Annons:
Etikettallmänt
Läst 2169 ggr
densomundrar
3/26/15, 6:24 AM

skramla pengar

Bland de få saker jag ogillar är just att skramla pengar, inte för att jag missunnar det ända mål det skramlas utan för att de som inte vill eller kan känner sig tvingade när alla andra gör och för att det i princip aldrig blir rättvist när man skramlar till presenter åt andra. I min dansgrupp har en tjej nu sprungit runt och skskramlat pengar till avsöutnibgspresent till läraren, jag hörde när hon pratade med en annan och har därefter hålla mig så långt borta från henne som möjligt. Nu har vi, efter 5 av 10 llektioner, bytt lärare och det vart ganska snabbt orättvist med skramlingen, inget hon sagt men varför ska den första läraren få present och bli uppskattad men inte den andra? Hur fan säger jag detta till henne, att jag inte vill skramla för att jag tycker att det tvingar dom som inte vill eller kan vara med samt att det nästan alltid blir orättvist? Utan att låta som värsta tjurkärringen? Har varit med och skramlat till så mycket tidigare och känner att det får vara nog, oftast blir det bara skramlat till vissa trotts att det finns andra med samma position, varken rättvist ellet snällt.

Annons:
Rita-S
3/26/15, 9:07 AM
#1

säg bara att du principiellt inte skramlar bara? att det är en principsak som ett slag för rättvisan och att du för att inte bidra till eventuell orättvisa inte skramlar?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

densomundrar
3/26/15, 9:50 AM
#2

låtet inte jag som en missunnanne suratant då tro? Jag vill ju inte att de ska tycka mindre om mig då jag förmodligen kommer att fortsätta ta kurser i samma grupp.

Rita-S
3/26/15, 10:00 AM
#3

Men varför är det viktig vad de tycker om dina prinsiper? Jag tycker inte du låter misunnande surtant ut om du tycker att skall det skramlas åt en borde det skramlas åt alla i tur och ordning, inte endast för "poppisar", men sen kan ju andra tycka du endast är avundsjuk förståss. Vilket som har du ju rätt till din åsikt, och hur dina ord uppfattas blir ju efter hur du säger de. Om du säger vänligt med ett leende att "jag gillar i principen inte att skramla, så jag väljer att inte delta, lycka till dock!" skulle jag säga är svårt att se på något annat vis än att personen inte vill vara med i skramlandet, inget mer med det.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Maria
3/26/15, 2:13 PM
#4

Ärliga människor brukar uppskattas😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
3/26/15, 4:41 PM
#5

Jag har svårt för folk som inte vill ge för något blir orättvist..;) Men det är min åsikt och uppfattning. Men om du inte vill skrammla, så var bara inte med på det. Man kan inte sluta skrammla för att folk, likt dig, känner sådant obehag inför sånt här. Men stå på dig, som Rita-s säger, så hadnlar det mest om hur du säger det, som avgör hur du uppfattas. Att samla pengar är inget tvång.

 I min förening har vi n massa nivåer av ekonomi, så vi brukar säga "alla som vill lägger en tjuga, ni som vill lägga mer får göra det och ni som inte kan, kan skippa". Efterosm ajg kn, brukar jag lägga mer, för det kompenserar för de som kanske inte kunde lägga alls, känner jag. Speciellt i sammanhang där t.ex en lärare faktiskt gör en hel del ideellt arbete och förtjänar ett minne eller lite extra uppskattning.

Undrar över vad du stör dig mest på, att bara en lärare får present, eller att de får presenter alls? :) Om det är det första som hindrar dig från att känna dig okej, varfr skrammlar inte du ihop åt nästa lärare isf? :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

densomundrar
3/26/15, 4:58 PM
#6

#5 det som mest gör att jag inte vill skramla är att det aldrig blir rättvist med skramlade, att det bara skramlas till den första läraren var bara ett ypperligt exempel på att det inte blir rättvist i slutändan. Jag har många exempel på detta, tex en styrelse i en klubb jag var med i, där skramlades det till jämna födelsedagar inom styrelsen från alla medlemmar som ville delta, men det var bara vissa istyrelsen som man skulle skramla till, det var flera som vart utan trotts att dom oxå fyllde jämnt. Nu vet jag inte vad läraren i kursen jag tar får i lön, men det kostar att gå den så något måste dom iallafall få efter det att en ev. Lokalhyra och liknande betalats.

Annons:
Maria
3/26/15, 5:03 PM
#7

Mina arbetskamrater hade samlat in pengar till fantastiska blommor när jag låg på sjukhus och det finns ju ingen rättvisa i det,  då alla inte blir sjuka😉 Jag blev i alla fall väldigt glad.

Vill du inte vara med så låt bara bli.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
3/26/15, 7:02 PM
#8

#6 Men varför är det viktigt att det blir rättvist? Man kan  ju också diskutera vad som är rättvist och inte. Om alla lärare alltid får någon present så skulle jag se det som orättvist. Det finns bra och dåliga/taskiga lärare. Är det rättvist då  att alla ska få present oavsett? 

På min tidigare arbetsplats så hade jag en chef som så gott som ingen tyckte var en bra chef. När det var Jul så fick vi anställda ingenting. Ändå var det år efter år två kollegor som samlade in pengar (vi var ca 20 anställda) för att köpa något till chefen. Hon blev ju glad och vi blev bara irriterade och undrade när hon ska fatta att även vi skulle uppskatta något litet, som hon dessutom inte ens behövde köpa för egna pengar. Men det fattade hon aldrig så efter några (kanske tre) så tröttnade jag på det och även kollegornas gnäll och nästa gång de samlade in sa jag bara klart och tydligt: "Jag vill inte vara med eftersom jag inte tycker att hon förtjänar det. Vad har hon gjort för att vi ska känna oss uppskattade?". Flera kollegor följde exemplet och två år senare var den här traditionen död. 😃

Ingen har tyckt mindre om mig för det här (inte för att jag skulle bry mig) utan snarare tyckte att det var bra att någon till slut vågade säga det som alla andra tyckte. Här handlade det inte om pengar utan om princip. Så jag tycker att du ska bara säga det du tycker även om du känner dig obekväm med det.

densomundrar
3/26/15, 7:26 PM
#9

#7 fint utav dom. :-) Men tycker du vrider på det där med orättvist lite konstigt, orättvist är för mig är inte att alla inte blir sjuka utan att det då inom samma grupp ska skramlas till alla som kommer att bli sjuka. För det tror jag inte att det kommer att göras.

densomundrar
3/26/15, 7:26 PM
#10

#7 fint utav dom. :-) Men tycker du vrider på det där med orättvist lite konstigt, orättvist är för mig är inte att alla inte blir sjuka utan att det då inom samma grupp ska skramlas till alla som kommer att bli sjuka. För det tror jag inte att det kommer att göras.

Maria
3/26/15, 7:31 PM
#11

På de arbetsplatser jag har varit på så har vi alltid samlat ihop till någon blomma eller liknande när någon legat på sjukhus, förlorat en anhörig eller drabbats av något allvarligt.

Om alla är med har jag ingen aning om och det hela är ju frivilligt så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

idaalen
3/27/15, 8:18 AM
#12

Jag gillar inte alls såna där insamlingar. När jag var sjukskriven 3 veckor kom mina arbetskamrater (9 st) hem till mig en dag och de hade samlat ihop till en vacker tavla + en blomma.

Fint gjort kan man tycka men för mig blir det mer en börda - att jag känner mig skyldig att bjuda tillbaka.

Och mycket riktigt när jag började jobba igen så sa någon efter 3 dagar: "jaha och när ska vi bli bjudna på tårta då"

Meningen sades i en skämtsam ton men jag känner ju ändå att det ligger allvar bakom så det var bara att gå hem och sno ihop en tårta och bära dit.

Det är samma sak när någon fyllt jämt, det ska samlas ihop till present och blomma och sedan förväntas jubilaren bjuda på tårta som tack. Jag bävar för när jag själv fyller jämt. De VET att jag önskar stå utanför detta samlande men ändå vill de inte utesluta mig. Jag överväger allvarligt att försöka få ett nytt jobb innan jag fyller jämt pga detta. Jag önskar bara att min födelsedag ska gå obemärkt förbi, ett grattis går ju bra men det räcker så.

[Devya]
3/27/15, 9:14 AM
#13

#12 Vet de när du fyller år då? Jag brukar lyckas kunna hålla sådant hemligt hur lätt som helst på arbetsplatsen.

Annons:
idaalen
3/27/15, 9:17 AM
#14

#13 ja tyvärr har de stenkoll på varann. En lista med allas personnummer finns i en skrivbordslåda  som granskas flitigt och det tisslas och tasslas ett halvår inför att någon skall fylla jämt om vad som ska hittas på.

[Devya]
3/27/15, 9:28 AM
#15

#14 Sådant borde väl inte finnas tillgänglig för alla? Låter som om det är något fel som har begåtts på din arbetsplats om de gör så.

idaalen
3/27/15, 9:30 AM
#16

#15 ingen aning men det var så redan när jag började där (gruppboende)

Skrivbordslådan är alltså låst och varje personal har nyckel dit, inte så att folk utifrån kan se den

densomundrar
3/27/15, 12:09 PM
#17

#12 skönt att jag inte är den enda som tycker att.det är jobbigt med sådant sådant. Tycker att det är jättebra att.folk vill visa uppskattning, men då kan man ju göra det personligen kan jag tycka.

Gur4m1
3/29/15, 10:42 AM
#18

skramla är frivlligt, upplever man orättvisa -hindrar ingen dig att skramla till den lärare där du tycker uppskaattning skall visas. Jag har i mitt jobb, pratat med människor som inte vill ge till en välgörenhet- för det blir orättvist, för de kan inte ge till _Alla_ völgörenheter, så de låter helt enkelt bli (och ger därmed inte till någon) och det är heeeelt okej att känna så eller köra med den, enlig mig ganksa dåliga logiken, men man får nog lov att lära sig att känna att det r  okej att vi som VILL ge bort gåvor till sjuka kollegor,  bra chefer eller uppskattade lärare, eller välörenhet- gör det. Precis som jag itne kan tvinga någon att vilja ge, bör inte de som inte vill ge- kunna hindra eller döma mig, för att det ska bli mer bekvämt för dem!

Jag tänker iaf inte sluta ge för att "det skapar dåligt samvete". Vill man inte så vill man inte, det dåliga samvete är ditt problem, kanske finns den där av en anledning? Något som bör bearbetas. Man kan alltid säga nej. Jag vill ge cred till de som orkar engagera sig och är de som  samlar ihop och fixar presenter, själv är jag alldeles för seg för sådant men sjänker gärna pengar till saker jag vill stödja- det jag inte vill stödja skiter jag i ;) ALLA lärare får lön, handlar inte om det. Att ge 20-50 kr vardera för en fin blomma eller ett minne är inte en stor grej.

Så känn inte dåligt för att du inte ger, men sluta snälla må dåligt över att ANDRA vill GE till denna danslärare. Konflikt och ställningstagande är obehagligt, men det kommer alltid finnas situationer där man helt enkelt måste stå upp för det man själv vill och lita på att folk inte ogillar en för att man gör det valet. 

#17 så dansläraren (som ett exempel) bör hellre få en blombukett från 15 personer på sista lektionen, för 20-50kr elller någons om är rik, som brer på med 500 kronorsgåva, istället för att man går ihop och tillsammans kan köpa EN, men ändå rätt dyr sak tillsammans? Då tycker jag skrammlande är både mer ekonomisk och praktisk och dessutom inte utmärker enskilda personer som snåla, skrytig, rik eller fattig…. Det är ju poängen med skrammlande.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: