Förhållande

Ändra på sin partner

2015-03-02 21:24 #0 av: Katti

Hur mycket, om något, tycker ni att det är okej att försöka ändra på sin partner? Är det skillnad om man "bara" dejtar, bor ihop eller är gifta?

Jag tänker på saker som t ex spel- , alkohol- och  tobaksvanor, tiden de spenderar med andra eller lägger på sin hobby, synen på ekonomi - hur mycket man unnar sig och andra lite större saker som påverkar även partnern. 

Har man rätt att försöka påverka eller har man så att säga köpt ett färdgt "paket" i och med att man blev ihop med denna person?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl
2015-03-02 21:27 #1 av: Annette

"Man kan aldrig ändra på någon annan, man kan bara ändra på sig själv."

Lite tillspetsat men nog finns det sanning i det.

Anmäl
2015-03-02 21:28 #2 av: Tjeja

funkar inte..

försöka kan man ju alltid men i 99,99% av fallen fungerar det i slutänden inte ändå.

Ska någon ändra på sig skall det komma inifrån dem själva. Att försöka ändra någon utifrån går inte. Men man kan påverka personens intresse till förändring kanske.. men ska det bli en riktigt förändring måste det komma ifrån personen själv, trycka på fungerar inte. 

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2015-03-02 21:29 #3 av: Aleya

Man kan säga sin åsikt men att försöka ändra är inte ok.

Mår man dåligt av ex spelvanor eller alkoholhaltiga så tycker jag att man för sig själv ska sätta upp en gräns för vad man tolererar och när man får nog och ska fundera på att gå från sin partner.

Man ska komma ihåg att man är aldrig tvingad att stanna och ta skit.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2015-03-02 21:35 #4 av: ChristineL

Man kan framföra sina åsikter om personers (o)vanor, sen väljer man själv vad man gör åt det. Jag skulle aldrig kunna leva med någon som brukar tobak, och jag skulle aldrig välja bort mina djur för någon annan. 

När jag och min man träffades så tog han alltid 1-2 glas whiskey efter jobbet. Jag klargjorde direkt att jag inte gillade det, alkohol har aldrig varit en stor del av mitt liv. Det var uppenbarligen inte viktigt för honom heller för han slutade direkt. Han hade bara aldrig tänkt på det så som jag tänkte.

Jag tror inte man kan ändra på någon men man kan resonera och diskutera fram lösningar.

Anmäl
2015-03-02 22:43 #5 av: Hera

Båda måste anpassa sig. Vill inte kalla det förändra.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2015-03-03 07:08 #6 av: Gronstedt

Som andra skrivit, man har alltid rätt att tala om vad man inte gillar och hur man skulle önska att det var i stället, men det är partnern som väljer om hen vill tillmötesgå det eller inte. Man måste tillsammans komma fram till hur mycket man är villig att anpassa sig till den andras krav, och kommer man inte överens så får man gå skilda vägar.

Anmäl
2015-03-03 08:08 #7 av: fruktgumman

Inte ändra men man kan bestämma sig för om man vill ha ett förhållande med en person med dessa vanor.

Anmäl
2015-03-03 10:54 #8 av: Hayabusa

#7 Den uppfattningen delar jag. Det är oerhört svårt att förändra andra personer. Personligen skulle jag inte inleda ett förhållande med någon där jag känner att det finns alltför stor skillnad i vanor/beteendemönster.

Anmäl
2015-03-03 11:08 #9 av: annainorrland

Håller med ovanstående.  Det finns mycket jag inte skulle acceptera i ett förhållande men de personerna är ju inga jag skulle påbörja ett förhållande med heller.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.