Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 4183 ggr
Eioo
2015-04-12 11:26

Spelberoende & svikande..

Hej. Jag och min partner har haft problem ett tag nu, sen i början av året ungefär. Får ta problemen en och en. Första: Han verkar ha blivit spelberoende. Han sitter och bettar på alla matcher online VARJE SEKUND. Igår var vi på dejt varav han satt hela middagen och höll på på sin jävla mobil. Jag bad honom EN gång att lägga bort den, iallafall den kvällen, varav han lägger ned i 3 sekunder, tittar upp och frågar "ska du inte gå och ta mer mat?" Så han kunde fortsätta spela. När jag frågar honom snällt "hur mycket pengar har du nu då?" bara röt han till att "det har du inte med att göra det är MINA pengar." Men jo, det har jag visst med att göra. Han bor i MITT hus med MIN familj, som skulle vara en tillfällig lösning tills han hittade annat. Han har snart bott här i ett år, vilket har gått jättebra fram tills dessa problem. Efter att jag lyckats få jobb ändrades situationen till att vi nu letar lägenhet tillsammans. Men det ringer varningsklockor när han inte vill tala om hur mycket han bettar bort… Och jag vet att det rör sig om tusenlappar. Han sitter alltså med den 24/7, även när vi ser på film, går på restaurang eller vidare. Jag vågar knappt säga till för då blir han arg och tycker jag är gnällig. Andra: Han sviker mig ALLTID när det gäller hans vänner. Alla hans kompisar har nyss blivit dumpade, så det har gått från att ha träffat dom en gång i månaden till flera gånger i veckan. Varav dom VARJE gång blir aspackade, även veckodagar. Självklart ska han få göra det om han vill, även om jag ogillar alkoholmängden, men… Att dra till vänner när vi reda. har planer känns INTE okej. Att inte höra av sig och försvinna hela nätter känns INTE okej. Att säga att man kommer hem och låta mig förväntansfullt vänta - för att sedan vakna ensam och orolig 7 på morgonen är INTE okej. Eller den gången vi bestämde att vi skulle mötas upp sent på kvällen och åka hem tillsammans (så jag kunde stanna senare hos min vän och slippa gå hem mitt i natten själv genom stor-stockholm) och han inte svarade på mina mess eller samtal, och lät mig stå där på stationen helt ensam, väntandes. Han ringde 10 efter bestämd tid och sa att han inte ens lämnat sina vänners hus. Jag fick åka hem själv den natten, sviken, som så många andra gånger. Han säger att jag är jättegnällig och jobbig, och ska låta honom va med sina vänner. När vi pratat har jag förklarat att jag bara vill att han hör av sig - ger mig rätt info så jag slipper bli sviken, ledsen och orolig att något hänt. Han håller själv med att det inte är så mycket jag ber om. Ändå gör han det inte. Han ser mig som en gnällig irritation som borde backa och acceptera hans beteende, medans jag känner hur mitt hjärta som förut bankade bara för honom håller på att långsamt avdunsta. Han är deprimerad. Jag vet det. Han har länge varit det, sedan hans mamma gick bort. Han vantrivs på jobbet, där dom ger honom 14timmarspass och är orättvisa och jobbiga mot honom, och han känner sig otillräcklig som människa och frågar hela tiden varför han ens finns. Förutom dessa problem är vårat förhållande jättebra. Mycket kärlek, sex och pratande om allt. Och trots den långa tiden vi bott tsm har ingen av oss tröttnat på att mysa ned oss tillsammans eller krama varandra. Min mamma säger att jag borde ställa ett ultimatum.

Annons:
MsSofieG
2015-04-12 11:36
#1

Jag skulle personligen lämna det förhållandet så fort mina ben bar mig. Vet han om att han är spelberoende? Är han villig att få hjälp för att kunna ta tag i det och sluta? Om inte kommer det bara bli värre, han kommer spela bort mer pengar tills det inte är hållbart längre och det är du som kommer hamna i kläm. 
Kanske ni kan bli särbos ett tag så han får tänka igenom sitt beteende lite? Han låter väldigt respektlös. Något du inte borde behöva ta från hans sida.

ChristineL
2015-04-12 11:50
#2

När du inte ens vågar säga till honom så är ju nånting fruktansvärt fel! Antingen sätter du dig ner och tar ett ordentligt snack med honom eller så lämnar du.

Maria
2015-04-12 12:11
#3

Han säger att jag är jättegnällig och jobbig, och ska låta honom va med sina vänner.

Han kanske har rätt? 😉Gör slut och låt honom vara för du kan knappast vara lycklig med denne kille.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
2015-04-12 12:51
#4

Om han inte pratar med dig och blir sur då du försöker så hade jag lämnat. Flytta inte ihop!

pyromanen
2015-04-12 12:54
#5

Spelberoende, omogen, tar inte ansvar, egoistisk, går inte att lita på. Nej tack! Flytta för guds skull inte ihop i nån lägenhet med honom förrän han växt upp. Du har all grund att vara gnällig! Börja inte ifrågesätta dig själv utan stå upp för dig själv! när man lovar dyka upp mitt i natten så håller man vad man lovat! När msn är på date med nån man bryr sig om så lägger man undan telefonen! Om man planerar gemensamt boende i lägenhet då behöver man både kunna hushålla med pengar, kunna prata om pengar mm. Om han är deprimerat pga arbetet mm så innebär inte det nån ursäkt för hur han beter sig mot dig!!! Då byter han jobb eller söker vård för skn depression.

Kalli
2015-04-12 12:54
#6

Lämna. Om han inte erkänner att han har problem finns det inget du kan göra. Tyvärr.

Annons:
IceTee
2015-04-12 15:40
#7

Ställ ett ultimatum. Antigen söker han hjälp eller så gör ni slut! Du mår inte bra av det här! Hade du inte pratat om hur bra ni hade det innan så hade jag nog sagt att du ska dumpa honom, men eftersom han mår dåligt och du faktiskt älskar honom samt att ert förhållande var så bra förut så tycker jag att du ska ge honom valmöjligheten. Ett beroende kan man inte bara sluta med sådär, en deprission kan man inte heller bara skärpa sig från. Båda kräver vård! Att han umgås så mycket med vännerna kan vara för att han skäms för hur han mår och att han vet att du mår dåligt Be honom söka hjälp, om han då inser att det faktiskt finns en möjlighet till att det blir bra så kanske det hjälper! Eller om han inser att priset för att leva som han gör är att förlora dig Så jag säger: ställ ett ultimatum. Ge honom den sista chansen, tar han inte den är det väl synd om honom, men du ska inte behöva ta det själv!

Medarbetare på Skor iFokus

Åsa S
2015-04-12 16:38
#8

Flytta inte ihop med honom oavsett vad du känner. Du är medberoende, du känner ansvar för att han ska ha nånstans att bo och mat på bordet. Så länge som han inte får ta konsekvenserna av sitt spelande och apatiska beteende så kommer han fortsätta och han kommer ge dig dåligt samvete, för han kommer inte ta ansvar för det han gör utan kommer säga du tjatar, han måste spela för att stå ut med det liv han har mm. Det är samma ord alkoholister använder. 

Sök gärna lägenhet men flytta in i den själv, det ger en styrka att veta att man kan ta hand om sig själv. Att man kan försörja sig själv, klara av allt som hör till att vara vuxen då blir du mindre sårbar i livet. Det är många Kvinnor som stannar kvar i dåliga förhållanden för att de inte tror de kan klara sig själva. Lär dig bli en stark individ, veta vem du är och vad du klarar av innan du flyttar ihop med nån, för då vet du vilka krav du vill ha hos en partner. Vill du inte ha nån som sitter vid datorn/mobilen hela tiden så är det sånt du måste säga nej till hos en partner, sex och mys räcker oftast inte för att bygga ett långvarigt förhållande.

Upp till toppen
Annons: