Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 4062 ggr
Anonymapersonen
2015-04-13 00:14

Hjälp!

Hej!

Min pojkvän har tyvärr börjat bestämma över mig och jag känner mig som ett barn. Han bestämmar när jag ska sova (om jag inte lyder blir han sur och vägrar visa kärlek utan går bara och lägger sig) han bestämmer även hur många djur jag får ha (jag kan lita på mina egna beslut..) blir så jäkla trött..
Har försökt prata med honom men han vill inte lyssna utan säger att jag bara tjatar.

Vad kan jag göra?

Annons:
Sarah
2015-04-13 01:18
Anonymapersonen
2015-04-13 01:26
#2

1# Grejen är att jag älskar honom..

Sarah
2015-04-13 05:58
#3

Man älskar många genom livet. Trixet är att behålla dem som får en att må bra.

ChristineL
2015-04-13 09:10
#4

Gör slut!

obstitant
2015-04-13 09:23
#5

Säger som #3, det räcker inte att älska någon om man råkar älska någon som behandlar en illa. Då måste man älska sig själv mer och sluta utsätta sig för den personen, hur trist det än känns.

[Udoon]
2015-04-13 14:22
#6

Antingen bita ihop och stanna, eller dumpa bottennappet. Man kan inte ändra på någon annan, så den här snubben kommer antagligen vara på det här viset. Tänk dig att behöva stå ut med sånt beteende i 10-20 år, eller ännu längre😮 När fy, själv skulle jag nog få tuppjucket en vacker dag och kväva snubben med en kudde när han sover🤐

Annons:
Anonymapersonen
2015-04-13 22:55
#7

Är detta normalt?
Jag fick idag veta att min tidigare bästavän (kille) gått bort. Jag kan inte säga något till min kille för han kommer bli sur men jag mår så dåligt… ska man kunna dela med sig av såna saker??

Sarah
2015-04-13 23:07
#8

JA du ska kunna dela sådant och nej det är inte normalt. Din kille är ett svartsjukt kontrollfreak och det kommer bara bli värre desto längre du stannar och desto mer du låter honom få dig att tvivla på dig själv. Börjar med manipulation och slutar med fysiskt våld. Gör slut.

Skogsraah
2015-04-13 23:41
#9

#7 Men va? Skulle han bli sur för att din vän gått bort?! Du, din pojkvän låter som en mycket hemsk och sjuk människa. Nej, det är INTE normalt någonstans. Skulle du tycka det om din väninna satt i din situation? Försök se det från ett yttre perspektiv. Du är rädd för din pojkvän - spring åt andra hållet.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

obstitant
2015-04-13 23:49
#10

I en bra relation bryr man sig om varandra och delar varandras sorger och glädjeämnen.  Om någon jag brytt mig om dog skulle jag förvänta mig att min partner tröstade och stöttade mig, inte att hans egna känslor skulle komma i vägen.

Om du vill prata med någon anonymt om din relation kan du ringa Nationella Hjälplinjen på 020-220060 (mellan 13 och 22 alla dagar) eller Kvinnofridslinjen 020-505050 dygnet runt.

ChristineL
2015-04-14 08:02
#11

Nej, ditt förhållande är inte normalt!

Katti
2015-04-15 00:33
#12

När jag tänker igenom mina tidigare förhållanden så är det en sak som jag kan ångra att jag inte gjorde annorlunda. Det är att jag i vissa fall inte har stått upp för mina åsikter och känslor, d v s jag har gått med på saker som inte har känts helt rätt. 

I mitt fall är det verkligen skitsaker i jämförelse, som att jag låtit honom bestämma stilen på inredningen, utan att hävda min åsikt i frågan, eller vart vi ska på semestern.

I ditt fall märks det tydligt att du känner oro känner dig överkörd. Samtidigt lyser en stark oro igenom. "Är hans beteende kanske ändå normalt?" Nej, det är det inte! I ett förhållande diskuterar man och kommer överens!!! Hela livet tillsammans med någon annan är ett givande och ett tagande, där båda parter måste göra både det ena och det andra för att det ska fungera!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Maria
2015-04-15 12:20
#13

#0 Eftersom du startat den här tråden så innebär det ju att du känner att något är fel och det är ju en bra start.

Något är MYCKET fel och för din egen skull ska du lämna denne kille snarast.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Forest]
2015-04-15 23:29
#14

Vad du ska göra antingen så gör du slut eller så hittar du ett eget boende. Han låter inte som en person som man vill leva med om jag ska vara ärlig. Så det bästa för dig är lämna honom och gå vidare i livet utan honom. Det kan göra ont ett tag men tror att det är stor sannolikhet att du kommer må 1000 gånger bättre utan honom. Lycka till.

Zepp
2015-04-15 23:39
#15

I ett förhållande så handlar det om att ge och ta!

Nu skall jag inte försvara honom men man tar hänsyn till varandras olika önskemål och tycke och smak.. inom rimliga gränser.

Rent ut sagt, det handlar om att göra kompromisser.

Ingen får exakt som den vill utan det blir något mittemellan.

Om bägge eller den ena får göra allt för många avsteg är det kanske inte rätt personer i det förhållandet?

Och vad vet jag.. du kanske är en slarver som följer minst ingivelse.. men då skall du oxå ha en pojkvän som är likadan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mirinda
2015-04-16 00:08
#16

Helst av allt skulle jag vilja ge dig en varm kram och låta dig gråta ut. Du behöver få utlopp för den sorg du inte vågar visa för din pojkvän. Sen skulle jag ge dig samma råd som de andra i tråden. 

Det är absolut inget fel på dig och dina reaktioner på hur du blir behandlad. Du är helt och hållet normal. Han däremot beter sig både konstigt och skrämmande.

Har du någon i din närhet du kan prata med och få stöd ifrån? Kanske en förälder, en nära vän eller någon annan du har förtroende för?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Anonymapersonen
2015-04-16 22:21
#17

Han slog mig idag. Hade gett honom 300 kr och hade en disskusion med honom att han måste lära sig vara tacksam.. då tappade han kontroll och slog mig…

Sarah
2015-04-16 22:24
#18

Beklagar :( Men det var inte oväntat. Nu borde du polisanmäla och se till att lämna honom!!!!!!!!!!!!!!! Han kommer att slå dig igen och igen och igen.

Anonymapersonen
2015-04-16 22:28
#19

vi bor tillsammans och jag vet inte hur jag ska göra. Ingen kontakt med familj och inga vänner…

ChristineL
2015-04-16 22:31
#20

Ring kvinnojouren!

Annons:
[Juel70]
2015-04-16 22:39
#21

Du måste komma loss från honom. Det där kan inte sluta bra.

nickiee
2015-04-16 22:46
#22

nu när han slagit de 1 gång så kommer det å tyvärr bli mer av det .detta va helt väntat från hans sida av det du berättat . gör slut å lyssna på vad andra skriver han är inte normal .du har fått så många tips å råd här nu följ dom .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Tiktak697
2015-04-16 23:05
#23

Gör slut

Mvh Tiktak

obstitant
2015-04-16 23:56
#24

KVINNOFRIDSLINJEN 020-505050. RING!

Han har passerat gränsen och begått ett lagbrott. Det rätta är att polisanmäla och ta hjälp av kvinnojour. Jag vet att det är svårt, men att stanna kvar blir ännu värre.

Mirinda
2015-04-17 00:17
#25

Det finns bara en sak att göra; lämna honom för gott.

Stannar du kommer han att slå dig igen. Säger han förlåt och lovar att aldrig göra om det, så ljuger han både för dig och för sig själv. Än så länge ifrågasätter du att han försöker kontrollera dig. Än så länge vet du att det är totalt fel att han slår dig. Men blir du kvar i den destruktiva relationen så är risken stor att han, med tiden, lyckas övertyga dig om att allt är ditt fel och att du inte förtjänar bättre. Den psykiska delen i kvinnomisshandel är nedbrytande på ett smygande sätt. Du behöver ta dig ur detta förhållande så fort du bara kan; medan du har insikten om vad som är rätt och fel och styrkan att handla i behåll.

I #10 och #24 finns det ett par telnr du kan ringa för rådgivning och vägledning. Jag tycker att du ska ringa polisen också. Du behöver få veta vart du kan ta vägen, om du blir tvungen att fly , t ex närmaste kvinnojour med skyddat boende.

Skulle han ge sig på dig igen så tveka inte; ring 112!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: