Annons:
Etikettförhållande
Läst 2300 ggr
Mixa20
4/18/15, 10:56 AM

Ensam och är sambo.

Hej!

Flyttade ihop med min sambo i februari 50 mil från min hemort.

Har bara honom som jag känner här än så länge som jag kan räkna med så att säga.

Jag har ännu ej hunnit med att skapa bekantskaper och inte fått ngt riktigt jobb ännu. Har dessutom varit arbetslös sedan januari och inte fått ngn inkomst från ngt håll. Utan min sambo har betalt det som är ett måste för min räkning. Det kom vi överens om innan jag flyttade till honom. Nu har han vid två tillfällen varit ute och festat med sina vänner. Jag har snällt suttit hemma för vem ska jag umgås med? I morse åkte han tidigt till med ett gäng killar till Jönköping på en såkallad grabbresa. Kommer hem i natt ngn gång. Jag har väl inte svårt för att hitta på saker att göra men känner att jag ju saknar mina väninnor och familjen som bor 50 mil bort. Jag sitter där jag sitter och är ledsen för att jag känner mig låst då jag inte har ngn ekonomi för att resa och besöka dom.  Känner mig ensam.

Annons:
Honestyisdead
4/18/15, 11:06 AM
#1

Han måste ju introducera dig för sina vänner. Och du måste ut och hitta på något.

Yuuuhanna
4/18/15, 11:09 AM
#2

Du har inga egna intressen/ hobbys du kan ägna dig åt utan honom? Då kanske du kan träffa nytt folk som delar ditt intresse.


Mixa20
4/18/15, 11:16 AM
#3

Jo det har jag men det är så nytt än så länge och det är inte så ofta det dyker upp tillfällen för min hobby.  Vi har träffat hans vänner men det är inte bara att tränga sig på.  För så känns det. Kommer ny och ska hitta ngn att umgås med utan honom. Det tar tid.

Mixa20
4/18/15, 11:17 AM
#4

Tack för era tips och idéer! 🙂

Mrsarrow
4/18/15, 11:51 AM
#5

Hej! Jag var i samma situation som du när jag flyttade 20 mil till min mans hemstad där han kände alla och jag ingen. Jag började först umgås med några flickvänner tills hans vänner, innan jag fick "egna" vänner för det tar ju som du skriver tid. Jag engagerade mig i hubdklubben för vi hade hund då och fick vänner genom den, sen när vi fick barn så fick jag fler "egna" vänner genom bebisaktivteter, sen fick jag jobb i grannkommunen och har fått massa nya vänner genom jobbet också, så idag har jag många vänner och umgås inte så mycket med de flickvännerna tills min mans vänner som jag började umgås med när jag flyttade hit, vi blev ju mest vänner för vi inte hade några andra och märkte sedan att vi inte passade bra ihop. Det jag vill säga är väl att det kanske finns några av hans vänner som du kan umgås lite med för att få in en fot i stan och inte känna dig ensam, engegera dig i föreningsliv om det går, och låt det ta tid, det är svårt att hitta nya vänner som vuxen!

Mixa20
4/18/15, 12:52 PM
#6

Hej #5

Ja, du har rätt det är inte lätt att hitta vänner som vuxen och jag bor i ensatd där alla känner alla. Inte van vid det heller.

Jag har som jag skrev innan en hobby där det bara finns karlar och det är inte dem jag vill ha som vänner utan väninnor.

Men jag ska vara tålmodig och hålla ut så länge det behövs även om jag i detta nu är ledsen och tycker att det är tråkigt att göra saker ensam.

Tack så mycket!🙂

Annons:
Yuuuhanna
4/18/15, 1:28 PM
#7

Jag flyttade faktiskt inte mer än ca 5-10mil från mina vänner och familj, men det har ändå tagit mig nästan 3år att hitta några nya i den här staden. Men det beror väl också på hur "kräsen" man är ;)


pyromanen
4/18/15, 6:58 PM
#8

Gjorde ungefär samma sak för 22 år sedan. Riktigt bra blev det först efter att jag började jobba. Jobbet hittade jag doch genom att jag blrjade på en kurs ( som jag var sådär intresserar av, men började på för att inte bara vara hemma). Så gör hellre nåt halvintressant än inget alls, då kommer du ut bland människor och förr eller senare är det några som är dina kompisar …

Mixa20
4/18/15, 8:04 PM
#9

Tack alla för era tips och er välmening! Det är väl lite tufft i början men kommer säkert att bli bra. Önskar er en trevlig kväll!

Yuuuhanna
4/18/15, 9:40 PM
#10

#8 Ja, jobba, plugga, kom ut bland folk. :)Då brukar man alltid springa över någon människa man har roligt ihop med så löser sig resten av sig självt.


[fia85]
4/19/15, 6:44 PM
#11

Bjuda dit de vänner du har från din hemstad?

VästkustFia
4/22/15, 11:57 PM
#12

#5, #6: om det kan vara till någon tröst för TS så måste det inte alltid vara svårt att få nya vänner som vuxen, det är i alla fall min erfarenhet 😉.

Se dig omkring och ta vara på alla chanser som bjuds att hitta folk du trivs med (utan att vara påträngande förstås).

#11 Det kan ju också vara en bra idé, särskilt nu i början. De är säkert nyfikna på hur du har det.

mina små
4/24/15, 8:14 PM
#13

Jag förstår att det är svårt. Att flytta så långt gör att man känner sig så utsatt. Allt är ju nytt: platsen, boendet, förhållandet. Du fick bra tips men räkna med att det tar ett tag tills du känner dig hemma. Jag har också flyttat långt hemifrån och det var jobbigt fast jag flyttade med min man och barn! Men prata med din sambo, förklara hur du känner det han kan kanske ge dig bra hjälp. Om han kommer därifrån så har han kanske inte ens tänkt på att du har extra jobbigt ibörjan. Lycka till!!! 😊😊

Annons:
IceTee
4/25/15, 12:11 PM
#14

Ni kanske kan bjuda hem folk? Det brukar ju bli mycket lättare att prata då! Låtsas att det är din sambos idé så känns det mer naturligt! Vet hur det är, dock så bor jag nära hemmet och har intr flyttat än, men ska flytta till Ängelholm och där känner jag ju ingen, jo hans syster och ett ex, men det är inte riktigt samma sak (även om jah tycker jätte bra om hans syster) Jag är så mån om att alla ska tycka om mig och var så nervös de första festerna vi var inbjudna till (för att inte prata om när jag träffade hans vänner…!) Nu har jag ju fått träffa dem under en längre tid medan jag fortfarande varit hemma, vilket underlättar. Dessutom har vi varit tillsammans i strax över 1,5 år, men jag menar att man kommer börja klicka med de man funkar med! Jag och en av pojkvännens kompisar skulle lätt kunna dra iväg och göra något, bara han och jag! Så ha tålamod, var öppen för stt prata och träffas och var glad!

Medarbetare på Skor iFokus

[lillalollo]
4/27/15, 4:41 PM
#15

Det är supersvårt jag vet. 2008 flyttade jag till helsingborg från dalarna. Och var superensam. Fick inte den första vännen förens ungefär 2 år efter. Men finns det ingen second hand eller någonstans du kan volentär arbeta någon timme i veckan eller liknande för att se om du hittar vänner där. Så gjorde jag. funkade utmärkt.

Upp till toppen
Annons: