Annons:
Etikettförhållande
Läst 10110 ggr
IceTee
2/24/15, 1:26 AM

Vad betyder förlovning för dig?

Vad betyder det för dig att förlova sig? Hur tidigt är för tidigt enligt dig? Är du förlovad, eller har du varit det?

Personligen så tycker jag att en förlovning betyder att man är redo att leva sitt liv med personen, på riktigt. Jag vill gifta mig kort efter förlovningen (inom ett par år helst). 
Jag var förlovad när jag gick i gymnasiet. Jag tror att han aldrig riktigt ville, men gick med på det för att jag ville. Han var den typen som aldrig sa vad han ville egentligen. Sen lämnade han mig för någon annan… Vi hade inte varit tillsammans så länge då (knappt 6 månader tror jag), och jag har tänkt rätt mycket på det, men kommit fram till att det var upp till honom att säga hur det var, och vad han ville.

Nu har jag en ny pojkvän sen 1,5 år tillbaka (på dagen faktiskt 😉) där kommunikationen fungerar väldigt bra och vi älskar varandra djupt. Vi har pratat mycket om förlovning, och just nu hänger det på ekonomin. Han vill kunna göra det som han planerat (han vet att jag alltid drömt om det där film-frieriet där alla blir tårögda, haha) och kunna köpa en ring jag faktiskt vill ha. Vi är också båda på samma sida om vad vi vill ha ut av en förlovning- giftemål. Vi planerar även att flytta ihop (och har gjort det i minst ett halvår…), men hittar ingen lägenhet. 

Så, vad betyder nu förlovning för er då?

Kom ihåg att alla har olika åsikter och ingen har "rätt" eller "fel" i den här frågan

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Nelley
2/24/15, 1:32 AM
#1

Jag hade en vän som förlovade sej när hon var 13, det varade inte särskilt länge. Jag "tror" inte riktigt på giftermål så vet inte om jag tror på förlovning heller. Det är ju som ett löfte till det, för dem flesta alltså. Jaa, det betyder väl "Jag vill gifta mej med dej och spendera resten (änsålänge) av mitt liv med dej".😃

MsSofieG
2/24/15, 2:19 AM
#2

För mig så är förlovning riktigt stort! Inom ett år och en dag efter förlovningen vill jag vara gift, så det är en fråga som kommer ske när min sambo känner sig helt övertygad om att det är mig han vill leva med resten av sitt liv. Det kanske händer någon gång i mitt liv eller kanske inte alls det vet jag inte. Men jag vet att det är något jag bara vill göra en gång.

LinaLj
2/24/15, 2:51 AM
#3

Förlovning för mig är att man planerar att gifta sig. Det är något som jag tar på allvar och något som jag skulle prata igenom noga med en eventuell partner. 

Min bästa vän har precis förlovat sig med en kille hon känt i 4 månader. De åkte till Varbergs kurort på allahjärtansdag och det var champagne och hela köret. Jag tycker det är lite väl tidigt, speciellt eftersom jag känner henne. Men är hon lycklig så är hon och då kan jag bara hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Mina föräldrar hoppade över förlovningen, när mamma väntade mig så fick de papper från socialen på att det skulle göras en faderskapsutredning eftersom mina föräldrar inte var gifta. Min pappa tyckte det var helt onödigt och frågade mamma om det inte var lika bra att gifta sig. Så ett par veckor senare så gifte de sig i tingshuset (mamma höggravid och iklädd röd mysdräkt och fårskinnstofflor), mina föräldrar är inte de romantiska typerna.

Jag lutar nog mer åt det senare hållet. Jag ser förlovning (och giftemål) mer som något praktiskt, ett löfte och en deklaration, mer än som något romantiskt.

IceTee
2/24/15, 3:06 AM
#4

#3 jag har alltid velat ha ett halvstort bröllop med vänner och familj närvarande, men höggravid bärandes fårskinnstofflor och röd mysdräkt lät faktiskt inte helt fel det heller!

Medarbetare på Skor iFokus

fruktgumman
2/24/15, 8:26 AM
#5

För mig betyder förlovning att man lovar att gifta sig med personen men inte nödvändigtvis inom ett år. Jag tror dock aldrig att jag själv kommer att bli förlovad eller gift. Vi har ju varit sambos i 17 år nu och är rätt säkra på att det blir många år till, förhoppningsvis hela livet, men förlovning och/eller bröllop har aldrig intresserat oss.

fridarebecka
2/24/15, 8:30 AM
#6

Att man vill leva resten av sitt liv tillsammans, men inte att man måste gifta sig efter en viss tid, det kan ta 1 år, 15 år eller så gifter man sig inte alls. Jag har varit tsm med min pojkvän i två år nu och vad jag vet så har vi inga planer på att förlova oss än.

Grattis till 1,5 år🥳

Annons:
Sarah
2/24/15, 9:04 AM
#7

Varit förlovad i drygt 3 år. Tillsammans i 8.5. Ringen är en symbol. Vi pratar om att gifta oss, men har ingen brådska. Känns som att barn och hus är ganska bra löften om ett liv tillsammans, utan att det måste finnas ett bröllop i bakgrunden.

pyromanen
2/24/15, 9:26 AM
#8

En förlovning innebär för mig att man kommit överens om att gifta sig, men vill vänta ett tag till med det. Att bryta en förlovning är lite mindra allvarligt än att skilja sig. Mao nån sorts "prova på" innan man slåt till på allvar. Mannen och jag är gifta men har alldrig varit förlovade. När vi gifte oss hade vi varit ihop i 8 år och hade en son på 6 och gemensamt hus, så detdär "prova på" kändes det som att vi redan genomfört.

neasfotografier
2/24/15, 9:56 AM
#9

Jag vill förlova mig men inte gifta mig. Det är nästan bara min moster och hennes man som är gifta i min släkt. Annars är de andra förlovade och sambos. Mina föräldrar är inte heller gifta.
Har aldrig sett mig själv gifta mig men däremot kan jag helt klart förlova mig, men för mig är det inget löfte om att sen gifta sig 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

obstitant
2/24/15, 11:00 AM
#10

Jag är väl traditionell, men för mig är det glasklart att en förlovning betyder att man har för avsikt att gifta sig. Det måste inte ske inom ett år, men intentionen ska vara att det ska ske inom en någorlunda nära framtid.

En närstående har iofs varit förlovad i över 20 år, men…

Maria
2/24/15, 11:15 AM
#11

Vi träffades när jag var 18 förlovade oss när jag var 19 och flyttade ihop två veckor senare. Gifte oss när jag var 21 och sonen kom när jag nyss fyllt 22 så enligt den tidens "mått" gjorde vi allt i "rätt ordning"😉

Fast egentligen var det inte så mycket funderingar över det hela utan det föll sig ganska naturligt.

I efterhand har jag ju förstått att det underlättar en del att man är gift när man lever ihop och har barn ihop men vi följde nog bara gamla traditioner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineL
2/24/15, 11:27 AM
#12

För mig betyder det att man vill leva sitt liv med personen i fråga, och det betyder inte att man måste gifta sig och det betyder heller inte att man måste förlova sig för att vilja vara tillsammans med någon resten av livet.

Vi förlovade oss efter 3, 5 år och gifte oss på dagen två år efter det.

Jag upplever att många unga förlovar sig bara för att, som om det skulle vara status att ha en ring på fingret. Jag tycker det är tråkigt, känns lite som att förlovningen har förlorat sitt värde.

Maria
2/24/15, 11:34 AM
#13

Något som betydde mycket för mig var när min man ville vi skulle köpa silverringar när vi firade 25-årig silverbröllopsdag.

Det gjorde vi och vi bytte ringarna på vår favoritrestaurang. Då gratulerade kyparen till vår förlovning men han blev ännu mer förvånad när vi sa att det var för att fira 25-årsdagen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Skogsraah
2/24/15, 12:03 PM
#14

Som många andra tycker inte jag heller att förlovning behöver betyda giftermål, men jag personligen vill gifta mig! Ett löfte om att det är "vi på riktigt och för evigt" skulle jag vilja säga. En förhoppning om det i alla fall! Vi förlovade oss tidigt den här månaden och vet båda att vi vill gifta oss längre fram i tiden. Men eftersom vi vi vill ha ett halvstort bröllop krävs det ju pengar och det kan ta ett par år att planera och spara ihop. Så jag antar att vi kommer gifta oss inom 5 år kanske :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

JodineFritzl
2/24/15, 2:54 PM
#15

Jag har varit förlovad tidigare men av fel anledningar och det förhållandet var i princip dörr men nu är jag förlovad igen med min nuvarande fästman och jag planerar att vara det resten av livet. Vi träffades i juni 2011 och förlovade oss 31 dec 2011 alltså efter en ganska kort tid, därför att vi ansåg att varför vänta i flera år och förlova sig av praktiska skäl än att göra det när vi fortfarande var nykära. Nu är vi fortfarande lika kära men jag ångrar inte att vi valde det så tidigt. Vi har inga direkta planer på att gifta oss men visst pratar vi om det ibland. men det var inte syftet med förlovningen. Vi valde ju som sagt att förlova oss av kärlek och ringen är för mig en symbol för omvärlden och oss själva på att vi älskar varandra.

NatasjaHemby
2/24/15, 3:50 PM
#16

Jag sätter likhetstecken mellan förlovning och löfte om giftermål. 

Som person är jag inte särskilt romantisk lagd och har inte direkt drömt om att gifta mig tidigare, men när jag träffade min nuvarande och vi började prata om framtiden så insåg vi båda att vi vill vara gifta innan vi skaffar barn, bl.a. för att han ska ha samma rätt till barnen som jag har. Äktenskap av helt rationella skäl helt enkelt. Men så kom dagen då jag friade och under veckan som följde hann vi ändra oss helt från ett superenkelt, symboliskt bröllop till något mer storslaget och romantiskt. Är det fest så är det, liksom 😃

Vi hade bara känt varandra i lite mer än ett år när vi förlovade oss och bröllopet blir drygt ett halvår efter frieriet, men vi båda känner att det är helt rätt. Vi har bott ihop nästan sedan dag ett och har hela tiden pratat om framtiden, med hus och barn och allt det där. Båda har erfarenhet av seriösa förhållanden och har därför vissa referensramar som underlättar för att fatta ett så stort beslut tidigt i förhållandet. Vi börjar dessutom närma oss trettio och vill inte vara gamla föräldrar. Det är så vi har resonerat, om andra gör på andra sätt har jag full respekt för det och bryr mig ärligt talat inte så mycket, så länge alla är lyckliga 🙂

SE*Simbelmynes

Scorpio97
2/24/15, 4:16 PM
#17

Personligen vill jag inte gifta mig, eftersom jag anser att det är något väldigt allvarligt. Det betyder att man lovar att älska och vara tillsammans med den personen resten av livet. Och jag tror inte man kan lova något sånt. (Däremot har jag inget att säga gällande att andra gifter sig, eftersom man tolkar giftemål på olika sätt osv). Sen kan det ju hända att jag ändrar mig, jag är ju ganska ung fortfarande (; Men jag har känt så hela livet. 

Förlovning vet jag inte riktigt. Egentligen tycker jag nog att det är ett sätt att visa att man planerar att gifta sig i framtiden, men samtidigt skulle jag nog kunna förlova mig om killen tyckte det var väldigt viktigt. Så jag är lite splittrad.


//Jessie

Ria74
2/24/15, 4:35 PM
#18

För mig betyder förlovning ungefär samma som äktenskap bara att det är lite enklare. Är förlovad sen 4 år tillbaka och vi förlovade oss efter 5 år tillsammans.

Vet inte om vi kommer att gifta oss, för mig räcker det med att vara förlovad. Då hör man ihop ändå tycker jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anna
2/24/15, 5:32 PM
#19

Förlovning för mig är löfte om giftemål. Dock tycker jag inte att giftemål måste ske inom t.ex ett år efter förlovning, utan det får ta den tid det tar. :) Personligen vill jag gifta mig inom kanske 2-3 år efter förlovning, beroende på livssituationen just då.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[EvelinaL]
2/24/15, 5:58 PM
#20

För mig så betyder en förlovning ett löfte om att man vill vara med varandra och ser en framtid  tillsamans. Jag förlovade mig när jag var 16 och hade då varit ihop med min kille 1 åg,  har varit förlovad i drygt 2 år nu. Vi vill gifta oss i framtiden men mest av juridiska skäl så vi väntar med att gifta oss till vi har en bra anledning. Vi kanske har någon mindre cermoni men vi är inte så traditionella av oss så vi lägger in så mycket vikt på det.

Annons:
Cireea
2/24/15, 6:05 PM
#21

Jag är faktiskt förlovad sedan den 29:e september 2012. Då hade vi varit tillsammans lite över ett år, vi blev tillsammans 29:e juli 2011. Det här är min första och såklart även sista förlovning, det är jag 110% säker på. 🙂

För mig betyder förlovningen att vi planerar att leva tillsammans och att vi också ska gifta oss, när det är rätt tidpunkt och det finns ekonomi till bröllop. Jag och min sambo pratade igenom förlovningen ordentligt innan vi bestämde oss för att börja titta på ringar. Jag ville inte ge mig på en förlovning om inte vi båda två var säkra på att det här förhållandet var det som vi skulle satsa på. 

Idag är det lite för vanligt med att unga förlovar sig bara kort efter dom träffat sin pojkvän/flickvän utan att riktigt tänkt igenom själva förlovningen. Det har blivit någon form av statusgrej och det gör lite ont att veta när jag själv ser på förlovning som ett stort steg i förhållandet. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Afturelding
2/24/15, 6:30 PM
#22

Vi förlovade oss för att vi planerade att dela våra liv med varandra. Men i övrigt anser jag att det är något varje par ska komma överens om. Spelar heller ingen roll när man gör det i livet så länge man är nöjd.

Jag skulle fylla 18 månaden efter, och idag har vi varit gifta i 1½ år, så det gick ju bra för oss iallafall.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Åsa S
2/24/15, 7:43 PM
#23

För mig var det ett löfte om att vi skulle gifta oss inom 1år. Jag brukar vara en rätt försiktig person som inte går snabbt fram men här gick det snabbt vi förlovade oss när vi varit ihop i ca 3mån och gifte oss när vi varit ihop 10mån men det kändes rätt då och det gör det fortfarande. Vi var 42 och 44 när vi gifte oss.

Jojaton
2/24/15, 8:22 PM
#24

För mig är förlovning ett löfte om giftemål. Jag tycker inte att man måste gifta sig inom ett år, men att man planerar ett bröllop (inom en snar framtid) i alla fall.

Johanna - Instagram

Katti
2/26/15, 4:21 PM
#25

Förlovning, det är väl något man gör för att få många gilla på Facebook🤪?

Nä, skämt åsido, förlovning innebär inte riktigt samma sak för mig nu som det gjorde när jag var yngre. Då var det med den uttalde tanken att man planerade livet tillsammans. För vår del med barn och hus (hundar hade vi/jag redan!). Då gjorde vi allt "som man ska", förlovning efter ett par år, bröllop 1½ år efter det, sen hus och tre barn i rask takt, på det husbygge och skilsmässa. Ja, vi följde mallen till punkt och pricka kan man säga!

I mitt nuvarande förhållande pratade vi ganska tidigt om förlovning. Då som ett sätt att visa varandra och omvärlden att vi hör ihop. Självklart finns även tanken att vi ska leva livet tillsammans, men något giftermål tror jag inte att det blir. I alla fall inte inom överskådlig framtid! Men många gilla på fejjan hoppas vi så klart på när den dagen kommer😊.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Bjallstal
2/26/15, 6:11 PM
#26

För mig innebär förlovning att man kommer gifta sig inom några få år. Jag och min snart blivande sambo, har börjat prata om förlovning, giftermål mm. Och vi är nog gifta om ca 2-5 år. Vill ha någon litet till mellan storlek då det är svårt att sålla bort vänner, speciellt när vi båda har flera nära vänner och stora familjer. Vill inte ha något flådigt utan jag har en liten dröm att hålla vigseln i mina morföräldrars trädgård vid havet och sedan avsluta med en grillfest eller något.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lia
2/28/15, 6:29 AM
#28

För mig är det självklart att gifta sig inom ett år efter förlovningen. Jag ser det som en period där man har tid att planera den stora dagen. Jag skulle aldrig säga ja till en förlovning om jag inte var redo att snart gifta mig, eller om han inte hade för avsikt att gifta sig inom ett år. Alla gör självklart som de själva vill, men personligen ser jag inte seriöst på en förlovning som varat längre än ett år med samma ringar.

mollyt
2/28/15, 10:55 AM
#29

Förlovning för mig är när man friar och bestämmer sig att man ska gifta sig. I min värld så frågar man "vill du gifta dig med mig?" och inte "vill du förlova dig med mig?".  Min fästman och jag är lite mer av traditionsenliga,  att man ska gifta sig inom ett år efter att man förlovat sig. Min fästman är helt bestämd i att det inte får gå ett år och en dag utan det ska vara inom ett år. Jag är inte lika hård - så om man har bestämt ett annat datorn som blir 1,5 år efteråt t.ex. så tycker jag att det är OK också.

citytjejen
2/28/15, 11:33 AM
#30

Förlovning betyder inget särskilt för mig🙂 Jag är gift, men har aldrig varit förlovad.

/Christina

Allt oviktigt
2/28/15, 4:44 PM
#31

För mig innebär det att man ska gifta sig inom ett år.

Candela
2/28/15, 5:35 PM
#32

När jag var yngre var det ett löfte om att gifta sig (och äktenskapet ett tecken på att man väljer att leva tillsammans resten av livet).

Nu, 10 år rikare på livserfarenhet, inser jag att ett äktenskap inte är livsviktigt. En förlovning känns numera som ett val av livspartner, oavsett om man väljer att gifta sig eller ej. 

Däremot vet jag som sagt att framtiden aldrig är huggen i sten. Man kan aldrig veta om man kommer vara tillsammans resten av livet, men man förlovar sig inte om man i alla fall inte har den intentionen.

Gur4m1
2/28/15, 9:49 PM
#33

jag väljer min partner när jag blir tillsammans med honom. Sen förlovar jag mig, det är när han eller jag friar. fria är ju något man gör för att gifta sig. Så förlovning = äktenskap, inom en viss tid helst. Tenderar ju att rinna ut i sanden för många. 

Behöer ingen ring för att markera min livspartner eller att jag "valt" ut en pojkvän. Men äktenskapet har både en symbolisk sida, en traditionell och en juridisk.

Så för mig är en förlovning tokigt meningslöst om det inte finns någon tanke om äktenskap bakom. Däremot en ringceremoni eller liknande, nån typ av "eget" äktenskap där man avger löften osv, men utanför det juridiska, och istället enbart gör det symbolsikt, är väl en fin grej- men rätt meningslös i mina ögon, då främsta orsaken till att jag vill gifta mig är att på en juridisk nivå binda samman mitt liv med min partners i staten och samhällets ögon.

Hur andra gör, skiter jag i.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Torpedtass]
3/1/15, 4:34 PM
#34

Jag är väl gammalmodig när jag säger ett löfte om giftemål och att man är mogen att ta förhållandet till nästa steg, sen när det sker är inte det viktiga bara att det sker.

Jag vart förlovad med min man efter 6mån och vi var förlovade i 8 år innan vi gifte oss och har nu varit gifta i snart 2 år så 10 års förhållande totalt.

Annons:
Frosstis
3/1/15, 5:00 PM
#35

Jag tycker det är riktigt stort! För mig innebär det att man ska gifta sig inom ett eller två år, och spendera resten av sina liv tillsammans. Att man älskar varandra riktigt djupt. 

Jag vill ha det stort o fint o storslaget. En riktigt fin förlovning och sedan ett vackert bröllop med fin, vit brudklänning och allt de där! Jag har planerat i smyg att jag ska bli förlovad i ett hotellrum med massa fina rosenblad i paris med utsikt över eiffel tornet och sedan gifta mig i hawaii eller något fint ställe! Hehe, kommer inte hända men man får väl drömma ;)

moninka
3/1/15, 5:02 PM
#36

Det betyder inte ett skit numera. Mitt ex gick och var otrogen när vi var förlovade och planerade bröllop så så mycket betydde den förlovningen…

Fridaaaa
3/1/15, 7:59 PM
#37

Förlovning för mig är att visa att man hör ihop, visa sin kärlek. Ja jag vet att man kan göra det på annat sätt och att man brukar göra det i vardagen och så, men vi ville visa något "extra" om man säger så.

Vi förlovade oss efter 8 månader. Skulle inte göra det tidigare än så.
Vi kommer inte gifta oss, inte närmaste åren i alla fall. Jag är inte mycket för att gifta mig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mandusius
3/1/15, 9:00 PM
#38

Förlovning för mig är att man visar att man älskar någon så mycket att man kan tänka sig att leva hela sitt liv till den människan. Men anser inte att det är något krav att gifta sig, det är något man själv bestämmer.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[Tuulikki]
3/1/15, 11:20 PM
#39

Jag anser att förlovning är ett löfte om att gifta sig. Jag behöver ingen förlovningsring för att visa att jag och min kille hör ihop, det tycker jag är för "starkt". Däremot har jag ett jättefint silverhalsband jag fått av honom, som för mig är en fin symbol att vi hör ihop och att vi älskar varandra :)

Men sen så är vi ju bara knappt 20år båda två, så vi kanske ändrar oss.

Gur4m1
3/2/15, 5:21 AM
#40

#36 att vara gift eller förlovad är inget större skydd mot otrohet än att inte vara det. :/ En relation kan vara dålig, eller bli dåligt behandlat av en partner. Trist att du fått en sådan tråkig erfarenhet men det berodde inte på att du förlovat dig med hen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

WinterPrince
3/2/15, 8:22 AM
#41

För mig är förlovningen tiden från frieriet till bröllopet (och allt man behöver ordna för det). Frågan ska vara: - Vill du gifta dig med mig? Är svaret ja blir man förlovade. Hoppas verkligen jag slipper höra: - Vill du förlova dig med mig? För mig känns det så fel…

Annons:
Gaara
3/15/15, 10:36 PM
#42

För mig så betyder det i första hand att man vill visa för varandra att man vill dela sin framtid med sin partner livet ut. Och ringarna symboliserar att man hör ihop. Själv tycker jag att så länge man lärt känna varandra ordentligt så finns det inget som är för tidigt. Jag var förlovad förut men tyvärr för att JAG ville det. Mitt ex ville aldrig vara förlovad utan det övertalade jag honom till när vi varit tillsammans i 2 år. Var ju inte speciellt romantiskt eller något och han ville så klart inte gifta sig heller, vilket jag kunde leva med men helst ville jag ju gifta mig i framtiden. Dock så var vi för olika så efter lite mer än 5 års förhållande så fick jag nog över att inga ändringar gjordes i hans liv så jag gjorde slut när jag insett vad jag faktiskt kunde få ut av livet, men inte med honom.

Nu är jag tillsammans med en kille sedan i november och vi har umgåtts intensivt sedan slutet av juni förra året. Vi har redan pratat om förlovning men sagt att vi ska vara tillsammans i ett år minst innan vi förlovar oss. Och han är noga med att jag ska få exakt den ringen jag vill ha samt att han planerar ett frieri för att han tycker att jag verkligen förtjänar det och för att han vill att jag ska kunna få tårar i ögonen av lycka när jag berättar om det för andra sedan. :') <3 Vi har även sagt att vi definitivt vill gifta oss, men att det ska gå ett par år mellan frieriet och giftermålet. Samt att vi behöver ekonomin för det först. :) Jag kan i alla fall inte hitta en bättre pojkvän för mig och att jag ska få bli hans fru i framtiden är för mig en ära. :')

IceTee
3/15/15, 10:43 PM
#43

#42 förutom tiden så låter det exakt som mitt förra respektiva mitt nuvarande förhållande!

Medarbetare på Skor iFokus

Intehärutandär
3/16/15, 9:31 AM
#44

Då jag förlovar mig så lovar jag att gifta mig. Den mannen jag förlovar mig med vill jag leva med, utan tveksamheter. Och det är inget man vet snabbt. För mig har vardagen kommit efter 6 månaders blind förälskelse, så innan det finns inte en chans att jag skulle gjort det. 

Och inte för ungt heller. Min erfarenhet är att det är stor skillnad på kärlek i tonåren, kärlek i 20+ och nu 30+.

poodlelicious
3/26/15, 6:33 AM
#45

Förlovning betyder att man lovar i förväg att man ska gifta sig. Tycker att det är jättedumt att folk har kidnappat konceptet och gjort det mindre betydelsefullt än det egentligen är. Hitta på något eget istället!

Sarah
3/27/15, 2:08 PM
#46

#45 fast vem är du att säga att vi som inte tycker att giftermål är jätteviktigt tycker att en förlovning är mindre betydelsefull??

idaalen
3/27/15, 2:23 PM
#47

#45 Varför blir förlovning mindre betydelsefullt för dig bara för att det finns vissa som vill förlova sig utan att gifta sig. Varför blir det bättre för dig om dessa personer "hittar på något eget"?

Alla gör väl som de vill och syftet med förlovning förstörs väl inte bara för att alla inte har samma syften?

ChristineL
3/27/15, 2:29 PM
#48

#45 - Och folk som gifter sig utan att förlova sig först då?

Annons:
poodlelicious
3/27/15, 3:29 PM
#49

Förlovning betyder som sagt var att man lovar att gifta sig. Om man då skiter i att gifta sig så förringar man förlovningen rätt rejält. 

Det är väl självklart att syftet med förlovning försvinner om man gör om det. Ett ord kan förlora sin betydelse. Vilket förlovning håller på att göra. Varför förlova sig om man inte tycker att giftermål är viktigt?

idaalen
3/27/15, 3:38 PM
#50

#49 "Förlovning betyder som sagt var att man lovar att gifta sig."

Ja för dig betyder förlovning det. För en annan person kan förlovning betyda att man älskar varann och vill leva ihop utan att för den delen vara intresserad av att gifta sig_.
_

ChristineL
3/27/15, 3:50 PM
#51

#49 - Jag tycker också att det är tråkigt att ordet förlorat sin betydelse, och därmed mycket av romantiken runt det. Men folk måste ju får göra som de själva vill?

Sarah
3/27/15, 4:08 PM
#52

Tycker inte att ngn romantik försvunnit. Min ring och min förlovning är superbetydelsefulla för mig. Precis som att det var väldigt romantiskt när vi gjorde det. Vi behöver inget papper på att det är vi, vi behöver inget skriftligt för att det ska vara stort och viktigt.

Maria
3/27/15, 4:12 PM
#53

Det var verkligen inte särskilt romantiskt när jag och min man förlovade oss  i en gammal bil på en parkeringsplats i ett höghusområde för 35 år sedan men jag var sååå lycklig❤️

Skit i vad andra tycker och gör som ni själva vill med förlovning eller inte gifta sig eller inte. Eller kanske tvärtom😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
3/27/15, 5:47 PM
#54

#53 det är väl den känslan som gör det romantiskt :)

Fridaaaa
3/27/15, 6:01 PM
#55

#49 Alla vill inte gifta sig. Jag har varit förlovad snart 7 år men inga planer på att gifta oss. Lika lycklig ändå. Förlovningen har lika mycket betydelse som om jag skulle gifta mig, för min del.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Forest]
3/28/15, 9:25 AM
#56

För mig är förlovning ett frieri. Jag är gift förlovade var vi mindre än 1 år :)

Katti
5/18/15, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

Efter att ha skrivit här om mina tankar om förlovning (# 25) ville jag bara visa våra lite annorlunda ringar! Förlovning blev det den 7 maj, på dagen ett år efter att vi träffades första gången (det tog dock 1 ½ månad till innan vi blev ett par)!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Fridaaaa
5/18/15, 6:32 PM
#58

#57 Gud vad snygga!
Grattis till förlovningen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
5/18/15, 8:35 PM
#59

#57 ååh vad snygga! Vart köpte ni dem?

Medarbetare på Skor iFokus

[scrappy]
5/18/15, 8:49 PM
#60

För mig är förlovning stort, att man planerar att gifta sig inom några år.

Tycker man ska vänta med förlovning tills man verkligen känner varandra ordentligt och har levt tillsammans ett tag, för mig vore det för tidigt att göra på ett års dagen som jag hört en del göra. Allt beror såklart på hur man har det, men efter ca tre år tillsammans tycker jag det kan vara lagom.
Jag vill ha bott tillsammans, känna att man ska gifta sig så småningom och att vardagen och allt annat fungerar bra. :)

Katti
5/18/15, 10:47 PM
#61

#59 På ebay. Det finns precis hur mycket ringar som helst där! De här är av tungsten (wolfram). De kostade 350:- för två, inklusive frakt. I den prisklassen finns det massor, och en hel del billigare också. Och självklart hur dyra som helst 😃

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Fridaaaa
5/19/15, 8:44 AM
#62

#61 Hur fick ni rätt storlek? Hur mätte ni? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[WickedAlly]
5/19/15, 10:31 AM
#63

Förlovning för mig är att man lovar att gifta sig med varandra, kanske inte nödvändigtvis inom ett år men snart i alla fall. Tycker att det är jättetråkigt att det förlorat sin egentliga betydelse. 

Hos oss gick det till så att maken frågade om jag ville gifta mig med honom, då hade vi nyligen blivit tillsammans. Var inget stort och romantiskt alls, men jättefint ändå. Vi låg i soffan efter middagen och då klämde han ur sig det, ganska generad så han mumlade mest. Bad honom fråga igen dagen efter när han inte hade druckit öl, mest för att se om han verkligen menade det. Men dagen efter så mumlade han fram frågan igen och då sa jag ja :) 

Så på ett sätt var vi ju förlovade, vi lovade ju att gifta oss och spendera livet ihop. Men vi bytte aldrig ringar eller berättade för folk att vi hade bestämt oss för att gifta oss. Folk förlovar sig till höger och vänster idag så det kändes ändå inte som att någon skulle tycka det var så stort.
Sen, så fort hinderprövningen och våra ringar var klara så gifte vi oss. Det var ett par månader efter att han frågat :)
Ett par timmar efter vigseln ringde vi våra föräldrar och berättade, hur jag lyckades hålla det hemligt vet jag inte, för mig var det ju jättestort alltihop :)

Katti
5/19/15, 11:24 AM
#64

#63, men om jag säger att jag tycker att det känns jättefel att göra som ni, att bara haspla ur sig frågan efter kort tid tillsammans, att inte skaffa förlovningsringar och att sen gifta sig i smyg… Ni gjorde så FEL! Hur känns det då?

Nu tycker jag inte det, jag provocerar bara för att belysa att det som är rätt för ett par inte behöver vara rätt för ett annat. Vi måste väl kunna vara öppna för att man kan göra på olika sätt!? Annars blir jag lite rädd faktiskt. Vi lever i Sverige 2015, och man får inte göra hur man vill med sin förlovning och sitt bröllop utan att andra ska lägga sig i. Som jag ser på saken är det något helt mellan de två personer det gäller. Det ska bli som dessa människor vill och inte nödvändigtvis som det alltid har varit!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katti
5/19/15, 11:27 AM
#65

#62. Vi hade ju andra ringar sedan tidigare så vi mätte dem. De har ett annat måttsystem i USA, men det var bara att googla fram en tabell så kunde vi göra om måttet i centimeter och få deras storlek. Har man ingen ring till hands som passar på rätt finger så kan man mäta med en tråd eller (kanske säkrare) gå in i en affär som säljer ringar och prova. Det är ju viktigt att ringen går över knogen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Fridaaaa
5/19/15, 11:30 AM
#66

#65 Aa okej ja jag kommer inte håg vad jag har för mått på min ring nu haha.
Fårkolla upp det närmare 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[WickedAlly]
5/19/15, 12:00 PM
#67

#64 Det får du gärna säga, det är din åsikt och det jag skrev är min. Frågan gällde ju vad man tyckte och jag svarade :)

Jag är öppen för att folk gör på olika sätt, jag brukar aldrig kommentera folks val förutom på just forum där man blir frågad. Jag skrev bara vad jag känner och tycker, vilket också framgår i min text.

mariemarie.
5/19/15, 12:21 PM
#68

Förlovning betyder för mig att man lovar gifta sig med varann inom en någorlunda snar framtid.

Jag tycker också att folk förlovar sig till höger och vänster, och i många fall alldeles för tidigt. Jag hade inte förlovat mig om jag inte varit tillsammans med personen åtminstone ett år, och viktigare än så, bott tillsammans ett bra tag innan förlovningen s å man ser att vardagen och allt sådant också funkar. Jag har flera i min närhet som förlovat sig efter 2-3 månader tillsammans när dom är som mest kära och svävar på rosa moln. Och något år senare har förlovningen brutits.

(självklart kan det hålla hela livet även om man förlovar sig supertidigt men det ärbara min åsikt att man ska känna varann bättre innan)

VampireGirlElvira
5/19/15, 3:50 PM
#69

När jag och min man förlovade oss så lovade vi varandra att vara trogen och ärliga med varandra, och sedan när vi gifte oss så lovade vi alla dom sakerna också. ^_^ Och såklart så är kärleken mellan varandra den största troheten mellan varandra. Den dagen vi förlovade oss så skulle vi fira ett halvt år när vi blev tillsammans. Och vi betalade förlovningsringarna tillsammans, alltså hälften hälften. :D Och den dagen vi gifte oss så fick vi ta över vigselringarna från min svärfar och svärmor som tyvärr avled för tre år sedan. :( Jag och min man har varit gifta snart i två år, och jag och min man tänker fortfarande tillbaka på den dagen när vi sa till svärmor att vi skulle gifta oss och att hon skulle (såklart ^_^) vara med på bröllopet. Det var en vacker ceremoni även om hon inte var med. ;( Men åter till vad förlovningen betyder för mig, så betyder det att man svär att hålla sig trogen och ärlig i förhållandet. Jag är typ "old school" och gillar inte när man förlovar sig för fort med någon man knappt känner. Och att det är troheten och kärleken och ärligheten mellan varandra som man ska ta vara på. När man förlovar sig så tycker jag ska att det ska vara när man har känt varandra ett halvt år eller mer, men jag kan också skriva såhär att även om jag tycker som jag tycker nu, så känner jag fem par som har förlovat sig betydligt snabbare än mig och min man, och deras förhållanden har hållet sig i tio år! ^_^ Nu såg jag att mitt inlägg blev långt. ^_^

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Sarah
5/19/15, 4:31 PM
#70

Ett halvår är ingenting i min värld :p vi förlovade oss på 5årsdagen. Då visste vi att vi kunde ta oss igenom allt.

[Kaoskaos]
5/19/15, 7:10 PM
#71

Jag är nog ingen gifta mig typ Men därimot skulle jag gärna vilja förlova mig då jag tycker det är väldigt fint ! Jag och sambon har pratat om det men det får bli i framtiden då vi enbart bara varit ihop ett år och sambos sen september .

[LadyK]
5/19/15, 11:26 PM
#72

Förälska dig ofta. Förlova dig ibland, men gift dig för sjutton så sällan du kan.

Förälskad hundratals gånger i mina dagar, händer fortfarande ibland :P

Förlovad tre gånger, mest en grej man bara gör.

Första gången som 15-åring ett förhållande som rann ut i sanden efter 3 år. Andra gången med min exman förlovade oss när jag var 19 gifte oss när jag var 20 det höll i 15 år. Min nuvarande man träffade jag 20/12-2009 förlovade oss 31/12-2009 gifte oss 18/6-2010 så i år har vi varit gifta i fem år.

Fluffinen
5/21/15, 12:31 AM
#73

Jag har alltid varit en person som är emot giftemål, jag tror ofta de är något man lovar varandra som sedan tynger ner och och förstör förhållandet. Jag har då alltid kopplat förlovning med giftemål. Men nu när jag har min egna pojke så har jag börjat tänka annorlunda.

Jag ser fortfarande förlovning som en allvarlig sak och att man lovar sig till någon annan och älska den livet ut. Men de är inte lika kraftigt som ett giftemål och behöver inte resultera i ett giftemål bara för att man förlovar sig.

Jag skulle gärna förlova mig med min sambo och skulle aldrig säga nej till honom, även fast vi inte varit ett officiellt par så länge så vet jag att de är honom jag vill vara med resten av livet och ingen annan och jag skulle kunna lova mig till honom utan att vara orolig över att jag tagit ett dåligt beslut. Men jag sneglar fortfarande snett på  folk i min ålder (19) och yngre som förlovar sig, tycker de känns så fel och som någon tidigare skrev att de är någon sorts status grej.

Friiduus
5/26/15, 5:16 PM
#74

Förlovning för mig betyder att man ska gifta sig, dock inte nödvändigtvis inom ett år. Vi förlovade oss på våran 1-årsdag och nu i Augusti  firar vi  våran 3-årsdag med bröllop! Vi har visserligen varit ganska snabba med att bli tillsammans, flytta ihop osv. Men det har känts rätt och bra för oss så varför ska vi då bry oss om vad andra tycker?

Våran familj har tagit det bra och är glada för vår skull, vilket vi kanske inte hade förväntat oss alla gånger, så vi har blivit glatt överraskade!
Finns inga regler för hur man ska göra, alla bestämmer själv, visst är det härligt?🙂

Sandra_veronica
6/29/15, 12:03 AM
#75

Enligt mig är det ett löfte att gifta sig, men nån gång. Förlovade mig på 2 års dagen, som 16 år, så det var inte många som trodde det var seriöst. Nu har vi varit tillsammans 7,5 år och köpt hus ilag, som vi håller på att flytta till :)

Upp till toppen
Annons: