Annons:
Etikettsex
Läst 5487 ggr
annapanda
3/17/15, 9:24 PM

hjääälp

när kan man tappa oskulden igentligen?? läst om att det år typ 15 år. känner mig som en hora men lixsom vill tappa oskulden med en kille i min klass!!! (jag är 12 år???!!!)

Annons:
fruktgumman
3/17/15, 9:29 PM
#1

Varför så bråttom? Vänta tills du är 15 åtminstone

Hoseok
3/17/15, 9:29 PM
#2

Det är ingen förutom du själv som avgör när du vill ha sex. Så länge alla partner i en sexakt är med på det och det inte är mellan någon som är omyndig och byxmyndig (under och över 15 år) så är det ingen fara.

Du får ha sex med vem du vill, du är inte en "hora" för det. Låt ingen lura i dig att du är mindre värd bara för att du har sex med någon. Vi lever tyvärr i ett samhälle där det anses vara okej för killar att ha hur mycket sex de vill, men så fort en tjej vill ha sex så är hon diverse otrevliga saker. 

Fundera på vad du verkligen själv vill. 12 år är väldigt ungt, men det är inget som säger att du inte får eller kan ha sex.

Vaargen
3/17/15, 9:29 PM
#3

Asså va? det finns ingen specifik ålder man ska förlora oskulden? det är väldigt inviduellt när folk tappar oskulden men jag ska också säga… läste i en artikel att enligt RFSU är snittåldern för sexdebuten bland svenskar 16-17 år. Men många förlorar oskulden mycket senare… vissa när dem är yngre också. Man är fortfarande liten i mina ögon när man är 15 :) take it easy! :P

Sen om du bara är 12 år… då tycker jag verkligen du ska vänta, du är inte ens byxmyndig förrän du är 15 och du behöver utvecklas mer du är bara barnet… massa tid har du på dig

[EvelinaL]
3/17/15, 9:32 PM
#4

Tappa "oksulden" brukar ju vara det man beskriver är när man har samlag för första gången. Det finns ingen speciell ålder för när man ska göra det, det är bättre att göra det när man känner sig redo med en person man litar på än göra det för tidigt och ångra sig. Sedan finns det en lag som säger att du inte får ha samlag med någon som är under 15 år. 

Vad jag brukar säga är att vänta tills du är redo och sedan väntar du lite längre samt att du gör det med en person som respekterar och bryr sig om dig inte någon som tvingar dig till något du inte vill.

ChristineL
3/17/15, 9:33 PM
#5

Man tappar ingen oskuld, oskuld är ett påhittat ord som ofta används/uppfattas fel. Du förlorar ingenting när du har samlag första gången.

Att vilja är inte samma sak som att göra det. Varför vill du göra det?

Hoseok
3/17/15, 9:34 PM
#6

#4 Eftersom TS snackade om en jämnårig att ha sex med så är ju lagen inte relevant i sammanhanget.

Annons:
[EvelinaL]
3/17/15, 9:45 PM
#7

#6  Sant men det är bra att veta. :)

Skogsraah
3/17/15, 10:02 PM
#8

Jag säger: Umgås och ta det lite lugnt! Jag vet inte hur väl ni känner varandra. Men umgås, ha roligt, det går ju att göra mycket annat än att just ha sex men som ändå är intimt :)

Sedan tror jag att du kommer känna allt eftersom ifall du är redo och vill ha sex. Det är ingen big deal, men det kan göra ont om du inte är avslappnad och rent fysiskt "redo". Vilket enligt min erfarenhet kan vara svårt att veta i början, som så ung. Så ta det lugnt och gör inget bara för att! Det finns massvis med tid.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Tiktak697
3/17/15, 10:03 PM
#9

Finns ingen speciellt ålder man bör förlorat sin oskuld devill säga ha haft sex första gången. Viktigast är att du inte har sex bara för att förlora oskulden eller att du känner någon slag press PG omgivningen . Gör du de för att du känner dig redo och sugen är en annan fem . Se till att inte bli ut nyttjad eller tvingad och kän efter om de känns rätt . Det angående 15 år är mer av en slags byxmyndig het som de kallad de handlar så om att är man under 15 så bör ingen över speseficka ålder ha sex med en så att de inte blir olaglig och beroende ställning, utnyttjning och dyl alltså lite som företagande skydda den svagare parten vilket blir konsumenten och i detta fall den under 15

Mvh Tiktak

Åsa S
3/18/15, 8:12 AM
#10

Är du redo ta ev. konsekvenser? Inga preventivmedel är 100% säkra och är man så ung kan en graviditet vara farlig. Att känna lust och att vara redo för det ansvar det innebär att ha sex är inte riktigt samma sak.

VampireGirlElvira
3/18/15, 8:15 AM
#11

Ta det lugnt TS. Man behöver inte ha bråttom med att missta sin oskuld. Ta det bara lugnt och umgås med killen din och ha en bra filmkväll eller något. Ni är fortfarande unga, och har hela livet framför er.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

OlgaMaria
3/18/15, 11:42 AM
#12

"Med en kille i min klass" - är ni ens tillsammans? Det är en sak att längta efter att ha sex, det gör många i en massa år innan de gör det. Spara det till någon du är trygg med och verkligen känner och har en relation med. Du har inte bråttom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hoseok
3/18/15, 11:45 AM
#13

#12 Fast man måste ju inte vara tillsammans med någon för att ha sex med hen.

Annons:
OlgaMaria
3/18/15, 11:47 AM
#14

#13 Kanske inte. Men mitt råd till en ung person är att man bör vara det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hoseok
3/18/15, 11:50 AM
#15

Jag ser ingen större anledning till att man "bör" vara det, i ärlighetens namn. Jag håller fast vid att man får ha sex med vem man vill, när man vill, så länge alla parter är med på det.

Jag tycker också TS är alldeles för ung, men jag anser att det är hennes val fortfarande.

Men ja, jag förstår vart dina råd kommer ifrån och anser inte att du har rent utav fel eller något. Jag försöker bara bryta hela grejen med att sex bara ska ske mellan folk i förhållanden, etc.

Surpan
3/18/15, 11:58 AM
#16

Det jag reagerar på är att de flesta i denna tråd säger att TS ska vänta, utan att riktigt ge några konkreta exempel på varför hon ska vänta. Man ska ju inte vänta för väntandets skull?  "Jag tycker hen är för ung" håller inte riktigt för mig (och säkert inte för TS heller).

Jag håller också med i #13 - bara för att man är ung så ska man inte tvingas vara i ett förhållande om man inte vill bara för att man vill ha sex.

Till TS - Om du vill ha sex, ha det då. Men tänk på att i din ålder så bör man alltid ha sex med någon i sin egen ålder, det är så lagen lyder. Tänk också på vilket preventilmedel du vill använda. Vill du ha kondom? Eller vill du ta P-piller? Om du vill ta p-piller så måste du prata med någon om det först. Är du redo för det? Sex är naturligt och trevligt, men det kommer med en massa ansvar. Det är för att det finns väldigt mycket sjudomar som man kan få om man inte sköter sig, och man kan bli gravid (även om man inte haft sin första mens ännu). Alla dessa saker måste såklart den andra personen veta också.

Kanske ska du börja med att ha sex med dig själv? Du kanske kan skriva noveller om dig själv och killen i klassen, läsa dom när du är själv och fundera ut vad du gillar först?

/Surpan

OlgaMaria
3/18/15, 12:08 PM
#17

Risken är stor att man själv eller partnern inte riktigt vet vad man vill när man är så ung. Sex är känsligt. Det är lätt att bli sårad och en viss mognad är att föredra! Sen finns det många bra anledningar att vänta och att vara försiktig med sex. Preventivmedel skyddar inte precis alltid mot graviditet. Kondom skyddar inte alltid mot alla könssjukdomar, t ex hpv-virus och kondylom. Oskyddat oralsex kan överföra könssjukdomar. Är man två oskulder finns inte direkt risken, men varför inte spara det till någon man verkligen vill leva med. Färre sexpartners - mindre spridning av könssjukdomar. Det är bara så det är.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ostälskare
3/18/15, 12:17 PM
#18

Jag tycker 12 år är på tok för ungt att börja ha sex med andra än sig själv, även om partnern är jämngammal. Och jag tror inte ts är mogen för sex än. Då hade hon inte skrivit: "_känner mig som en hora"
_

Hoseok
3/18/15, 12:23 PM
#19

#17 Ja fast vi är inte rätt personer att avgöra om TS är mogen nog eller inte, det som är grejen. 
Man måste inte "spara till någon man verkligen vill leva med". Man får ha sex med precis vem man vill, när man vill, så länge alla parter är med på det. Att använda könssjukdomar som argument känns inte särskilt stabilt. Vi har ju ingen aning om hur insatt TS är i preventinmedel.

#18 Fast många tjejer känner så. Var i sig dom är 12 eller 22 eller 42. För samhället lurar i oss att individer med vaginor inte kan tycka om sex lika mycket som individer med penis. Så att döma någons mognad efter deras osäkerhet på det viset är nog inte särskilt bra.

Honestyisdead
3/18/15, 12:25 PM
#20

Skriver man "tappa" oskulden och att man känner sig som en hora är man inte mogen för sex. Man.är bara ett barn vid 12 och absolut inte redo för det ansvar som kommer med sex.

Annons:
Hoseok
3/18/15, 12:26 PM
#21

#20 Så vi ska döma folks mognad till sex efter hur de väljer att uttrycka sig i skrift? (Plus ålder, i detta fall).

OlgaMaria
3/18/15, 12:26 PM
#22

Fast allmänbildningen kring könssjukdomar och livmoderhalscancer är skrämmande låg, faktiskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hoseok
3/18/15, 12:29 PM
#23

Med "Hora"-argumentet så innebär det ju att om en tjej mår dåligt över att ha blivit kallad hora upprepande och är rädd för det ryktet, så betyder det att hon inte är mogen för sex. Ska hon då sluta ha sex, bara för att hon mår dåligt över det ryktet?

Det låter ju en aning nedvärderande.

#22 Det kan jag absolut hålla med om!

Honestyisdead
3/18/15, 1:09 PM
#24

#21 En 12 åring ÄR ett barn. Ingen 12 åring är redo för konsekvenser som kan komma av sex.

Hoseok
3/18/15, 1:41 PM
#25

Anser fortfarande inte att det är våran uppgift att avgöra vad varje enskild person är tillräckligt mogen för eller inte. Men vi kommer ingenvart i denna diskussion ändå, så aja. Även fast jag inte fick något som helst svar på det jag skrev i #23, vilket jag tycker är ganska intressant.

Aleya
3/18/15, 4:14 PM
#26

Ts, varför stressa? När jag var 12 hade jag inte ens börjat exempelvis onanera. Och sex hade jag inte ens en tanke på. Men det var ju jag det. Lagen är till för att äldre inte ska kunna "utnyttja" unga personer. Men tycker det finns många tveksamheter i dina tankar så du kanske bör vänta. Sen undrar jag hur du skulle göra om du blir gravid?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Dumpuck
3/18/15, 5:05 PM
#27

Jag anser att du, TS, är för ung för sex. 
Visst, idag ska man gärna hoppa över barnstadiet och gå direkt till ungdomsstadiet (gärna vuxen) och ha smink, BH och välfriserat hår när man är 6 år. Tänker man på det viset så är 12 år inte lågt, men tänker man realistiskt och bortser från dagens sjuka "ideal" så är det faktiskt vid ca. 12 års ålder som man först börjar intressera sig av kroppen och man börjar utforska sig själv d.v.s. onanera m.m. Det är även häromkring som skolorna börjar införa sexualkunskap, prata om graviditet, preventivmedel och hur samlivet kan se ut.
För många tjejer kommer även mensen och brösten börjar växa vid den åldern och man börjar lära känna sin kropp på en helt annan nivå, att hoppa i säng anser jag vara väldigt drastiskt och dumt då. Som någon annan här sa så är heller inte en så ung person, oavsett kön, mogen varken psykiskt eller fysiskt att ta hand om eventuella konsekvenser som sex kan medföra.
12 år är inte ens ungdom, det är barn.

Jag skulle be dig att ta det lugnt, lär känna din kropp, läsa på om eventuella konsekvenser, olika p-medel som finns m.m. Många ångrar sin första gång av just den anledning du visar nu - man har för bråttom!

Annons:
OlgaMaria
3/18/15, 5:11 PM
#28

Sen är det ju en annan sak att man i den där åldern tror att man är fruktansvärt mogen, vet bättre än sina föräldrar och alla vuxna. Jag trodde jag var smartast på jorden ungefär när jag var 14. Jag visste bäst om allt och hade mycket svårt att ta till mig av någon annans råd. Men när jag tittar tillbaka nu så inser man ju hur omogen man var på så många olika områden. Mognad kommer till stor del av att man genom åren får perspektiv på saker. Så är det bara. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Outlawly]
3/18/15, 5:46 PM
#29

Tänk såhär. Är du beredd på att ha barn? För det finns en chans att det kan bli så även om du använder preventivmedel.

Dumpuck
3/18/15, 5:58 PM
#30

#29 Det kan jag ge exempel på, vi är 4 syskon, av oss fyra så är bara en planerad vilket är barn nr. 1. Vi andra är här trots olika p-medel, och mina föräldrar var riktigt noga med att skydda sig. Ändå är vi här!

[malda]
3/18/15, 5:59 PM
#31

#29 Det är ett lite konstigt argument ändå. Jag är snart 25, men absolut inte redo att ha barn, eller vill inte ha barn snarare. Bör jag avstå från att ha sex för det?

[EvelinaL]
3/18/15, 5:59 PM
#32

#29 Man behöver alltid tänka på risken med att bli med barn men absolut inte att man ska ha ett barn. Finns alternativ plus att de är så få fall av graviditet vid användning av preventivmedel att det inte ska vara en avgörande faktor.

Dumpuck
3/18/15, 6:03 PM
#33

#31 & #32 Jag tror poängen med #29 var att TS bör ha i åtanke att en enda gång räcker för att bli gravid. Är TS då beredd på att antingen göra abort eller att ha kvar det? Är killen beredd på det? Oavsett vilket man väljer så är det en rejäl påfrestning för både kropp och själ.
Sedan poängterade också #29 att man ska inte vara 100% säker på att risken inte finns bara för att man använder skydd, vilket jag också gav exempel på i #30.

[malda]
3/18/15, 6:10 PM
#34

#33 Det kan ha varit så personen menade, men det var inte så hen skrev. Jag kan hålla med om andra argument i den här tråden, som bland annat handlar om den känslomässiga mognad du pratar om här, om att vara redo för konsekvenserna etc. Min poäng var nog snarast att vinkeln i inlägg #29 var märklig.

Annons:
Dumpuck
3/18/15, 6:22 PM
#35

#34 Tolkningsfråga. Jag upplever inte #29´s inlägg som konstigt vinklad eller så, tycker den är rätt rimlig men jag kanske också ser på den på ett annat sätt. 
Jag tog den som så jag skrev i #30 och inte alls på det vis som nämns i #31 och #32.

teddykaniner
3/18/15, 7:22 PM
#36

#34 ja och om utgår från att generellt sätt har en 25 åring bättre förutsättningar för att klara av en graviditet än en 12 åring pga fysik och psykisk mognad. En 12- åring går väl ännu i årskurs 5 eller 6? Det är nog ytterst ytterst få 12 åringar som är redo för att ha barn eller bli gravida, medan det är betydligt fler 25 åringar som är redo. Om man vill ha barn eller inte är en annan fråga. Men ja, jag anser att om man absolut inte vill ha barn/bli gravid kanske man måste avstå från sex(man kan t. Ex vara för långt gången och inte få göra abort) eftersom inga preventivmedel skyddar till 100%. Endast openetrerat sex eller inget alls är ju 100. Ni som anser att det inte finns någon gräns alls när det kommer till sex och ålder, skulle ni också tycka det var ok med t.ex 5 åringar som har sex med varandra?

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Outlawly]
3/18/15, 7:42 PM
#37

Oj nu satte jag igång något! Jag kanske formulerade lite fel. Men man ska vara beredd på vad som kan hända som Dumpuck sa. Sen vet jag ju inte om Ts är befruktningsbar heller. Men att tänka igenom sitt beslut noga är bra :)

Gur4m1
3/19/15, 10:39 AM
#38

Så länge det är vad du vill göra, så gör u det. Men fundera på varför du vill göra det. Gör du det för att du vill det med honom, eller för att han vill det med dig? Eller för att du tror att du borde göra det snart? Tålamod är en bra sak. Men om du är "kåt" och du skyddar dig, och verkligen känner att du vill det här, så ser jag inget konstigt i det. Jag började tänka på killar och sex redan när jag var 10-11 år, år före mensen/puberteten faktiskt!

En tjej är inte en hora för att hon vill ha sex, och har sex. Det viktiga är att duhar sex för din egen skull, inte för att du tror att andra vill det, eller för att killen vill det. Känns det inte bra, lita på det och säg nej, skit i att göra sådant du inte vill, men skäms inte för att du gör det du vill göra.

15 års ålder är en riktlinje, det är som tidigarenämnts, ett sätt att skydda barn/ungdom mot övergrepp och utnytjande från vuxna.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: