Annons:
Etikettkriser
Läst 1553 ggr
Novelia
4/14/15, 9:19 AM

Minipiller

Vad använder ni för preventivmedel? Jag tror att jag har gått igenom hela djungeln av allt! Minipiller är det jag har haft längst, 6 år. Och det som funkar bäst. Så, hur är piller när det funkar som bäst? Denna månad hade jag mens 2 veckor, 1 dags uppehåll och nu är jag inne på min andra vecka med mens igen. Sexlusten? Obefintlig. Jag har testat att sluta med piller för jag tänkte att eftersom att jag ändå inte har någon nytta av dem då jag aldrig har sex pga pillren så behöver jag inte äta dom. Men då får jag tillbaka sexlusten och vill ligga jämt och ständigt men då är vi inte skyddade längre. Så bra!…….. Jag är så less på det här nu. Tabletterna förändrar inte bara min kropp utan även mitt psyke. Idag sitter jag här och funderar på att lämna min kille, vi har varit tillsammans i 5 år. Då slipper jag problemet. Jag vill bara vara ensam. Ingen partner = inget sex = inga piller!! Men jag vet att det här bara är för minuten. Om några timmar är jag mig själv igen. Det är så det funkar med hormoner som löper amok. Vad ska jag göra? Har tidigare ringt barnmorska när jag har blödigt i 3 veckor. Det enda svaret jag får är att det är normalt. Hur fan kan det vara normalt att blöda så länge?! Så mycket?! För mig som alltid haft regelbunden och aldrig mensvärk har nu svimmat 2 gr pga värk. Behövde avreagera mig lite, men framförallt råd om hur jag ska göra? Får ingen hjälp av barnmorskan. Har pratat med flera. Dom vill sätta in spiral men hur ska min kropp acceptera den när inte ens piller med minst hormoner funkar på mig? och jag är så ung. Jag kanske om några år vill ha barn.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
[tk1971]
4/14/15, 9:22 AM
#1

Jag gick nyligen över från p-piller till hormonspiral. Insättningen var ett helvete, men därefter repade jag mig snabbt och har inga problem av spiralen. Jag är nöjd med den. Och jag läste nånstans att den här sortens hormonspiral ger ungefär samma mängd hormon som ett minipiller - i månaden.

Afturelding
4/14/15, 9:31 AM
#2

Jag har också gått över till hormonspiral. Jag hade samma problem som du med minipiller, och p-stav funkade inte alls. Men nu efter ett år med hormonspiral så är jag som vanligt folk igen, och nästan helt utan blödningar.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

ChristineL
4/14/15, 9:35 AM
#3

Det bästa för dig verkar ju vara att köra hormonfria preparat. Testa kopparspiral en tid kanske? Och kondom är underskattat!

Själv har jag tidigare haft p-piller, p-stav och kondom. Jag kommer aldrig mer stoppa i mig några hormoner om jag inte absolut måste!

Novelia
4/15/15, 1:25 AM
#4

Men är det inte väldigt stor risk att spiralen inte fungerar om man inte tål piller med hormoner? Sen tror jag inte att jag vågar sätta in en spiral. Känns otroligt läskigt

I have no sympathy for people without empathy

ChristineL
4/15/15, 7:47 AM
#5

#4 - En kopparspiral är hormonfri, hormonspiralen är mer som minipiller.

Novelia
4/15/15, 8:55 AM
#6

Okej :)

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
[tk1971]
4/15/15, 9:12 AM
#7

Den stora skillnaden mellan kopparspiral och hormonspiral är: vill man ha ökad blödning, eller vill man ha minskad blödning? För mig är svaret självklart.

ChristineL
4/15/15, 9:38 AM
#8

#7 - Fast det finns väl ändå ingen garanti för det ena eller andra?

[tk1971]
4/15/15, 9:51 AM
#9

#8: nej, men en viss sannolikhet med tanke på de studier som gjorts på hur spiraler tenderar att ändra blödningsmönstret.

ChristineL
4/15/15, 10:07 AM
#10

#9 - Vad är det för studier? När jag pratat med olika barnmorskor och gynekologer om det så är det gammalt att spiraler skulle ge mer eller mindre blödning, likaså man bara ger äldre Kvinnor som fött barn spiral. Det är ändrat.

[tk1971]
4/15/15, 10:08 AM
#11

#9: det är bara att googla och då gärna på seriösa studier.

oh-la
4/15/15, 10:50 AM
#12

#11, det finns fler orsaker än lite eller mycket mens (hade det varit så enkelt att välja hade nog de flesta valt det första) för mig handlar det bland annat om självmordstankar eller inte självmordstankar? Depression eller inte depression? Normal sexlust eller noll sexlust? Humörsvängningar eller inte humörsvängningar? Det är nog svårt för någon vars största problem är rosa eller blåa tamponger att förstå hur förödande hormonpreparat kan vara för någon som är överkänslig. Jag får inte ha hormonpreparat på grund av hur jag mår, så för mig är valet jätteenkelt. Tror dock inte mitt val är detsamma som ditt… Att jag blöder två dagar mer och har lite mensvärk (som ett litet molande, inte värre än så) är ett billigt pris att betala när alternativet är att jag funderar på att hoppa framför ett tåg. Ts, jag vet hur det är att ha problem med hormoner och att känna att allt är sådär, sex är inte kul, och även om hjärnan vill, vill inte kroppen. Det är inte värt det, man ska inte "lida" för att man är tjej och hormoner är det enda som lyfts ffram. Jag kan inte lova detsamma för dig iofs, men jag satte in kopparspiral för 5 år sedan, och även om min insättning var sådär (dom fick sätta i den 3 ggr innan den satte sig rätt) skulle jag aldrig välja nått annat. Visst, det var inte skönt, men jag lever nu, jag njuter av sex, jag är glad, jag lever inte i en känslomässig dvala där allt kunde vara typ och där jag funderade på att lämna min sambo för alla känslor var som inlindade i bomull. Livet är för kort och för roligt för att leva med vissa av de biverkningar som p-medel kan ge. Det är sjukt att man ska stå ut med sådant egentligen…

[tk1971]
4/15/15, 10:57 AM
#13

Själv tror jag att p-piller och liknande ofta får skulden för en massa symtom som orsakas av annat. ETT minipiller/månad är så lite att det knappast kan orsaka sånt, särskilt eftersom den största delen av hormonerna stannar i livmodern och bara en extremt liten del går ut i blodomloppet.

Annons:
oh-la
4/15/15, 11:22 AM
#14

#13, well, jag har provat allt, jag blir jättesjuk, jag har blivit utredd och får inte äta/sätta in hormonprepara. Trist att du tror att jag skyller på p-medlen utan grund. Både barnmorskor och gynekologer har varit inblandade, jag börjar med nått, börjar må dåligt efter ett par veckor, slutar efter att ha kämpat i månader med biverkningar, blir helt frisk på två veckor. Alla de biverkningar jag har är verkliga dokumenterade biverkningar och jag är långt ifrån unik. Att du tror att en spiral inte kan ge biverkningar hjälper inte mig och många med mig. Jag FÅR biverkningar. Om det är det syntetiska hormonet jag inte klarar vet jag inte, men jag klarar det inte hur som helst. Och får man biverkningar av hormoner, varför lobba för det när det finns hohormonfria alternativ?

[tk1971]
4/15/15, 11:25 AM
#15

Ja, och det finns de som blir svårt sjuka av kopparspiral också pga kopparspiral… varför lobba för det, man vet ju sällan om man råkar vara allergisk mot koppar innan man testat…?

ChristineL
4/15/15, 11:40 AM
#16

#11 - Känns inte så seriöst när du inte själv kan visa på studier, man kan skriva att många får den och den biverkningen men inte att det gäller alla. Och TS verkar ju inte riktigt tåla hormonerna, så då tycker jag det är bättre att uppmuntra till hormonfria p-medel. Och nej, man vet inte om man tål det heller förrän man testat, men det är väl ändå värt att testa?

#13 - Nej, jag tror inte heller att ett piller/månad gör någon större skillnad, men man tar faktiskt varje dag ;)

oh-la
4/15/15, 11:41 AM
#17

#15, nej, men vi vet att hormoner verkar ge biverkningar, varför testa fler hormoner iställer för att testa nått annat utan hormoner? Kondom är ju också ett alternativ, men å andra sidan kanske ts är allergisk mot latex… Tycker bara det är jäkligt trist att folk verkar tro att vi som har problem är inbillningssjuka eller hittar på. Hade någon tagit mina problem på allvar redan när jag påtalade dem första gången hade jag kanske sluppit vara ett årslångt experiment med olika p-medel. Attityden att "det är så lite hormon, det gör ingen skillnad" eller "lite biverkningar får man räkna med" gör mig både ledsen och förbannad.

[tk1971]
4/15/15, 12:00 PM
#18

Ok, då går vi tillbaka till trådstarten. "Vad använder ni för preventivmedel?", "hur är piller när det funkar som bäst?", "vad ska jag göra?", "… framförallt råd om hur jag ska göra…".

Varför ställer man såna frågor om man inte tål att få alla slags svar? Vad är du ute efter egentligen? Bekräftelse på det du redan anser vara sanningen? Men varför fråga då??

[kerstinthemilklover]
4/15/15, 12:15 PM
#19

Alternativ istället för hormoner.
Pessar- en del landsting ger dig denna gratis. Det som kostar är den spermiedödande krämen som även är Ph sänkande och snäll mot underlivet. Somliga gillar detta alternativ.
P-dator- Dyr i inköp men jag ångrar verkligen inte mitt köp då jag med denna vet när jag är fertil och kan då välja antingen pessar eller kondom för att undvika graviditet. Det är helt fantastiskt att få ett verktyg att arbeta tillsammans med kroppen. Att ge mig själv kunskap hur jag fungerar ger mig makt och kontroll. Ingenting jag upplevde på p-piller, eller mini-piller.
Kondomer- barriärmetod som kan användas under fertila dagar.

Mrsarrow
4/15/15, 1:05 PM
#20

Håller med #19 att p dator kanske är ett alternativ för dig? Natural cycles har ju blivit så väldigt populärt och jag vet många som använder det och är otroligt nöjda med det och känner sig trygga, säkra och helt skyddade. Själv är jag nöjd med mina minipiller men hade jag inte varit det så hade jag provat natural cycles, då är man ju garanterat biverkningsfri. Det kanske inte passar dig, men du kan ju iallafall läsa lite om det!

Annons:
Novelia
4/16/15, 9:53 AM
#21

#18 det där är ju mina frågor. Och jag har inte skrivit någonting i den riktning du antyder. Det är hormonfria preventivmedel jag är intresserad av främst. Spiral tycker jag verkar otäckt. Har hört många säga att det gör ont och är obehagligt att sätta in. Har slutat med piller förut och kört kondom, men det svider som tusan. Någon som testat dom här p-datorerna? Har även funderat på pessar, någon som har någon åsikt om det? Krångligt? Bra?

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
4/16/15, 9:55 AM
#22

#19 såg inte förrän efter att jag skrivit att du hade nämnt dessa :) vad använder du för p-dator? Känns den säker?

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
4/16/15, 9:58 AM
#23

#20 jag är väldigt inne på det! Jag hoppas att det är så bra som man läser att det är :) har även läst att många är skeptiska och jag känner ingen som använder den, det är anledningen till att jag väntar. För även om den är dyr så känns det ju mer värt att köpa en sådan om den är säker. Kul att läsa att det faktist är folk som använder den och är nöjda :)

I have no sympathy for people without empathy

[tk1971]
4/16/15, 11:59 AM
#24

#21: Just, det är dina frågor! Och kan man förledas att tro att du vill ha hjälp med de frågorna, men nej, du har ju redan bestämt dig!

Om det är "hålla med-inlägg" du vill ha får du nog formulera dig lite annorlunda.

[kerstinthemilklover]
4/16/15, 3:53 PM
#25

#22 , jag har en ladycomp. Den fungerar bra men är dyr.

Jag tycker att den är väldigt dyr med tanke på hur enkel pryl det egentligen är. Men jag gillar den i alla fall.

Det finns ju p-appar med samma princip och kanske lite mera moderna grafer och tabeller. Men de har ju inte så många obundna studier ännu. Men jag är så hoppfull för det vore toppen med ett billigt fungerande alternativ till p-datorn.

Scorpio97
4/16/15, 4:17 PM
#26

#21 Vilka kondomer har du provat, som svider? Vissa är allergiska mot latex och då får man besvär när man använder latexkondomer. Men det finns kondomer i plast som man kan använda istället.


//Jessie

ChristineL
4/16/15, 4:59 PM
#27

#21 - Det kan som sagt vara så att du reagerar mot latex, men det finns andra alternativ. Annars kan det vara glidmedlet på kondomerna.

Annons:
Novelia
4/18/15, 12:02 AM
#28

#24 men alltså vad babblar du om? Tror nog du har blandat ihop inlägg nu och vem som skrivit vad. Läs om :)

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
4/18/15, 12:07 AM
#29

#25 ja verkligen! Ska nog kolla runt lite på det :) #26 jag tror att vi bara har testat latex så det andra kan ju vara ett alternativ.

I have no sympathy for people without empathy

[tk1971]
4/18/15, 6:36 AM
#30

#24: suck…! Det är inget fel på min läsförmåga. Det är nog du som inte riktigt hänger med.

Omorika
4/18/15, 10:03 AM
#31

Jag har använt både hormon- och kopparspiral men ska nu ta ut min hormonspiral eftersom humöret inte ha varit som det ska. Jag kommer sätta in en ny kopparspiral för det funkade helt klart bäst. Lite längre mens och lite mer mensvärk men hellre det än konstigt humör. Jag har aldrig varit med barn så att man måste det är en myt, kanske måste man tjata lite men det går. Det gör ont att sätta in men oftast får man smärtlindring och det går hyfsat snabbt. Lycka till och hoppas du hittar nått som passar dig.

Novelia
4/19/15, 9:39 AM
#32

#30 eller så är det du som tar saker från tomma intet och skapar dig en konflikt som endast existerar hos dig. #31 verkar som att många är nöjda med spiral. Kanske värt att kolla upp iallafall. Jag tror dock att det kan vara ett alternativ för mig senare, men inte nu :) jag håller med! Hellre längre mens än hormonsvägningar…. Det är det ju värt sålänge man får må bra.

I have no sympathy for people without empathy

Upp till toppen
Annons: