Annons:
Etikettskilsmässa
Läst 1821 ggr
[fia85]
4/2/15, 9:18 PM

Ovillig att hjälpa vid separation

Hej

jag gjorde slut med min fd för 2 år sedan, efter 4 år som sambos och nästan tio år ihop. Han har ända sedan dess varit mer eller mindre omöjlig och jag tjatar och kämpar för att få mina saker. Kläder, smycken mm. Han säger att han ska göra det, men sedan blir det inget. Någon som varit med om detta, och vad gör man??

Annons:
Zyperior
4/2/15, 9:22 PM
#1

Vad är det han ska göra exakt? Kan du inte bara åka dit och hämta det?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

ChristineL
4/2/15, 9:24 PM
#2

Varför för du inte dina saker? Anmäl honom för stöld!

[fia85]
4/2/15, 9:52 PM
#3

Ja, kanske lite oklart beskrivet, men i början av processen så var jag i ett annat land. Så då kan jag ju inte klandra honom, men han lovade gång på gång att packa ihop det han kunde och mina föräldrar skulle hämta det. Sedan var han helt plötsligt inte hemma när de avtalat tid, ingenting var ihop- packat, och sedan sa att han inte hittat mina föräldrars nycklar, men sedan när jag väl kom hem, och tog mig dit och kollade själv, så hängde de i hallen. Han sa att han plötsligt hittat några stickade saker, som han väl vet att de är köpta på en en annan resa och som inte går att ersätta.  Sedan har jag provat med att säga att det inte spelar någon roll vad som finns kvar, att vad han än hittar så får han göra som han vill. eftersom jag ju inte bor kvar där längre så kan jag ju inte heller klampa in och bara "ta" mina grejer. det känns för mig som att han på ett medvetet plan struntar i det och förhalar så att jag ska ha en anledning att kontakta honom.. men jag vet inte alls. allt jag vet är att det aldrig tycks ta slut.

[fia85]
4/2/15, 9:57 PM
#4

Ja, jag har funderat att anmäla för stöld, men det är inte exakt det heller. det är svårt att avgöra varför det är så trögt. jag har varit och letat själv två gånger om, och första gången så sökte jag efter en spegel som skulle vara nerpackad i en låda. den fanns inte där, men andra gången så fanns den där plötsligt. jag trodde att den nog blivit kvar någon annanstans och att jag kom ihåg fel, men den fanns ju. så jag hade inte fel. men mycket konstigt aatt den inte fanns första gången jag var där. det är inte en stor lgh, 60 kvadrat, med ett garage och ett förråd. så det är inte några stora ytor att leta på.

Zyperior
4/2/15, 10:01 PM
#5

Jag är inte helt hundra. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel. Men har man bott så länge ihop så har man rätt till 50% av allt i lägenheten, oavsett vem som betalat för det, så länge man inte ägt det innan man flyttade ihop eller om det är arvegods.

Om detta stämmer kan du ju hota med domstol och att du då kommer få bra mycket mer än du önskat från början. Mitt ex hade en liknande situation med sitt ex och kollade upp en hel del saker om detta då. När detta kom upp så blev det en jäkla fart.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Sarah
4/2/15, 10:02 PM
#6

Om du har sagt att han kan göra vad han vill med grejerna, har du då inte bestämt dig för att lämna dem? Varför fortsätter du då tjata? Tror inte att du ska läsa för mycket in i varför du inte får dem, han är väl lat eller elak. Men du måste ju bestämma dig för om det är värt att fortsätta tjata. Antingen anmäler du eller så slutar du höras med honom. Att hålla på med ngt slags mittemellan som gör det svårare att gå vidare verkar väldigt onödigt. Du har klarat dig utan grejerna hittills, förmodligen gör du det även i fortsättningen. Eller så åker du och hämtar dem. Du verkar göra det mer komplicerat än vad det behöver vara.

Annons:
[fia85]
4/2/15, 10:18 PM
#7

Ja, jag bestämde mig då för att det var ovärt och att jag skulle nöja mig med det jag hade fått. Men det var efter det som han då hörde av sig igen, och då visade det sig att det var de här grejerna som jag ju då ändå faktiskt ville ha. Min önskan är att avsluta kontakten. Problemet är att jag inte har alla ägodelar i huvudet, och det tror jag inte att så särskilt många har. I början skrev jag ner en lista, och så vidare. 

Jag har mer försökt olika strategier för att återfå mina saker, och nu kanske tappat bort mig lite i det, men jag blev väldigt förvirrad av hans beteende, då han bland annat tror att jag är ute efter att ta hans pengar. Vilket jag inte alls är, utan vårt förhållande var inget bra på slutet då han blev hotfull. 

Jag har gjort som ovan, kontakta banken, äntligen, och då blev det lite lättare. Så det är kanske det jag ska hålla mig till.

Jag har aldrig varit med om något liknande, och inte föreställt mig att avsluta ett förhållande kunna vara så svårt.

Men banken verkar vara det bästa tipset.

[fia85]
4/2/15, 10:38 PM
#8

Eller domstol, som du skrev, menade jag. På banken har de sagt något liknande.

Record
4/2/15, 10:52 PM
#9

Du kan inte göra något om du inte är gift eller ett juridiskt samboavtal med partnen. Att dina saker finns på din fd partners adress, kan du bara böna o be att få tillbaka om det inte kan vara stöld. Gifta kan kräva boskillnad hos tingsrätt, ensidigt, i övrigt blir det nog ett civilmål till en mycket hög kostnad för dina saker. Sorry ! 😕

Vid bodelning får du hjälp av rätten genom bodelningsman/kvinna.

Zyperior
4/2/15, 11:01 PM
#10

#9 Som jag förstått har man samma förutsättningar som ett samboavtal ger om man varit folkbokförda på samma adress tillräckligt länge utan att ingå i något annat avtal. Jag har säkert fel. Det va bara så jag mindes att jag läst. Har du någon källa. Orkar inte googla atm så jag tror dig om du säger att det är så.

Dock, till TS, exet är kanske inte heller helt 100 på detta och kan testa att påpeka det ändå.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Record
4/2/15, 11:37 PM
#11

#10 Zyperior

Det är inte lätt att veta helt säkert då det kan finnas fastighet o liknande, vilka TS har en del av, och därmed möjligen rätt att få tillbaka vissa ägodelar, Kanske fanns det en gemensam fastighet, kan det vara själ att titta i länken nedan (4-5§)

https://lagen.nu/1970:994

Men inget är rätt förrän dom faller, brukar man säga. Hävd tror jag inte på.

[fia85]
4/3/15, 12:33 AM
#12

MItt ex brukar ha koll på saker i vanliga fall, och någon liten gnagande tanke finns i mig att han har vetat under dessa 4 år, eller trott att han vetat, att jag inte skulle kunna ha någon del i lägenheten, då jag inte varit skriven på papperna. Att han medvetet sett till att jag inte skulle kunna kräva något.

Och är det så, så är det så. 

Ens personliga saker är jag i alla fall säker på att jag har rätt till, men det verkar vara så som någon ovan skrev, att man får böna och be, alternativt pröva det för att få ett slutgiltigt svar.  Det är lite lättare att acceptera att det är krångligt om man vet de alternativ som finns för då behöver man inte ödsla frustration att söka en hjälp som inte finns. Kanske inte någon förstår mitt resonemang, men i alla fall.

Tack för era svar.

Alla tips är mer än välkomna.

_Fisken
4/3/15, 10:46 AM
#13

Jag har lite svårt att tänka mig att du kan begära nåt alls nu efter 4 år. Man kan begära bodelning upp till ett år efter separationen som jag minns det och det oavsett om du är gift eller inte. 

Jag ringde Juristjouren. http://www.juristjouren.se/.  De är gratis om du har enkla raka frågor. Formulera en fråga och ring dem.

Annons:
obstitant
4/3/15, 11:02 AM
#14

Nej, efter 2 år går det nog inte att begära bodelning, annars hade du haft rätt till hälften av allt ni skaffat till ert gemensamma liv. Dvs om ni köpte en lägenhet för att bo i tillsammans ska den delas, men om du flyttade in i hans lägenhet är den hans. Samma sak med möbler etc som skaffats under tiden ni var ett par.

Nå, nu är det som det är med den saken, men nog ska du få tillbaka dina personliga tillhörigheter! Ta med dig någon, kom med en bil så att du kan få med dig allt på en gång, och sen går du igenom allt och tar det som är ditt. Gör upp en tid med honom om möljigt, och be att han hjälper till att plocka fram allt som är ditt, men om det inte går att få honom att medverka får du bli lite tuffare.

Record
4/3/15, 11:24 AM
#15

# Cattis85

Det fordras så många fler uppgifter för att hjälpa dig, så jag tror du får ta personlig kontakt av advokat, t.e.x. Svensk medborgare, båda? samt gemensamma tillgångar o lån, samt inte minst definitionen "Makar". Läs lite i länken för att komma dit.

https://lagen.nu/1987:230

Lycka till !

Upp till toppen
Annons: