Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2703 ggr
Fanny92
5/15/15, 1:17 PM

Han ruinerar mig.

Hej!

Jag bor med min sambo sedan 3 år tillbaka och just nu jobbar jag som timvikarie, brukar ha runt 5000 kronor kvar efter betald hyra medan han inte jobbar och inte heller kan jobba (tänker inte gå in mer på de) men han får in drygt 1400 kr/mån.

Jag försörjer honom fullt ut, han betalar aldrig någonting även om han får in 1400 kr. Jag betalar hans cigaretter, jag fyller på hans mobil osv.
Igår fick vi en gåva av min pappa på 200 kronor som min sambo utan tvekan tog till sig själv. Pengar jag ger till honom skickar han till sina släktingar som bor i ett annat land.

Snälla hjälp mig, hur ska jag göra?

Annons:
mikkan01
5/15/15, 1:33 PM
#1

Hur vill du göra? Vill du fortsätta ge honom pengar, vill du fortsätta försörja honom? Det är dina pengar, pengar som DU bestämmer över, han har ingen rätt till att använda dina pengar såvida du inte ger honom den rätten. 
Har du pratat om vad pengarna ska läggas på med honom?

~mikkan

Honestyisdead
5/15/15, 1:34 PM
#2

Du slutar betala hans saker och ger inga pengar. Ingen mer än du kan förändra läget.  Antingen låter du dig utnyttjas eller så gör du det inte.

pyromanen
5/15/15, 2:27 PM
#3

Ni tar en prat om vad du vill betala för honom och vad han själv ska betala. Bara du kan bestämma vad du tycker om saken. Hade det varit jag och han var "mannen i mitt liv" och gjorde vad han kunde för vårt gemensamma liv (t.ex. Sköta mer av hushållsarbetet när du jobbar) hade jag tyckt vi skulle lägga ihop alla våra inkomster, betala våra fasta kostnader och mat och sen dela "resten" lika mellan oss för privat bruk (cigg, nöjen, han kanske vill skicka till hemlandet mm)

[KEEL]
5/15/15, 5:23 PM
#4

Jag kan förstå din situation för varken jag eller min kille jobbar och jag får in mycket mer pengar än honom så den senaste tiden har det blivit att jag betalar lite mer saker. Tex. är jag sugen på hemtmat så betalar jag för honom för jag tycker det hade varit elak att bara köpa det till mig medans han sitter och äter torrt ris eller något liknande. Om det är något han verkligen behöver/vill ha så köper jag det till honom av den anledningen att jag vet att om han hade haft en större inkomst och jag en mindre hade han gjort samma sak för mig. Sedan vet jag ju också att det inte kommer vara såhär föralltid. Jag tror att de flesta parren har olika stora inkomster igenom livet och på sikt tror jag att de jämnar ut sig för de flesta och även om jag och min kille skulle göra slut skulle jag inte må dåligt över dom pengarna jag lagt på honom. 

I din situation hade jag bara suttit mig ner och prata med honom om hur du känner för han kanske inte ens har tänkt på det och inte menat att det skulle bli på det sättet. Sedan skulle jag tillsammans kommit överens om vad du betalar och vad han betalar. Om han ringer och sms:ar mycket "onödigt" till kompisar osv. tycker jag han ska betala det. Samt att han betalar sina egna cigg för en annan människa ska aldrig behöva försörja en annan människas beroende.

Record
5/15/15, 10:04 PM
#5

Det är Din skyldighet att bidra till familjens kostnader, spara du undan lite till, och köp en enkelbiljett för din sambo som inte klarar sin del.

[sanna70]
5/16/15, 12:35 PM
#6

Det är stor skillnad på att hjälpas åt och att leva på andra. I ditt fall så känns det att din kille väljer först och främst sig själv sedan sin familj dit han skickar pengar och du står för hela notan. Som jag ser det så har du två alternativ , acceptera hans i mina ögon (egoistiska) beteende och betala för allt eller så kan du ställa krav på honom vad det gäller ekonomi. Risken är att han lämnar dig men då ser du vad det är för person och du är värd bättre. Det är inte ok att utnyttja någon!

Annons:
drika
5/16/15, 10:26 PM
#7

Ber om ursäkt nu men ja, om du tycker det är jobbigt får du snacka med han och säga att det är sina pengar lle helt enkelt bryta om du verkligen inte vill dela pengar.

Hälsningar

Fredrika

FjantYoda
5/17/15, 4:29 AM
#8

Jag och min sambo har haft rätt olika inkomster genom vårat liv tillsammans, vissa perioder har han i stort sett inte haft något alls pga strul med a-kassan och då har ju jag fått stå för hela kalaset, men då har vi skrivit upp vad jag betalar till han t.ex. räkningar och så har han betalat av då han har fått pengar, och brukar dessutom bjuda igen det jag bjudit han. 

Jag hade däremot blivit galen om jag hade fått betala ALLT inklusive hans ovanor (snus) medan han hade skickat pengar till sin familj, tycker att i första hand så betalar man räkningar och mat, sen om det blir över något så kan man använda dom pengarna till vad tusan man vill, för 1500 så hade han kunnat fylla på sin mobil och ha råd att betala någon gemensam räkning iallafall, och rökning är ju faktiskt ett val man gör, ingenting man måste ha som t.ex mat och medicin, har man inte råd så har man inte och då får man vara utan. 

Det är skillnad på att hjälpas åt efter egen förmåga och att åka snålskjuts på andra, och din partner låter som det senare.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

bonfire
5/17/15, 1:58 PM
#9

Hur länge har ni haft det såhär? Har det varit lika i 3 år?  Min första tanke när jag läste texten var att du råkat ut för någon sån där falsk person som går in i förhållande med Kvinnor och får dem att känna sig älskade när dom i själva verket bara är riktiga lurendrejare och är ute efter pengar, främst då för att skicka till sina familjer i andra länder.

 Läste för några månader sedan om en tjej i mellansverige som råkat ut för detta, hon skrev en blogg om det (kommer inte ihåg vad den heter nu) och när hon gick ut med vad hon varit med om visade det sig att samma man hade haft ett förhållande med en annan tjej några mil ifrån samtidigt. Och gjort samma saker med henne såklart. 

Nu hoppas jag att du verkligen inte är utsatt för något liknande men ville bara ge en annan vinkel på diskussionen. Det förekommer! Och är så klart riktigt j*kla lågt av den som gör det.

Tant Grön
5/17/15, 10:33 PM
#10

Så fult av honom att ta pengarna som du fick av din pappa. Är det så att han kommer från ett land där mannen bestämmer allt om ekonomin m.m. och kvinnan inte har något att säga till om?
Jag bodde granne för några år sedan med en svensk tjej som gift sig med en kille från ett annat land. Han kedjerökte och skulle absolut ha en bil. Allt fick hon betala. En gång hade hon köpt en påse godis för 10 kr och då skällde han ut henne för att hon slösat med pengarna. Sedan fick hon veta att han hade en fru i sitt land. När han fått uppehållstillstånd så lämnade han henne.

IceTee
5/18/15, 12:27 AM
#11

Du verkar ju inte vara okej med det, så varför fortsätter du? Betala det nödvändigaste, typ mat, hyra, och räkningar, sen får han stå för sitt eget. Har han inte råd får han väl sluta röka? Vad gör han med sina pengar, för han får ju faktiskt 1400

Medarbetare på Skor iFokus

Ove-D
5/19/15, 3:18 PM
#12

Hur känner du nu Fanny92?

nickiee
5/20/15, 3:16 AM
#13

gör slut direkt ingen kille å satsa på det kommer att bli värre

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
Gaara
5/21/15, 2:37 PM
#14

Som andra säger så får du ju sluta ge honom pengar. Han kan köpa cigg för sina 1400 kr om han nu inte kan/vill sluta röka. Jag antar att han varit oförmögen till att kunna arbeta under hela tiden ni varit tillsammans eller i alla fall under hela tiden ni varit sambos? Varför flyttade ni ihop ens? Jag kan liksom förstå om man flyttar ihop med någon som precis blivit av med sitt jobb men som faktiskt kan få ett nytt förr eller senare. Men någon som av någon anledning inte kan skaffa ett jobb skulle jag undvika att flytta ihop med om inte jag själv hade en fast anställning och visste att vi kunde leva gott på pengarna jag drar in. Mitt ex och jag var tillsammans i straxt över 5 år och vi flyttade aldrig ihop. Dels pga att han blev allergisk mot min katt iof, men mest över att jag aldrig skulle stå ut med att dela lägenhet med någon som bara går hemma hela tiden och inte kan skaffa ett jobb. I hans fall var det någon psykisk press. Han började gråta bara av tanken på att skicka en ansökan till ett företag. Nu vet jag inte vad din sambos anledning är, men jag undrar ändå hur ni tänkte när ni valde att flytta ihop. :)

Honestyisdead
5/21/15, 2:38 PM
#15

#12 Vem frågar du?

[Grodhopp]
5/21/15, 2:48 PM
#16

Jag har varit i en liknande sits, dock inte så extrem som din. Det är svårt att inte ge när man är den som har mer, men för det första tär detta på din självrespekt och för det andra måste du se till din egna ekonomiska säkerhet. Vi har olika inkomst vilket gör att jag betalr mer av hyran, mer av maten, alla utgifter för hunden tex. Detta är dock inte en långsiktig lösning. Jag förväntar mig också och vet att om min sambo tjänade mer än mig skulle han göra detsamma. Jag var osäker på vad han tyckte om det här och om han verkligen förstod vad jag betalde, så jag visade en budget från min bank. Man kan ju göra en själv, bara sammanställa utgifter på ett papper. Du ska inte bära den här bördan själv, och han låter inte ödmjuk över vad du gör. Om han har pengar över av sina egna pengar kan han skicka iväg dom, men ni ska inte ha gemensam ekonomi på enbart din bekostnad. Ta hand om dig :)

Upp till toppen
Annons: