Annons:
Etikettallmänt
Läst 13752 ggr
Milly82
3/4/15, 10:25 AM

"Personer du kanske känner" (fb)

Jag är rätt ny när det gäller facebook men vad säger man bättre sent än aldrig men iaf det jag ville fråga.

Jag får titt som tätt upp på min facebook-sida personer som INTE finns på min vän-lista. Det står som rubrik: "Personer du kanske känner" följt av bilder på 3 olika personer på fb och under deras bild, en ruta. "lägg till vän"

Innebär det att dessa personer är de 3 senaste som besökt min fb-sida eller är det bara facebook som slumpvis skickar ut förslag på personer som man kanske vill bli vän med?

Hoppas ni förstår min fråga annars får ni fråga mer

Annons:
taylor__lambert
3/4/15, 10:30 AM
#1

Det har väl med att göra att det är personer som har vänskap med dina vänner och du kanske känner dom genom det. tex min mamma är vän med en person jag inte har i min vänlista, FB ser det och säger "personer du kanske känner" och visar den personen som min mamma är vän med då jag också kan vara vän med den personen utan att ha hittat dennes FB. Samma sak är även om du har flera vänner som har bekantskap med en viss person men du har det inte i din vänlista. Jag har för mig att det även brukar stå på den personen tex "44 gemensamma vänner" och dessa 44 gemensamma vänner är då dom som du redan är vän med som har denna andra person som vän.

Kanske vart lite luddigt hoppas du förstår. ^^'

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Em_
3/4/15, 11:37 AM
#2

Som #1 säger. Ett annat exempel är om min kompis sambo lägger upp en fin bild på min kompis och jag trycker gilla, då brukar personen vars bild man gillat dyka upp som vänförslag.


Sankar
3/4/15, 11:45 AM
#3

Jag tror också att facebook (på något vis) kan gå igenom dina kontakter på den mailadress du använder för ditt facebook-konto och visa dessa som "personer du kanske känner". Det är vad facebook nyligen börjat göra för mig.

Sen om det är min adressbok eller adressboken tillhörande personerna jag får som förslag som facebook fått tillgång till vet jag inte. Men på något sätt lyckas facebook koppla ihop oss.

Så om det dyker upp förslag som du inte har några gemensamma vänner med kan det också vara därför. Och de har säkert ännu flera sätt också. :)

Skogsraah
3/4/15, 11:49 AM
#4

Alla förslag jag får har då med gemensamma vänner att göra. Har aldrig fått förslag på någon som är helt okänd, ur aspekten att ingen av mina vänner är vän med denne. Ganska säker på att det är så det funkar.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

taylor__lambert
3/4/15, 11:51 AM
#5

Tror också om man är med i en grupp, alltså om någon känd person man tycker om så kanske det kan komma upp? Ingen aning om det egentligen men bara en tanke som kom upp när jag läste det #3 skrev

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sankar
3/4/15, 12:02 PM
#6

#4 Så har det varit för mig också, fram till för ett par veckor sedan. Det är lite utav en nostalgitripp att gå in på facebook nu. :) Jag får förslag på gamla msn-chattkompisar från urtiden som jag inte haft kontakt med på 10 år.

Dock har jag inte gjort några förändringar nyligen, t.ex.  uppdaterat appen, gått med på något nytt Användaravtal eller gett facebook tillgång till min adressbok vad jag vet, så det kanske är mina msn-kontakter som gjort det? Är inte helt hemma på hur det där funkar, faktiskt. :)

Vet att de gamla msn-kontakter jag får upp är folk från olika delar av landet som jag någon gång i yngre tonåren mött på nåt klotterplank på lunarstorm (ah, nostalgin :p), så ingen som jag har gemensamma vänner med.

Annons:
Milly82
3/4/15, 12:06 PM
#7

Ok tack. Så det är inte att dessa personer är "stalkers" och stup i kvarten är inne på min sida? Jag tänkte att det  var så. För det är ofta samma förslag på personer jag får hela tiden, ca 7-10 st som det varierar mellan. Och jag tänkte men guud vad dom verkar besöka min sida ofta  hehe..

Sankar
3/4/15, 12:13 PM
#8

 #7 Du verkar dock inte ha varit helt fel ute, jag blev nyfiken och googlade lite. Tydligen så kan vissa av vänförslagen vara personer som besökt din profil (eller om du har besökt deras profil utan att bli vän med dem). Men man kan aldrig veta vilka, och det betyder inte att de besökt din profil varje gång de dyker upp som förslag. Vanligast verkar fortfarande vara att de dyker upp för att ni har gemensamma vänner. :)

taylor__lambert
3/4/15, 12:19 PM
#9

facebook - ett eget litet mysterium 😃

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

ChristineL
3/4/15, 12:35 PM
#10

Som dom andra har sagt är det :) Dessutom finns det inget sätt att se vem som besökt din sida men ett tips är ju att hålla hemligt så mycket som möjligt. Man kan ställa in vilka som får se information, bilder osv som du lägger ut, du kanske inte vill att hela världen ska se alla bilder du blir taggade i exempelvis, då kan du välja att bara vänner får se.

Honestyisdead
3/4/15, 1:35 PM
#11

Alla förslag jag får är personer som jag har gemensamma vänner med. 

Min profil är stängd för folk jag inte känner.

Upp till toppen
Annons: