Annons:
Etikettförhållande
Läst 3201 ggr
Words
2/23/15, 12:17 PM

Dåligt självförtroende i förhållande

Hej! Jag och min pojkvän har bara varit tillsammans i några månader. Innan mig var han tillsammans med en tjej i tre år och de var även sambos. Jag har inte haft något direkt problem med detta, utan snarare sett det som någonting positivt. Han har säkerligen lärt sig mycket av det förhållandet som kommer underlätta för oss både nu och i framtiden. Visst har jag ibland känt en viss olustig känsla hemma hos honom, att någon han älskat och kanske fortfarande älskar har bott där. Att sängen vi har sovit i när jag har sovit över har tillhört dem. Att husdjuret han har är något de har skaffat tillsammans. Hon var ju en person han ville spendera sitt liv med. Jag valde dock att inte lägga någon större vikt vid den olustiga känslan, eftersom det inte är lönt att lägga energi på det som har varit. Sedan inträffade det en sak. Han sa till mig att hon fick mycket mer av honom än vad jag får (på ett emotionellt plan). Att han inte ger det till mig. Någon vidare förklaring till varför det är så eller varför han sa det fick jag inte. Självklart sårade det mig. Det fick mig att känna att han inte tycker om mig lika mycket som han tyckte om henne. Samtidigt förstår jag att de tre år de var tillsammans är betydligt mycket mer än de få månader vi har varit tillsammans. Jag är helt enkelt inte helt rationell i mina tankar tror jag. Vi pratade om det han hade sagt och även om det inte kändes helt bra efter det heller valde jag att släppa det för tillfället. Kanske skulle jag om några månader tycka att det var helt oviktigt. Häromdagen kallade han mig dock vid hennes namn. Jag tänkte inte att det betydde något, det är lätt hänt att säga fel, speciellt i situationer som liknar de som han och hans ex befann sig i (vardagliga situationer mellan pojk- och flickvän helt enkelt). Han skämdes och mådde väldigt dåligt över detta. Han bad om ursäkt och sa att det inte betyder något alls och att det är mig han vill vara med. Jag sa bara att det kändes olustigt, men att det är sådant som händer. Att säga fel namn till folk är jag duktig på. Dagen efter ställde han dock frågan vad jag skulle säga om hans ex var känd eller liknande, om jag skulle få komplex om så var fallet. Detta gjorde mig väldigt fundersam. Jag frågade varför han frågade detta, speciellt då han vet att tanken på henne gör mig osäker både på mig själv och honom. Han svarade att han sa det för att han var nervös och att det inte var meningen. Jag vet inte riktigt om jag har någon direkt fråga. Kanske behöver jag bara få ventilera lite. Jag har väldigt svårt att prata om mina känslor och att få skriva ut det på nätet till folk som kan vara objektiva känns på något sätt skönt. Jag ber väl er egentligen om råd. Jag vet att jag överreagerar, men vet inte hur jag ska sluta känna mig så underlägsen hans ex. Hur ska jag få bort den jobba känslan? Hur ska jag kunna prata med min pojkvän om detta på ett tydligt sätt? Han är så förstående och lyssnar alltid, men jag vet inte hur jag ska formulera mig. Varma hälsningar och tack på förhand.

Annons:
LinaLj
2/23/15, 2:08 PM
#1

Hade det varit jag hade jag också haft en olustig känsla. Inte för att han har ett ex, vid min ålder har de flesta man träffar ett eller flera ex och så även jag. Men att han jämför er, att han kallar dig för hennes namn och att han för in henne i er relation skulle jag se som tecken på att han kanske inte har lagt deras förhållande helt bakom sig. Var det lång tid mellan deras uppbrott och det att ni blev ihop?

Jag har också väldigt svårt att prata om mina känslor. Men jag har lärt mig att i längden så sparar det mig en hel del oro och smärta om jag tar upp saker jag känner inte är okej i ett förhållande. 

Jag skulle fråga honom rakt ut om han fortfarande hade känslor för henne och vara tydlig med att det är viktigt att han är ärlig. I ett förhållande måste båda vilja samma sak i längden så det är ju viktigt att du får reda på vara han står så du kan avgöra om det är okej för dig.

Honestyisdead
2/23/15, 2:11 PM
#2

Att han sa att hon fick mycket mer hade fått mig att lämna honom.

Skogsraah
2/23/15, 2:25 PM
#3

Jag tycker det är väldigt dålig stil av honom att prata om henne så där. So what om han förtillfället när ert förhållande är färskt känner att han kunde "ge" henne mer, det behöver han väl inte berätta? Det lär han väl märka sen längre fram om han kan eller inte? Förstår inte varför han måste ta upp henne hela tiden?

Det är klart du blir fundersam och orolig när han pratar om henne. Känns ju inte riktigt som att han har släppt henne, eller? Det verkar nästan som att han vill få dig orolig. Tycker inte att man ska blanda in ex på det där sättet. Alla relationer är olika och de flesta har ex, men man går vidare ändå när man hamnar i ett nytt förhållande.

Och det med om hon vore en kändis. Jaha? Varför frågar han dig sådär? Vill han skrämma upp dig och få dig ännu mer "underlägsen"? Fattar inte vad han är ute efter.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Words
2/23/15, 2:26 PM
#4

#1 Det hade gått kanske ett år eller lite mindre sedan de gjorde slut och vi började träffas. Han sa även, utan att jag frågade, att han var över henne. #2 När han sa så kändes det inte speciellt bra. Han motiverade det dock med att han kände sig utnyttjad i sitt förra förhållande.

Words
2/23/15, 2:31 PM
#5

#3 Din kommentar gör mig på något sätt lite lugnare. Trodde att jag överreagerade hela tiden och det får mig att må dåligt. Första gången jag var henne hos honom nämnde han sitt ex ganska omgående när vi pratade om hans husdjur. När han berättar om när husdjuret var litet eller visar bilder så säger han ganska ofta "vi" (ex: "vi var lite oroliga efter hans operation") och detta är alltså vi som i "jag och min förra tjej". Jag har också ex, men han nämner sitt ex betydligt mycket mer än vad jag gör. Detta eftersom jag vet att jag själv inte vill höra saker om hans ex. Säger heller aldrig positiva saker om mitt ex, för jag vet att detta sårar.

Skogsraah
2/23/15, 2:34 PM
#6

#5 Nej jag tycker inte du överreagerar. Det du hade kunnat göra, om du inte gjort det, är ju att helt enkelt fråga varför han tar upp sitt ex hela tiden? Varför lägger han vikt vid att du ska veta att han kunde ge henne mer? Eller funderar vid den reaktion ifall hon vore en kändis?

Tycker det är väldigt konstiga frågeställningar. Hade jag inte fått något vettigt svar på det skulle jag ha gått. Då hade jag tolkat det som att hans ex klart och tydligt finns i hans värld fortfarande och troligtvis mer än mig.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
LinaLj
2/23/15, 2:46 PM
#7

#4 Om man är över sitt ex så behöver man inte prata om dem konstant, jämföra sitt förra förhållande med sitt nuvarande osv. Jag tycker inte alls du överreagerar, tvärt om är det sunda och vettiga frågor du har. Du förtjänar att vara i ett förhållande med någon som lägger sin tid på just ert förhållande.

Om han nu säger att han är över sitt ex så fråga varför hon tar så stor plats i ert förhållande och om han skyller på att han är nervös så fråga varför han är nervös hela tiden när ni är tillsammans. Det är inte heller ett bra tecken, man vill ju vara bekväm och avslappnad med sin partner. Det är ju där man ska kunna vara den man är och ha tillit att de accepterar en för vem man är.

Words
2/23/15, 2:47 PM
#8

#6 Å ena sidan förstår jag så väl vad du menar och håller med gällande de konstiga frågorna, men å andra sidan så är han fantastisk mot mig annars. När jag blir lite knäpp av att sakna honom eller bara är nere. Han är underbar på alla vis. Så förstående och han verkar verkligen bry sig. Jag kunde se på honom hur rädd/oroad han blev när han sa fel namn. 

Jag frågade honom varför han hade ställt frågan om hur jag hade reagerat om exet hade varit känd eller liknande. Hans svar va att han menade det som ett skämt i ett tramsigt scenario och att det inte var meningen att göra mig upprörd. Han sa att han skämtar när han blir nervös, vilket han då var efter att ha sagt fel namn.

Words
2/23/15, 2:49 PM
#9

#7 Det är ju inte så att han nämner sitt ex ofta, men när han gör det så är det, enligt mig, dumma saker som bara får mig att må dåligt. Han var nervös för att han hade kallat mig vid hennes namn, så han går nog inte och är konstant nervös.

KitoBonito
2/23/15, 7:59 PM
#10

För mig låter han lite omogen och att han försöker göra dig svartsjuk, som om han vill ha din uppmärksamhet? Känna sig extra behövd, extra åtråvärd? Bara spontana tankar som dyker upp hos mig..

Sarah
2/23/15, 8:08 PM
#11

Tycker oxå att det låter som omogenhet. Att säga att du inte får lika mycket kan också vara ett klumpigt sätt att säga att han inte vågar ge på samma sätt nu efter att ha gett och förlorat. Det blir svårare att vara sårbar efter varje uppbrott eller ngt sådant. Vilket jag kan ha förståelse för.

Words
2/23/15, 8:12 PM
#12

#11 Det är detta jag tror han menar, vilket jag också har full förståelse för. Men sättet han uttryckte sig på sårade mig. Att han senare ställde den där frågan om hur jag skulle reagera gjorde mig fundersam och väldigt osäker på mig själv. Jag har inte superbra självförtroende och känner ofta att jag inte räcker till för vänner och familj. Jag är extra känslig helt enkelt. Men här ser ändå här att andra också har reagerat på vissa av hans frågor/kommentarer.

Words
2/23/15, 9:45 PM
#13

Kom på att han en gång, precis när vi började träffas, sa att han hade berättat för sina kompisar vad jag hette och att de frågade om det var en tjej som han har varit tillsammans med tidigare (inte sambon, utan någon med samma namn som jag). Sedan sa han att de gillade den tjejen väldigt mycket och även då fick mitt självförtroende en törn. Kanske uttrycker han sig bara klumpigt?

Annons:
Sarah
2/23/15, 9:49 PM
#14

Jag tycker nog att du överreagerar. Säg till på skarpen att du inte vill höra om hans ex, någonsin och släpp det sen.

KitoBonito
2/23/15, 9:55 PM
#15

Håller med #14! Sådär kan han inte hålla på. :( Försök fråga honom hur han skulle känna sig om du gjorde samma sak?

Words
2/24/15, 7:44 AM
#16

#14 och #15 Tack för att ni svarar. Ska säga till honom och sen försöka släppa det.

Words
3/2/15, 10:38 AM
#17

Hej på er. Jag har pratat med honom och han tycker att jag överreagerar och förstorar upp saker. Men han hade inget bra svar på varför han hade sagt sådana saker. När jag frågade varför han hade sagt sådana saker till mig sa han att han inte visste. Jag överreagerar antagligen, men varför mår jag så himla dåligt av det här? Hur ska jag få den obehagliga känslan att försvinna? Jag förstår att jag måste jobba med mig själv, men hur gör man det?

Sarah
3/2/15, 10:43 AM
#18

#17 du kanske inte ska ställa honom mot väggen och begära svar på varför. Då får du bara utåtriktade taggar. Säg bara att du inte vill höra det ngt mer. Sen kommer säkert ditt obehag försvinna allt efter tiden går.

Words
3/2/15, 11:02 AM
#19

#18 Tack för ditt svar. Jag ska försöka med det.

jen
3/11/15, 1:22 PM
#20

taskigt av honom att säga så tycker jag. I ett förhållande ska sin partner alltid vara nr ETT… jag har haft ett 24årigt förhållande med mina barns far, självklart var det väldigt djupt och vi var sammansvetsade som sjutton. Men jag skulle aldrig säga så till min nuvarande karl… Det som har varit var DÅ.. Nu är det ju min nuvarande karl som betyder mest av allt för mig nu.. däremot blir jag väldigt ledsen när min nuvarande karl ofta säger hur snygga hans vänninor är ofta :(  skulle själv aldrig säga så , vet ju att det sårar

Annons:
Honestyisdead
3/11/15, 1:47 PM
#21

Jen. Då måste du säga till!!

Upp till toppen
Annons: