Annons:
Etikettskilsmässa
Läst 4541 ggr
MrLife
2015-02-19 10:10

Mitt ex har börjat dejta andra

Dagen före nyår tog jag och mitt ex beslutat att vi skulle skilja oss.
Efter snart 11 år som par, är det nu slut och från början var det ett rent helvete med känslor och tankar som sprutade in i mitt inre.

Dag för dag… blev det klarare och klarare och jag såg det med andra ögon än att jag bara tyckte synd om mig själv.
Vi har en gemensam dotter på 3 år, som kommer vara den jag kommer sakna mest….sakna att inte kunna krama henne varje dag, inte kunna finnas här för henne när hon är ledsen.

Men även det har jag lärt mig att hantera, då jag tänkt som så att hon lever ju ändå…
Jag kommer ju träffa min dotter ändå, bara inte varje dag.

Men det som är nytt nu…. är att mitt ex har gått med i en dejting-sida på webben där hon har fått kontakt med en del andra män.
Hon var på en date igår….en man som hon träffat från den här sidan.
Jag hade tänkt att hon kanske kunde vänta tills jag bodde i min nya lägenhet.
Men, nej nej….bråttom ska det vara.

Jag tycker detta var lite jobbigt att hantera från början, då det ar en ny sits för mig.
Jag har inga känslor kvar för mitt ex, men ändå…
Jag flyttar utom ca en månad.. kunde hon vänta lite?
Förlåt om jag bara gnäller, behövde bara skriva av mig lite.

Är det någon mer som sitter i liknande situation?

Annons:
Calcifer
2015-02-19 10:14
#1

Sitter inte i liknande situation men skulle definitivt också tycka det kändes olustigt om man fortfarande bor ihop. Om man nu inte gått isär som jättegoda vänner och snarare är på en plats då man kan heja på varandra i dejtandet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MrLife
2015-02-19 10:48
#2

Vi har gått isär som goda vänner…..
Jag hejade på henne i sitt detjande från början, för jag märkte att hon blev glad av det.
Sedan kände jag att det var en försvars-reaktion från min sida.
Jag har aldrig varit med om detta innan och visste inte hur jag skulle reagera.

Jag berättade för mitt ex att jag är glad för hennes skull och hon får dejta vem hon vill, så länge vår dotter inte kommer till skada på något sätt.

Jag har ju själv inget intresse av att dejta någon, då jag är asexuell och känner inte något behov av det.
Så är det roligt att mitt ex har börjat att göra det.
Men jag märker att det blir lite svårt att hantera att hon får så många dejter och berättar om var och en av dem.
Igår sa jag det att jag är inte intresserad av att höra om vem hon träffar och hur det kändes, bara just det att vår dotter ska inte vara inblandad till en början med någon av dem.

LinaLj
2015-02-19 11:22
#3

Jag kan förstå att det är jobbigt för dig att ditt ex som du bor med har börjat dejta. Men det är bra att du sätter gränser som att du inte vill höra om det.

Samtidigt kan jag förstå ditt ex. Själv vill jag gärna ta god tid på mig att hitta balansen i mitt liv efter ett uppbrott men jag kan förstå de som "ger sig ut på marknaden" ganska snabbt. Har man under en längre tid varit i ett förhållande där man kanske har fått det man känner att man vill ha, den uppmärksamheten man känner man behöver. Så kan det vara skönt att äntligen ha friheten att skaffa sig det. 

Det innebär ju dock inte att hon ska prata mig dig om det eller att hon ska blanda in dig i det. För rent krasst så har du inget med den delen av hennes liv att göra längre. Så fortsätt att sätta gränser och försöker hon prata om det så säg bara att du inte vill veta.

MrLife
2015-02-19 15:26
#4

#3: Jag förstår hur du tänker och du har helt rätt i det där med att mitt ex inte fått det hon vill ha i vår relation.
Nu är det ju inte bara en sak som det hänger på att vi gått isär, men det här med romantik och passion har vi ju inte haft….ja…. någonsin direkt.
Jag har inte sett oss som ett sådant par som har sådant.
Men jag förstår att mitt ex har saknat det…. saknat den spänningen som det blir med mer.

Men jag tycker just detta att hon kunde ju ha väntat med att börja dejta tills vi bodde på olika håll.
Men..ja… om hon nu saknat något i vår relation under lång tid, så förstår jag ju som du skriver att hon går ut och söker det nu.

ChristineL
2015-02-19 16:47
#5

Min kompis blev dumpad efter 7-8 år tillsammans, de hade bostadsrätt, hund och katt. Och bara några dagar/vecka senare satt han på nätet. Fick hon reda på av en kompis då han hade flirtat med henne. Och ja, dom bodde fortfarande tillsammans då.

Vissa har bråttom och man kan ju iaf vara lite mera smidig medan man fortfarande bor ihop och visa varandra respekt.

[Udoon]
2015-02-19 17:48
#6

så länge dom inte tar med sig folk hem till lägenheten ni fortfarande delar så förstår jag inte riktigt problemet? ni är som jag fattat det, inte tillsammans längre?

Annons:
LinaLj
2015-02-19 17:54
#7

#4 Men det verkade på #0 som att ni har pratat om det och du har sagt att det var okej?  Jag håller med #6 att så länge hon inte tar hem karlar eller envisas med att berätta i detalj om dejterna för dig så är det tyvärr något man måste acceptera när man gått isär men fortfarande bor ihop.

Tänk så här. Om du inte hade kunnat hitta en ny lägenhet så pass snabbt eller att ni av ekonomiska skäl hade varit tvungna att bo ihop en längre period, säg fram till augusti, hade du då velat att hon skulle vänta med att dejta under den perioden?

MrLife
2015-02-19 18:38
#8

det är klart stt mitt ex ska få dejta andra män om hon vill det, men det gör ju inte att det känns mindre olustigt att hon inte kunde vänta en månad tills jag bor i en annan lägenhet.

LinaLj
2015-02-19 18:45
#9

#8 Det är sällan kul när ens ex börjar detjta, det är ju ett tecken på att de går vidare och lämnar det man hade tillsammans bakom sig. Är man då inte på samma ställe själv utan känner sig mer vilsen eller osäker så är det tufft. Men man mår bättre själv av att släppa det och fokusera på sig själv istället.

MrLife
2015-02-19 20:01
#10

#9: Jag har gått vidare,  det som är jobbigt är just att höra om hennes dejter…att hon vill berätta för mig om dina dejter och så vidare.
Jag är inte det minsta intresserad av hur hennes dejter går, det enda viktiga är att vår dotter inte kommer i kläm.

Ska berätta det för henne senare ikväll…det har jag inte helt gjort.
Vi har alltid haft ett väldigt lätt att prata om precis allt med varandra och det har legat naturligt att göra det.
Men nu när vi inte längre är ett par, ska jag nog sätta ner foten och säga vad jag känner angående det att jag inte vill höra om dejterna in på detalj hur de gick med mer…

Tack för erat stöd.

Är det någon som vet hur man tar bort en tråd forumet, när man känner att man har fått det man behövde av att skriva av sig här?

LinaLj
2015-02-19 20:05
#11

#10 Som medlem kan man inte ta bort en tråd. Det kan bara värden och Medarbetare göra och det görs vanligtvis bara om tråden bryter mot regler.

MrLife
2015-02-19 20:08
#12

Oj, vad synd….
Tänker lite att det är dumt att den ska ligga och ta plats i forumet, när den inte behöver göra det, men men :)

ChristineL
2015-02-19 20:15
#13

#12 - Den "tar ingen plats" ;) 

Vi tar inte i regel inte bort trådar, nej. Tänk på att den kan hjälpa andra i samma sits :)

Annons:
MrLife
2015-02-19 20:16
#14

#13: Okej, så hade jag inte tänkt iofs…att det kan hjälpa andra i liknande situation.
Men det har du rätt i :)

Upp till toppen
Annons: