Annons:
Etikettgrannar
Läst 1358 ggr
[Torpedtass]
2015-02-17 15:42

Hantera frågesport?

Om ni hade grannar som körde med frågesportstävling och ville veta allt i minsta detalj om era liv, hur hade ni hanterat det?

Jag lever i ett område där vissa grannar vill veta allt och när det kommer till mig så är det "frågar man mig får man svar därefter" i princip.

Lite så har det blivit när grannar tex frågar "jobbar du något nu?" och mitt svar blir "om ändå", "det gör jag dygnet runt" eller "definiera jobb". De i sin tur gillar då inte svaret, blir griniga, och drar igång jordens skitsnacks-skallgång i området om denna unga kvinna som går hemma och lever av samhället i princip, det är så de resonerar.

Andra frågor jag kan få är "vad har du för diagnoser?" inte för att de har med det att göra men återigen frågar man mig får man svar därefter och mitt svar på en sådan fråga brukar ofta vara "för många" eller "jag har tappat räkningen". Drar givetvis även det igång en våg av diverse diagnoser de själva delar ut till mig, riktigt intressant faktiskt för jag har hittills under dessa år hunnit ha hela alfabetet.

Tyvärr är min ärlighet inte alltid till min fördel och mina raka svar inte något alla uppskattar men det är sådan jag är som person och min personlighet ändrar jag inte på för någon.

Deras skitsnack får de ha om de känner de mår bra av att syssla med sådant, så länge de inte drar in mig och försöker vända mig till någon kaffereps kärring så är jag nöjd. Men hur får man grannar att sluta lägga sig i ens liv egentligen?

Jag menar, jätte kul att jag är intressant samtalsämne och de känner behov av att ödsla sin tid på någon de inte känner men lite måtta får det ändå vara på grejerna.

Låt det inte bli osagt att de ska ha någon slags grannsämja i området om en väldigt udda sådan eftersom de även snackar skit om varandra. Sen finns det trevliga grannar här också som jag är lite mer pratsam med men de är en minoritet och beblandar sig inte heller med övriga ovannämnda.

I korta drag kan jag säga att när jag får frågan "hur är det att bo där?" blir mitt svar alltid "som att kliva in i en krigszon" och det är den närmaste beskrivningen jag kan komma.

Annons:
FjantYoda
2015-02-17 15:49
#1

Jobbiga grannar! Är glad att inte jag har såna! 

Däremot får jag en hel del frågor om varför jag är sjukskriven, hur mycket jag jobbar, hur länge jag ska vara sjukskriven o.s.v. av folk på jobbet, en sisådär 200 anställda, men det blir väl frågor då en 24 åring knappt ens kan jobba 50%

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Emo
2015-02-17 15:59
#2

Så är folk ju. Många ställer frågor och väntar sig svar även om frågorna gäller något de inte har med att göra. När man sen svarar på det fina sätt du gör, vänder de sig mot en och anklagar en för att man är den man är. Till och med här på iFokus kan de tycka att man är värd att behandlas illa när man svarar på ditt sätt. Skönt att läsa att det finns fler som kan undvika att lämna ut allt till nyfikna. Ibland vill man ju inte svara för att inte hänga ut andra och här på iFokus kan man då försöka med ett PM Tyvärr får man då ibland upptäcka att vissa inte är de goda människor man trodde de var.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2015-02-17 16:00
#3

Tack och lov så är våra närmaste grannar på vår gatstump (10 hus) väldigt trevliga. Det har varit något av en generationsväxling i området så många yngre familjer i 30-års åldern har flyttat hit och det är bara trevligt.

Vi bor i ett radhusområde med 76 hus sammanlagt. Min man är ordförande i föreningen. Jag går med krycka och frågar de så får de veta varför men jag har aldrig varit med om att de ställt påflugna frågor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skogsraah
2015-02-17 16:25
#4

Men fy vad jobbigt. Jag jobbar inte just nu för att jag är sjukskriven av en rad olika anledningar. Det är inte så kul att stå och berätta varför man inte jobbar eller varför det är si och så. Jag skulle ha tyckt det varit jättejobbigt.

Om det fortsätter och att de blir sura för att du svarar som du gör får du kanske ta till en allvarligare ton och säga att du inte vill bli frågade dessa saker igen? Det hör till ditt privatliv.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

WinterPrince
2015-02-17 16:32
#5

Jag måste säga att jag tycker inte dina svar är raka alls (på de exempel du gett). Svaren lämnar mycket hängande i luften och då tycker jag inte det är så konstigt att det börjar spekuleras. Försök gå in lite mer i detalj, men du behöver förstås inte berätta allt. 

Du har ingen rättighet att bli irriterad för att folk är okunniga men du har en skyldighet att förklara.

pyromanen
2015-02-17 16:44
#6

Jag tänker lite som #5. Jag tycker inte dina svar är raka alls. Tänker det vore bättre (och mer rakt) att antingen svara korrekt på frågorna eller svara att det  tycker du är privat och vill inte prata om.

När jag flyttade hit, en by med 4 hus varav det var folk i  3 så  var det ingen som hade bott i mitt hus sedan 1962.  Inte undra på att grannarna är nyfikna då :-)  En var ganska rak på och kom in o babblade och frågade. Det uppskattade jag. Tycker mycket bättre om när folk står för att de är nyfikna än när de smyger runt o pratar med varandra om en.  Genom att svara ärligt och ställa frågor tillbaka blev vi så småningom mycket goda vänner. Ja dendär farbror grannen blev faktiskt lite extra farfar åt min son så småningom. 🙂

Annons:
[Torpedtass]
2015-02-17 16:47
#7

#2 Det är lite så att upptäcker folk att man inte är den de anser man ska/bör vara enligt deras världsbild så går de därifrån med uppbyggd frustration. Då är det ändå ingen nyhet att varje person på denna jord är sin egen individ, det borde egentligen få folk att tänka efter att alla är inte som de själva.

Just iFokus kan jag inte uttrycka mig något om men åt andra sidan är jag inte heller den som tar åt mig, jag har min lilla "off-switch" som tillåter mig vara emotionellt oberörd om dylika kommentarer skulle förekomma.

Sen visst, även jag har en gräns till saker jag inte skulle tolerera men vägen dit är lång och jag hoppas ingen heller väljer att gå den vägen.

#5 Detaljer gör bara att jag ger näring till deras nyfikenhet vilket gör att de kommer fråga mer och mer ingående, vara mer ihärdiga och göra sina egna tolkningar utifrån mina då lite mer förklarliga svar.

Jag har inte någon som helst skyldighet att förklara för okända personer som inte ingår i min umgängeskrets om hur mitt liv ser ut, anser att de inte har något med den biten att göra. Lika lite som jag frågar dem om deras liv ska dem inte fråga mig om mitt.

fruktgumman
2015-02-17 17:07
#8

Jag har nog aldrig fått några sådana närgångna frågor om hälsa mm men det finns kanske inte så mycket intressant att fråga om mig heller. Allt bara rullar på i sina vanliga spår.

Men skulle jag få frågor om något jag inte vill berätta skulle jag nog bara säga att jag helst inte vill prata om det.

[Torpedtass]
2015-02-17 17:13
#9

#6 Den biten har jag försökt, funkar inte kan jag lova.

För att ge en bild…
Samma dag som vi flytta hit flera år sedan kom grannar med frågorna;
"Vart bodde ni förr?"
"Vad jobbar ni med?"
Inget fel att fråga det och de fick ärliga svar på det, men efter svaren kom resterande frågor;
"Hur mycket pengar har ni?"
"Hur ser det ut på ert sparkonto?"
"Har ni något av värde?"
"Kan ni betala aktiviteter för våra barn för vi har inte råd?"
Detta fick de i sin tur då inget som helst svar på annat än "Ja du" och "du får bekosta sådant själv." Då kom följdfrågorna;
"Har ni inte råd eller?"
"Är ni social-fall?"
När inget svar utdelades på det föll de tillbaka på "Vi brukar ha en bra grannsämja här med olika aktiviteter och fester, ni kanske vill komma?" Varpå svaret då blir ett trevligt "Låter kul och´det är bra ni har grannsämjan dock festar vi inte" och resultatet blev då;
"Är ni före detta alkoholister?"
"Ligger ni runt om ni festar eller?"

Ett annat exempel är några år därpå då en granne frågar oss "Var det ni som förde väsen på gården i natt?"… Återigen, ingen fel fråga och svaret blev "nej, vi sov" och sen kom frågorna;
"Har du och din man aldrig sex eller?"
"Hur ser ert privat liv ut?"…

Sen har man fått kommentarer från en person "Ja jag brukar ta tid på er hur länge ni är ute med hunden och än klarar ni mina åsikter om hur länge en hund ska vara ute" och "jag brukar ligga nattetid och lyssna om jag hör er föra oväsen för ni vet att jag kan anmäla till störningsjouren" eller det bästa av allt, om man inte hört nog redan, "Jag har gått runt på er tomt och plattgång, kollat in i ert hem genom fönstret och ni verkar ju ordentliga".

Ja du kanske ser vart jag vill komma någonstans.
Det finns ingen botten i dessa grannar och jag vill inte göda deras nyfikenhet med att ge mer information annat än mina luftiga svar. Än så länge hålls de bara i luften men jag vill de ska sluta fråga helt och hållet.

Scorpio97
2015-02-17 17:19
#10

Verkar som väldigt märkliga frågor. Jag brukar vanligtvis inte ha problem med att svara på frågor om mig själv, men skulle någon fråga så där närgående upprepade gånger skulle jag nog säga ifrån ordentligt. Dina grannar har väl inget med er ekonomi eller ert sexliv att göra?


//Jessie

[Torpedtass]
2015-02-17 17:26
#11

#10 Nej de har ju inte det och detta är bara en bråkdel av ingående frågor de ställt. Eftersom jag vet vad mer förklarande svar ger för resultat undviker jag gärna att ge sådana svar och låter de då istället dra igång svallvågen med skitsnack om oss.

Skitsnacket bryr jag mig inte de minsta om men jag tycker det ytterst jobbigt att gå utanför dörren och direkt överösas med frågor om någon nyfiken granne befinner sig ute, detta gör att vi drar oss från att vistas ute på gården sommartid för då är precis alla ute och frågorna haglar över en.

Skogsraah
2015-02-17 17:27
#12

#9 Men alltså det där är ju helt oacceptabelt… Fråga saker om ens sexliv och ekonomi och titta in genom fönstrena?! Låter ju helt absurt. Hade velat flytta därifrån  eller sagt åt på skarpen.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Torpedtass]
2015-02-17 17:29
#13

#12 Flytta härifrån vill vi men det är inte genomförbart än på ett tag.
Jag får prova säga till på skarpen, se om det hjälper, eventuellt säga "det vill jag inte gå in på" eller dylikt. Kanske att de förstår då, har dock inte högre förhoppningar men allt kan väl hända.

Annons:
Maria
2015-02-17 17:38
#14

#9 Under mitt 52-åriga liv så har jag då aldrig råkat ut för liknande frågor någonstans.

Det måste väl ändå vara otroligt ovanligt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pyromanen
2015-02-17 17:58
#15

Låter som mycket märkliga människor!

[Torpedtass]
2015-02-17 17:58
#16

#14 Ja det hoppas jag det är. Första gången jag bor i ett område med så nyfikna grannar och det är ofta jag önska vi bodde kvar i vårat gamla område trots att den bostaden gav mig oerhörda problem för mig som handikappad, där var det ingen som brydde sig eller ställde frågor.

Emo
2015-02-17 18:23
#17

#13 Har du försökt med att svara svävande och snabbt kontra med liknande frågor. Så har jag en gång lyckats få tyst på en sådan figur. Som väl är är det inte vanligt med sådana människor, så man är sällan förberedd, men nu när du vet kan du ha lämpliga frågor på lut.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Torpedtass]
2015-02-17 18:38
#18

#17 Det vore ju värt ett försök. Jag gillar göra folk ställda och sätta de lite på pottkanten i sin egen skit så jag är inte helt omöjlig till det förslaget.

MsSofieG
2015-02-17 19:21
#19

Om jag fick sånna frågor skulle jag absolut inte kunna hålla mig för att bli arg på riktigt. Sådant har de absolut inget att göra med. Då ser jag hellre att grannarna tycker att jag är otrevlig så de inte vill ha mer med mig att göra än att vara så pass snäll så de tror att det är okej att fortsätta. 

Har du provat att säga till på skarpen och verkligen tryckt på att de inte har något att göra med det alternativt ställt samma fråga tillbaka så de inser hur otroligt urbota dumma frågor det är?

[Torpedtass]
2015-02-17 19:42
#20

#19 Jag är ju inte direkt den som blir arg, tar inte åt mig av saker. Men jag kommer, när någon mindre intelligent fråga dyker upp igen, säga till på skarpen och se vad resultatet blir.

Annons:
MsSofieG
2015-02-17 19:49
#21

#20 Det tror jag är bra, utan gränser är det ju många människor som bara klampar på. Behöver ju inte vara överdrivet argt heller bara ett "Det är mitt privatliv och det har du inget att göra med, jag vill gärna att du respekterar det". Det kommer säkert bli lite sura miner här och där men det är det värt när man slipper nosiga grannar.

obstitant
2015-02-17 21:29
#22

Verkligen bisarra frågor?

Ett sätt kanske kunde vara att kommentera själva frågan istället för att svara utan att svara, typ "Du vill veta detaljer om vårt sexliv?" "Frågar du efter en fullständig ekonomisk redogörelse?" "Ok, du tar alltså tid på våra hundpromenader?" Om de svarar "ja, hurså?" kan du bara konstatera "jaha, ok". Vänd uppmärksamheten till deras frågande istället för hur du ska svara på de oförskämda frågorna.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-02-18 13:00
#23

Herregud, vad har du för grannar, förstår det är jobbigt. Prova som någon föreslog kontra med motfrågor.

Jag skulle ju ta fram de små hornen i pannan med ett leende med 😈

 Och om de frågat om er ekonomi, säg att du hört att dem fått skuldsanering och fråga hur det gick till och hur det kom sig att de hamna där.

När de frågar om ert sexliv, säg att du hört att de har gonorre/ klamydia och vad du förstått fått av andra grannar. Fråga vidare om det är många bland grannarna som är swingers med varandra.

Och när det kommer till hunden, säg att ni varnats för stalkern i området och fråga om denne inte är rädd att bli polisanmäld.

 Och säger de att de frågade dig först, säg bara att du finner dem mer intressanta med allt du hört om dem.

[Torpedtass]
2015-02-18 13:16
#24

#23 Ligger tyvärr inte i min natur att dra en lögn så jag skulle aldrig kunna hitta på något skvaller om en granne och säga "jag har hört ditt och datt", går emot mina principer.

obstitant
2015-02-18 13:22
#25

Jag tror inte heller det är en särskilt bra lösning att göra sig lika dum som dem, hur frestande det än är. Man vill ju gärna vara en bättre människa själv.

Upp till toppen
Annons: