Annons:
Etikettkänslor
Läst 1056 ggr
Frida B
2015-05-09 19:26

Att hålla en vän vid liv

Hur f*n håller man en vän vid liv? Fick just reda på att min bästa vän som är som en syster för mig, tänkt ta sitt liv i veckan+skurit sig. Jag vet exakt varför, och det är ingenting jag kan göra åt det. Hon vet mycket väl att jag alltid finns för henne.

Hur f*n reagerar man i den här situationen?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Maria
2015-05-09 19:27
#1

Kan du inte kontakta hennes anhöriga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Frida B
2015-05-09 19:31
#2

Nej, de är en del i problemet…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ChristineL
2015-05-09 19:32
#3

Prata med henne, ta med henne till kurator, var med hos kuratorn som stöd.

Maria
2015-05-09 19:32
#4

Följ med henne till psykakuten kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Florrpan
2015-05-09 19:33
#5

Spendera tid med henne, var där för henne så hon inte känner sig ensam.

Vet inte vad som har hänt, men antagligen handlar det om depression. Försök inte att "prata hon ur det", det är inte så enkelt när man mår så dåligt. Se bara till att hon känner sig älskad och ompysslad.

Ravynsfair
2015-05-09 19:33
#6

Jag hade reagerat olika beroende på ålder på personen. 
Men är det en väldigt ung person så hade jag försökt prata med henne och sedan kontaktat föräldrarna, försiktigt lagt fram det till dem och sedan få dem att kontakta vården. 
För din vän behöver professionell hjälp. 
Hon kommer inte älska att du pratar med föräldrarna men vad ska man göra om det handlar om liv och död?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
Frida B
2015-05-09 20:09
#7

Jag kommer inte prata med föräldrar, av olika anledningar. De är en del av problemet. Hon har lovat att prata med någon, för jag har lovat att pratar hon med någon ska jag också gå dit. Jag mår inte heller prima… Hennes förslag. Professionella alltså.

Jag önskar att jag kunde vara där just nu, men vi bor en bit ifrån varandra utan möjlighet till bil och bussarna har slutat gå. Vi går i samma klass, de senaste veckorna har vi inte setts så mycket pga praktikperioder så vi har inte haft möjlighet att ses…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ravynsfair
2015-05-09 20:18
#8

Såg inte svaren om föräldrarna, tog mig lite tid att skriva och såg då inte svaren förrän sidan uppdaterades. 

Jag har själv varit i träsket och trampat riktigt djupt ner, vill ni ha råd gällande psykvården eller något annat så är det bara att skicka ett PM. 

Prata gärna i telefon eller skype, då känns det ofta lite bättre. 
Man känner sig så långt bort när man bara sitter och skriver med varandra. 
Ni behöver ju inte prata om det jobbiga om risken finns att föräldrarna hör. 
Prata om positiva saker och massa trams. Hoppas det går bra för båda er!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Frida B
2015-05-09 20:36
#9

Saken är den att jag har varit i exakt samma situation en gång tidigare, när jag inte kände min nuvarande vän. Det var då en annan vän till mig. Hon lever än idag, men det som fick henne att vakna upp och inse verkligheten så att säga var att jag sa upp kontakten med henne. Men denna gången är det annorlunda, min nuvarande vän är så olik den andra vännen. Jag har insett att jag mår typ lika dåligt som vännen, skillnaden är att jag är mer stabil i mig själv och jag skär mig inte. Vilket gör allt extra jobbigt… Åh, vet inte vad jag ska ta mig till. Pratar med henne i telefon dagligen men kan itne ringa för hon har ingen teckning hos sig och skype fungerar inte. Hon säger att den enda personen som kan dra ur henne ur denna situation är personen som skapat allt, hennes ex. Så vette f*n vad jag ska ta mig till, mer än att försöka få med henne till någon för att prata.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ravynsfair
2015-05-09 20:49
#10

#9 Kan du prata med exet då? 

Annars tycker jag att du kan ringa 1177  (kostar som vanligt samtal) och rådfråga dem ang situationen. De kan guida dig vidare. 
Du behöver inte berätta vem du är. 

Kan du inte prata med dina föräldrar om hennes situation då?
Någon lärare som du litar på? 
De kan också hjälpa dig kontakta BUP åt henne :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Frida B
2015-05-09 20:52
#11

#10 nope han har hotat att slå mig så att jag svimmar så nja, vågar inte riktigt det.

Mina föräldrar litar jag inte på ett dugg, så dom går tyvärr bort. Lärarna likaså.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ravynsfair
2015-05-09 20:55
#12

#11 om han är över 15 år så kan du anmäla honom till polisen. 
För det där är inte heller ok! 

Prova att ring 1177 och prata. Går att fråga om allt inom sjukvården.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Frida B
2015-05-09 21:22
#13

#12 alla inblandade är över 18 till och med… Har funderat flera gånger på att polisanmäla, har även tagit upp tanken med min vän men hon tycker inte det är så allvarligt.. Förväntar mig inget annat heller man blir lätt "hemmablind" så att säga.

Ja, någon måste jag prata med i alla fall…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
IaAbrg
2015-05-12 11:27
#14

Det viktigaste tror jag är att hon får prata med någon professionell, någon som är vad att hantera sånt här. Om du kan följa med är det toppen.
Det finns många instanser. Förutom de uppenbara inom vården så BRIS t.ex.
Jourhavande präst (de är fantastiska lyssnare, och de bryr sig ju inte om ifall man är troende själv eller inte). Jourhavande kompis finns också.

Här kommer några länkar som kan vara bra för er båda. Du mår ju inte heller bra, och kan behöva stöd och någon att prata med du också. *kram*

Om det känns svårt att ge sig in i vården direkt kan det underlätta att prata med någon på telefon, någon man är anonym med. Någon som lyssnar och har stor erfarenhet av just detta. 

Jag gick igenom en kris för några år sedan och fick väldigt, väldigt mycket hjälp genom att prata med jourhavande medmänniska m.fl. 

Hjälplinjen är väldigt, väldigt bra!
http://www.1177.se/Stockholm/Om-1177/Om-Hjalplinjen/

Jourhavande medmänniska:
http://www.jourhavande-medmanniska.com/
Hjälpte mig mycket en gång när jag var i kris.

Jourhavande präst:
http://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast/

BRIS:
https://www.bris.se/?pageID=326

RUS:
http://www.rus-riks.se/

Livlinan:
http://www.livlinan.org/

Kram!!

Upp till toppen
Annons: