Annons:
Etikettkriser
Läst 3634 ggr
marre96
4/16/15, 6:26 PM

Rädd..

Visste inte vilken sajt jag skulle skriva det här men skriver här nu iaf :) i oktober förra året kom jag ifrån en relation med misshandel efter 2 år. Killen blev häktad fram tills rättegången den 22 december. Då blev domen 1,5år men han sitter bara 1 år. Vi bodde ihop innan allt så när det tog slut var jag bostadslös och flyttat runt hos kompisar fram tills nu. Nu har jag fått en lägenhet i samma stad som både hans föräldrar och han antagligen kommer flytta tillbaka till när han kommer ut. Känns väldigt konstigt och vågar inte vara ute själv. Förra veckan var jag ute och gick med min hund då åkte hans pappa efter mig. Känns riktigt obehagligt och är livrädd för att möta hans föräldrar eller i värsta fall mitt ex då han har möjlighet till permissioner… Han kommer ut i oktober så då måste jag antagligen flytta igen för han gör allt till ett helvete för mig redan nu och vill inte veta hur det blir när han får reda på min adress… Någon som vet om han har tillåtelse att ta kontakt med mig när han har permission?? Vet inte hur jag ska göra längre. Allt känns bara åt helvete…

Annons:
[fia85]
4/16/15, 6:32 PM
#1

Varför åker hans pappa efter dig? Gå till polisen och berätta om din rädsla. Berätta att hans pappa åkte efter dig, och för en dagbok över vilken dag, vilken tid, vilken plats, om bilen var röd eller blå osv. Man kan också be att få ett överfallslarm, tror jag, eller pepparspray.

Jag var rädd för min före detta men han är inte efter mig nu när vi gjort slut. Man har förespått kvinnojour för mig men jag tyckte mig inte behöva det. Men det finns skyddat boende, och socialtjänst.

ChristineL
4/16/15, 6:34 PM
#2

Kräv besöksförbud! Prata med polisen om detta, att hans pappa åkte efter dig när du var ute och gick  - Det är helt sjukt! Se över möjligheterna till dold identitet i samband med att du flyttar.

Loris M
4/16/15, 6:41 PM
#3

#0

Vet inte om han kan kontakta dig, men det kan vara bra att ställa frågan här: http://misshandel.ifokus.se/ Där kan du säkert få bra tips från de som varit med om samma sak.

Om du kan tänka dig att flytta, så kan det vara en bra lösning och i samband med det kan du ansöka om skyddad identitet hos Skatteverket: http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter/huransokerdu.4.18e1b10334ebe8bc80004675.html Då blir det inte lätt för honom att hitta dig. Hoppas att det löser sig för dig!

[silkesnosen]
4/16/15, 8:28 PM
#4

Om du har möjlighet så se om du kanske kan starta om i en annan stad, men framförallt tala med polisen!

marre96
4/16/15, 8:54 PM
#5

Vet precis vilka bilar hans pappa kör så har alltid koll. Hans pappa är precis lik sin son så litar inte på han och vad han skulle kunna göra för han var rätt förbannad efter rättegången… Besöksförbud har jag diskuterat med min kontakt hos polisen men kan inte ansöka sålänge han sitter i fängelse. Kollat på skyddatboende hos kvinnojouren men då kan jag inte ha kvar mina djur och det är ju bara för kortare tid. Tror det enda jag kan göra är att flytta till ett annat län och ha skyddatidentitet :/

nickiee
4/17/15, 7:02 AM
#6

prata med polisen om hur du känner och om vad hans pappa gör

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
[Juel70]
4/17/15, 7:57 AM
#7

Du måste ansöka om besöksförbud. Det i sig  hindrar honom inte från att kontakta dig, men så fort han gör det med besöksförbud måste du ringa och meddela polisen.   Och om han kommer nära ditt hem, ring polisen så ska dom kunna komma och arrestera honom (om du har besöksförbud)

[fia85]
5/2/15, 11:09 PM
#8

Tänker för polisens och bevisningens skull så kan man skriva ner, för då är det inte bara dina ord. Om pappan åker med sin bil nära dig, så ta ett kort. Bevisning, bevisning, bevisning. 

Så tråkigt, att kvinnan ska behöva flytta på sig när det är han som är problemet.

Skulle vara bäst för dig kanske att få en mer fast punkt, om du ska flytta.

[LadyK]
5/3/15, 12:28 AM
#9

Som svar angående permissioner bör du ha blivit tillfrågad om du vill ha brottsofferinformation, om du tackat ja till det måste anstalten han sitter på skriva brev till dig innan han har permission så att du vet när han är hemma på sina permissioner. Har du inte blivit tillfrågad har anstalten gjort fel då det är ett brott mot person han begått.

marre96
5/3/15, 9:54 AM
#10

Information vill jag ha men kommer inte ihåg att dom fråga mig och vilken anstalt han sitter på vet jag inte… Hur tar man reda på vart någon sitter?

nickiee
5/3/15, 11:37 AM
#11

ring polisen  fråga

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

badmatta
5/3/15, 11:43 AM
#12

#10 Man får inte reda på det. Är sekretess. Jag hade också flyttat till en annan stad om jag kände mig så hotad som du gör. En del bostadsköer har en särskild kö till lägenheter om man har "särskilda skäl".

nickiee
5/3/15, 12:13 PM
#13

i och med att hennes fall är ett polis ärende så tror jag hon får hjälp med sin fråga

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
badmatta
5/3/15, 12:51 PM
#14

#13 Nej det får hon inte. Min far är tungt kriminell sedan 30 år tillbaka och enda sättet för mig att få reda på vart han sitter är att skriva ett brev till kriminalvården och be honom svara tillbaka. Det är sekretess av samma anledning som sjukvården inte får uppge vilken avdelning en patient ligger på, om inte patienten sagt något annat. Din relation till den intagna har ingen betydelse.

Tant Grön
5/3/15, 3:33 PM
#15

Om du har möjlighet, så flytta till en annan stad. Och skaffa hemligt tel.nr.  och oregistrerat kontantkort så är det svårare att hitta dej.

marre96
5/3/15, 7:38 PM
#16

Kan ju inte flytta härifrån igen för det var ju precis därför jag fick gå före i bostadskön. För mina särskilda skäl. Det tog ändå 5 månader innan jag fick den här lägenheten… Har inte så lust att bo på gatan igen bara för att mitt ex misshandlade mig. Det är ju mig det straffar isf… Om han inte ska hitta mig så måste jag flytta till ett annat län för har kan alla få reda på vart man tar vägen.

ChristineL
5/3/15, 7:40 PM
#17

Men du måste väl få hjälp av polisen och/eller kvinnojouren att få ett nytt hem?

marre96
5/3/15, 9:17 PM
#18

Kvinnojouren fixar inte lägenheter. Det gör socialtjänsten. KJ har bara skyddade boenden och det är bara för några dagar och då måste jag göra mig av med min hund…

Upp till toppen
Annons: