Annons:
Etikettskilsmässa
Läst 2509 ggr
MrLife
2015-02-20 10:15

Jag har varit ett stort svin

Sedan jag och min före detta beslutade oss för att skilja oss, har jag mer eller mindre betett mig som ett svin mot min före detta fru.

Jag har inte sett det själv, men hon frågade mig tidigare i veckan om jag har något agg mot henne.

Då blånekade jag och sa att det är klart att jag inte har det.

Men nu när jag satt i soffan för en timme sedan kom det en jobbig känsla över mig…. en jobbig känsla som jag har haft ett tag, men inte kunnat se vad den beror på.

Plötsligt kom det då…insikten om att jag har inte varit mig själv.

Som detta enkla med att jag har inte rört någon disk här hemma, utan bara skyllt på att jag har svårt att stå och så vidare.

Så har min före detta fått ta tag i all disk här hemma istället.

Detta var ett av de sätt som jag betedde mig som ett svin mot henne.

När jag insåg detta grät jag och skämdes över hur jag har varit.

Samtidigt vet jag att man kan inte skämmas över något som man inte ser själv…jag såg ju inte att jag betedde mig som ett svin…

Jag tror att det hör lite ihop med skilsmässan, att det blev för många känslor för mig på en gång.

Nu har jag i alla fall tagit tag i lite disk här hemma direkt och messat min före detta och berättade att jag ville be om ursäkt för mitt beteende och så vidare.

Annons:
Sjöstjärna
2015-02-20 10:25
#1

"When you know better you do better." ❤️

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Rita-S
2015-02-20 10:26
#2

jag kan väl tycka att det finns lång mer svinigt beteende än att inte ta tag i disken och lämna det till sin hälft faktisk, men samtidig tycker jag det är riktig stärkt av dig att be om ursäkt nu när du inser att det har hänt saker under parförhållandet som kanske inte var helt bra. Du kommer nog kanske inse en och annan smärtsam sak under tiden som kommer, du kommer se dig själv i ett annat lys, och det behövs i bland. Vi lär och växer på det när vi ser våra brister. Stå på!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Devya]
2015-02-20 10:37
#3

Ursäkta, men att tycka att man har betett sig svinaktigt bara för att man inte har tagit itu med disken? Då är vi alla svin för det har vi nog alla gjort nu som då.

Du verkar ha tagit allt det här väldigt hårt och det låter som om du har en massa att bearbeta ännu. Har du någon att prata med? Någon professionell alltså? Det brukar faktiskt hjälpa att få prata med någon då man går igenom stora förändringar.

MrLife
2015-02-20 10:38
#4

#2: Wow, jag tycker verkligen om dig.
Du verkar var en så vis och förstående person på många sätt och vis.
Jag är glad att jag har fått kontakt med dig, även om vi inte direkt har kontakt så.
Tack för att du delar med dig av dina tankar till mig!!

ny.här
2015-02-20 12:57
#5

Du är ju på väg att flytta ut snart som jag fattade det och hon dejtar andra medan ni ännu bor ihop så varför ska du gå och diska och städa och hålla på? Skit i allt sånt det kan hon få göra själv hon som tydligen ska bo kvar där.

När min bror dumpade sin fd fru så sket hon i att tvätta, städa diska eller laga mat. Hon fixade endast till sig själv. Han hade ju ändå gjort slut så varför gå och passa upp på honom medan hon letade ny lägenhet.

Zepp
2015-02-20 19:30
#6

Det är tvåeggat!

Dels så krävs det att man slutar älska sin före detta för att man skall gå vidare.. det gör man ofta genom att man focuserar på dennes sämsta sidor, glömmer alla de bra och focuserar mer på sig själv!

Men.. för att man skall stå ut med sig själv i långa loppet så gäller att man avslutar med finess, dvs i den bästa av världar avslutar man som vänner.. inte alltid det lättaste.. men ofta slipper man känna ångest senare över vad man gjort och sagt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MrLife
2015-02-20 19:45
#7

#6: Helt underbart skrivet!!
Tack för dina råd och tankar kring detta.
Detta gav mig väldigt mycket ska du veta.

TACK!!

Zepp
2015-02-20 20:00
#8

Tänk dig själv efter några avslutade förhållanden/äktenskap och alla dina partners var skit och du minns bara att de var skit.. vem är du då som bara kan få ihop det med partners som är skit?

I verkliga livet så är de flesta människor man väljer att inleda ett förhållande med rätt normala och trevliga, ofta har man något gemensamt som förenar.

Men.. man utvecklas hela tiden.. i bland.. (inte allt för sällan) så utvecklas man åt olika håll med åren.

Vi vill olika med våra liv, speciellt efter en massa år tillsammans.

Det sämsta du kan vara är ett svin, var inte det, finns väldigt få goda skäl till det!

Du får däremot vara egoist, dvs när förhållandet väl är avslutat så behöver du bara tänka på ditt eget välbefinnande!

Om ditt ego säger att du skall vara ett svin mot ditt ex så sök psykolog!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MrLife
2015-02-20 20:05
#9

#8: Det jag kommer minnas av min före detta fru är att hon är en underbar person, bara att vi är för olika och har växt åt olika håll.
Det är den synen jag har på henne idag.. :)

En syn jag kan flytta till eget boende med gott samvete i bagaget med :)

Kalli
2015-02-20 20:09
#10

#5: Passa upp behöver väl ingen göra men två vuxna människor som bor tillsammans i en lägenhet borde kunna dela på sysslorna.

ny.här
2015-02-20 20:29
#11

#10 ja så länge man har ett förhållande ja men hade jag blivit dumpad av min sambo och att det dessutom var jag som var tvungen att leta ny bostad så skulle jag inte städa upp efter honom under tiden vi var tvungen att bo ihop.

Kalli
2015-02-20 20:38
#12

#11: Hur MrLife och hans exfru beslutat om boendefrågan har jag ingen aning om men han har skrivit att skilsmässan var ett gemensamt beslut. Dessutom är det väl ingen sagt något om att städa upp efter någon annan? Förutsatt att MrLife inte enbart äter ute lär ju en del av disken tillhöra honom.

ny.här
2015-02-20 20:45
#13

#12 Jag skrev ju mitt svar med anledning av det han skrev att han "betett sig som ett svin" för att han inte diskat. Och jag tycker inte alls att det var något fel av honom att strunta i den.

Annons:
MrLife
2015-02-20 20:50
#14

#12: Jag äter mycket ute, då jag har kompisar som vill bjuda mig på mat här och var… så det är nästan ingen disk som är min.

Men i vilket fall känner jag att jag vill hjälpa till lite i hemmet.
Då vi har en gemensam dotter på 3 år, mitt ex jobbar heltid, plus pluggar…. så jag känner att jag vill göra det jag kan göra för att hjälpa henne i hemmet och vad hon har att göra.

Jag själv är sjukpensionär och klarar inte av att göra en del saker, som att stå och diska länge…. men…. jag vill ändå göra det jag kan, för att underlätta för mitt ex

Kalli
2015-02-20 20:54
#15

#13: Jag kan inte tycka att det är världens undergång om han mått dåligt över uppbrottet och därför inte tänkt på disken.

Vad jag vänder mig emot var ditt resonemang att eftersom det var slut behövde han varken städa eller diska fast han bor i bostaden. När han flyttat får hon såklart ta allt ansvar men jag ser inte varför hon skulle vara ansvarig för hans disk medan han fortfarande bor kvar.

ny.här
2015-02-20 21:01
#16

#15Nej jag menade inte heller att hon skulle ha ansvar över hans disk. Hade det varit jag hade jag diskat efter mig själv men skitit i mitt ex:s disk, tvätt osv.

Kalli
2015-02-20 21:06
#17

#16: Du skrev "skit i allt sånt" men det var alltså inte vad du menade? Sen har TS inte rört någon disk överhuvudtaget, men om ingen av den var hans håller jag helt med dig att han inte har något ansvar alls.

[fia85]
2015-02-21 01:22
#18

Om hon vill att du ska göra disk som ej är din så skulle jag inte göra den. Sin egen, ja, hennes, nej. Man blir jättekonstig av separation och det är en svår fas att gå igenom. Man kan göra en massa konstiga saker som man inte fattar varför och att du skäms över det är hemskt, men ett sundhetstecken att du förstod hennes poäng.

Upp till toppen
Annons: