Annons:
Etikettförhållande
Läst 3456 ggr
[Devya]
4/22/15, 11:26 AM

Rådet att göra slut

Det tycks vara vanligt att folk ska göra slut oberoende vad det är för problem som uppstår i förhållanden. Killen/tjejen sa något olämpligt: Gör slut. Killen/tjejen gjorde något konstigt: Gör slut.

Det känns som en trend är på gång här. Ska man alltid göra slut då något inte går som man hade tänkt sig? Ska man inte försöka kämpa längre utan istället ge upp så snabbt som möjligt? Ska man inte försöka ta reda på varför personen sa just på det viset innan man dumpar henne/honom?

Ingen är perfekt. Vi alla har problem och ibland är vi inte ens medvetna om hur vi behandlar varandra. Istället för att alltid ta den lätta vägen ut och göra slut för att sen hitta någon annan som också kanske har ett annorlunda beteende än vad man är van vid, så kanske man borde försöka kommunicera mera och anstränga sig lite`?

Är jag helt ute och cyklar nu? Jag tycker bara att jag ser en trend här inne på fokus och också ute i vardagslivet att människor gör slut  för minsta lilla som dyker upp.

Annons:
Vanja
4/22/15, 11:32 AM
#1

Nej jag håller med dig helt. 
Svaret på alla problem är - Han/hon behandlar dig respektlöst, gör slut.

Antingen kommer det med grunden att de inte har något bättre svar, de är inte psykologer men ibland kan jag uppfatta det som lathet. De orkar inte gå igenom scenariot i huvudet och försöka se saken från båda hållen och sen ge tips utifrån vad man själv tror blir bäst. Så istället tar de den enkla vägen och tipsar alla om att göra slut.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

sallyloxo
4/22/15, 11:34 AM
#2

Ja du har rätt!! Jag håller med dig!! Man ska ha mycket tålamod i ett förhållande och älskar man varandra verkligen så kommer man motstå alla hinder och försöka lösa alla problem som uppstår mellan partnern! Det kallar jag för äkta kärlek!!!

fruktgumman
4/22/15, 11:34 AM
#3

Självklart ska man inte göra slut för lättvindigt. Men det beror ju också på vad det är ens partner gjort mot en om det är något man kan tänka sig att förlåta.

Skogsraah
4/22/15, 11:37 AM
#4

Jag tycker oftast att situationerna, förhållandena som lyfts fram här verkar ha nått sin gräns. Det är väl så. Få ber om råd över "skitsaker", och ofta tror jag att det här med att ta råd från främlingar här i ett forum är sista anhalten liksom. Jag ger i varje fall inte råd att göra slut grundat på någon trend(?) eller för att andra gör det. Men i majoriteten av fallen här beter sig partnern så pass illa eller omoget, tar till psykiskt eller fysiskt våld eller att trådskaparen lyfter fram att något inte har funkat på låt säga 8 år. Livet är för kort för atr hänga kvar i ett förhållande som åtminstone till hälften av tiden gör en olycklig. Jag själv har varit i många förhållanden där jag stått ut med saker jag egentligen inte vill, gett personen chans efter chans, blivit psykiskt misshandlad, gått tillbaka av "svaghet" från min sida osv. Jag tror att många av oss som ganska snabbt råder att göra slut har varit med om en del själv och vill bespara andra det miserabla livet det snabbt kan bli. En person förtjänar inte mer än en andra chans tycker jag. Inte en till chans överhuvudtaget i många av situationerna här. Det är min åsikt!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Vanja
4/22/15, 11:39 AM
#5

I tråden "min kille har krossat mitt hjärta" är det så otroligt påträngande. 

Killen verkar ung, och han utryckte sig Jätteklumpigt, första kommentaren = Dumpa aset. 

Allvarligt? "dumpa aset"? Är det de bästa man kan komma på.    -.-

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

ChristineL
4/22/15, 11:43 AM
#6

Jag håller med #4, precis så tänkte jag också skriva, de flesta situationerna som uppkommer här är sånt där det har varit problem länge.

Jag skulle inte en enda gång acceptera att bli kallad hora, fitta, idiot. Har man accepterat det en gång, vad händer då nästa? Så tänker jag.

Annons:
Skogsraah
4/22/15, 11:44 AM
#7

#5 Någon som är seriös med dig, älskar dig och vill ta hand om dig säger inte så. Ska det försvaras med att det var klumpigt sagt?Varför inte vara snälla och smidiga med varandra i sitt språk istället? Nu visade det ju sig dessutom i den tråden att han skämtade! Vad är det för elak stil? Nej, jag tycker den trådskaparen ska lägga tid på en mer mogen person. Som sagt, livet är för kort med att stå ut med skit och ge andra nya chanser titt som tätt.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

sallyloxo
4/22/15, 11:46 AM
#8

Jag har ett förhållamde och det går inte alltid perfekt men jag och min partner försöker alltid reda ut problem och prata lungt med varandra för att veta varför den ene beteedse sig så osv. Det går bra mellan oss eftersom vi förstår varandra och även om vi ibland uttalar oss negativt mot varandra hur grovt det än är så förlåter vi varandra! Bara det liksom inte går över gränsen. Alla vi gör misstag det är en naturlig del i människan. Jag accepterar det och han gör det. Men det finns gränser för vilka misstag vi kan acceptera. Det finns ju saker som vi inte kan förlåta varandra för exempelvis om vi slår och skadar varandra fysiskt. Jag tror att nyckeln till framgång i en relation är att man har tålamod och att man förlåter.

[Devya]
4/22/15, 11:48 AM
#9

#1 Det är förstås inte lätt att handskas med problem då de uppstår men jag tycker att man bara gör det svårare för sig själv om man tar och dumpar sin partner då det dyker upp ett problem. Skjuter man egentligen inte bara upp problemen på det viset? Hur ofta träffar man på någon som är helt perfekt och felfri?

Om man dessutom väljer att göra slut så fort ett problem dyker upp då kan man väl ändå inte ha älskat sin partner särskilt mycket eller så har folk blivit påverkade av den nuvarande trenden som tycks råda. Om inte allt går smidigt och fint så måste man avbryta.

Jag tror att anledningen till att människor lätt ger rådet att göra slut är för att vi får endast se en väldigt ensidig berättelse. Oberoende så tycker jag att det borde finnas mera kämparanda än det här med att bara ge upp. Jag ser det så otroligt ofta och inte bara i relationer utan också ute på arbetsmarknaden. Många ger upp direkt då något börjar bli jobbigt.

Sen har vi förstås motsatsen, de som kämpar på in i det sista fast det har gått många många år och ingen förändring har skett. Kanske en del av deras envishet borde ges ut till de som har vana för att ge upp. :)

#2 Jo, äkta kärlek är väl då man bryr sig jättemycket om varandra och vill kämpa trots att det är svårt. Jag tror inte på att alla förhållande måste vara utan problem och svårigheter. Ibland måste man ta sig igenom svårigheter för att det ska bli bättre. Om man inte kämpar så lär man aldrig veta hur det skulle ha kunnat bli.

Livet är inte som i romantiska filmer!:)

#3 Givetvis beror det ju på vad det är. Men om man verkligen bryr sig om varandra så tror jag det kan vara värt att kämpa lite. Förlåta kan man kanske inte göra direkt utan det kan vara något som kommer senare.

Em_
4/22/15, 11:49 AM
#10

#4 Bra sagt! Det är sällan konflikterna här handlar om vem som tog sista mjölken… Får ofta känslan av att trådstartarna medvetet eller omedvetet redan har bestämt sig, de vill bara få bekräftelse för att det är ett vettigt beslut.


Stallflickan
4/22/15, 11:50 AM
#11

Håller med. Många verkar ge upp lätt. Det enda råd man ger kompisar är dumpa. Man tycks tro att det alltid är någon som ska röstas ut.

[Devya]
4/22/15, 11:58 AM
#12

#4 Vissa inlägg är ganska brutala och visar på ett ohälsosamt förhållande. I de flesta fallen kan det mycket väl vara värt att göra slut. Speciellt om det går så långt till fysiskt/psykiskt misshandel.

Det har dock funnits trådar som har handlat om mindre allvarliga saker där rådet om att göra slut har kommit lättvindigt. Det är väl mest sådana trådar som jag ifrågasätter.

Mina morföräldrar har minsann varit med om mycket. Skulle de gjort slut för minsta lilla sak så skulle de ha missat sina lyckligaste dagar. Samma sak med min bror och hans fru samt mina systrar och deras män. De har hållit ihop trots många stormar. Lyckades dock inte mellan min mamma och pappa. Det blev alltför våldsamt mellan dem så det var bra att det tog slut och borde nog ha tagit slut tidigare.

Så länge man bryr sig om varandra och faktiskt älskar varandra och är villiga att kämpa så tror jag att mycket är möjligt.

Som sagt, det är sällan att någon är totalt felfri! Sådant måste man jobba med och man har tur så finns ens partner där för en, de båda borde kunna stötta varandra. Inte alltid lätt och ibland lär det uppstå problem!

#5 Jag tror vi alla är skyldiga till att ha sagt något otroligt klumpigt någon gång. Jag tycker inte det är grund nog till att göra slut. Sen kan ts har skrivit då hon varit väldigt emotionell och då är det svårt att vara någorlunda objektiv och kanske man även överdriver en hel del (det har skett att trådstartare har erkänt att de har överdrivit och sen ångrat sig).

[Devya]
4/22/15, 12:02 PM
#13

#10 En del men definitivt inte alla. Dessutom tycks rådet att göra slut komma så snabbt vilket jämt förvånar mig. Sen igen är det ju väldigt svart och vitt på forum. Vi får bara se en liten sida från ts själv som är väldigt partisk och eventuellt överdriver då hon/han är som mest emotionell.

Det kan ni inte heller förneka att många skriver då de är som mest upprörd. De flesta vill nu kanske inte ens ha råd utan vill mest ventilera. För det finns en massa otäcka situationer som har målats upp för oss där det bästa vore för ts att faktiskt göra slut men ts vägrar.

Knepiga saker det där men jag tycker ändå att jag ser mest människor göra slut från höger till vänster istället för att kämpa. Nu syftar jag mest på det jag får se i vardagen. Vad som de här trådstartarna egentligen gör vet jag ju inte. De behöver ju inte ta till sig råden de får om de endast vill ventilera.

Annons:
[Devya]
4/22/15, 12:04 PM
#14

Man kan ju säga så att de som faktiskt borde göra slut gör inte det och de som borde kanske kämpa litegrann så gör slut.

Sarah
4/22/15, 12:10 PM
#15

De flesta trådar som startas handlar ju om att paren inte kan kommunicera. Det är en sak om man kommer in i en kris efter 10 års bra relation och en helt annan om det är unga människor som tror att det är ok med lite dålig behandling av partnern. 

Det jag tycker är RIKTIGT oroande är just hur många unga (ofta tjejer) som skriver och där killen faktiskt inte behandlar dem väl. Tjejerna ifrågasätter då ofta om det är dem det är fel på. Då tycker jag att det är viktigt att lyfta upp att det inte är ok och att man ska stå på sig, med största sannolikhet finns det en annan bättre partner. För mig är det viktigt att unga tjejer inte sa fastna i destruktiva relationer/ relationer där de inte ser sig som lika mycket värda som killen. 

Säger gärna till en 18åring att det är bättre att gå vidare för mindre saker, men en 35åring kanske man inte säger samma sak till lika lätt. De har lite mer skin på näsan och en annan uppfattning om sitt eget värde.

[Devya]
4/22/15, 12:15 PM
#16

#15 Jag förstår absolut hur du menar och kan också hålla med.

På andra sidan blir jag ändå lite orolig om dessa 18-åringar får redan i en tidig ålder för sig att man ska hellre ge upp än kämpa. Nu menar jag inte att tjejer/killer ska stanna kvar i ett förhållande där partnern inte alls vill lyssna, då kanske den personen är helt enkelt inte mogen för ett förhållande. Men det är ju inte så konstigt om de här människorna även i fortsättningen kommer att göra slut så fort de stöter på några problem med sin partner. Det finns ju alltid bättre människor där ute? Vilket jag tyvärr inte alls tror på. Jag tror att alla kommer med många brister och problem, det beror bara på vad man kommer att acceptera eller inte.

Att råda 18-åringar att gå vidare för småsaker är inte att uppmuntra människor till att kämpa för det de vill ha utan till att råda dem till att ge upp för minsta lilla problem som dyker upp. Om man inte är villig att redan då kämpa, oberoende vilken småsak det är, så tror jag att de har lättare för att ge upp då ett större problem dyker upp. Om de lever i tron på att det alltid finns någon bättre där ute (speciellt om man råder dem att göra slut för minsta lilla sak) så lär det inte finnas några långvariga förhållanden längre fram i framtiden. Men kanske det inte är en dålig sak? Kanske det inte är meningen att man ska vara tillsammans länge utan hellre ge upp då det inte går framåt? Bara en tanke. Men det verkar som om vi går vidare mot något som liknar "snabbmat". :)

Skogsraah
4/22/15, 12:15 PM
#17

Håller med dig till fullo #15 . Det är precis så jag uppfattar många situationer.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Sarah
4/22/15, 12:18 PM
#18

Varför är det s å viktigt att stånga sig blodig för att kämpa i en relation som inte är bra? Att vara ung handlar bland annat om att upptäcka sig själv och komma på vad man mår bra av i en relation. Testa flera är inget dåligt. Jag ser absolut inget egenvärde i att kämpa kämpa då man är 18.

Sarah
4/22/15, 12:20 PM
#19

Alltså, inte göra slut för minsta bråk såklart, men har man svårt att kommunicera med sin partner så blir det kanske bättre med nästa, då vet man vad man inte vill ha.

[Devya]
4/22/15, 12:20 PM
#20

#18 Men du sa själv, att du tycker det är lättare att råda en 18 åring att gå vidare för en småsak men att man inte säger samma sak till en 35-åring…

Det är ju inte att stånga sig blodig?

Att kämpa är ingen dålig sak och man behöver kanske inte egentligen kämpa utan bara anstränga sig lite istället för att förvänta sig att allt blir serverat på ett silverfat. :)

Annons:
Skogsraah
4/22/15, 12:21 PM
#21

Men Devya, vad menar du egentligen med att kämpa? Att kämpa är det ju klart man ska göra, om man  grund och botten har en sund relation där man blir lika behandlad! Klart man ska kämpa i sitt förhållande! Det kommer inte vara glada dagar jämt. Den ena kan bli sjuk, deprimerad, känslorna kan sina och förhoppningsvis komma tillbaka, allt kan förstås hända. Särskilt om man spenderar många år ihop, kanske har barn, är gifta osv.

Men nej, det finns ingen vits med ta till ordet "kämpa" ifall den ena partnern får stå ut med glåpord, psykiskt våld eller repeterat respektlöst beteende. Det kan handla om allt till att den ena super sig för full varje helg, inte prioriterar en, kläcker ur sig kränkning efter kränkning för att sedan ångra sig några dagar efter. Ska då den som får stå ut med skiten "kämpa" vidare? Nej, i många fall är det bara att visa på acceptans till beteendet och visa partnern att detta är okej. "Du får bete dig hur illa som helst, så länge vi fortsätter kämpa!"

Det känns lönlöst. Men som sagt, självklart är det värt att kämpa, gå i samtalsterapi eller någonting om ett par kommer in i en svacka, får personliga problem som inte angår den andre men som kan gå ut över förhållandet, ja det finns en mängd olika anledningar till att kämpa. Men man kan INTE stanna kvar och kämpa för allt. Och jag tycker majoriteten av trådarna inte är värda att trådskaparen ska stanna kvar och kämpa i, tyvärr. 

Känns tråkigt ifall ordet "kämpa" ska få en sådan mening. Att alla borde stanna kvar och kämpa. Att jag stannade kvar och "kämpade" bröt enbart ner mig. Idag sitter jag med låg självkänsla, självhat och osäkerhet på det mesta. Jag skulle ha vänt kappan efter vinden väldigt snabbt. Allt går inte att förlåta och kämpa för. Jag tycker det är ännu viktigare att lyfta fram just det.  Stanna inte i något halvdant som du mår dåligt av.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Devya]
4/22/15, 12:21 PM
#22

#19 Hur kan man förvänta sig att det blir bättre med nästa person om kommunikationsproblemen finns hos en själv?

Det är ju oerhört bra att så tidigt som möjligt jobba på kommunikationen oberoende om problemet finns hos sig själv eller hos sin partner. Man växer ju bara på det viset.

Sarah
4/22/15, 12:24 PM
#23

Småsak var fel ord från min sida :) Menar att mindre saker är större desto yngre folk är. I andra tråden det refereras till nämns det att killen är generellt kall och skyller på TS som missförstår istället för att ta ansvar för vad som sagts. Kan man då inte kommunicera så tycker jag att man ska gå vidare. Hade samma sak sagts av ngn i min ålder som haft en bra relation innan så hade det varit lättare att föreslå ex parterapi.

[Devya]
4/22/15, 12:25 PM
#24

#21 Läs det jag har skrivit tidigare. Jag menar bara att man inte ska ge upp för minsta lilla grej som dyker upp. Skillnad om man blir psykiskt och fysiskt misshandlad eller om man vägrar att kommunicera med varandra i ett förhållande. Båda måste vilja få förhållandet att fungera. Man kan inte jobba på det ensam.

Om vi tar t.ex. kommunikation som exempel. Om kommunikationen inte fungerar i ett förhållande så kan man välja att jobba på det istället för att fly fältet. Annars kan det ju hända att man drar med sig samma problem i nästa förhållande.

Kämpa kanske är fel ord, men anstränga sig lite för att ta itu med situationen istället för att springa iväg om ens partner har sagt något klumpigt en gång?

[Devya]
4/22/15, 12:27 PM
#25

#21 Och jag citerar det jag har skrivit tidigare: "Man kan ju säga så att de som faktiskt borde göra slut gör inte det och de som borde kanske kämpa litegrann så gör slut"

Kanske du förstår mig bättre då? :)

[Devya]
4/22/15, 12:28 PM
#26

#23 Jag har inte läst allt som har skrivits i just den tråden så jag kan ha missat något.

Men jag står fast vid att man borde jobba på att kommunicera bättre i sådana fall. Risken finns att kommunikationsproblem uppstår även i andra förhållanden. Det är väldigt få människor som kan kommunicera väl inom ett förhållande och det tycks vara ett stort problem för många människor.

teddykaniner
4/22/15, 5:18 PM
#27

Jag har också tänkt på detta, har samhället blivit så fixerat vid perfektion att meddetsamma någon uttrycker något man inte önskar, ska man göra slut. I mitt förhållande har vi såklart varit osams och tidigare var jag en rätt jobbig flickvän och hade han skrivit en tråd här på I fokus hade nog alla sagt "gör slut" osv men han tänkte nog inte på det och nu är vårt förhållande väldigt bra. Tycker man ska tänka på att oftast skriver människor här när de är som mest arga /nedstämda osv, rätt ofta lugnar man ner sig och får nya perspektiv. Står inte för att göra slut så fort man stöter på problem, utan jag anser att man ska kämpa eftersom man är unika individersom ska passa ihop. Tycker att det är synd att tex om en tjej har en svartsjuk pojkvän råds hon till att göra slut. Vad händer med den killen sedan? Förtjänar han att aldrig ha en flickvän pga svartsjukan? Kan man inte försöka hjälpa varandra? Ska han fixa sin svartsjuka själv och sedan försöka skaffa en ny flickvän?

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
pyromanen
4/22/15, 6:02 PM
#28

Får nog säga att det oftare händer här på relationer att jag läser trådar där jag häpnar över hur folk i relationer behandlar varandra och vad många "står ut med" och ändå är kvar. tänket att det ofta handlar om personer med låg självkänsla som blivit "hemmablind" och där den bässta hjälp man kan ge är att soegla det man ser utifrån.

Calcifer
4/22/15, 7:09 PM
#29

Inte läst alla kommentarer, ska jag säga först och främst.

Sen tror jag att anledningen till att många får rådet att göra slut, speciellt på forum som t:ex iFokus, är att när man skriver sitt inlägg är man oftast upprörd pga något speciellt. Kanske att man bråkat med sin partner. Och då gör inlägget oftast inte hela relationen rättvisa, utan bara hur man känner just då. Och de flesta som varit i en relation vet nog att vissa stunder man man bli så arg på sin partner att man vill stänga in dem i garderoben några år - men det är ju bara för stunden. Partnern kanske 99% av tiden är underbar, men sen finns det 1% där man har ett bråk eller en jobbig situation, eller de har en ovana man ogillar och det till slut tippar över. Skriver man ett inlägg när de känslorna är som starkast brukar det ofta bara reflektera just över det som gjort en arg/upprörd = det målar upp ens partner på ett väldigt dåligt sätt, för att man känner så just då.

Problemet med det är att övriga människor på forumet kan omöjligt veta att partnern egentligen är en helt underbar människa som man bara råkat bråka med och just då betett sig lite illa och kanske sagt sårande saker. Alla kan definitivt göra fel, och alla har bra och dåliga sidor. Men som sagt, de personer som läser inlägget kan ju bara reagera på den text som står, och står det bara negativt så får man oftast en bild i huvudet om att allt är negativt när det absolut inte behöver vara så. Och såklart om man får en bild i huvudet om att den som skrivit inlägget är i ett hemskt förhållande så brukar rådet vara att göra slut. 

Det är egentligen ingens fel, det blir bara en misskommunikation mellan den som skrivit och de som läser. Lite som att det är svårt att alltid läsa in tonen i skrift = man kan ta illa upp över saker som inte var illa menat osv.

Därför tror jag det är vanligt att man ofta ger rådet att göra slut, även om det i många fall, säkert de flesta, inte alls är den lösning som behövs eller så. Det gör också att det kan vara bra att notera i början eller slutet av sitt inlägg att ens partner egentligen är en underbar människa men just i situation x gjorde personen y och det upprörde mig, hur ska jag hantera det. Eller något liknande. Då skulle förmodligen de råden bli mindre "standard" eller "trendiga".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Vårnatt]
4/22/15, 7:45 PM
#30

Fast har sett flera trådar där någon kallat den andra hora, slagits, sagt att skärper du dig inte så skaffar jag en ny osv. och det tycker jag aldrig är ok. Vissa beteenden ska aldrig accepteras enligt mig, vet själv att var min gräns går för hur jag kan bete mig  och jag utgår ifrån att de jag umgås med kan hålla någon slags nivå också. Annars hör de inte hemma i mitt liv. Tycker att folk ofta verkar tolerera för mycket och att för mycket dåligt beteende accepteras vilket resulterar i att personen fortsätter.

Calcifer
4/22/15, 8:19 PM
#31

Nej det är ju självklart, jag menade mer i de fall då rådet kanske inte är rätt, men använda just av de anledningar jag beskrev ovan. Om någon skriver att deras kille slagit dem t:ex så spelar det ju ingen roll om det var en gång eller repeterade gånger, rådet bör alltid vara att göra slut i den situationen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Nethiz
4/23/15, 5:03 AM
#32

Jag håller med många här, men absolut inte alla !!! Min " tråd", la jag ut för det kändes skönt, har man försökt sååååå länge som jag har gjort, så letar man efter " hamstrån", för råd, för insikter , för hjälp… Att hitta lösningar , för att komma sin partner nära igen…. Jag är vuxen o det skulle aldrig falla mig in att göra slut för små saker !!! Många av trådarna jag fick på mitt inlägg, fick mig att tänka i nya banor …, och de gjorde att jag fick insikt i mitt problem,… Inså att det som jag känt såååååå länge var sant, han älskade inte mig som jag trodde,…, kärleken är blind!!! Tack alla Ni som delar Era tankar och erfarenheter !!! Kramar

obstitant
4/24/15, 11:03 AM
#33

Jag tycker också det beror på vad det är för problem man har, och kanske också relationens historia. Vissa saker är helt oaccetabla, som fysiskt våld. Där säger jag "gå", direkt. Det finns också saker som är såpass allvarliga att de kräver omedelbar och tydlig förändring (t.ex. att man går i terapi eller parsamtal) om det ska vara värt att stanna och jobba på det, eftersom vissa mönster innebär en risk för ens psykiska hälsa och kan vara del av en normaliseringsprocess som kanske i slutänden leder till våld. Och då är man redan för nedbruten för att orka ta sig därifrån. Om partnern t.ex. behandlar en respektlöst, hotar, försöker isolera en från andra, hånar och förnedrar en och samtidigt inte alls ser sig själv som en del av problemet utan skyller allt på den andre, då ska man verkligen dra öronen åt sig.

Jag tycker också att det spelar roll vad man haft för relation innan. Om man har haft ett bra förhållande som med tiden fått vissa problem finns det ju goda chanser att det kan bli bra igen om man tar tag i problemet. Där kan jag hålla med om atten del ger upp för snabbt bara för att det inte känns så spännande längre, och inte ens försöker göra aktiva saker för att förbättra relationen innan de springer vidare till nästa. Särskilt om man har barn och det INTE handlar om fysiskt eller psykiskt våld utan bara att det är lite trist och småirriterande.  Om förhållandet däremot är nytt och ens partner redan från början betett sig direkt illa ser jag ingen anledning att fortsätta bygga på en så skakig grund.

Upp till toppen
Annons: