Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 4397 ggr
Zyperior
2015-03-03 15:26

Tänkvärt inför beach 2015

Vet inte om detta är ett stort problem och jag vet heller inte om allt som sägs i videon är styrkt vetenskapligt men jag kan skriva under på det som sägs iaf.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Hoseok
2015-03-03 15:38
#1

Alltså.. nej. Det var alldeles för många konstiga, dumma generaliseringar, båda mot män och Kvinnor, för att jag ska ta något i den här videon seriöst.

Som att män skulle vara robotar som inte kan hantera sina handlingar och bara styrs utav "Lust". Jag påstår inte att jag tycker det är fel att man kollar på andra människor, det tycker jag alla ska få göra. Men… nä. Jag vet inte vad jag ska säga. Den här videon vara bara dum.

Videon får män att framstå som rent utav dumma.

[MyEmily]
2015-03-03 15:47
#2

Jag känner iallafall igen beteendet i män runtomkring mig. Sedan generaliserar ju mannen i videon rätt rejält och i min mening överdriver lite för att få fram sin poäng. Men det ligger helt klart något i det han säger.

Skogsraah
2015-03-03 16:05
#3

Men vad är det här för skit? Tittade just på videon med min fästman och han bara skakade på huvudet och kände inte igen sig för fem öre. Som med all annan generaliserande bullshit av kön och sexualitet. Vi har aldrig stött på några sådana här problem.

Det här är inget könsbundet och det finns inget naturligt djuriskt behov hos män att titta efter andra tjejer i bikini. Jämföra med en gammal kung och Hugh Hefner? Haha, whaaat. Så obildat att jag skrattar.

Riktigt patetiskt att en 50-årig man sitter och säger hur Kvinnor ska tänka, sluta agera och föreläser om hur alla män resonerar. Dummaste jag sett på länge. Det här är inte hur alla män fungerar. Den här videon gör inget annat framställa män som korkade ärthjärnor som "inte kan hjälpa" att blänga efter tjejer på stranden, eller i kvinnors urringningar på restauranger. Och sedan är det "vi kvinnor" som ska inse och acceptera att vår man inte vill ha tjejen på stranden, han måste bara få uppfylla sitt visuella behov.

I'm out of here.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Sarah
2015-03-03 16:08
Skogsraah
2015-03-03 16:22
#5

För övrigt finns inte kvinnors kroppar på stranden för att tillfredsställa mäns visuella behov. Bara för att skriva det självklara.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

OlgaMaria
2015-03-03 16:33
#6

Det talas ingenting om att män har ett visuellt behov som behöver uppfyllas, utan att män är funtade mer visuellt än vad Kvinnor är. Och det han säger är att män INTE styrs av bara lust. Attraktion är inte samma sak som att välja vem man ska leva med. Ja det ligger något i vad han säger, men det är väl skönt för de män som inte känner igen sig allt för mycket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sarah
2015-03-03 16:37
#7

Varför skulle det här vara tänkvärt inför sommaren? För att Kvinnor bara är ute efter att bli stirrade på och att så länge killen tycker att vi är snygga så är vår lycka gjord?

Zyperior
2015-03-03 16:57
#8

#1 Just det, glömde att generaliseringar är livsfarligt på iFokus.

Jag tycker inte det är något kontroversiellt i det han säger. Ingen felaktig generalisering alls.
Ser man något man attraheras av tittar man väl eller?
Om det är en snygg bil, en snygg tjej, en snygg klocka, en snygg whatever så är det väl inget konstigt att titta?
Eller har jag fel? Är det ovanligt att titta på något man gillar att titta på?

Tycker han ger en jättebra förklaring till varför killar tittar och att det understryks hur lite det faktiskt betyder egentligen för den partner han är med. 
För jag tror inte han hittar på listan som är gjord av The Daily Mail där det framgår att problem nummer 1 är att killar tittar på andra tjejer på stranden.
Det samma gäller säkert om man vänder på könen till viss del, eller i homosexuella relationer, men nu va det inte det som toppade listan.

#7 Det kan ju vara tänkvärt för de tjejer/par där detta problem finns. Eller tycker du dem ska stanna hemma istället? Eller ska killen endast få gå och titta ner i sanden konstant så länge de är där? Eller ska det vara givet att när man kommer hem så ska antingen tjejen må dåligt över det eller ska mannen behöva ursäkta sitt beteende. 

Som jag skriver i första inlägget så vet jag inte om detta är ett stort problem. Men om det är ett problem för någon kanske detta kan hjälpa tjejen att må lite bättre av att gå till stranden med sin kille.
Jag vet att jag tittar på tjejer på stranden. Därav kan jag skriva under på det han säger. Även det att så fort tjejen försvunnit eller fokus ändras till något annat så är personen borta ur ens minne.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Skogsraah
2015-03-03 17:10
#9

#8 Att jämföra en snygg kvinna med en snygg bil eller snygg klocka är inget annat än att objektifiera. Det handlar ju faktiskt om en människa, och inte en sak av plåt.

Nej, kvinnors kroppar är faktiskt inte till för att få titta på och dreggla över hur som helst. Vi är inga objekt, så som du så fint jämförde.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Hoseok
2015-03-03 17:28
#10

#8 Fast grejen är att hur man än vrider och vänder på det, så försöker videon få det att låta som att män (just specifikt Män) har någon slags naturlig grej där de inte kan "motstå" att kolla på tjejer. Jag tycker den typen av generalisering är äckligt, bara.

Zyperior
2015-03-03 17:29
#11

#9 Nej, det går att jämföra om anledningen man tittar är den samma. Eller tycker du alla ska gå omkring i lådor på stranden så ingen kan titta på någon. Mycket riktigt finns en person bakom, som både kan vara ful eller fin oberoende av kroppen den har, men den kan jag inte titta på, eller hur?

Ska man inte få titta på söta bäbisar heller. Usch så ytligt, eller hur. Vilket monster man är som objektifierar bäbisen. 

Tycker det är sjukare beteende att inte titta på saker man gillar. Masochistiskt.
Bara för att man tittar betyder inte det att man dreglar eller tänker sexistiska tankar.

Sen säger jag inte heller att man måste titta bara för att man tycker om något. Man kan ändå kontrollera sig mer än vad som framgår från videon. Men på en strand blir detta problematiskt om tjejen man är med gör det till ett problem att killen tittar på andra tjejer, för där finns saker killar gillar titta på över allt. Som sagt, då är det att konstant glo ner i sanden eller stanna hemma som gäller.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2015-03-03 17:36
#12

#10 Det kan jag hålla med om. Men det är heller inte fel att killar tittar på andra tjejer. Och det är fel att straighta killar inte tittar på andra tjejer.

Har svårt att tro att bara för att man blir ihop med någon blir, per magi, denna person den enda som attraherar en. Innan förhållandet så antar jag att man attraheras av väldigt många tjejer som faller under ens preferenser, men poff, så är det bara en som är attraktiv? Knappast.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Hoseok
2015-03-03 17:39
#13

#12, nej. Jag tycker inte det är ett dugg fel av någon att använda sina ögon på något, så länge det inte blir jobbigt för den som blir utstirrad. Det är inte något jag påstått, heller. 

Jag säger till och med att jag tycker detta i mitt första inlägg i tråden.

Annons:
Skogsraah
2015-03-03 17:40
#14

#11 Eftersom att kvinnors kroppar är nog objektifierade i samhället som det är så blir det mer problematiskt. Att du jämför det med att en baby är söt visar bara på att du inte förstår problematiken… Finns hur mycket som helst att läsa om sexism och objektifiering. Sker i vårt samhälle varje dag, hela tiden. Reklamer på tv, aftonbladet, filmer, serier, allt. 

Men det är det som är grejen. Alla män är inte intresserade av andra kvinnors kroppar på stranden. Det är ett ytligt och dumt antagande och det är väldigt kränkande mot de män som inte gör detta. De är väl inte mindre män för att de finner sin partner mest intressant på stranden och inte dras mot andra kroppar? För jo, de finns de männen. Jag är med en just nu. Kroppar är kroppar, varken han eller jag lägger ner någon vikt vid stora muskler eller stora bröst på stranden. Det intresserar bara inte oss. Och jag vet att vi inte är ensamma om att inte bry oss om det. Vi har fullt upp av att njuta av varandras sällskap, bada, sola eller äta en glass. Sådant man gör på stranden…?

Dessutom finns det ju män som är homo- eller bisexuella. Tycker du inte att en sådan här video är lite kränkande mot dem? Att behöva köpa att en gubbe står och redogör för hur alla män är? Det är solklart att alla män inte beter sig såhär eller har behovet av att titta på andra kroppar på det sättet.

Finns inget positivt syfte med videon. Att en kvinna ska acceptera att sin man helt utan kontroll i ett virrvarr av testosteron och hormoner inte kan släppa den bystiga kvinnan på stranden? Det är ingen man jag hade velat vara med i alla fall, och inget jag hade känt för att "acceptera". 

"Pojkar är pojkar" "Du vet, pojkar ska ju få ha sitt lilla roliga" "Jamen du vet pojkar, dom är som dom är, inget att göra något åt"

Det där har jag fått höra hela livet och den här videon uppmuntrar bara ännu mer till att vi ska se män som några individer utan kontroll för deras lustar som "bara är såhär av naturen". Bull-shit

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Hoseok
2015-03-03 17:43
#15

#14 Mycket bra sagt! 10/10.

Zyperior
2015-03-03 17:50
#16

#14 Grejen är att jag tycker inte detta är sexism. Det görs till ett problem. Fast det är inte ett problem. Det är inget problem att man tittar på något man tycker om att titta på. (Barnporr och dylikt undantaget)

Sen säger jag inte heller att det gäller normer som stora bröst, slanka magar och ben. Jag menar de preferenser en straight kille har.

Och jag pratar i skrivande stund med en kompis om detta, inte ämnet för tråden men iFokus generellt sätt. Hur könsneutralt allt måste vara. Det är så PK att man mår illa. Detta handlar inte om kön vs. kön, läggning vs. läggning. Detta handlar om att i den listan som publicerades så va problem nummer ett att killar tittar på andra tjejer på stranden.
OM det är ett problem så är det väl bra om tjejen slipper må dåligt över att gå till stranden med sin pojkvän. Om hon kan ha samma självförtroende när hon går därifrån som hon hade när hon kom dit så är väl det super bra. Vill du att tjejer ska må dåligt?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

pyromanen
2015-03-03 18:08
#17

How to get a bikinibody: take your body, ad a bikini, now you have a bikinibody! Röra på sig så man mår bra och äta skapligt nyttigt och skit i resten tycker jag.

Hoseok
2015-03-03 18:19
#18

#16 Jag undrar mest varför du använder PK som ett skällsord? Jag ser det inte som något negativt att visa respekt för sina medmänniskor.  Men vi tänker väl olika där.

Och alltså.. nä. Det handlar inte om "vs". Det handlar om generaliseringen, som vi nämnt. En generalisering som är ganska lätt att undvika, men det återkommer ändå i media och i videos/texter som denna.

Skogsraah
2015-03-03 18:21
#19

#16 Jag är feminist och talar ur min livsåskådning. För mig är det självklart att kliva ur den könsspecifika boxen, eftersom det aldrig är likadant för alla män och alla Kvinnor

Jag tycker det är jättebra att iFokus är så bra på att såga diskussioner eller bemöta antaganden utifrån vilket kön eller vilken läggning man har. Det kan lätt bli kränkande annars, och det är ju en självklarhet att man vill frångå kränkande antaganden.

Självklart vill jag inte att tjejer ska må dåligt. Därför tycker jag det är lite synd om de som har partners som känner ett behov av att titta efter och attraheras av snygga kroppar på stranden och som "faller pladask under hormonernas och instinkternas makt". Det känns onödigt bara. Den här videon kommer med pekpinnar åt tjejer att inte bli svartsjuka och att "inse" att ens kille/man fortfarande vill ha en. Så problemet verkar alltså ligga hos tjejen… Eftersom killar inte kan hjälpa att titta efter andra tjejer. Väldigt väldigt fel.

Som min fästman uttryckte: "Är jag ute efter en snygg t-shirt så jag går jag på stan i affärer för att hitta en snygg t-shirt. Är jag singel och är på krogen och vill hitta en tjej, så tittar jag efter om jag ser några tjejer i min smak. Är jag i en relation har jag inget behov av att titta efter andra tjejer. Vare sig jag är på stranden eller krogen. Jag är inte ute efter någon annan och har inget behov av att titta på någon annan. Är hellre i nuet och gör vad jag hade tänkt göra på stranden."

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

obstitant
2015-03-03 18:28
#20

Trams.

Ja, det finns andra människor på stranden, på bussen, på krogen, på de flesta ställen man rör sig. En del av dem kommer man att uppfatta som attraktiva. En del ser man mer av än andra. Finns fortfarande inga ursäkter för att glo på andra människor. Man noterar i förbifarten att den personen tyckte jag var attraktiv, sen går man vidare med det man höll på med.

Om män stirrar mer än Kvinnor på personer de finner attraktiva är det snarare för att de inte haft samma krav på sig att uppföra sig respektfullt mot andra och inse att andra människor inte finns där som objekt för dem att glo lustfyllt på.

Annons:
Lestrade
2015-03-03 18:29
#21

#16 Och jag mår illa när folk på riktigt skyller på att människor som visar respekt för andra är "PK". Jag har bara sett folk göra det ironiskt och sarkastiskt, så det blir lite knasigt när det händer på riktigt.  Ska vi spy i kors?

Skämt åsido, videon är vidrig och jag förstår inte ens poängen med den. Ska den få Kvinnor att må bättre? Eller få män att må bättre? Varken jag eller min kompis av manligt kön kände behag av att kolla.

obstitant
2015-03-03 18:34
#22

Tillägg: Jag inser att min man har ögon och ser andra personer, och har inte för avsikt att sätta skygglappar på honom på stranden för att han inte ska råka se någon annan kvinna som kanske dessutom, ve och fasa, motsvarar skönhetsnormen bättre än jag.  Jag blir inte upprörd över att han ser någon i bikini eller rentav topless om det skulle hända. Däremot skulle jag tycka det var ohyggligt pinsamt om han fastnade i blåstirrande fascination. Både för honom och för mig. Jag förväntar mig ju faktiskt att han uppför sig som folk när vi är ite.

Hoseok
2015-03-03 18:37
#23

#22 Bra att du sa det där sista. Att stirra ut folk kan vara extremt obehagligt för den som blir utstirrad.

Jag har haft oerhört många personer som stirrat på mig, framför allt män, som ALDRIG slutar stirra. Jag kan stirra tillbaka, de vänder bort blicken fort, men fortsätter stirra så fort jag kollar bort igen. Det är extremt obehagligt, framför allt om man lever med olika typer av ångest/stress-sjukdomar som kan få en att känna sig utsatt.

Zyperior
2015-03-03 19:25
#24

#18 När har jag använt PK som ett skällsord i den här meningen. Jag tycker bara det går till överdrift ganska ofta här på iFokus. Att skriva om saker på ett icke könsneutralt sätt är tabu här, speciellt när det gäller manliga normer. Att identifiera sig som man är tabu i viss mening. Kvinna går fint, de har till och med en egen sajt. Skulle man Starta en sajt för män, jäklar vilket liv det hade varit där.

#19
Jag är för jämställdhet, men detta handlar inte om jämställdhet. Din fästman är helt ute och cyklar, precis som de tjejer som ser det som ett problem att deras killar tittar på andra tjejer. Man går på stan för att skaffa sig en t-shirt. Man går på krogen, i vissa fall för att få ragg om man är singel. Man går inte stranden med sin flickvän för att skaffa sig en tjej, man går inte heller till stranden för att glo på tjejer.
Däremot är det väl uppenbart att straighta killar attraheras av tjejer. Men bara för att man attraheras av någonting så betyder inte det att man dreglar över det så fort det dyker upp i periferin. Man kan titta på en kvinnokropp, som inte är ens tjejs och enkelt uppskatta skönheten med den. 
Att uppmana män att titta bort för att ens tjejer inte ska må dåligt så fort det går förbi någon som de skulle kunna se som en rival utseendemässigt är ju ett förtryck. 
Så ja, i de fall där detta är ett problem för tjejen som går ut över killen. Sen vad det problemet grundar sig i kan självklart vara många olika saker.

#21
Jag har aldrig varit respektlös i tråden mot något kön eller någon sexuell läggning och ändå ifrågasätter man varför jag inte inkluderar alla kön eller sexuella läggningar. Det är det jag syftar till när jag menar att allt måste va så himla PK, iaf när det gäller könsroller. I detta fallet är det inget problem att Kvinnor tittar på andra killar. Det är inte det som hamnar på topp i Daily Mails lista. Med det sagt tror jag inte att det problemet inte finns, men det är inte så i detta fallet.

#20  
Fast jag syftar inte till att glo, stirra. Jag syftar till att titta.

#22
Precis det jag syftar till med tråden. Du sätter inte skygglappar på honom. Du mår inte dåligt över det. Då är det inget problem. Eller hur.

Men uppenbarligen, om listan inte är tagen ur tomma intet vilket jag inte tror den är, finns problemet. Visst, det kan va så att den är rejält vriden. Men att problemet inte finns är ganska långsökt. 

Det finns de som mår dåligt över det du beskriver i 22, det finns dem som sätter skygglappar.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

teezan
2015-03-03 19:27
#25

Håller med er som tycker att videon bara är dum. Förutom hur män målas upp tycker jag inte om sättet Kvinnor målas upp, som om Kvinnor har dålig självbild/självförtroende och därför måste peppas. Denna video får mig mer att tänka "jaha, borde jag känna så?"  

Varför skulle det inte kunna vara tvärtom? Att en kvinna kollar in män, av exakt samma anledning som i videon och att killen istället känner osäkerhet inför det? Det är väl minst lika "normalt" i så fall och ingenting som betyder att hon vill lämna sin kille.  Kvinnor framställs alltför ofta som osäkra, sköra  individer medan männen framställs som säkra och starka.

Stör mig på att såna här grejer alltid vänder sig mot Kvinnor och säger hur de ska vara, tänka och göra medan män "är som de är" (som redan nämnts.)

OlgaMaria
2015-03-03 19:32
#26

Jag håller med om mycket av det som sägs i videon, men jag håller inte med om dina slutsatser Zyperior. 

Bara för att det är "naturligt" för män att titta på och attraheras av snygga Kvinnor, så är det ändå inte okej att ge utlopp för det hur som helst, och förvänta sig att tjejen ska fatta att män bara är så, och acceptera läget.

Män som öppet stirrar på andra Kvinnor och kommenterar dem är bland det äckligaste och vidrigaste jag vet.

Min man är säkerligen mycket visuell men han undviker att kolla på andra tjejer, kommenterar aldrig andra tjejers utseende, kollar inte heller på porr. Det är ett val han kan göra. Det är inte bara Kvinnor som ska fatta hur män funkar. Män kan också fatta att de kanske borde växa upp och är man i en relation kan man respektera sin partner genom att inte kolla på andra tjejer. Visst, män är visuella, men de har också förmåga till förnuftiga handlingar och val. Man kan försöka undvika att kolla på tjejer hit och dit, eller så kan man gå all in och stirra och kommentera och bli en såndär äckelgubbe. Vart du vill vara på skalan är upp till dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hoseok
2015-03-03 19:34
#27

#24 Fast nä. Det hade inte blivit "ett jävla liv" för att man iFokus skulle skapas. Om du kollar under intressesajter här nere, så är en man iFokus till och med efterfrågad.

Annons:
Zyperior
2015-03-03 19:48
#28

#26 Återigen, jag syftar inte till att stirra, glo. Jag syftar till att titta. Om din man får dåligt samvete för att han tittat på en annan kvinna tycker jag det är rejält fel.
Låtsas att det inte handlade om kroppen, utan ansiktet istället. Det är också en del av en människa man attraheras av, likaväl som rumpor, ben, bröst, whatever. Jag tycker det finns en viss poäng i det du säger. Man måste inte titta bara för att man kan, men på stranden blir det problem. För där är det inte bara ansikten överallt. Där finns även rumpor, ben, bröst och whatever att undvika. De flesta par har nog inget problem med det som beskrivs men jag kan mycket väl tänka mig att det finns de par som har problem med detta. Att man helt enkelt inte går till stranden för det slutar bara med att man kanske bråkar eller att tjejen mår dåligt. För att killen har haft ögonen öppna.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

OlgaMaria
2015-03-03 19:59
#29

#28 Jag tror inte det handlar allt för mycket om antalet halvnakna Kvinnor som finns i omgivningen. Det handlar desto mer om vilken inställning man har till vardags. Min man är van att inte kolla på andra, så han gör det heller inte på stranden. Jag tror nog att man formar sin hjärna väldigt mycket utifrån vilka vanor man har. Är man van att kolla på tjejer (ja, porr är väl värt att nämnas, men också andra situationer) och inte tycker att det är ett problem att titta, jag då upplever man det säkert som att det inte finns mycket annat att göra på stranden än att kolla på brudar. Men om man odlar andra vanor och tankar så jobbar ens hjärna i andra riktningar också på stranden.

Min man tycker helt enkelt inte som du, att det är okej att titta. Det är inte för att han skäms över att titta, utan för att han tycker det är fel. 

Och det är nog det bråken handlar om - inte att mannen kollat - utan att man inte är överens om vad som är rätt och fel, att man har olika inställning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zyperior
2015-03-03 20:12
#30

#29 Ja skillnaden är väl att jag inte ser det som en ovana eller fel helt enkelt. Men jag tycker det är fel att kalla tittandet på Kvinnor som något sexistiskt. Det finns ju såklart män som gör det i rent sexuellt perverst syfte men att bara titta på en kvinna har inget med sexism att göra.

Jag tror vi båda har rätt i vad som är orsaken till eventuella bråk. Mycket kan nog handla om ren svartsjuka, dålig självsäkerhet av olika anledningar etc. också.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2015-03-04 00:30
#31

#25 Varför är det fel att peppa någon med dåligt självförtroende? Det är ni, samtliga nej-sägare här som gör det till en könsfråga. Som sagt, inte helt otippat när det gäller iFokus

"Varför skulle det inte kunna vara tvärtom? Att en kvinna kollar in män, av exakt samma anledning som i videon och att killen istället känner osäkerhet inför det? Det är väl minst lika "normalt" i så fall och ingenting som betyder att hon vill lämna sin kille."

Klart det kan vara tvärt om. Men nu va inte så fallet i den lista som publicerats av Daily Mail vilket videon adresserar. Nu va problemet att män tittade på andra tjejer. Om du hittar en liknande lista för motsatsen är du välkommen att starta en tråd med liknande argument för den och jag kommer förmodligen hålla med dig.

Videon tycker jag syftar till att det är ingens fel utan som du säger själv, bara peppar Kvinnor att inte tänka illa om sin kille eller sig själv för att han tittar på andra tjejer på stranden. Om det nu är ett problem i ens förhållande.

Sen är det ju imponerande hur ni anklagar videon för att tala om hur andra ska tänka, åter igen ur ett könsperspektiv, för det är ju det viktigaste tydligen, könen.
Sen är ni själv Kvinnor de flesta av er och säger att "sådär tänker minsann inte min man och långt ifrån alla". Jaha, hur vet ni det?
Jag har aldrig argumenterat för att alla, eller att ens många gör det? Det enda jag går på är att detta problem hamnade högst upp på en lista publicerad i en brittisk dagstidning. Om det stämmer så finns uppenbarligen problemet. Och då kan jag skriva under på av egen erfarenhet som man att det som sägs i videon stämmer. Dvs. tittar man på andra Kvinnor så är det inget fel för det första, det är heller inte i syfte att fantisera om något och det är inte i syfte att jämföra sin tjej med andra.
Jag vill återigen påpeka att det är väldigt stor skillnad på att "glo"/"stirra"/"dregla".. och att enkelt bara titta.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Devya]
2015-03-04 05:02
#32

Mitt ex tittade inte på andra Kvinnor för han själv skulle blivit sårad om jag tittade på andra män. Så hur förklarar han om Kvinnor tittar på andra män? Vad har de för behov? Och hur förklarar man att män kan blir rädd av att ens partner tittar? Inte alla men det finns tydligen vissa, t.ex. mitt ex. 

Man kan gott respektera sin partner och inte stirra med munnen öppen (som i videon) då man tittar på folk. Man behöver över huvudtaget inte titta på andra tjejer eller män om man är ute på tumanhand. Om killar/tjejer skulle göra så på dejter så skulle de ju knappast få napp. Om de då lyckas sätta fokus på en själv så kan de väl göra det även senare?  Vad de gör då de är ensamma är en annan sak.

Respektera era partners, oberoende om du är kvinna eller man. Ni är inga grottmänniskor längre. Ni kan tänka på andras känslor. Ni kan respektera varandra och se till att inte såra den ni älskar.

Zyperior
2015-03-04 09:51
#33

Tycker det är mer.respektfullt att låta sin partner titta. Att tvinga någon att censurera sig själv är bara fel. Det baseras i osäkerhet och svartsjuka, inte i respekt. Oavsett vilket kön det handlar om.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Devya]
2015-03-04 10:04
#34

 #33 Tycker man att det är viktigare att stirra på Kvinnor (vilket var uppenbart fallet i videon) än att tänka på sin partners känslor så bör man kanske fundera om man borde vara i ett förhållande överhuvudtaget. 

Visst, man kan titta. Men det är skillnad på att titta och stirra samt vända på huvudet för att ta sig en längre titt. 

Jag är skeptisk. Alla killar är olika och har olika tankar då de ser på tjejer. Mitt ena ex brukade fantisera om hur det skulle vara att ha den där snygga tjejen sittandes i sin famn, utan kläder och medans hon red honom. Jag tycker inte att sådant är trevligt. Det är kanske inte så konstigt att han gick omkring och var otrogen jämt.

Annons:
[Devya]
2015-03-04 10:06
#35

Också, är det faktiskt ok att stirra på andra tjejer då man är ute och äter middag på tumanhand med sin partner? Är det mycket begärt att vilja ha sin partners fokus då?

[Hayabusa]
2015-03-04 10:59
#36

Intressant ämne, dock "inget nytt under solen" 😉

Skogsraah
2015-03-04 11:16
#37

#33 Men varför har till exempel du ett behov att titta? Jag kan inte för allt i världen förstå varför det är så viktigt och tillfredsställande att titta på andra Kvinnor eller män när man är i en relation. Gubben i videon framställer ju män som oerhört distraherade utan någon självbehärskning. Är du en sådan person och varför tycker du det är ett bra dag? Intressant att veta. Om det här var en norm för Kvinnor hade då jag blivit förbannad och fokuserat ännu mer på att inte tillhöra den skaran. Inte sett det som en skön ursäkt att "fortsätta"

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Hayabusa]
2015-03-04 11:23
#38

#37 Tycker att du "slår huvudet på spiken". Har skrivit det förut, men rekommenderar Katarina Gospic böcker.

"Den tekniska utvecklingen har gått i rasande fart men vår hjärna ser exakt likadan ut idag som den gjorde för 40 000 år sedan."

Skogsraah
2015-03-04 11:37
#39

#38 Det jag läste om henne verkar mycket intressant! Kanske man får ta och låna sig en bok :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Hayabusa]
2015-03-04 11:49
#40

#39 Absolut, rekommenderas varmt. Mycket läsvärda böcker som ger stor insikt om varför vi gör som gör, tänker som vi gör. Lyssna gärna på hennes sommarprat:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/203032?programid=2071

Vi människor tror att vi är så moderna, men i verkligheten har vi fortfarande inte lämnat grottlivet. Den insikt som Katarinas böcker ger är väldigt bra & nyttig, tycker jag.

OlgaMaria
2015-03-04 12:10
#41

Det som gör oss moderna är att vi kan reflektera över våra egna hjärnor och instinkter, och fatta aktiva beslut för hur vi vill leva våra liv.

Men den här diskussionen blir ganska filosofisk och vi kommer tycka ganska olika. Som kristen tycker jag det bibeln säger om det här är överlägset. Jag säger er: Den som ser med begär på en kvinna (som inte är hans hustru) har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. / Jesus

Världen skulle vara så mycket bättre om kvinnors (och mäns) kroppar inte behövde utnyttjas som sexsymboler hela tiden. Miljontals Kvinnor och barn och säkerligen en del män också lever i sexslaveri idag. Det är extremt och kan tyckas så långt bort från den här diskussionen, men jag tror ändå det landar i vilken attityd vi har till andra och deras kroppar. Vill vi inte ha sexslaveri kanske något grundläggande behöver förändras i vår attityd till andra. Det ena leder till det andra. Skulle folk hålla sig till sin egen partner skulle väldigt mycket förtryck försvinna.

Unga tjejer mår inte bra av att veta att alla möjliga män tittar på dem och kanske attraheras av dem. Man vill inte veta att ens pappa tittar på ens tjejkompisar, eller att kompisens pappa tittar på en själv. Man vill inte tänka på sådana saker. Det är något som bör vara privat mellan en själv och ens partner som man valt att visa sig inför.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Skogsraah
2015-03-04 13:09
#42

#41 Håller helt och hållet med dig. För det fick mig också att tänka till av videon. JAG vill inte vara tjejen som någons man eller pojkvän tittar efter på stranden och tycker är snyggare än sin partner. För enligt han i videon så "är det i många fall så att mannen tycker att kvinnan som går förbi på stranden är mer attraktiv än dig, och det är inget fel med det, det är pga mäns hjärnor, bla bla, derp". Och det ska vi köpa, tydligen. Fastän jag inte tror att det stämmer in på särskilt många.

Jag vill inte behöva gå på stranden och känna mig uttittad och som ett sexobjekt. Och jag skulle tycka riktigt synd om mannens partner om han glodde efter mig eller stirrade ut mina delar. Det ska inte behöva vara så!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Gur4m1
2015-03-04 15:26
#43

Finns en alneding varöfr Kvinnor skroppar blivit obejktifierade…hint hint. Så videon är int ehelt ute och cyklar i att män, genrellt, är mer visuella. Som kvinna gillar jag att vila mina ögon mot en vacker man, men ärligt- själv har jag aldrig varit motiverad att vare sig stirra eller börja producera porr…. Vår värld idag är uppbyggd främst av män. Kvinnor blir objekt. Varför? Om det nu inte är så att män gillar åsynen av oss.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Wide Awake Dreamer
2015-03-04 15:57
#44

Personligen tycker jag att snubben i videon verkar vara en jubelidiot och det är inte mycket jag håller med om i det han säger.  Jag sitter själv knappast och råstirrar på tjejer, oavsett hur snygga de är eller hur lite kläder de har. Vad han säger är ju att vi män inte kan lära oss vanlig hyfs på grund av våra hjärnor. Det är naturligtvis fullständigt skitsnack. 

Men det är inte helt svartvitt det där. Det är skillnad på att titta och att titta, så att säga. Man kan ju knappast undgå att  märka att det är andra människor i närheten, och man lär också märka huruvida de är attraktiva eller inte. Det är där man hittar kornet av sanning i det han säger, tror jag. Vi alla, eller de flesta av oss, lägger märke till om vi ser en attraktiv person. Särskilt när vi är situationer där man ser mycket naken hud, som på stranden. Men sedan hur vi hanterar det är väldigt olika. Vissa noterar det bara och tittar sedan inte mer. Andra tittar bara när de tror att andra inte ser, medan ytterligare en kategori inte har några hämningar alls utan sitter och bara råglor. Men vi kan knappast helt och hållet stänga av de delar av oss som dras till andra människor, även om vi är med en partner. Det väsentliga är hur man hanterar situationen. Fåntratten i videon försöker få oss män att framstå som maktlösa slavar under våra lustar, och det ställer jag inte upp på.

OlgaMaria
2015-03-04 16:01
#45

#44 Bra skrivet! Håller med! #44 Ja, uppenbarligen gillar män att se på kvinnor

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2015-03-04 16:36
#46

Måste berätta om en sak som hände på båten en gång. Jag gick med min dåvarande pojkvän, min bror och hans fru. Förbi oss gick en kille som var tillsammans med sin flickvän, såg iaf så ut då han höll armen om tjejen medans han glodde på mina bröst med munnen öppen (fast jag inte ens hade en farligt urringad tröja). Reaktionen från killarna i min grupp? Herregud vilken typ! Killarna i min grupp skrattade och fattade inte vad det där var för tönt samtidigt som de sa, stackars tjej. Det tyckte det var så skrattretande att killen var så tafatt och inte alls diskret samtidigt som de tyckte att det var respektlöst att kille behandlade sin tjej på det viset. 

Killar tycks ju med andra ord också tycka att det är respektlöst av andra killar att titta på tjejer medan de är med sina flickvänner.

Zyperior
2015-03-04 16:54
#47

#34 Har sagt det flera gånger i mina inlägg men kan påpeka det igen. Det är skillnad på att stirra/glo och att bara titta. Jag har varit konsekvent i mina inlägg att använda ordet titta och därför bör jag inte anklagas för att mena "stirra eller glo". Lägg inte ord i mun på mig tack. Jag tycker inte det är givet att videon syftar till att stirra på andra människor. Aldrig används ordet "stare". Endast ordet "look". Sen att grafikern kanske har en skev bild av det som sägs är en annan sak. Det enda jag förhåller mig till i inlägg 0 är också listan som faktabasis. Där det framgår att problemet är att män tittar på andra Kvinnor. Inte glor eller stirrar.

För övrigt verkar det som att du håller med mig då när du säger att det är ok att titta. Så det va ju bra det. Sen har jag också påpekat i inlägg 30 att visst finns det dem som glor/stirrar/tittar i sexistiskt och perverst syfte. Dock har jag inte erfarenhet själv av det. Därav min formulering i 0 "vet heller inte om allt som sägs i videon är styrkt vetenskapligt men jag kan skriva under på det som sägs iaf." För det är min erfarenhet av det.
Dock har jag senare också påpekat att inte just det som sägs att det finns ett genetiskt behov hos män att titta på Kvinnor är något jag håller med om. Det framgår av inlägg nummer 10 och 12.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2015-03-04 17:01
#48

#37 Jag har påpekat i tidigare inlägg, se 10 och 12 att jag inte håller med om just behovet av det. Däremot tycker jag inte det är fel att titta. Min partner får titta på andra killar om hon vill. Det är väl inte så att jag uppmanar till det men hon ska inte behöva känna sig illa till mods eller att hon agerat moraliskt fel för att hon tittat på något/någon hon tycker är fin.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Aleya
2015-03-04 17:42
#49

Hahahahaha humor. Orkade inte ens se hela videon. Vill min karl glo så låt han. Jag brukar glo på mäns rövar. Men man kan ju göra det snyggt. Denna mannen verkar inte klok. Har han verkligen suttit och forskat på detta eller vad?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

obstitant
2015-03-04 17:53
#50

Jag vet inte om vi har samma definition av att titta.

Tittar du på en avklädd person längre än du skulle gjort om personen var påklädd är det för länge.

Skogsraah
2015-03-04 18:07
#51

#49 Hur glor man snyggt då? Män kan ju också känna sig obehagad av blickar. Det är inget könstypiskt.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Zyperior
2015-03-04 19:26
#52

#49 Alla tjejer resonerar inte som dig. Eller killar för den delen. Vissa tycker det är fel och det kan jag respektera även om jag inte håller med, men videon vänder sig till de som kontrollerar sin partner på grund av svartsjuka eller dålig självbild, eller de som inte agerar utåt och istället bara mår dåligt över det själva.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2015-03-04 19:50
#53

#50 Jag kan definiera min syn på titta. Du kan ta vad som helst i din närhet som exempel egentligen. Jag har ett glas här på mitt skrivbord. Det tar mig ca 2 sekunder att titta på det och då hinner jag lägga märke till detaljer osv också. Nu är inte glaset speciellt iögonfallande eller något jag intresserar mig för. Skulle det va det så faller det väl sig naturligt att titta lite längre. Att översätta detta till en person som man inte har någon direkt interaktion eller att syftet med personen inte ska vara att titta på den (modeller, artister etc.) och fortfarande hålla sig till en neutral titt tycker jag 2-3 sekunder räcker gott och väl. Allt över där är glo eller stirra, enligt mig.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[höstlöv]
2015-03-04 21:13
#54

Jag förstår inte hur någon kan vara så övertygad att han vet hur Alla män känner och Alla Kvinnor som mannen i videon. Det blir ju nästan lite patetiskt.  Osäkerhet finns överallt och nyfikenhet också. Dumt att göra generaliseringar, och framför allt föra fram det som att det är den enda sanningen.

xxmammaxx
2015-03-04 21:42
#55

Alla är ju olika.. Ja skulle no säja att min kille nästan e precis så som han beskriver.. Men ja har slutat bry mig. Tur alla män inte är lika!

Annons:
Gur4m1
2015-03-09 10:27
#56

#44 fast poängen är att man tittar/reagerar på nakenheten snarare än att man attraheras. Jag själv komer på mig med att titta mer när någon är mer avklädd (men man tycker även det blir jobbigare). Att man vill titta, lockar till att titta- har nog inget med attraktion egentligen. Jag upplever att filmen mer menar att en man (hetero) registrerar en kvinnas former/hud och därför lockas att titta (oavsett om hon har just det där featuren just DU attraheras av- som kanske får dig att vilja titta igen eller längre).  Jag har även en teori att en del partners bara är mer benägna att registrera när deras partner kollarpå en viss person och sedan uppmärksammar det eller blir upprörd.

Tex jag registrerar alla på stranden, men min partner har lagt märke till dne välmuskladesnubben som ligger halvnaken framför oss och lägger mer vikt vid att jag fastnade med blicken på honom också, och kanske rent av upplevde att jag ägnade den där biffen mer uppmärksamhet än till e övriga på stranden.

Man kan inte ignorera människor på stranden för att de har bikini….:D 

Men ja allt är ju grova generaliseringar, baserade på heteronormativa människor och bla bla. Men det är helt klart en förklaring som gäller för många män/par och är nog värt för en del mer svartsjuka och kontrollerande partners att fundera över.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2015-03-09 10:34
#57

Och ja det finns forskning som styrkt att Kvinnor och män genrellt uppskattar olika stimulit. Män svisuell, Kvinnor mer "i sin fantasi" och kan därför ta till sig t.ex erotiska noveller "bättre". Det betyder INTE att Kvinnor inte kan uppskatta en bra porrfilm eller att män inte kan skriva och uppskatta bra porrnoveller. Bara att majoriteten uppskattar och ragerar "bättre" åt det ena hållet. Så att män generellt skulle titta mer, eller ja,"registrera"  en halvnaken kvinna/kvinnor bland påklädda, ser jag inte alls som märkligt. Sen verkar folk missa att de förstärker sitt påstående i filmen med humor, fördomar och överdrifter med illustrationer osv. Även att det är en generalisering, som med det mesta häri världen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Zyperior
2015-03-09 19:46
#58

Bingo. Tack för lite medvind i denna tråden =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2015-03-09 23:03
#59

På vissa plan skiljer sig män och Kvinnor, det är min personliga övertygelse. Vad det sedan beror på, det kan man diskutera.

Ta en grupp på 100 st heterosexuella män. Placera dem på en strand med några Kvinnor i bikini. Kommer de titta? Kommer de att kunna låta bli att titta? Hur många skulle gilla vad de ser?

Ja, merparten av denna grupp skulle titta med ett gillande. Lika säkert som att många Kvinnor gillar "50 Shades…"

Gur4m1
2015-03-12 22:47
#60

#59 fasr poängen i filmen är itne om killarna gillar det de ser eller inte…utan mer "alla män gillar allt som är naken (och kvinnligt)". Dvs att de registrerar allt som kan vara attraktivt- även om det är en gammal dam eller någon de inte alls skulle tittat på annars- om det är naken hud, bröst/kvinnlga former framhävs osv. De behöver, titta, kika lite.  Något so sker mer på  instinkt än något planerat "nu ska jag glo".  Så jag tror alla heteromännen skulle titta, men "gilla det de ser" vet jag inte. Inte aktiva tankar som "mm…bounce bounce".

Men jag är kvinna så jag kan inte tala för en heteroseuell man,däremot vet jag att 50 shades of grey tände mig rejält i textform, och att jag kunde int ebry mig mindre om vem han tittar på, så länge jag är den han tänker på och den han tänder på den övriga tiden :P

…precis som jag inte tänker på en bok jag läste nyss, när jag har sex med min pojkvän, tänker jag mig att han gör motsvarande gällande synintryck under dagen. Därför känner jag att filmen stämmer, för mig. Men det är en hel dle grupper osm faller utanför ramen, bisexuella, homosexuella, eller folk som helt enkelt inte fungerar sådär alls.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Hayabusa]
2015-03-13 07:58
#61

#60 "fast poängen i filmen är inte om killarna gillar det de ser eller inte…utan mer "alla män gillar allt som är naken (och kvinnligt)"."

Nej, där delar jag inte din åsikt. Baserat på min erfarenhet så gillar män inte att titta på precis allt som är naket. Tycker inte heller att det är poängen i filmen. Är det skillnad mellan Katy Perry och Angela Merkel? You bet!

"50 Shades…" är skriven av en kvinna för Kvinnor. Att många Kvinnor tänder på dessa böcker tycker jag är helt ok. Ja, t om positivt & bra! Jag ser absolut inget fel i det. Själv tycker jag inte att böckerna är speciellt upphetsande, tvärtom faktiskt. Min åsikt är att det beror på att det finns en skillnad mellan Kvinnor och män, på vissa plan åtminstone, och att boken är skriven av en kvinna för Kvinnor. Klart att en kvinna vet vad som får Kvinnor att gå i gång. 

Tillbaka till de 100 männen i #59…låt säga att just nämnda Katy Perry går förbi, iklädd bikini. Hur många män skulle titta med ett allmänt gillande? Säger jag 80 st så är jag sannolikt konservativ.

xxmammaxx
2015-03-13 09:46
#62

Visa min kille den här haha.. Han sa att alla killar skulle kolla om d gick förbi en snygg tjej och han berätta även va han tänkte när han såg dem.. "henne skulle ja järna sätta på" Ja ba va? han sa ja d klart man tänker så..

Annons:
Gur4m1
2015-03-13 15:28
#63

#62 fast det är inte det filmen säer, att killar VILL sätta på eller aktivt tänker "henne vill jag sätta på!". Mer att de visuellt lockas/attraheras att titta på naken hud/kvinnliga former, och gärna kikar på det… betyder, vilket framstod rätt fint i filmen, inte att han hellre vill ha DEN kvinnan, osv.

#61 Måste ju itne ens ta Katy Pervy som exempel /rätt dåligt exempel tycker jag- eftersom män har olika preferensramar när det kommer till kvinor och Katy går inte in under "den universiella skönheten" ens. :P

Menar inte att unga män lockas att glo på gamla tanter. Mer att män glor på det som är "attraktivt" men som de säger i filmen- int eär något männen aktivt tänker på. De flesta kunde som sagt inte återge utseendet etc på kvinnorna. Ser man en RIKTIGT attraktiv kvinna, så lägger man henne på minnet. Men jag tror som sagt att man registrerar naket, och tittar. Lite som målsökande misiler. Men ibland är det man siktar inte så jättespännande ;) På en strand finns ju rätt mycket att titta på :P

En vän sa att han som är så gammal och i en situation där han måste vara bland unga tjejer i 20års åldern och de är relativt lättklädda, så är det "jobbigt" fr han vill inte uppfattas som en snuskgubbe elleratt han är intresserad av tjejerna, men han uplever att det är jobbigt att inte "råka kolla på brösten" :P I de små kläderna. Jag kan känna igen mig lite i det.

Jag är kvinna och jag föll inte för 50 shades of Grey :P Många tjejer föll inte för den bokserien, men ja, som jag sa tidigare, man har ju studerat detta hos män och kvinnor…om än marginell och väldigt "generell".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Hayabusa]
2015-03-13 15:53
#64

#63 Själv tycker jag att Katy Perry vore ett exempel som skulle funka alldeles utmärkt. Att jag valde Katy var ingen slump, hon är den kvinnliga artist som är mest nedladdad av män. Nu spelar det (mest nedladdad) kanske ingen större roll, men på min lokala strand hade hon nog "fallit i god jord" (eller kanske bättre: sand). 

Vi kanske ska ha tråd där män får rösta "ja" eller "nej" till Katy i bikini? 

Min personliga uppfattning är att det inte är särskilt märkligt eller udda att titta på andra människor. Det innebär ju dock inte att det är OK att gå över gränsen - det är det aldrig. Var den gränsen går tycker jag bestäms av"folkvett och att kunna uppföra sig". 

Människor attraheras av olika saker, inget konstigt med det. Anser inte heller att det går att avgöra vad som är rätt, mindre rätt eller fel i den frågan.

Skogsraah
2015-03-13 16:03
#65

#64 Haha, va? En tråd där män får rösta ja eller nej till Katy i bikini? Vad är det du vill komma fram till?

Något OT. Ni kan väl dreggla över era "kändisspan" i ensamhet? Vad är det du vill bevisa? Lyfta fram den idealiska kvinnokroppen och bevisa hur många män som som tycker DEN kroppen är den snyggaste? Objektifiera lite mer, vet jag. Ingen tråd jag skulle vilja se i det här forumet, eller någonstans på iFokus. Sjukt ytligt småpojksbeteende.

Börjar undra över hur gamla vissa i tråden är… Ursäkta min ton. Men det är tröttsamt. Fokusera lite mindre på sexualisering av kroppar så kommer vi alla leva i ett sundare samhälle. Där vi inte behöver jämföra oss och försöka leva upp till diverse ideal. Kille som tjej.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Hayabusa]
2015-03-13 16:08
#66

#65 Nej, självklart ska det inte skapas en tråd där någon röstar ja eller nej till Katy i bikini. Det var en så kallad retorisk fråga med ett självklart svar. Däremot var det ett bemötande på "…Katy går inte in under "den universiella skönheten" ens. :P " som skrevs i # 63

Vem bestämmer vad som är universell skönhet? (Där kom en till…retorisk fråga)

Din ton är ursäktad 👍

Gur4m1
2015-03-13 20:53
#67

#66 Att du gillar katy och att män gillar hennes musik (eller vad menar du med nedladdad?) betyder fortf inte mycket i sammanhanget. Grejen är att enligt filmen så behöver man inte vara en katy pervy för att man ska dra gonen till sig om man som kvinna går på stranden.

Universiell skönhet är något som räknats ut, google it. man har bland annat skapat ansikten som mer eller mindre "alla" attraheras av, utifrån dessa formler, formler osm är helt onödiga om du frågar mig, men det är intressant ändå. Katy tilltalar inte mig det minsta, därför anser jag att hon inte tilhör den gruppen av "skönhet" ;) hehe..men nog om det!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

xxmammaxx
2015-03-13 21:05
#68

#63 nej Det påstog jag inte heller! Jag ville bara berätta va min kille sagt.. Enligt honom tänker tydligen många som han men det har jag svårt att tro.. haha.. Asså ja kan ju me se på tjejer om ja tycker nått e extra fint.. Men då tänker ja kanske lixom..  "sånna ben hade ja me velat ha" typ..

Gur4m1
2015-03-13 21:19
#69

#68 du, jag och din kille kan bara säga vad vi själva ycker eller på sn höjd återge vad andra uttryckt att de tänker och tycker. Tänkte bara säga det. Jag som tjej kan inte säga vad andra tjejer tycker och tänker, däremot har jag nog mer erfarenheter från att prata om vissa saker, med tjejer, än med killar, men det är egentligen allt. Jag accepterar att killar kan titta men jag skulle bli arg om min kille sa rakt ut till mig att han vill sätta på någon han ser på stranden osv. Men alla har vi olika relationer.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[Hayabusa]
2015-03-13 22:59
#70

#67 Katy Perry var bara ett exempel, inget mer. Jag känner henne inte och vet därför inte om jag gillar henne eller inte.  När jag skrev "nedladdad" så menade jag givetvis musik. Hörde det förra lördagen på radio, vilken kvinnlig artist (musik) är mest nedladdad av män respektive Kvinnor? Bland männen är det Katy och bland Kvinnor är det Beyoncé. Vad och om det betyder något - det är upp till var & en att tolka.

Vad som uppfattas som skönhet är, enligt min mening, individuellt. Däremot, som jag redan skrivit, så är jag fast övertygad om att Katy hade vunnit blickar på den lokala stranden. Men - spelar det så stor roll? Nej, inte enligt mig - det innebär inte att det på något sätt är en norm eller att "andra inte duger".

Jag tycker att Brad Pitt ser avsevärt bättre ut än Kalle Moraeus eller Leif "Loket" Olsson, men det betyder ju inte att alla andra män "inte duger".

Är det ytligt? Absolut är det så, men vad man än tycker om ytlighet så förekommer det i samhället. Yta attraherar likväl som pengar, makt och kändisskap.

Zyperior
2015-03-14 01:33
#71

Förstår inte ens varför det diskuteras, lite poängen med tråden, att man ser på något man tycker om att titta på. Låt säga att jag gillar stora bröst. Min tjej har stora bröst. Massa tjejer har stora bröst. Är min tjejs bröst de enda jag ska titta på då? Om jag tittar på någon annans bröst i förbifarten på stranden, är jag i praktiken otrogen då?

Om jag gillar fina blommor, min tjej har planterat jättefina blommor helt i min smak. Är jag otrogen då för att jag tittar på grannens fina blommor som också är helt i min smak. Det handlar inte om att objektifiera Kvinnor. Det handlar om vad man tycker är intressant, iögonfallande. Det betyder inte ett skit i frågan om sexuell lust eller känslomässig osäkerhet. Det är något man ser, vanligtvis på stranden, för där ser man det, på grund av att tjejer går i bikini och annat lättklätt. Något man gillar att titta på. Varför är det fel?

Den enda anledningen jag kan se att det är fel, i min egen värld, för jag vet varför jag tittar, är för att tjejer blir osäkra på sig själva, om de ser att ens kille tittar på någon annan. Därför som jag skriver i #0 kan jag skriva under på det som sägs i klippet. Det betyder inte att alla killar behöver skriva under på det. Men jag kan det.

Om nu en tjej/kille känner sig osäker när hon går med sin kille till stranden och han tittar på andra tjejer, kroppar, whatever, av samma anledning som mig så behöver hon faktiskt inte oroa sig. Jag vet att om jag va tillsammans med någon så tänker inte jag att hon är sämre på något sätt än den/det jag tittar på. Det har inte med saken att göra och ska inte behöva räknas i vår relation över huvud taget. Räknar hon in det ändå, är det inte mitt fel, enligt mig. Jag har bara tittat på något iögonfallande, något som fick min uppmärksamhet. Likväl som en cool bil, en kändis, en helt sjuk situation eller något annat likvärdigt.

Det är ju brutalt att tvingas censurera sig själv och sin egen smak till den grad att man i "respekt" för sin partner tvingas blunda, titta ner i sanden eller upp i himlen, för att undvika ett tjafs/bråk när man kommer hem från stranden. Oerhört respektlöst av den som påbjuder detta beteende skulle jag säga.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Gur4m1
2015-03-16 05:48
#72

#70 tack för lektionen men vet inte vad du vill säga med beyonce och Perry..då båda är vackra, kvinnliga artister och vad har musiken med deras utseende att göra? Du är medveten om att det finns otroligt många män som har makt och pengar, men väldigt liten "yta" men ändå får uppmärksamhet och de Kvinnor de vill ha?

#71 ja precis. Jag själv skulle tycka det var mer pinsamt om min pojkvän vörjade stirra överallt utom mot människorna han möter på stranden. Sen ebhöver man inte glo med öppen mun och jag tror för många tjejer är det inte heller känslan att mannen TITTAR på en annan kvinn, utan de tär att han tittar så kvinnan noterar det = känner uppskattning. då har mannen på sätt och vis, visat för andra vinnor uppskattning, trots att han går där med en kvinna- som, om hon har sämre självkänsla, därför känner sig mindre värd, kanske rent av hånad.

skall erkännas att jag mtt tjejer jag lbivit irriterade på som verkligen kämpar med att fläka ut sig för karlar, för att få deras uppskattning och den där blicken de får när de lyckas… usch :P

Det äringet jag vill "unna" dem :P Jag kollar gärna på en snygg bil, men fjantar en ung man runt i en snygg bil och ebter sig vårdslöst i trafiken så blir jag inte speciellt imponerad och tittar faktiskt hellre bort. Lite så tror jag tjejer upplever det ibland (säkert även män). Men nej, man ska ine behva blunda för sin omvärld eller t.ex undvika tv:n eller stranden för att annars kan man råka se lite naken hud.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Hayabusa]
2015-03-16 07:41
#73

#72 Som jag skrev, Katy Perry var bara ett exempel. Namnet poppade upp pga det jag hörde på radion - det kunde varit vem som helst. Vad jag ville säga med det? Inget alls, det var enbart fakta från radion som var & en får tolka som de vill. Kanske betyder det något, vem vet? För min del ser jag det som kuriosa. 

"Du är medveten om att det finns otroligt många män som har makt och pengar, men väldigt liten "yta" men ändå får uppmärksamhet och de Kvinnor de vill ha?"

Ja, absolut är jag det. Det är ett känt faktum, som  gäller sedan länge. Dock är ett utmärkt exempel på ytlighet.

Gur4m1
2015-03-16 10:24
#74

#73 Eller bara något som stärker det som påstås i flera inlägg- att män är mer visuella (generellt) och Kvinnor dras till annat (t.ex trygghet som makt kan inge en illusion av). Med generellt menar man ett stort urval, inte att detta är fakta och därför kan appliceras på individer hur som helst. En del Kvinnor och en del män, uppskattar uppenbart inte att deras partner tittar på andra, då hoppas jag att dessa människor finner varandra/likasinnade. Det är nog däremot så att vi som är okej, och själva tittar, lättare hittar en likasinnad partner :P (hoppas du inser att i stort håller vi nog md varandra), man kan tolka filmklippet olika…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Hayabusa]
2015-03-16 11:01
#75

#74 Absolut är det så. Inga regler utan undantag, brukar man säga. Jag tycker inte heller att folk ska dra för stora växlar på det som sägs i filmen eller tolka in ett "worst-case-scenario". 

När all kommer omkring, så handlar det om att uppföra sig på ett vettig sätt. Jag sitter inte på stranden och stirrar/glor på bikinitjejer. Inte heller fäller jag kommentarer om andras utseende, det passar sig allt som oftast inte. Människor tar illa vid sig och det ska man undvika. Däremot är det många gånger en fin linje mellan vad som är OK att säga eller inte. Och inte alla gånger särskilt logiskt heller.

Är jag i kvinnors sällskap så vet jag hur jag ska uppföra mig & bete mig. Inget konstigt med det, i grund och botten handlar det om respekt.

Som slutkläm har jag ett alldeles eget ordspråk, på tal om yta:

"En skitstövel i en flott bil är fortfarande bara en skitstövel"

Upp till toppen
Annons: