Annons:
Etikettvänskap
Läst 1707 ggr
tro&tvivel
2015-02-28 11:55

sur

Har en person rätt att bli sur för att jag ignorerar hen när jag mår dåligt? Och borde jag säga förlåt? För det är inte direkt något jag kan hjälpa, det är bara så jag reagerar. Jag stänger ute alla och jag mår bara sämre när folk blir sura på mig pga det. Och hen visste att jag inte mådde bra.

Annons:
ChristineL
2015-02-28 11:58
#1

Ja och nej.

I din situation kan du ju exempelvis meddela bara "jag är inne i en dålig period, hör av mig när jag orkar" eller liknande. Men så skriver du att personen vet om att du mådde dåligt, hur tydlig har du varit med det?

tro&tvivel
2015-02-28 12:02
#2

#1. Väldigt tydlig. Jag sa att jag mådde dåligt.

Hoseok
2015-02-28 12:08
#3

Du har all rätt i världen att inte vilja prata med folk när du mår dåligt.

ChristineL
2015-02-28 12:12
#4

#2 - Nej, då har personen ingen anledning att bli sur, inte mycket till vän som inte förstår det.

Zepp
2015-02-28 12:16
#5

Joo.. personen i fråga har all rätt att bli sur!

För personen i fråga kan må lika dåligt och behöva stöd/tröst.. sympati!

Dock så är det en situation vi alla får lära oss att leva med, dvs att alla runt omkring oss inte är enbart till för oss, utan har egna liv oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[höstlöv]
2015-02-28 12:17
#6

Jag förstår dig, men även henne eftersom de flesta ber om ursäkt när de inte svarar :) Eller jag skulle gjort det iallfall :)

Annons:
Cindy S
2015-02-28 15:24
#7

Hur menar du sur? Varken du eller de kan ju stänga av sina känslor, bara bearbeta dem. Om de är elaka mot dig för att du mår dåligt eller aktivt visar ogillande så är det en sak, men om de försöker vara schyssta men inte lyckas är det annorlunda.

Du har rätt att vara för dig själv(kanske ett sms som meddelar att du vet att de vill prata med att du inte orkar, om du inte mår så dåligt att även det blir svårt) och de har rätt att vara besvikna, men man kan ju hantera det på "rätt" sätt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tro&tvivel
2015-02-28 15:37
#8

##7 den ena ville inte vara min vän längre för hon tyckte att jag behandlade henne dåligt när jag inte pratade med henne, fast hon visste hur jag mådde. Vi har inte pratat på ett tag nu. Och den andra spammare mig på kik och försökte få mig att prata med honom ändå, han gav sen upp och sa att han inte tänker prata med mig heller då. Det känns som att jag kommer förlora alla mina vänner pga hur jag mår men ibland orkar jag verkligen inte prata med någon och jag önskar att dom kunde acceptera det.

Cindy S
2015-02-28 16:04
#9

#8

De verkar ta ditt lidande personligt, och det ska de inte göra. Fortsätt att göra det som får dig att må bättre. De kommer ändå att märka att du inte vill prata med dem om du tvingar dig själv till det och då blir de sårade ändå (om de inte är så dåliga vänner att de inte märker eller bryr sig).

Om du redan har förklarat att du mår dåligt och de inte fattar och vill hämnas så förtjänar du bättre. Om de vill ha annorlunda vänner får de skaffa sig annorlunda vänner, utan att vara oartiga för det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Allt oviktigt
2015-02-28 16:47
#10

Svår fråga. Lite beror det på om du berättar för dina vänner att du nu börjar må sämre och behöver få vara ifred. Om du inte säger något och de inte förstår kan jag förstå att de blir sura om du bara struntar i dem.

[Devya]
2015-02-28 17:07
#11

Det där beror helt och hållet på hur du exakt beter dig mot dem och hur ofta du faktiskt pratar med dem.

Om jag tyckte om någon och den här personen skulle aldrig bemöda sig att tala med mig så skulle jag också ge upp. Jag skulle inte riktigt se någon poäng med att fortsätta vara vän med någon jag sällan pratar med.

Det skadar inte heller att säga förlåt och faktiskt mena det. Sådant kan behövas fast de vet att du mår dåligt. Det handlar om att vara artig. Om du inte förstår att det är väldigt viktigt och även omtänksamt att ursäkta sitt beteende fast man inte kan rå för det så kan jag faktiskt förstå om dina vänner drar sig undan. Det hör som till att kunna säga ursäkta/förlåt för att man inte kan ge dem den tid de förtjänar. Så ser åtminstone jag på saken.

tro&tvivel
2015-02-28 17:09
#12

#11 vi pratar varje dag i vanliga fall

[Devya]
2015-02-28 18:11
#13

#12 Ok, men jag förstår bara inte varför de ger upp och slutar vara vän med dig om du bara ber om att vara ensam ibland. Jag kan inte tro att det är hela bilden. =/ Det låter inte vettigt. 

Eller så har du väldigt usla vänner.

Annons:
Gur4m1
2015-02-28 21:59
#14

När jag mår dåligt stänger jag ute folk, men jag har lärt mig den hårda vägen att det är bra att ge en frklaring till sitt beteende. Om inte just när man mår dåligt, så i efterhand. Att ha modet att berätta, iallafall åt dem man bryr sig om och man vill ha  kvar i sitt liv- för de är inte tankeläsare, och ignorerar man dem kan det tas som att man är sur, eller inte respekterar dem?

Så du har all rätt att vilja vara ifred när du mår dåligt, men ditt handlande ger fortfarande konsekvenser som du måste hantera. Dina vänner har precis samma rätt som dig att må dåligt osv. Men en vän som fortsätter sura, trots att du förklarat situationen- är kanske inte en vän värd att behålla.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: