Annons:
Etikettbarn
Läst 3103 ggr
HjälpMig
4/12/15, 4:27 PM

Barn tillsammans, men vill bo i olika städer?

Hej!

Det är så att jag har flyttat från min familj i norrland ned till småland för att studera på högskolan. Jag har även skaffat en pojkvän här nere och vi älskar varandra väldigt mycket och vill ha en lång framtid ihop, vi har även blivit sambo nu det senaste året och bor nära hans föräldrar. Vi är båda 21.

Det är ju väldigt bra! Hela hans familj bor i närheten och dem är underbara och väldigt nära varandra. 

Grejen är den att jag vill flytta hem till norrland igen när mina tre år är över, och han skulle kunna tänka sig att flytta med. Men ärligt så tror jag inte att han skulle klara av det då han är väldigt "familjekär" och är hos sin familj dagligen…

Och sen så kommer realisten fram i mig och tänker om vi skulle skaffa familj här nere i småland och senare göra slut, då får man väl inte flytta hur som helst om man har barn tillsammans och gemensam vårdnad? Jag kommer ju i så fall vilja flytta hem igen, till mina nära och kära, men jag skulle ju aldrig vilja att mina barn inte får träffa sin pappa så ofta.

Vi har pratat om detta och han är inte så jätte sugen på att stanna i norrland om vi skulle göra slut heller.

Men samtidigt så vill jag att våra framtida barn har en god kontakt med båda familjer och att vi har någon av släkterna i samma stad.

Jag blir så ledsen över detta och önskar att jag aldrig flyttade ned, utan skaffade mig en kille i samma stad jag hade tänkt att bo i. Men vill inte göra slut med min nuvarande heller eftersom han är så bra för mig.

Hur skulle ni ha löst det?

Annons:
ChristineL
4/12/15, 4:38 PM
#1

Kortfattat, man förändras på tre år, särskilt när man kommer ifrån familjen på det viset. Och man förändras framförallt när man bli förälder.

Jag tycker inte det är realistiskt av dig att redan tänka på att OM ni skaffar barn och bor kvar i småland och det sen tar slut. Tänk istället att oavsett var ni bor, vilka fantastiska semestrar och vad mycket av Sverige era barn får. De flesta familjer chartrar till samma sol- och badstränder år ut och år in, när Sverige redan är fantastiskt. Bara resan mellan småland och norrland är en upplevelse och det finns massor att göra längs med vägen.

Skogsraah
4/12/15, 5:42 PM
#2

Jag tror att det för lite tidigt att oroa sig över det. Det är inte konstigt att träffa sin partner i en annan stad eller långt från sin hemstad, om man till exempel studerar. 

Har ni ens bestäm till 100% att ni ska skaffa  barn? Förhållandet verkar ändå ganska färskt. Som föregående säger kan mycket hända på tre år. Älskar man varandra och vill ha barn så löser man vart man bor. Jag har svårt att tro att en sådan sak om att ni skulle bli oense om vart ni ska bo, för att uppfostra barn etc, skulle ta slut på ert förhållande, om ni nu vill bygga en familj tillsammans och har en stark relation? Sådant kommer med tiden. Huvudsaken ska ju vara att ni vill vara med varandra och bygga en egen familj. Det är klart att man kan vara hemkär, men ni kommer ju bygga en egen familj tillsammans. Är inte den prio ett? Är det inte viktigare att ni får vara tillsammans och skapa ert eget liv än att enda valet är att bo i samma stad som någon av era familjer? Tror säkert ni kan kompromissa den dagen.

Skulle folk generellt oroa sig så mycket över vad som skulle hända ifall det skulle ta slut och att man har barn tillsammans skulle få skaffa barn… Risken finns alltid. Allt kan hända. Många skiljer sig eller gör slut trots barn. Det löser sig med tiden när och om det ens inträffar. Det är helt omöjligt att spekulera i hur det skulle bli IFALL ni skulle skaffa barn och OM det skulle ta slut och HUR ni då gör. Det är omöjligt att veta, låt oss spekulera, tre år innan ett barn kommer till eller ens planeras 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

pyromanen
4/12/15, 6:40 PM
#3

Att vara nära sitt barn är för dom flesta viktigare än att just då bo i nån viss trakt. Jag har typ gjort detdär. Kommer från Bornholm och har amltid känt att jag ska dit igen, det är där jag hör mest hemma. Men sen träffade jag en svensk man,,, skaffade barn i Värmland. Och efter ett tag separerade jag. Sjäkvklart kunde inte jag "dra hem" då, och det ville jag inte heller, för under dom 9 åren jag hade bott i Värmland hade jag ju byggd upp etg liv med jobb, vänner, socialt när o.s.v. Tänk lite mindre långt fram 😀

Honestyisdead
4/12/15, 8:56 PM
#4

Håller med ovan. Du tänker kort.

Om ni bor tillsammans 10 år, då har ni ett nytt liv.

tötenöten
4/12/15, 11:48 PM
#5

Mina föräldrar var i samma situation, slutade med att de bestämde sig för att bo i Norrland. Nu när de separerat 14 år senare så flyttade han tillbaka söderut och tog med både mig och min syster. Det är en jobbig situation helt klart, men jag känner att det ändå fungerar.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Upp till toppen
Annons: