Annons:
Etikettförhållande
Läst 2526 ggr
Katti
2015-03-02 21:24

Ändra på sin partner

Hur mycket, om något, tycker ni att det är okej att försöka ändra på sin partner? Är det skillnad om man "bara" dejtar, bor ihop eller är gifta?

Jag tänker på saker som t ex spel- , alkohol- och  tobaksvanor, tiden de spenderar med andra eller lägger på sin hobby, synen på ekonomi - hur mycket man unnar sig och andra lite större saker som påverkar även partnern. 

Har man rätt att försöka påverka eller har man så att säga köpt ett färdgt "paket" i och med att man blev ihop med denna person?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Annette
2015-03-02 21:27
#1

"Man kan aldrig ändra på någon annan, man kan bara ändra på sig själv."

Lite tillspetsat men nog finns det sanning i det.

Tjeja
2015-03-02 21:28
#2

funkar inte..

försöka kan man ju alltid men i 99,99% av fallen fungerar det i slutänden inte ändå.

Ska någon ändra på sig skall det komma inifrån dem själva. Att försöka ändra någon utifrån går inte. Men man kan påverka personens intresse till förändring kanske.. men ska det bli en riktigt förändring måste det komma ifrån personen själv, trycka på fungerar inte.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Aleya
2015-03-02 21:29
#3

Man kan säga sin åsikt men att försöka ändra är inte ok. Mår man dåligt av ex spelvanor eller alkoholhaltiga så tycker jag att man för sig själv ska sätta upp en gräns för vad man tolererar och när man får nog och ska fundera på att gå från sin partner. Man ska komma ihåg att man är aldrig tvingad att stanna och ta skit.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
2015-03-02 21:35
#4

Man kan framföra sina åsikter om personers (o)vanor, sen väljer man själv vad man gör åt det. Jag skulle aldrig kunna leva med någon som brukar tobak, och jag skulle aldrig välja bort mina djur för någon annan. 

När jag och min man träffades så tog han alltid 1-2 glas whiskey efter jobbet. Jag klargjorde direkt att jag inte gillade det, alkohol har aldrig varit en stor del av mitt liv. Det var uppenbarligen inte viktigt för honom heller för han slutade direkt. Han hade bara aldrig tänkt på det så som jag tänkte.

Jag tror inte man kan ändra på någon men man kan resonera och diskutera fram lösningar.

Honestyisdead
2015-03-02 22:43
#5

Båda måste anpassa sig. Vill inte kalla det förändra.

Gronstedt
2015-03-03 07:08
#6

Som andra skrivit, man har alltid rätt att tala om vad man inte gillar och hur man skulle önska att det var i stället, men det är partnern som väljer om hen vill tillmötesgå det eller inte. Man måste tillsammans komma fram till hur mycket man är villig att anpassa sig till den andras krav, och kommer man inte överens så får man gå skilda vägar.

Annons:
fruktgumman
2015-03-03 08:08
#7

Inte ändra men man kan bestämma sig för om man vill ha ett förhållande med en person med dessa vanor.

[Hayabusa]
2015-03-03 10:54
#8

#7 Den uppfattningen delar jag. Det är oerhört svårt att förändra andra personer. Personligen skulle jag inte inleda ett förhållande med någon där jag känner att det finns alltför stor skillnad i vanor/beteendemönster.

annainorrland
2015-03-03 11:08
#9

Håller med ovanstående.  Det finns mycket jag inte skulle acceptera i ett förhållande men de personerna är ju inga jag skulle påbörja ett förhållande med heller.

[kerstinthemilklover]
2015-03-03 19:39
#10

I början av ett förhållande så accepterar man nog många av sin partners ovanor och beteenden. Partnern accepterar förmodligen mina.

Men med tiden så upptäcks ofta onödiga irritationsmoment, att kommunicera med sin partner och fråga om man ska kompromissa om olika saker är väl en del av livet. 

Så jag håller med Hera, i ett förhållande måste man anpassa sig.

Jag tycker att det är lov att be sin partner anpassa.

Skulle vara helt fruktansvärt om min partner var precis samma person som när jag träffade honom för nio år sedan. Jag är så himla glad att vi båda har vuxit upp och mognat så mycket med tiden.  Vi har verkligen förändrats massor.

Haha tanken på att min sambo skulle vara ett färdigt paket är väldigt intressant. Det vore väldigt illa om jag försökte leva samboliv med en sextonåring som uppfattade sig själv som odödlig. Skulle verkligen kännas tragiskt att planera familj och bostad med ett barn.  Speciellt intressant skulle det vara om jag bara accepterade hans syn på ekonomi utan att diskutera eller lägga mig i. Men nu är det som tur är inte så. Vi strävar numera efter gemensamma mål och det innebär FÖRÄNDRING.

Varken min partner eller jag själv är färdiga paket. Vi påverkar och inverkar alltid på varandras liv så länge vi är tillsammans. Hur vi spenderar våran fritid beror på var i livet vi befinner oss.  För att fungera som team måste vi förändras.

Upp till toppen
Annons: