Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1812 ggr
[littlecat]1
3/1/15, 4:18 PM

Tar mat

Är det bara jag som blir lite sur över när ens partner tar mat från en själv? Brukar fixa, plocka undan osv för att sedan äta så går min pojkvän och tar något från min tallrik. Vet inte om det bara är jag som stör mig på detta. Tycker iallafall inte att de är gulligt eller något…

Annons:
Maria
3/1/15, 4:20 PM
#1

Hur menar du?

Sitter ni inte ner när ni äter?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineL
3/1/15, 4:21 PM
#2

Varför gör han det? Jag har aldrig varit med om det. Bara att han norpar pizzakanter men dom äter jag ändå inte.

[Devya]
3/1/15, 4:22 PM
#3

Prata med din partner och säg till om du inte tycker om det. Svårare än så är det väl inte eller?

Sen igen kunde jag inte bry mig mindre om min partner skulle ta något från min tallrik. Så viktigt är det ändå inte.

Scorpio97
3/1/15, 4:22 PM
#4

Har du sagt till honom att du inte vill att han ska ta mat från din tallrik?


//Jessie

Zadeira
3/1/15, 4:24 PM
#5

Jag förstår inte hur du menar?

Min pojkvän tar aldrig mat från min tallrik om det inte är så att jag är mätt, inte gillar något eller erbjuder honom att ta en särskild bit eller smaka. Däremot kan han ta saker från kylskåp/skafferi som jag har köpt hem (vi bor inte tillsammans) och tillaga de dagar vi inte ses och då brukar jag skälla på honom för att jag då inte har koll längre på vad som finns till nästa gång jag ska laga mat hemma hos honom.

Aleya
3/1/15, 4:26 PM
#6

Då säger man till. Jag brukar "göda" min kille. Han får ta om han orkar och jag inte orkar maten. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[littlecat]1
3/1/15, 4:38 PM
#7

Vet inte om jag är extra känslig för att jag haft ätstörning? Men tex så går jag och äter något när jag ät hungrig, skivar klart pålägg eller något på en smörgås så kan han gå och ta det jag har skivat, när jag redan plockat bort allt. Jag vet inte om det bara är jag som "räknar ut" hur mkt som ryms på smörgåsen innan och tar så många skivor.. Har sagt åt han flera gånger men han fattar inte. Som sagt, kanske är överkänslig när jag haft ätstörning, men det är ändå irriterande!

[Torpedtass]
3/1/15, 4:40 PM
#8

#7 Frågat honom när du gör ordning åt dig själv om han vill ha något? Då slipper han ta från dig.

[EvelinaL]
3/1/15, 4:53 PM
#9

Det där är en sådan sak som jag tror är väldigt individuellt. Vissa kanske tar det som en självklarhet att "ta" mat från andra och andra tycker det är jobbigt och konstigt. Han kanske inte ens är medveten om att han gör det så mycket eller att det är ett problem. Bara prata med honom om det och beskriv hur du känner kring det hela så är det nog ett enkelt löst problem.

Gronstedt
3/1/15, 4:57 PM
#10

Jag skulle aldrig acceptera något sådant, det är hänsynslöst, respektlöst och  egocentrerat - och om du dessutom sagt till att du inte vill att han gör det, så är det utstuderad och avsiktlig elakhet av honom att fortsätta. En sådan partner skulle inte bli kvar i mitt liv speciellt många dagar.

Och det spelar ingen som helst roll om han påstår att det är en bagatell. Om du ber honom sluta med något du inte uppskattar, och han fortsätter ändå, så har han förverkat sitt förtroende och sin rätt till hänsyn från dig. Det spelar ingen roll vad det är, om det inte är något han måste göra för sin överlevnad.

ChristineL
3/1/15, 4:58 PM
#11

Jag tycker inte att du reagerar starkt eller är extra känslig på något vis. Det skulle aldrig falla mig in att ta från någon annans tallrik, och aldrig i mitt liv att min man skulle få göra det till en vana. Säg åt honom på skarpen!

moninka
3/1/15, 4:59 PM
#12

När han har brett en smörgås så gör likadant. Ät upp hans pålägg så får han själv känna hur irriterande det är när han måste fram med osten igen och bre om sin smörgås.

[JenniN]
3/1/15, 9:23 PM
#13

Jag vill inte alltid behöva vara den som är den. 
Men jag tycker faktiskt att du är lite känslig, handlar det bara om pålägget så tycker jag faktiskt det. 
Det kan hända här hemma att jag snor en bit ost av min kille eller han snor av mig. Men jag går knappast under för det, dock så brukar jag vara den som skivar en ny bit ost åt min partner när jag har snott hans. 
Men åter igen, det är en bit ost, inget att vara ledsen över.

Annons:
Cindy S
3/2/15, 12:52 AM
#14

#13

Hon skrev senare att han tog skivade pålägg när hon redan plockat undan och därför inte hade nog för macka, och att hon sagt till.

Jag har aldrig haft pojkvän, men skulle nog ryta till(med folk jag är trygga omkring) ifall de tog mat på det viset, så att jag måste plocka fram igen. Att du ogillar hans lathet/själviska beteende har inte med ätstörning att göra.

Jag blir otroligt irriterad bara över att läsa att han tar om och om igen och gör att du måste plocka extra(speciellt eftersom jag själv är lat).  Jag som älskar att proppa i mig mat skulle gå lös i hans skafferi och äta upp hans favoritsaker och sen säga "Ops, nu måste du gå och handla", men det är ju knappast moget, hehe, speciellt eftersom att det är värre.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[JenniN]
3/2/15, 10:04 AM
#15

14# Så han tog en skinka från hennes macka, tar ju max fem sekunder att ta ut en ny? 
Detta är nog den totala höjden av I-landsproblem.

Gronstedt
3/2/15, 10:18 AM
#16

#15: Det är den totala höjden av I-landsproblem att föredra att partnern inte gång på gång upprepar kränkningar man har bett att få slippa? En märklig inställning.

obstitant
3/2/15, 10:19 AM
#17

Jag tycker det är respektlöst och egoistiskt, och ännu värre om du redan har sagt åt honom att du inte vill att han gör så.

Nästa gång, fråga honom innan du ställer in grejerna om han också vill ha nåt. Då kan han passa på och ta eller så kan du skära upp åt honom för att vara snäll. Om han sen tar av din mat efter att du har ställt in det är det inte mer än rätt att HAN plockar fram det igen och skär en ny skiva åt dig.

dejtbar
3/2/15, 10:20 AM
#18

Kanske inget stort problem i sig men säkert irriterande om partnern gång på gång fortsätter att bete sig så.

Rita-S
3/2/15, 10:25 AM
#19

jag kan även se det som lite av ett ilandsproblem, men på samma tid har jag inga svårigheter att fatta hur störande det upplevs när man faktisk sagt till att man inte uppskattar när det sker. jag håller med om att när man sagt till borde detta respekteras, ilandsproblem eller ej. Fast jag anser nog då att problemet är snarare brist på respekt och inte att killen faktisk norpar en skiva pålägg, det är nog ett större problem att han inte lyssnar när det sagts till att man inte vill han gör så.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sosanna
3/2/15, 10:49 AM
#20

Jag hade blivit vansinnig om min man hela tiden åt upp mitt pålägg precis när jag ställt in skinkan/osten i kylen igen. Det spelar ingen roll om det bara tar 5 sekunder att ta fram igen det är jäkligt irriterande om det händer flera gånger i veckan eller varje dag. Okej om han gör det ibland bara, men så lät det inte på ts.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
obstitant
3/2/15, 11:17 AM
#22

#21 Vilka saker är tillräckligt allvarliga för att få dryftas på ett forum, enligt din uppfattning? Kan du inte göra en lista så ingen råkar beklaga sig över ett icke-värdigt vardagsproblem?

[JenniN]
3/2/15, 11:22 AM
#23

22# Alltså va? Jag skrev att jag tycker att TS överreagerar och att det är ett I-landsproblem. Inte att hon inte får skriva sin historia här?

Menar du att man bara får diskutera om man sympatiserar eller håller med TS?
Men måste väl få vara med i diskussionen även om man har en annan åsikt. Jisses.

fruktgumman
3/2/15, 11:33 AM
#24

Hur ofta gör han så ts?

Jojaton
3/2/15, 12:12 PM
#25

#23 Ja det kanske är en lite småtöntig sak att irritera sig på, men när man upprepade gånger sagt till partnern att man inte vill att han gör så, och han inte lyssnar utan fortfarande beter sig lika dant - då handlar det ju inte längre om att han tar pålägg utan att han inte respekterar när ts säger ifrån!

Johanna - Instagram

ostälskare
3/2/15, 12:18 PM
#26

Jag tar inte min partners pålägg, jag köper egen ost men han blir ändå sur över det faktum att jag köper för mycket ost enligt honom.

Cindy S
3/2/15, 6:15 PM
#27

JenniN, har du uppfattat att TS redan har plockat undan t.ex. skinkan(alltså in med allt i kylen, redo att äta) när pojkvännen tar pålägg och så ut med skinkan igen, skiva nytt, plocka undan och hoppas att pojkvännen inte tar igen så att man måste ut med det igen?

Jag hade blivit jäkligt irriterad, speciellt på morgonen eller efter en stressig dag när man bara vill sitta ner och ta det lugnt, utan att slå någon på fingrarna eller säga ifrån.

TS ville sedan kolla ifall hennes irretation var vanlig eller orsakat av ätstörning(ätstörning är ett allvarligt problem, och en person som gör en förbannad med flit är förstås inte världens undergång, men det här är ett forum om relationer, inte politik eller katastroffrågor, så visst passar frågan).

Ifall du tänker efter så är det rätt så taskigt att säga att en osäker person(jag tycker att TS verkar osäker p.g.a. av ätstörningen, kan ha fel) "gnäller", när denna lider av ätstörningar och vill veta ifall det är fel på hens perspektiv p.g.a. av ätstörningar eller på pojkvännen? 

Att sedan säga "Då har man nog det ganska bra." i en tråd där TS nämnt sin ätstörning och att hon är osäker på sitt förhållande? Inte ok.

#26

Jag kommer ihåg dig, var det inte din karl som proppar i sig läsk och chips men inte tål att du äter mycket ost frdina pengar? Jag tycker fortfarande det var både kul och irriterande. Hoppas han skärper sig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[EvelinaL]
3/2/15, 6:19 PM
#28

Asså detta är verkligen inte ett svårt problem det är  bara att säga att man inte gillar det och stör sig på det och sedan löser man det. Man får förhållanden att funka genom att prata om saker innan dom blir stora problem.

[JenniN]
3/2/15, 6:22 PM
#29

27# jadå jag har förstått. Säger fortfarande att TS överreagerar. Detta baserar jag på den info som framgått. 

Skulle det komma fram att han gör det exakt varje dag så blir det en annan sak ,typ.

Gronstedt
3/2/15, 6:31 PM
#30

#29: Hur många gånger ska en kränkning upprepas för att man ska få reagera på den? Vid vilken frekvens får man ta illa vid sig?

Cindy S
3/2/15, 6:31 PM
#31

#28

TS sa senare att pojkvännen vägrar lyssna när hon säger ifrån, så det är svårt att lösa det genom att prata ut om det.

#29

Ok, alla har väl rätt att skriva(TS frågade ju efter åsikter), så jag ska inte fortsätta argumentera emot. Men att gnälla över att folk gnäller är också ett I-landsproblem(som de flesta trådar på ifokus). 😉

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[JenniN]
3/2/15, 6:42 PM
#32

30#  Men vadå kränkning? 
en kränkning enligt mig när någon som gör något nedsättande mot någon i en utsatt situation. Tex att mena på att det inte är naturligt att vara homosexuell, eller att säga att någon inte är välkommen för att den är ful.
Det innefattar inte att sno skinkan från någons macka. 

Om man börjar kalla precis allt, som inte går som man vill, för kränkning så kommer tillslut de som faktiskt blir kränkta inte bli hörda på det sättet som de förtjänar. För då blir varannan svensson med en klåfingrig partner kränkt över allt möjligt och det minskar uppmärksamheten mot de verkliga kränkningarna.

Gronstedt
3/2/15, 6:51 PM
#33

#32: Ditt inlägg visar tydligt att du inte har förstått något av vad det här handlar om. Är det inte "nedsättande" att genom sina handlingar säga "Jag anser din vilja vara utan värde. Jag anser mig ha rätt att agera som jag vill utan att låtsas om vad du tycker. Jag respekterar dig inte, jag lyssnar inte på dig, jag bryr mig inte om dina känslor. "? Då undrar jag vad som är tillräckligt grovt för att få kallas nedsättande i din värld.

ChristineL
3/2/15, 6:56 PM
#34

Jag skulle också uppfatta det otroligt kränkande om min partner betedde sig sådär, det är inte okej, framförallt inte okej att inte lyssna när partners säger ifrån.

I-landsproblem eller inte, det har vi alla, en del större än andra.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
ChristineL
3/2/15, 7:01 PM
#36

#35 - Jag uppfattar det som att detta sker ofta, flera gånger i veckan.

Och vad som kränker dig och inte är ju upp till dig.

[JenniN]
3/2/15, 7:02 PM
#37

Jag ger upp =) Ni får ha denna diskussion i fred.

Cindy S
3/2/15, 7:03 PM
#38

Nu blev det tråkig  stämmning med personangrepp och jag har anmält till Hera och får se vad hon tycker. 

Det vore bättre om vi kan dela med oss av våra åsikter utan att kalla andra åsikter löjliga eller gnäll.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Denna kommentar har tagits bort.
[LadyK]
3/2/15, 10:28 PM
#40

Tror aldrig det hänt här. Vi äter i princip alltid tillsammans om man inte blir sugen på något mindre mellanmål, då fixar vi det på egen hand och får ha det i fred. Kan ta fram till mig och fråga om han vill och vice versa. Skulle aldrig accepterat att man tar det jag fixat till mig.

[littlecat]1
3/3/15, 2:22 PM
#41

Oj vad mycket som skrivits sen senast jag loggade in! Detta händer inte flera gånger i veckan, utan har hänt några gånger bara, men ville veta om andra tycker det är ok. När jag skrev detta inlägg hade det precis hänt så jag sa åt han och blev lite småsur, så då fixade han klart min smörgås åt mig istället. Tror inte han kommer gå och ta mat av mig nå mer om jag typ inte är mätt o inte orkar. Men nej, jag tycker inte det är okej att gå och ta andras mat oavsett om det är lätt att ta fram igen, jag tror bara att han inte tänker. Inlägget var ingen "jätte stor" grej av det. Ville som sagt bara vet hur andra tänker eller om jag överreagerade pga tidigare ätstörning. (Dvs att mat blir på ett annat sätt typ)

Annons:
Cindy S
3/7/15, 8:20 PM
#42

Så roligt att han lyssnat och det inte var så illa. :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: