Annons:
Etikettdjur
Läst 4901 ggr
Ellenfyrkant
2015-03-27 23:44

Förhållande med husdjur?

Låt säga att du möter en ny partner, du kliver in i förhållandet med husdjur, andra parten har inga husdjur sedan tidigare. Ni bestämmer er för att flytta ihop. Här undrar jag: förväntar du dig här med att din partner ska hjälpa till att sköta dina tidigare husdjur? Eller är ansvaret endast ditt? Jag tänker tex. Hundpromenader, städa kattlåda osv. Ser du det som att hen har accepterat dig och ditt intresse enbart eller att hen flyttar in i din livsstil?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Hoseok
2015-03-27 23:50
#1

Alltså.. det beror väl på? Man får väl komma överens innan.
"Vill du ta hand om mitt djur när det behövs, eller ska vi hjälpas åt tillsammans helt och hållet eller ska jag ta hand om det själv?"

Det beror ju på vad personen vill. Jag tänker inte "tvinga" min partner att ta hand om mitt husdjur. Lika lite som jag tvingar en partner att ta hand om mitt barn. Sen kan det ju vara Trevligt att få hjälp om/när  det behövs, av ren vänskaplighet..

Jazmin1e
2015-03-27 23:55
#2

Om min partner inte vill så förväntar jag mig ingenting. Skulle inte tvinga någon ta hand om mitt husdjur, men om min partner säger att hen ska göra det så förväntar jag mig det också. :)

Maleficum
2015-03-27 23:57
#3

Min partner hade inget emot att jag hade djur så länge han inte behövde sköta dem, mest för han inte har intresse och kunskap för det och han känner att han inte vill ha ansvar för dem. Skulle det krisa kan han såklart mata och vattna dem vid enstaka tillfällen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

molam
2015-03-28 00:04
#4

Gillar inte han/hon mina djur så ska inte han /hon behöva ta hand om MINA sysslor då han/hon inte gillar det, lika som om han/hon skulle haft en spindel eller hare kan hen inte förvänta sig att jag ska ta hand om dom äckliga kreaturen

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

MsSofieG
2015-03-28 00:13
#5

Jag går alltid in med förvänan att mitt djur är just mitt. Det är mitt att sköta och mitt att betala för. Sen om min partner ändå skulle vilja involvera sig så är det helt okej! Men att flytta ihop ser jag bara som att hen accepterat att jag har djur och kan leva med dom i huset. Inte som ett tyst kontrakt på att det blir bådas ansvar.

[rumelle]
2015-03-28 06:09
#6

Jag hade husdjur när jag och min man flyttade ihop. Jag förväntade mig inte att han skulle hjälpa till. Mina husdjur, mitt ansvar. Han hjälper frivilligt till då och då och plockar även upp djuren och kelar ibland, men det är jag som sköter det mesta. Det är väldigt uppskattat att han visar intresse men jag ställer inga krav.

Annons:
Maria
2015-03-28 07:33
#7

När jag flyttade ihop med min man så hade jag med mig min första hund. Hunden bodde delvis hos mina föräldrar och resten hos mig beroende på hur vi alla jobbade.

Min man är uppvuxen med hundar så det var inga problem för honom att acceptera att det följde men hund.

Dessutom avgudade min hund min man❤️

Vi har delat på allting från pengar till husdjur sedan vi flyttade ihop för 35 år sedan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineL
2015-03-28 07:55
#8

Jag förväntade mig ingenting när jag och mina katter flyttade ihop med min man. Han var dock uppväxt med katt och upptäckte då hur mycket han saknade det så nu gör han nästan mer av det praktiska än jag :P Det är dock oftast jag köper in mat, pellets sköter veterinären och sånt.

viktoria91
2015-03-28 09:19
#9

Jag förväntade mig inget. Hade 2 katter och 1 ponny när vi flyttade ihop. Han hade katter när han var liten men kommer knappt ihåg det. Han lekte gärna med katterna, gav dem mat och städade lådorna när jag jobbade. 

Efter några månader skaffade han egen katt och ca 2,5 år senare skaffade vi en hund. Vi hjälps åt med djuren utom min ponny då han helt enkelt inte har körkort så han kan inte ta sig till stallet. När han är med går han gärna och hämtar henne själv i hagen och ryktar-och tetas med henne! ;)

[Forest]
2015-03-28 09:22
#10

Det är olika beroende på djur skulle jag säga sen även om sambon gillar djurarten. Jag skulle inte vilja vara i samma rum som ormar ännu mindre peta på dom så där skulle ingen kunna kräva någon, är det hundar eller katt ja då skulle jag även ta ansvar för dessa. Tycker det är upp till var o än att komma överens om vad som funkar.

fruktgumman
2015-03-28 10:16
#11

Nej jag skulle inte förvänta mig att en ny partner skulle sköta mina djur.  Däremot måste han acceptera att två hundar och två hästar tar en hel del av min tid.

Sambon och jag skaffade djuren tillsammans och har samma stora intresse av att ha djur i våra liv.

[Thiah]
2015-03-28 10:30
#12

Maken sköter katternas låda om jag inte är hemma utan gnäll. Han ger dem ibland deras blötmat men annars sköter jag dom. Aldrig tänkt att han ens ska ta han dom mina djur.

marre96
2015-03-28 10:42
#13

Det jag har märkt i mina förhållanden är att mina killar har haft svårt att acceptera min hund Teddy som jag skaffade med ett ex. Dom verkligen hatade min hund och när det började gå överstyr då den ena skrämde livet ur min hund med dammsugaren räckte det. Mina djur kommer alltid gå före mina killar. Kan dom inte acceptera min hund accepterar dom inte mig. Min nuvarande pojkvän tyckte inte om min hund tills jag åkte ifrån han efter ett bråk och när jag och Teddy kom tillbaka så såg jag att han mådde dåligt. Teddy hoppade upp i hans knä och la tassarna på hans axlar och kramade han. Efter det räknar min kille teddy som hans hund och dom är oskiljaktiga :)

Annons:
Scorpio97
2015-03-28 12:00
#14

Beror på personen. Om han också gillar djur och erbjuder sig att hjälpa till, så blir jag såklart jätteglad. Men annars är det mina djur och mitt ansvar och jag kan inte förvänta mig att han ska hjälpa till jämt och ständigt. Däremot någon enstaka gång i bland om det verkligen behövs, så hade jag nog räknat med att han ställer upp. Om han har egna djur skulle jag gärna hjälpa till att sköta dom.


//Jessie

Em_
2015-03-28 15:36
#15

Den som skaffade djuret ska självklart ta huvudansvaret, men bor man ihop hjälps man åt tycker jag. Min kille är bra på datorer, om min krånglar säger han ju inte "din dator, ditt ansvar" till mig direkt… Och när hans dusch krånglade låg jag inte på soffan och väntade. Ser jag att hans kattlåda behöver tömmas gör jag det. Kör det ihop sig för mig tar han ut mina hundarna. Vi hjälps åt och våra djur är bara en liten del av det.


anonymabella
2015-03-28 18:09
#16

Vi äger vår hund tillsammans med mina föräldrar (jag köpte hunden innan vi träffades)

jag förväntade mig inte alls att han skulle ta hand om hunden, men det gör han - eftersom han har ett stort intresse för djur, även om han inte vill erkänna det., som sagt, jag varken förväntar eller kräver något av honom, men han älskar djur, så det faller sig naturligt :)

Jetaime
2015-03-28 20:13
#17

Jag skulle inte kräva att han skötte mina djur, men däremot skulle jag definitivt se att han hjälpte till om det behövdes. Tex. om jag jobbade lång dag och han kom hem tidigast och tog ut hunden en sväng osv. Eller hjälpte till ifall jag var sjuk.

viktoria91
2015-03-29 06:32
#18

#15 Stor skillnad mellan en dator och ett levande djur. Djur är ett enormt ansvar, som ska skötas varje dag. Det ansvaret skulle jag inte lägga över på någon annan.

Em_
2015-03-29 13:49
#19

#18 Det handlar inte om att lägga över hela ansvaret på den andra, utan att om att hjälpas åt. Ansvaret är såklart oändligt mycket större för ett djur än för en sak och det ansvaret måste ägaren ta. Men från ett relationsperspektiv är det ingen skillnad på vad man hjälper sin partner med tycker jag. Jag skulle blir lika sur om min kille vägrade kolla på min dator som om han vägrade köpa hundmat på vägen hem om jag glömde det, och tvärt om. För mig är det självklart att man ställer upp för varandra om man lever ihop.


Gur4m1
2015-03-29 18:16
#20

JAg skulle fövänta mig att min patner ska bry sig om mitt husdjur ja. Nu har jag enbart varit med killar som avgudat min katt- katten är no1 i mitt liv, han kommer före någon ny partner. Det är inte en stor grej att rensa kattlådan eller mata min katt, om jag t.ex skulle åka bort eller vara borta ett tag, men katten är _mitt_ ansvar. Det är jag som tar den till veterinären, köper kattmaten (eller BER min partner att käpa hem kattmaten). Jag skulle inte utnytja eller kräva att min partner alltid ska ta kattlådan eller mata katten men jag skulle uppskatta om han gjorde sådant på eget initiativ ibland, istället för att gå till mig "du..katten behöver mat, jag tänker inte mata ditt djur, det är ditt ansvar" ;)  

Man bor ihop, dåblir djuren familjemedlemmar, så jag skulle säga att man måste komma överrens om hur man vill ha "relationen" mellan partner och husdjur- precis som vissa inte blir extrappappa åt sin sambos barn, medans andra faktiskt blir en bonusförälder, eller rent av en förälder. Samma sak sker här- har man djur, jag skulle inte palla att bo med någon som är motsträvig mot det,och aldrig vill ställa upp, aldrig kan köpa mat åt djuret (om den ser att det är slut eller om jag ber om det)  eller hjälpa till med något. Detta med hjälp och stöd från sin sambo skulle jag nog mest kräva/förvänta mig med när det kommer till sociala, frigående djur- t.ex hund och katt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[lottas-kaniner]
2015-03-29 21:40
#21

Jag tar hand om mina djur, tills partnern själv vill hjälpa till.

JazzBass
2015-03-30 08:55
#22

När vi flyttade ihop ägde tjejen en hund, som var ganska gammal då redan. Såg det som ganska självklart att vid behov hjälpa till lite med matning och rastning, inte minst om hon var sjuk men också under hennes graviditet som under andra halvan inte tillät en massa promenader, samt förstås under första tiden med barnet. Jätteintresserad av att ta hand om hunden var jag väl inte, men i en relation ska man ställa upp och hjälpa varandra tycker jag. Tyvärr blev vi tvungna att avliva hunden i slutet av fjolåret, då han började bli för sjuklig och svag. Någon ny hund blir det troligtvis inte på långa tider om ens nånsin, men kanske en katt. De är mer lättskötta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Michiis
2015-03-30 11:15
#23

Jag och min partner hjälps åt med "min" hund. Visst jag äger hunden och har huvudansvaret så det är jag som aktiverar den osv. Men vi ser den som våran hund tillsammans, vår familjemedlem, han ställer upp och passar henne och är med på uppfostring osv, han har bara inget intresse att jobba/träna med henne, då han har andra intressen.

// Michis

Dumpuck
2015-03-30 22:44
#24

Mina djur = mitt ansvar, bara för att han flyttar in så betyder det inte att man kan kasta på honom en massa ansvar. Det är trots allt din hobby, rent krasst, inte hans.
Däremot så kan man prata om det innan, "skulle du kunna tänka dig att rensa kattlådan någon dag i veckan?" exempelvis. Men att räkna med det? Nej.
När min sambo flyttade in till mig så antog jag ingenting, mina katter - mitt ansvar. Han tog sig an katterna mer och mer allt eftersom tiden gick och hjälper idag till helt, idag är det inte mina katter - det är våra.
Har även en hund ihop nu också så vi delar mer eller mindre på allt.

Sedan är det ju jätte trevligt och bra om den som flyttar in självmant tar på sig diverse ansvar, men jag skulle aldrig räkna med det.

Gaara
2015-03-31 00:09
#25

Skulle säga att det är mitt ansvar men skulle definitivt bli glad om min partner hjälpte till. Men det är ju ändå JAG som skaffat djuret. I mitt första förhållande så var det bara jag som tog hand om min katt trots att han älskade att kela med kissen osv. I mitt förra förhållande så blev killen allergisk mot samma katt så vi kunde inte flytta ihop för jag skulle aldrig göra mig av med min katt pga ett förhållande. :P Killen jag har nu har inte flyttat in än, men gör det om en månad typ. Han har redan matat min katt många gånger. Han har för övrigt en hund som jag gärna tar hand om så det är inga problem. XD Men ja, svaret är att om min partner inte hade ett djur men flyttade in så skulle jag inte förvänta mig att han skulle ta hand om mitt djur. :)

Katti
2015-03-31 00:37
#26

Ja, självklart förväntar jag mig att min sambo engagerar sig i både mina djur och mina barn! De är helt enkelt en del av paketet man får om man väljer mig 😉. Precis lika självklart är det att jag respekterar hans stora intressen som är musik och kampsport, och gör saker för honom för att han ska få chansen att utöva dessa intressen!

I nuläget, när vi inte bor ihop, är mina djur helt och hållet mitt ansvar, men när vi flyttar ihop är de en del av den familj vi skapar tillsammans. Att det finns en vuxen till i familjen gör ju inte mitt djurintresse mindre, så det kommer självklart fortfarande bli jag som gör det mesta!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Carrosh
2015-03-31 00:55
#27

Vi gjorde som så att mina katter blev våra katter. Han hade planer på att skaffa katt själv ett tag innan vi bestämde oss med att flytta ihop, men eftersom jag hade mina två så blev det att de båda blev våra istället. Vi hjälps åt båda två, och även om jag står som ägare på den kvarvarande katten (den andra gick bort i höstas), så delar vi på ansvaret. Men det var inget jag räknade med rakt av vid flytten hit, utan det har kommit lite automatiskt (jag förväntade mig att ta ansvaret för katterna, eftersom det ju var jag som tog med dem). Nu letar vi efter en ny kattkompis till katten som är kvar, så vi har det som vår lilla familj. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Zadeira
2015-04-01 17:08
#28

Jag och pojkvännen bor isär, och nu är jag i tankar att skaffa hund. Pojkvännen som jag ändå bor hos flera dagar i veckan tycker självklart att hunden är välkommen hem till honom. Om vi framöver skulle flytta ihop så har han sagt att han är villig att ta delar av ansvaret, även om det är min hund och mestadels jag som får göra inte bara det roliga utan skitjobbet som regnpromenader osv.

Jag skulle aldrig kräva eller anta att han tar hand om mina djur även om vi flyttar ihop, men jag skulle gärna se honom göra det och involvera honom i det så mycket han själv vill.

Fluffinen
2015-04-01 19:21
#29

De här är ju verkligen en fråga som är olika i olika förhållanden. När jag och min pojkvän flyttade ihop så ägde jag tamråttor kanin och katt. Först och främst är han allergisk mot katter, så han fick vara mycket hemma hos mig i början för o se om han tålde katten då de var en allergivänlig ras. Det funkade bra och då fick katten flytta hem till oss, Men han totalvägra att röra kattlådan pga han klarar inte av en hint av lukten kattbajs och tyckte de var vidrigt att rensa lådan. Så ibland blev de problem om jag var borta över natten och då kom hem till en illaluktande toa och han var arg på mig för att de luktade. Efter ett halvår insåg han att de inte funkade och började hjälpa till då han älskade katten och gillade att skämma bort den.

De var dock svårare att flörta in tamråttorna och kaninen eftersom han byggt upp ett hat mot smådjur då de stökar och bitts. Jag sa att städningen tar jag hand om och dem kommer aldrig bita dig om du inte är dum.  Vi provade att först flytta in kaninen och de gick bra, blev lätt sågspån runt i buren men annars gick det bra och han var den som storgrät med mig när den dog.  I julas fick min sista tamråtta flytta in och sambon är helt galet kär i honom och grät massor i helgen när vi fick reda på att han hade en tumör. Så från hat och försakt så har det blivit hans älskade favorit djur. 

Efter att jag visade att gnagare inte alltid bitts så har vi tillsammans skaffat gerbiler och hamstar, snart åker vi och hämtar upp en iller till och med.
Så de kan ta oväntade vändningar men man ska inte förvänta sig något till en början och de man kan göra är att prova, men skulle min pojkvän inte acceptera mina husdjur så hade jag bott ensam, mina djur är mitt allt, och är glad att min sambo delar den kärleken för djur med mig nu efter att jag visat honom vilka underbara individer det finns. Så jag tycker man ser vars de tar vägen, i vissa fall går de inte att bo tillsammans och ha eget ansvar över djuren beroende på vilket djur man äger, eftersom mycket kan hända.

Tjeja
2015-04-01 22:44
#30

Djur är så viktiga för mig att ska en person betyda så mycket att jag vill leva ihop med denne behöver hen vara minst lika glad i djur som jag. Och därmed skulle hen gilla och själv vilja ta del av djuren lika mycket som jag, även om huvudansvaret självklart är mitt för mina djur och hens för hens djur.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Valkyrija
2015-04-01 23:50
#31

Beror på. Jag har råttor sedan tidigare och jag förväntar mig inte att han ska städa buren eller ge dem mat för det anser jag är mitt ansvar men självklart kan jag be om hjälp ibland. Katten vi skaffade efter sköter han faktiskt lite mer om så vi har la delat lite på det :) Tror man helt enkelt får komma överens om något.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

sagat
2015-04-02 02:08
#32

jag har hund och jag förväntar mig att han tar dom till sig som mig, att han delar allt med mig. Vill inte ha en kille som inte tycker om mina djur lika mycket som jag, dom är en del av mig

Drömmis
2015-04-02 08:54
#33

Det viktiga för mig är att min partner och min hund accepterar varandra. Sen sköter jag själv alla sysslor som hör till att ha hund, är ju jag som tagit an mig de sysslorna, inte partnern.

Men han har börjat hjälpa till rätt mycket på senaste, de har skapat ett litet eget grabbgäng ihop ;).

Mona22
2015-04-03 13:04
#34

De djur vi köpt tillsammans hjälps vi åt med. Mina reptiler och kryp fixar jag själv för han har inget intresse.

Annons:
Jaxination
2015-04-03 20:55
#35

Jag har två hundar i mitt förhållande. Båda älskar min pojkvän ofantligt mycket. Dock är bara en som är tänkt att flytta med när vi flyttar ihop. 

Jag sköter i princip ALLT. Jag rastar, matar, tränar och sånt. De kan hända att min pojkvän gör något om jag ber om de, men de händer sällan, så ställer inga krav. 

Blir glad om han ibland kan ta ut honom på kvällen eller liknande när jag inte kan. En gång köpte han hem hundmat när jag bad honom. Sådana småsaker gör mig nöjd, att han ställer upp ibland. Skulle jag vara sjuk så att jag inte orkade så skulle han nog ställa upp!

Dom två håller ihop och har de toppen kul, de älskar varandra, så man blir nästan de tredje hjulet ibland, men de är helt okej, för de är skönt att de går ihop!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

catcult
2015-04-04 03:34
#36

Ja, jag förväntar mig faktiskt att min partner sköter om mina djur också. De ingår helt enkelt i familjen och jag vill att min partner respekterar det. Om rollerna var omvända skulle jag utan tvekan ta hand om hans djur också och dessutom göra mitt allra bästa för att knyta an till dem.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Missmini]
2015-04-04 20:07
#37

Jag förväntade mig ingenting från min pojkvän, har en katt. Har alltid skött allt med min katt så varför skulle jag inte göra det längre? Jag tömmer kattlådan och städar den varje dag, skulle bara vara jobbigt att påminna pojkvännen haha! Ger henne mat o vatten o sånt. Ibland kan min pojkvän ge vatten eller byta mat på eget intiativ, men det är när han själv vill. De är min katt o kommer alltid vara. Annat är ifall vi skaffar ett djur tillsammans tycker jag, då hjälps man åt!

Kazince
2015-04-05 08:31
#38

Skulle förvänta mig acceptans av djuret och ett litet engagemang faktiskt. Visst, det är mitt djur och mitt ansvar men om killen är hemma medan jag jobbar och hunden gnyr vid dörren- ja då förväntar jag mig att han tar ut henne en liten snabbis. Inga aktiviteter men en liten kisspromenad. Även mata om jag jobbar den tiden någon dag. Detta har jag sagt och det är han fullt medveten om och ställer upp när det behövs. Något större djurintresse har han inte men behöver hunden rastas eller matas så fixar han självklart det.

Allt oviktigt
2015-04-05 17:25
#39

Jag förväntade mig inte det när jag flyttade ihop med min sambo. Mina djur mitt ansvar. I mitt fall hade både jag och sambon hund när vi träffades så det blev naturligt att vi delade ansvaret för hundarna

Fridaaaa
2015-04-06 16:29
#40

Kan inte kräva att personen ska hjälpa till med djuren, men däremot ska han inte klaga på djuren, visa respekt och hänsyn att djuren är mitt stora intresse annars skulle det aldrig fungera.
Min sambo är inte intresserad av kaninerna och marsvinen däremot ställer han upp och hjälper mig om det behövs. Katterna och hundarna tar vi hand om tillsammans.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nikklador
2016-02-08 14:04
#41

Jag skulle inte ta för givet att min partner per automatik skulle bli delaktig i min hund men jag skulle nog ta upp det med henne för att bara få vet hur hon ställde sig till min hund och det som hunden behöver men nej skulle aldrig ta det för givet.

Jag och min fru har två barn där den äldsta ni om en månad blir nio så vi har vart gifta många år och jag skaffade för någon vecka sedan en liten labbatikvalp och alla i familjen var givetvis med på det men inte ens nu tar jag för givet at min fru skall ta ansvar för min lilla tjej trots att hon var helt med på att skaffa henne 🙂

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Annons:
Bananbullar
2016-02-08 15:44
#42

Min sambo och jag flyttade ihop när jag hade tamråttor. Han kan hjälpa till med att mata de/ge de vatten de gånger jag inte kan eller hinner. Ibland släpper han tom ut de i lägenheten så de får leka av sig. Men städningen den gör jag själv - men ibland kan jag motivera han att vara med då det går fortare och vi då hinner göra annat efteråt. Men jag utgår alltid från att det är MINA djur som jag tar hand om.


[Wildfire]1
2016-02-10 14:07
#43

Jag tycker ansvaret är djurägarens, så länge man inte bor ihop, då får man väl komma överrens om någon slags schema där man hjälps åt.

Pytteliten
2016-02-10 20:53
#44

#42 Schema? Du har inte djur va? Djur ska vara ett glädjeämne och inte en plikt. Varför har man dem annars? Djuren ska skötas av någon som älskar dem och vill ha dem i sitt liv!

Sen är det klart att någon som inte är lika intresserad kan hjälpa till om det behövs, men schema får mig automatiskt att tänka plikt.

[lillelull]
2016-02-10 21:16
#45

Skulle aldrig tvinga någon att ta hand om mina djur ( för de gör jag så gärna själv) däremot så skulle jag gärna se att partnern hjälper till om det behövs ( om man är sjuk eller sådant) ( eller om partnern såklart vill hjälpa till) , och skulle aldrig acceptera en partner som inte accepterar mina husdjur. 

Däremot skulle jag aldrig ta ett bråk  eller tvinga min partner att rensa kattlådan eller städa åt djuren SOM ÄR MINA bara för att vi har flyttat ihop.  För i slutändan är det ju faktiskt mina djur.

 Är det mitt djur så är det mitt ansvar.

skaffar man sen ett djur tillsammans så delar man såklart på sysslorna och då kanske man kan göra upp ett schema om man skulle vilja ha de uppdelat på något vis men ser inte det egentliga behovet av ett schema.. Ser man att kattlådan är smutsig då rensar man den.. etc.

[lillelull]
2016-02-10 21:19
#46

Och skulle ha svårt att se framför mig hur vi sitter och disskuterar att " på tisdag så rensar du kattlådan" på onsdag så rensar jag den"….

Det känns lite nä med schema men de är min åsikt.

Em_
2016-02-10 21:19
#47

#45 Du har inget jobb va? 😉😛Klart man kan ha ett schema. Vi får inte ihop vardagen utan att planera djurskötseln i förväg.


[lillelull]
2016-02-10 21:36
#48

#47 haha vad får dig att tro att jag inte har ett jobb bara för jag inte tycker det behövs att schemalägga djurskötseln eller har ett schema över hur man sköter djuren? 

att du ens ifrågesätter det är ju bara löjligt, då jag gav MIN åsikt, jag sa inte HUR DU eller någon annan måste göra, eller HUR ni måste sköta era djur, du får jättegärna schemalägga din djurskötsel.

Nu var ju frågan, förhållande och husdjur en allmän fråga till hur folk gör och tycker inte hurvida jag har ett jobb eller inte men tackar som frågar.

Och om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att jag skrev

"man kan göra upp ett schema om man skulle vilja ha de"

Men personligen har jag inte behovet av det och tycker inte det behövs för MIN del. För jag skrev " VI" alltså jag OCH MIN partner.  Och jag skrev att det var MIN åsikt.  Inte någon helig lag andra behöver följa..

Annons:
[lillelull]
2016-02-10 21:40
#49

Och sen var det nog inte så att bara jag tyckte att schema lät som en plikt  utan även någon annan här i tråden och jag ser inte hur du hoppar på denna personen angående dennes jobb eller åsikt. Så håll dig gärna borta från att hoppa på min åsikt.

[Wildfire]1
2016-02-10 22:41
#50

Det är klart man har schema. Det schemat framför allt påminner min hund mig om och hon är väldigt punktlig må du tro även fast hon inte kan klockan 🙂

Sen tycker jag man ska hjälpa varandra om man bor ihop, precis som all annan hjälp man ger varandra, t ex städning, matlagning osv. Även där har dom flesta familjer ett schema.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-10 23:40
#51

Har man inget uttalat innan man flyttar ihop är djurens ansvar mitt. Dock harjag inte mött någon partner som inte deltar i mina djurs liv även om jag inte tar för givet att de engagerar sig.

Sarah
2016-02-13 12:03
#52

Jag sköter mina illrar och hästar själv. Katterna är våra gemensamma och de hjälps vi åt med.

farvendal
2016-02-15 10:08
#53

Jag förväntade mig verkligen inte att min pojkvän skulle börja hjälpa mig med mina djur bara för att vi flyttade ihop.  Nu efter några år har vi däremot kommit överens om att vi hjälps åt med att ge djuren hö. Ibland ber jag honom att ge dem grönsaker innan läggdags. Han får säga nej om han vill men han säger oftast ja. Men städa gör jag helt själv. 

Han tycker om mina djur och kelar gärna med dem, så vi har aldrig haft något problem på denna punkt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Devya]
2016-02-16 12:15
#54

Jag kan kunde inte låta bli att störa mig på den här titeln. Till slut var jag bara tvungen att kolla och blev positivt överraskad att det faktiskt inte handlade om att ha ett förhållande med husdjur. Det lät så fel i mina öron. :)

Tillbaka till ämnet. Om jag hade ett husdjur och min partner och jag flyttade ihop så skulle jag åtminstone förvänta mig att min partner tyckte om mitt/mina husdjur. Jag blir inte tillsammans med någon som inte tycker om djur. Sen om han även vill sköta om kissekatten (i mitt fall skulle det alla gånger handla om katter) så är det fritt fram men det är inte förväntat. Det huvudsakliga ansvaret ligger förstås på mig.

catcult
2016-02-16 18:02
#55

#54 Haha, jag tänker samma sak varje gång jag går in på iFokus och ser titeln på den här tråden poppa upp i "Mina inlägg". Det låter som titeln på en typisk Familjeliv-tråd där alla Sveriges galningar samlas och ställer de mest bisarra och rent av sjuka frågor. 😃

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
[LadyK]
2016-02-17 23:23
#56

Mina husdjur var en del av the deal, hade när mannen och jag träffades en iller och en katt, han hade en katt. Vi tog lika mycket ansvar för dem då det efter vi flyttat ihop blev våra husdjur. Vi har sedan dess förlorat illern och hans katt och har tagit hand om två övergivna katter (den ena av dessa hittade vi halt ihjälfrusen mitt i vintern när vi höll på att flytta från en lägenhet till en annan hittade aldrig någon som kändes vid honom så han flyttade in med oss i nya lägenheten) så i dagsläget springer här tre pälsbollar.

Upp till toppen
Annons: