Annons:
Etikettallmänt
Läst 908 ggr
Hildgrim
5/21/15, 10:07 PM

Gjorde jag fel?

Jag har en kompis som lackade ur på mig idag. Anledningen var att jag frågat honom om han ville hänga med mig på en grej till helgen. Först hade han sagt nej men sedan ångrat sig.

Idag frågade han vilken dag och vilken tid jag hade tänkt mig och jag började diskutera kring det och gav ett förslag. Visade sig sedan att han hade planer både för lördag och söndag så då sa jag att det kanske var bäst att han bestämde en tid som passade honom. Jag hade nämligen ingenting annat planerat så…

Men då blev han sur och sa att jag hade en jävligt tråkig attityd. Att jag borde ha några egna jävla planer och att det är respektlöst att bjuda in till något utan att bestämma var/hur. 

Jag blev ganska chockad och ledsen över reaktionen. Nu är jag tyvärr socialt handikappad så det är fullt möjligt att jag missat en sådan social regel. Att det är viktigt att man som inbjudare bestämmer tidpunkt. Och inte diskuterar kring det? Jag upplevde det inte alls som en stor grej? Är det inte bra att hitta en tid som passar båda än att jag ska bestämma? 

Hade jag fel här? Eller överdriver han? Vet inte riktigt hur jag ska tampas med liknande situationer i framtiden. Om jag ska bjuda in honom så inser jag att jag gör bäst i att komma med klockslag direkt. Men när jag frågar folk generellt?

Annons:
Roonja
5/21/15, 10:12 PM
#1

Jag hade hanterat situationen precis som du gjorde. Tyckte absolut att han överreagerade. Hade jag blivit erbjuden att få följa med hade jag självklart blivit glad om du erbjudit mig att välja tid ifall jag hade annat inplanerat, så att det inte krockar. Det är otroligt snällt av dig att erbjuda det, så jag förstår mig inte på hans reaktion. Lite konstigt, men han kanske bara var på dåligt humör. Alla har vi dåliga dagar. Han kanske inte brukar reagera så? :)

[Hadraniel]
5/21/15, 10:13 PM
#2

Tycker att det låter som riktigt skumt beteende från hans sida!

Enda jag kan komma på är att han kanske uppfattade det som att du var sur för att du lämnade över bollen om att bestämma tid till honom.

Kanske han uppfattade budskapet i stil med att du skrek "Du är ju helt hopplös så välj tid själv om inte mina passar!".

Men har själv svårt för subtila dolda budskap eller subtilt kroppspråk så vet inte om min uppfattning är att lita på direkt. 😛

Madde
5/21/15, 10:14 PM
#3

#0: Men om han nu var rätt uppbokad så är det ju ganska normalt att man umgås när det passar honom eftersom du själv inte hade något annat planerat. Så har jag oxå lagt upp det hela.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

IceTee
5/21/15, 10:20 PM
#4

Jag tycker att han överdriver väldigt mycket faktiskt!

Medarbetare på Skor iFokus

ChristineL
5/21/15, 10:25 PM
#5

Du har absolut inte gjort något fel vad jag kan se. I mina vänskapskretsar brukar det bli så per automatik, den som är mest uppbokad bestämmer tiden, känns helt naturligt.

IaAbrg
5/21/15, 11:47 PM
#6

Kan bara hålla med övriga. Din lösning känns som fullt normal och väldigt schysst!

Annons:
Ria74
5/22/15, 10:03 AM
#7

Håller med övriga i tråden, du gjorde inget fel. Men hans beteende tycker jag är under all kritik. Han borde vara tacksam för att du tog hänsyn till honom.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

obstitant
5/22/15, 10:41 AM
#8

Det låter ju onekligen ganska konstigt att bli sur för att någon tar hänsyn till en, det enda är om du sa det på ett sätt som lät som kritik, typ "du är ju omöjlig, bestäm nåt själv då om det ska vara så jäkla kinkigt".  Ingen av oss här hörde ju exakt hur det lät. (Möjligen hade det iofs varit rimligt även om det VAR så du menade, det låter som om han faktiskt var ganska jobbig och svår att bestämma nåt med.)

Men nä, i sak var det väl fullständigt rimligt att den som har andra saker att ta hänsyn till får styra över tiden så att det passar.

Upp till toppen
Annons: