Annons:
Etikettallmänt
Läst 5109 ggr
Lia
2015-03-04 19:08

Reaktion efter ditt namnbyte?

Du som bytt förnamn, hur har din familj och dina vänner reagerat? Har det varit svårt för dem att kalla dig det nya namnet? Eller fortsätter de kalla dig det gamla namnet? Nu riktar jag mig främst till er som bytt till ett namn som inte varit ett smeknamn som alla redan kallade dig. Alltså ett helt nytt namn än ditt födelsenamn.

Jag vill gärna byta bort mitt namn, jag hatar det namnet. Men jag tvivlar på att de som redan känner mig kommer att kalla mig vid det nya.

Annons:
Sarah
2015-03-04 19:18
#1

Min kille har bytt till det alla nya vänner och jag kallar honom, så där är ju ingen skillnad. Men folk som kännt honom sen innan gymnasiet kallar honom för hans gamla namn.

Katti
2015-03-04 20:11
#2

Jag tycker att det är en fråga om respekt. De som bryr sig kallar en för det man vill bli kallad för! Klart att det kan ta ett tag att vänja sig, men så svårt bör det inte vara! 
Jag har en kompis som privat alltid kallas för något helt annat än hon heter. Jag lärde känna henne under sitt vanliga namn, på jobbet. Så det blev en övergångsperiod när jag sa fel när vi började umgås privat, men man vänjer sig 😂.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LeJ
2015-03-04 20:24
#3

Nu är det rätt länge sedan jag bytte namn. I början hände det väl någon gång att nån sa fel, men kan inte minnas att det var många gånger. Det nya namnet fastnade rätt snabbt har jag för mig.

Namiko
2015-03-04 21:42
#4

Det är 3 år sedan jag bytte namn och jag rättar fortfarande dom i min familj som jag inte träffar ofta, men för dom flesta gick namnbytet väldigt smidigt. Vissa personer övergick från att kalla mig mitt gamla namn till något av mina smeknamn som jag haft sen länge istället för det nya namnet, något som jag inte har något problem med. Det jag inte vill bli kallad är mitt gamla namn och jag vet att det är rena misstag när det händer, jag upprepar bara mitt nya namn när det händer och sen är det inte mer med det.

Det gick mycket smidigare än väntat att byta namn faktiskt så länge folk inte beter sig så respektlöst att dom vräker ur sig något i stil med "Jag tänker fortsätta kalla dig …"

Dom flesta i min omgivning behövde inte mer än 1-2 månader för att ställa om sig. Man får acceptera att det blir fel ibland men eftersom du är som jag och inte gillar det namn du har så tycker jag definitivt att du ska byta och hoppas att ditt val blir repsekterat av andra. Dom som jag trodde skulle ha svårast att ställa om sig (en vän som faktiskt sa rent ut att hon skulle fortsätta med mitt gamla namn samt min farmor och farfar) var dom som ställde om sig först och aldrig har sagt fel.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Lia
2015-03-04 23:40
#5

#4 Ja, min kille kallar mig redan för det namnet jag hellre vill heta, och hans vänner tror att jag heter det. Öppet på tex facebook heter jag också det namnet istället för mitt födelsenamn, och ingen i min familj har direkt reagerat på det. Men annars är jag lite orolig över vad familjen kommer säga och tycka, då jag bryr mig alldeles för mycket om vad andra tycker och tänker.

LeJ
2015-03-05 00:34
#6

Vad är du orolig för? Min familj hade inga problem alls med det, de bara skrev på papperna, jag var 17, och började kalla mig för det nya namnet istället.

Annons:
Lia
2015-03-05 14:28
#7

#6 Vet inte, det känns typ "tillkrånglat" att byta namn - eller ja att andra ska se ner på mig för att jag byter namn eftersom det är så "onödigt". Eller nåt. Pappas kusin bytte namn för säkert 40 år sen, han fortsätter att kalla henne hennes födelsenamn och säger att det är så märkligt och konstigt. Jag vill inte vara märklig och konstig bara för att jag inte känner att mitt namn är jag… Som sagt, jag bryr mig väl för mycket om andras åsikter.

Cindy S
2015-03-05 16:53
#8

#7

Min pappa är homofob och kritiserade bögar, men blev tyst när jag påminde honom om att jag är bi. Din pappa kanske inte alls kommer att säga att du är märklig, som han gör med hans kusin, eftersom att han älskar dig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Túrwen]
2015-03-05 18:04
#9

Mina föräldrar använder min gamla namn och mellan vännerna är det uppdelat. Helt ok för mig eftersom att jag valt att behålla mitt gamla förnamn och bara lägga till ett till.

Turast
2015-03-05 19:19
#10

Jag har bytt namn, min släkt kallar mig för mitt gamla, någon gammal vän kallar mig för det gamla också. De flesta av mina vänner lärde jag känna efter namnbytet dock så de kallar mig för mitt "nya" namn.

Jag mår dåligt aav mitt "gamla namn" dock har jag det kvar som mellannamn med respekt till mina föräldrar som valde det :) Men har "gett tillstånd" till min släkt att kalla mig det, men offentligt kan jag tycka det är jobbigt när min släkt kallar mig mitt gamla namn :P

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Devya]
2015-03-05 19:50
#11

Min bror bytte namn och ingen från hans familj kallar honom vid det namnet faktiskt. Han accepterade att ingen kunde börja kalla honom något annat efter 25 år men hans fru och hans frus familj kallar honom vid hans nya namn för de har aldrig hört något annat. Men ni kan ju tro att det blev förvirrande för dem då vi talade om honom vid ett namn och de inte visste vem det var. 

Min mamma blev ytterst sårad över att han bytte namn. Hon kände det som om han slängde det i ansiktet på henne. Min mormor och morfar samt morbröder tyckte att han var urlöjlig och respektlös mot min mamma. Men såklart har de kommit över det här och min ena morbror har t.om. börjat kalla honom vid hans nya namn faktiskt nu då jag tänker på det men jag har alltid sett hur jobbigt det är för min morbror då han måste kalla honom vid det namnet. Min morbror har tagit hand om min bror som han var hans egen son. 

Jag personligen skulle aldrig vilja byta namn för det skulle såra min mamma ännu mer efter det hon gick igenom med min bror. För henne var det otroligt sårande och respektlöst för hon hade ju valt det där namnet av kärlek.

Man ska vara försiktig för man kan faktiskt råka såra de som har valt namnet åt en. Det tycks vara väldigt förolämpande och sårande, men framförallt sårande. 

Alla är vi förstås olika och reagerar på olika sätt. Inte alla behöver ta det som ett slag i ansiktet som min mamma. Men jag förstår bara inte varför man skulle vilja såra sin mamma/pappa på det viset plus den förvirring det skapar hos sin familj som är väldigt van med ens gamla namn.

Sen igen finns det ju en miljontals olika orsaker till varför man kanske vill byta sitt namn. Vill man verkligen byta så gör det men var förberedd att det kan skapa lite problem, åtminstone i början men förvänta er heller inte på att de (er familj) någonsin lär kalla er vid ert nya namn.

Lia
2015-03-05 21:07
#12

#11 Min pappa valde inte mitt namn, det gjorde endast mamma. Det kommer från hennes mormor. Så pappa blir nog inte sårad i alla fall, han ville egentligen att jag skulle hetat ett annat namn än det jag fick :P Mamma vet redan om att jag hatar mitt namn, och vilket namn jag hellre hade velat heta. Och hon är mest uppmuntrande, som med allt annat. Men det är bara hon det. Sen är namnet jag vill byta till inte helt olikt det jag har nu.

Cindy S
2015-03-05 22:05
#13

#11

 "Men jag förstår bara inte varför man skulle vilja såra sin mamma/pappa på det viset plus den förvirring det skapar hos sin familj som är väldigt van med ens gamla namn."

Jag tror ytterst få gör det för att de vill såra, eller att de folk som egentligen inte bryr sig om vad de kallas inte skulle backa ifall de fick rea på att föräldrarna blir sårade. De som går igenom besväret vill nog verkligen byta namn för namnets skull.

Min storasyster har bytt namn och det är i alla fall inte ett stort problem nu. Jag vet inte ifall någon brukade bry sig, men även om mamma blev sårad, så är det ju faktiskt så att det är min storasyster som behöver hantera det hela sitt liv. Att göra illa sin familj ett kort tag så att man är lycklig resten av livet är inte själviskt. Om nu ens föräldrar inte har en sjuklig fixering vid namnet och det känns sårande i flera år förstås, då kanske man borde omprioritera.

Din mamma kan förstås ha valt namnet efter en död släkting, vad vet jag, och då är det förståeligt om det känns som ett hugg i hjärtat ibland, all fixering vid namn är säkert inte sjuklig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Katti
2015-03-05 22:26
#14

Nu har jag inga problem med mitt namn, men spontant känner jag att mina föräldrar har gett det till mig. Namnet är alltså något som jag har fått att bära. Enligt mitt sätt att se på saken är det då självklart att jag också kan välja att byta ut mitt namn om jag vill. Det är ju mitt! Älskar mina föräldrar det så mycket så kan de ju välja att lägga till det sitt sitt eget namn 😃.

Så till TS: Gör som du vill och låt andra hantera det på sitt sätt!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Cahira
2015-03-06 00:29
#15

Det är rätt lätt att "träna" folk att använda rätt namn. Sluta reagera på det gamla namnet, låtsas att du inte hör det alls. Om de blir sura så säger du "ursäkta men mitt namn är inte *gammalt namn* det är *nytt namn* och jag kommer inte svara på tilltal om ni använder fel namn. 

De kanske blir sura för en halvtimme men de kommer omprogrammera sig själv rätt snabbt med den metoden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LeJ
2015-03-06 01:36
#16

 #11 Det är inte så svårt att lära sig ett nytt namn. Om någon i familjen gifter sig och byter efternamn, skulle man då fortfarande skriva flicknamnet på kuvertet när man skickar julkort för att det inte går att lära sig ett nytt namn?

Och såra? Jag bytte inte namn för att såra någon förälder, och de blev inte sårade heller. För mig känns det lika märkligt att de skulle bli sårade över namnbytet som om de skulle blivit det när jag färgat håret för att jag ville ändra hårfärgen jag har fått från deras gener.

[Devya]
2015-03-06 04:30
#17

#16 Märk väl att jag berättade om det som hände i min familj och inte i andras. Jag ville också bara poängtera att det finns de som kan faktiskt ta riktigt illa upp men det betyder givetvis inte att det händer alla.

Sen kan man absolut inte jämföra förnamnet med efternamnet. Det är en helt annorlunda sak. 

Det är svårt för en hel del att vänja sig vid ett nytt namn. Det är ett faktum. ^^ Jag kommer aldrig ihåg att kalla min bror vid sitt nya namn, det sitter ända in i ryggmärgen för mig. Då jag pratar om honom med hans fru så försöker jag använda hans nya namn men om jag vill honom något så råkar det alltid bli hans gamla namn.

Som sagt, man får vara förberedd på att inte alla kommer att kalla någon vid sitt nya namn. Jag är helt enkelt uppväxt med att kalla min bror vid hans gamla namn. Det känns onaturligt att kalla honom något annat.

Dessutom bytte han sitt namn till något helt olikt hans gamla namn och han gjorde bara det för att han tyckte att det lät tuffare. Det var hans förklaring och folk hade svårt att godta den förklaringen.

Men som sagt. Jag skrev om min personliga erfarenhet av namnbyte. Så sluta stirra er blinda på det och märka de ord jag har använt. Ni missa HELT det faktum att jag skrev att alla är olika. ;)

Yelly Bean
2015-03-06 18:25
#18

Jag bytte tilltalsnamn när jag var 15, och är nu 22. Det gick faktiskt väldigt bra! Såklart de närmsta och äldsta i släkten hade lite svårt för det i början, och jag fick heta ett dubbelnamn som kombination av det nya och gamla ett tag. 😉 Men så hade jag en del vänner som inte ens sa fel en enda gång. Nu tycker de att det känns konstigt att tänka på mig med det gamla namnet. ^^

Min familj vande sig också fort. Sen visste de att jag velat heta något annat sen jag var 4-5 år också. 🙂

[Torpedtass]
2015-03-10 02:13
#19

Jag har bytt namn. Min man och hans släkt kallar mig för det jag bytte till, resten kallar mig för mitt gamla. Mig kvittar det vad de kallar mig för jag har så många smeknamn och uppenbarligen två tilltalsnamn just nu, jag reagerar på samtliga. ;)

Calcifer
2015-03-10 02:53
#20

Mina nya vänner kallar mig för nya namnet, samt alla jag träffar inom vård etc. Men mamma har klargjort att hon alltid kommer kalla mig för gamla namnet som hon döpte mig till och det gör resten av familjen också. Det är inget som stör mig, jag hette ju så i 25 år, och mamma valde ju det namnet av en anledning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
liamgnim
2015-03-14 18:24
#21

Jag funderar på att göra tillägg till mitt namn men har samtidigt lite ångest inför det… Tänk om det blir problematiskt, liksom…

Jag vill inte uppge mina riktiga namn här så för inläggets skull använder jag fingerade namn.

Det är så att jag bor i Dalarna där gårdsnamn ofta används även på personer. Min mormors familj hade ett gårdsnamn som tyvärr är "utdött" nu eftersom min mamma inte bär det. Jag skulle vilja återta detta namn, och både Skatteverket och Patent- och registreringsverket har sagt att jag kan lägga till det som förnamn.

Alltså, låt säga:

Jag heter nu JOACHIM Lars Ekman.
Gårdsnamnet Kalles vill jag lägga till före mitt tilltalsnamn. Dessutom vill jag lägga till min morfars namn Halvar alldeles före mitt efternamn, så här:

Kalles JOACHIM Lars Halvar Ekman.

Jag vill ha Kalles synligt på papper och sådant medan jag vill ha Lars Halvar som "andra förnamn" som finns men inte används, så att säga.

I telefonkatalog och andra register vill jag sorteras som Ekman, Kalles Joachim. Antar att det innebär att jag måste anmäla mitt tilltalsnamn som KALLES JOACHIM?

Hur får man ordning på detta?

Marinas Mix
2015-03-15 10:35
#22

De flesta vande sig snabbt vid mitt namnbyte, men några( de har fått lov av mig) kallar mig fortfarande för mitt gamla namn trots att det är 20 år sedan jag bytte.
Så ibland måste jag tänka till lite extra, särskilt när jag ska ringa till någon av dem som har lov att använda mitt gamla namn, eller om de ringer till mig, så svarar jag med mitt gamla namn.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Hoseok
2015-03-15 12:19
#23

De har inte reagerat alls. Ibland säger min styvpappa fel, men han är en douche så det är liksom ganska givet.

Min familj och mina vänner stöttar mig till hundra procent. De som inte respekterar och accepterar mitt namnbyte är vänner till min mamma och främlingar. "Men varför bytte du? Ditt gamla namn var så fint!" eller klassikern" Oj men vad är ditt riktiga namn då?"

Det vill säga, folk som ställer extremt respektlösa frågor och fäller respektlösa kommentarer utan att själva förstå det. 

Jag bytte ju liksom namn av en anledning. För att jag inte trivdes med mitt gamla. Det jag har nu är jag. Inte mitt gamla. Jag vill inte att folk ska ta upp vad jag hette tidigare. Om någon kallar mig det så reagerar jag inte ens längre. 

Det var tre år sedan jag bytte.

[niklaeri02]
2015-03-16 14:08
#24

#0 Då jag var som sjukast bytte jag förnamn. Det var smidigt och gratis första gången, men då jag sedan ändrade mig och ville byta tillbaka kostade det runt 3000 har jag för mig. Jag har också en barndomsvän som har bytt namn. Från killnamn till tjejnamn. Är man inte alls nöjd med sitt namn är det ju bra att man kan byta!

Lia
2015-03-16 15:02
#25

#24 Så konstigt med den summan. Att byta namn nu för tiden kostar 1000:-

Maria
2015-03-16 16:12
#26

När min son la till ett förnamn (för cirka 15 år sedan) så fick vi beskedet att man får lägga till eller ta bort namn en gång men skulle man göra det igen så kostar det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2015-03-16 16:17
#27

#26 Jag har tidigare bytt stavning på mina två mellannamn (jag la till ´ på ett e (é) och ett h i slutet av det andra namnet) utan att uttalet ändras. Jag vet inte riktigt om det räknas. Men det gör det kanske.

Annons:
Maria
2015-03-16 16:20
#28

#27 Ingen aning men jag gissar att det räknas som ändring i alla fall.

Du får ringa och kolla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Marinas Mix
2015-03-16 17:52
#29

Förnamnet kostade inget att byta, däremot fick jag gå till PRV och ansöka och betala 1100 för byte av efternamnet.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Maria
2015-03-16 17:53
#30

Ja efternamn brukar vara lite krångligare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Marinas Mix
2015-03-16 17:54
#31

Vad jag fick veta, var det inga problem att ta exempelvis sin mammas flicknamn, men ville man ha ett annat var det lite krångligare visst.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Maria
2015-03-16 17:57
#32

OK

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[niklaeri02]
2015-03-16 18:44
#33

#25 Ok, jag minns inte den exakta summan. Men det kändes rätt mycket. Om jag inte minns fel fick man byta namn en gång gratis som sagt, jag skulle tro att små ändringar räknas Men du kan ju kolla upp det för att vara på säkra sidan :)

Calcifer
2015-03-16 18:46
#34

Har man en koppling till nya efternamnet (mammas flicknamn, sin andra förälders namn, nygift, gammalt släktnamn, etc) så brukar det inte vara några krångel förutom att man måste ersätta körkort, id-kort osv. Men ska man ta ett helt nytt efternamn som man inte har några direkta anknytningar till blir det mycket krångligare. Jag jobbar själv till att kunna hitta ett efternamn som jag trivs med och som passar bättre till mitt förnamn internationellt. Men som sagt, det är krångligare om man inte har någon koppling till det. 

Ang. förnamn så kan man byta en gång gratis, sen därefter kostar det. Men så måste man tänka på att man då även måste byta ut körkort, och sådant.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Lia
2015-03-16 19:03
#35

#33 Ja, jag tror också att det räknas. Dock var jag bara 14 eller nåt, så det var mina föräldrar som ändrade och inte jag, det kanske förändrar saken, men jag vet inte. Får kolla upp det om nu namnbyte blir aktuellt.

Calcifer
2015-03-16 19:11
#36

#35 Det är skillnad på att byta efternamn utan anledning och att byta efternamn för att ens föräldrar gifter sig/skiljer sig. Jag hade mammas efternamn, sedan tog jag min nya styvpappas efternamn och mamma med, och när de skiljde sig tog jag tillbaka mammas efternamn (hon med). Allt det skedde när jag var yngre, först när jag var 6-7 och sen när jag var typ 11-12. Jag lyfte inte ett finger och allt skedde smärtfritt eftersom det fanns en anledning till det. Och dessa namnbyten påverkar inte framtida namnbyten för mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
2015-03-16 19:13
#37

#36 Jag syftar på namnbytet jag skrev om i inlägg #27
Jag har aldrig bytt efternamn.

Calcifer
2015-03-16 19:15
#38

#37 Ah, sorry. Då är jag inte säker på hur det räknas, men jag gissar på att det ändå räknas som ett namnbyte och att du måste betala för framtida namnbyten. Däremot bör du kunna hitta alla svar på skatteverkets egna hemsida. Där hittade jag all information som behövdes för att byta förnamn.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
2015-03-16 19:17
#39

#38 Jo, men eftersom den ändringen är lite speciell (jag ansökte inte, mina föräldrar gjorde det, jag var minderårig, uttalet ändrades inte, osv) så hittar jag inget direkt om det på deras hemsida. Men som tidigare sagt så får jag fråga dem personligen :)

Upp till toppen
Annons: