Annons:
Etikettvänskap
Läst 3550 ggr
[candy_suki]
4/17/15, 8:00 PM

Självisk kompis?...

Min bästa vän…jag ångrade mig faktiskt. Jag är en blyg person så i början av den nya skolan var hon mycket trevlig mot mig,  hon var jätte jätte snäll om man inte blev BFF med henne… Hon frågade mig efter ett halv år om hon kunde blir BFF med mig…vi hade bara känt varandra i halv år..men jag tänkte..varför inte? Hon är ju trevlig sen har hon förändras…Det jag ogilla med henne är att hon är egoetisk (STAVA) Man gillar ju att snackar lite om sig själv ibland och när jag gör det så bete hon sig ointresserad eller ibland så bryter hon mitt ämne och går till hennes…

säger jag något så säger hon ''mm..aa..visst.ok..a'' Hon pratar alltid om hennes grej…jag känner mig inte att säga något av min grej när hon gör så..när man pratar med henne tar hon fram mobilen och börja ''fokusera'' på det och ''igornera'' fast hon säger att hon ''lyssnar''…. 

Idag t.e.x vi hade prao. Jag hon och en kille från samma skolan jobbade tillsammans. Han pratade om en rolig grej till henne och då kom jag mitt i konversationen och hörde det så såg jag att hon ''lyssnar'' och kolla på mobilen. När han snackade till slutet så ''igornera'' hon..jag såg att killen blev lite ''dissad''… Hon är snäll ibland när man behöver henne men hon igornera de flesta tiden och ''mobbar'' lärare…varje gång när jag har skadat mig oavsett om det är allvar eller inte så skratta hon, det är inte ens kul. När jag säger ''gud, det är inte ens rolig?'' så fortsätter hon garva…

Förra månad typ så kom det nya elever, hon bete sig ''trevlig'' och dissade mig. Ja hon måste inte vara med mig..men liksom hon bara går och igornera..hon borde väl har sagt något..jag blev helt förvånad liksom…

Jag har tröttnat på henne…hon säger att henens syster är självisk..de är tvillingar. XD 

Sorry för en lång text..kanske inte orkade läsa? XD hehe :)

Annons:
Scorpio97
4/17/15, 8:03 PM
#1

Prata med henne och förklara allvarligt hur du känner, eller så slutar du helt enkelt umgås med henne. Det verkar ju inte direkt som någon superbra kompis?


//Jessie

[candy_suki]
4/17/15, 8:05 PM
#2

Men jag våga inte säga något…vi är bara 7 tjejer i klassen XD Jag och 2 andra hatar varandra….hon är liksom min ända närmaste vän

Scorpio97
4/17/15, 8:13 PM
#3

Man kan vara kompis med killar också, vettu (;

Det blir ju ingen skillnad om du inte tar upp det med henne? Det kan trots allt vara så att hon inte har tänkt på att hon ignorerar dig, för att ingen någonsin har påpekat det. Om du förklarar för henne att du tycker att det är otrevligt när hon sitter och håller på med mobilen varje gång du berättar något, så kanske hon tänker på det nästa gång och låter bli mobilen? Eller så ändrar hon sig inte, och då kan du ju fundera på att det är värt att vara "vän" med någon som bara är intresserad av dig när du ger henne uppmärksamhet?

Själv har jag alltid resonerat så att jag hellre är själv än att umgås med folk som behandlar mig illa.


//Jessie

ChristineL
4/17/15, 8:40 PM
#4

Jag slutade läsa när jag såg att hon frågat om att bli bff. Det är inget man frågar om! Det är något som utvecklas och det kommer inte ske mellan er.

[candy_suki]
4/17/15, 8:48 PM
#5

Aa killar men…jag är blyg XD det går ej så bra. Försöker ha kontakt med killar men det känns som de tycker att jag är jobbig. Har sagt till henne förr "Asså ibland känner jag att du inte lyssnar på mig..Du typ ignorera" hon svarade "förlåt jag ska försöka sluta ignorera" fast hon är fortfarande så. Jag håller med dig den där att blir bff. Men tänkte aldrig på det när jag var "där" min förra bff vi utvecklas typ och blev bff men sen kom en tjej som förstörde mellan oss så det är de två tjejer som jag hatar i min klass XD

Scorpio97
4/17/15, 8:58 PM
#6

#5 Om du har sagt till henne och hon fortsätter, så förstår jag faktiskt inte varför du vill fortsätta vara vän med henne. Varför vill du umgås med någon som inte verkar bry sig om dig eller dina känslor?

Om det finns sju tjejer i din klass, och du är osams med två, så borde det ju ändå finnas tre tjejer kvar du kan umgås med? Sen kan man även umgås med personer från andra klasser. Och jag tror inte killarna tycker du är jobbig.


//Jessie

Annons:
[candy_suki]
4/17/15, 9:11 PM
#7

Jag vet inte hur jag ska säga till föräldra….:/ det är svårt att hitta en sann vän :/ tycker jag. Min syster hittade den rätta första gången. .De har varit bff typ i 5-6 år…avundsjuk :( 1 av de tre mobbar lärare som min bff 1 av de 2 skryter om sin betyg och hur duktig hon är…nä den sista gilla inte att ha tjej kompis XD eller asså vi passar inte varandra :/

OlgaMaria
4/17/15, 9:12 PM
#8

Ursäktar inte henne på något sätt, men en detalj är att det där inte är ett jättekonstigt beteende hos tvillingar (inte att vara elak och egoistisk, men att ha svårt att ge andra uppmärksamhet långa stunder). Tvillingar har kortare ögonkontakt med andra. Antagligen är tvillingar vana att få väldigt mycket delad uppmärksamhet från sina föräldrar, eftersom det är två barn som ska ha uppmärksamhet istället för ett. Föräldern ska hinna med att titta dem båda i ögonen, och det blir naturligt kortare stunder än om det bara hade varit ett barn. 

Det kanske kan förklara 10% av hennes beteende. Antagligen tycker hon själv att hon ger mer uppmärksamhet till andra än vad andra uppfattar det som.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[candy_suki]
4/17/15, 9:38 PM
#9

Jaha, jag förstår lite grann vad du menar. Det låter logisk faktiskt. Och det du säger liknar henne. Hon är jätte snäll mot alla i början det därför alla gillar henne sedan blir hon "demon'

ChristineL
4/17/15, 9:47 PM
#10

#7 - Dina föräldrar blir nog väldigt glada av att du slutar umgås med någon som ändå inte verkar bry sig om dig. Ställ dig själv frågan "Vill jag må bra och vara själv, eller vill jag vara med någon som inte bryr sig?"

[candy_suki]
4/17/15, 10:00 PM
#11

#10 - Jag vill..men jag har det så svårt ändå, inte en lätt grej för mig :( Jag vill må bra och jag har lärt mig att "ignorera" tillbaka men det så svårt att hitta en ny för mig :(

Nelley
4/18/15, 12:54 AM
#12

En person jag träffade för ~2 år sedan frågade efter ca 4 timmar tillsammans. Hon sa att det kändes som vi känt varann jättelänge. Dagen efter eller lite senare kanske skickade hon ett facebook meddelande och sa att vi inte borde vara det, hahaha.😂Efter började höstterminen  och jag blev lite mobbad och hon "lämnade" mej som vän, inget jag sörjer över. Hon var inte en särskilt bra vän.😉Jag tycker du ska prata med henne om det här, och fortsätter hon så kan du ju börja göra samma. Eller släpp taget om relationen lite så får hon anstränga sej om hon vill "ha kvar" dej. Det hon gör är inte schysst. Men sen är det ju inte säkert att hon är medveten om det heller.🙂

[candy_suki]
4/18/15, 9:08 AM
#13

Jag hänger inte mycket med henne på rasten efter det hon gjort. Jag hänger med andra tjejerna spela lite kort och sånt. Förr var jag en person som måste ha något närmaste men hon har "lärt" mig hur man blir själv alltså jag har lärt från henne att vara själv. Jag gilla o vara själv ibland och jag säger till henne hon bara garva o säger "nej är du ensam?" Hahahahah -.- jag ska försöka säga det

Annons:
Upp till toppen
Annons: