om han inte vill det, det har faktiskt bara gått 9 månader. ha inte bråttom med saker och ting.

[Forest]
2/16/15, 10:26 AM
#41

Han har inget eget boende och det ser jag väl som fördel att man har klarat av. Visst det är olika men att man har fått lära sig allt vad egna räkningar städning och handla mat innebär innan man blir sambo. Han har vart tydlig med säga till att han inte är redo och jag tror att han säkert säger till själv att han vill flytta ihop med dig eller inte. Jag hoppas att det löser sig :)

Annons:
Kenneth.s
5/24/15, 11:25 PM
#42

Nej!

Lita aldrig på en man. Han må vara ursnygg och lova guld och gröna skogar men knytnäven hänger hela tiden i luften. Lita på din intuition. Minsta lilla misstanke om att allt inte står rätt till är en röst från din intuition till ditt sunda förnuft. Även om han är en 10-poängare så är risken för att han är en bluff och en stalkare överhängande. Dra ut på det. Ha inte bråttom. Om ni ska träffas så gör det hemma hos någon som du känner och litar på. Om han anmäler förhinder gång på gång så ska du bryta kontakten genast. Du bör även anmäla till polisen att du misstänker att du kan ha kommit en stalkare på spåren. Har han ärliga avsikter så accepterar han dina krav utan förbehåll.

Hälsningar

Kenneth

Jag skäms för att vara man i en värld där män förgriper sig på Kvinnor.

Honestyisdead
5/24/15, 11:57 PM
#43

#42 Förstår inte alls vad din kommentar har med tråden att göra. Du verkar ha Skrivit i fel tråd. Om inte får du mer än gärna förklara dig.

Upp till toppen
Annons: