Annons:
Etikettförhållande
Läst 2734 ggr
IaAbrg
5/22/15, 12:21 PM

Polyamori/RA - någon här?

Finns det någon här som räknar sig själv som något av dem?

Det skulle vara väldigt intressant att få kontakt i så fall. Få veta mer om hur du lever, hur du kom till insikt att du är polyamorös/RA, hur ditt liv förändrats av det - ja allt möjligt.

Mitt intresse är genuint och uppriktigt, eftersom jag själv börjat fundera i de banorna. Det finns ju massor av artiklar att läsa, men jag skulle så gärna vilja höra mer om det från någons egna perspektiv så att säga.

Annons:
Vyer
5/22/15, 1:48 PM
#1

Ja, men jag vet inte riktigt om jag är bekväm med att svara på frågor om mitt privatliv. Men om du har några mer generella frågor, så!


ChristineL
5/22/15, 1:56 PM
#2

Nej, men jag har haft en kk-relation med en kille som levde i ett öppet förhållande.

IaAbrg
5/22/15, 3:01 PM
#3

#1 Jag förstår att du inte vill berätta vad som helst, ingen fara. 

Om jag undrar över något du inte vill berätta om, så bara strunta i att svara på det. :-) Jag vet inte riktigt själv vad jag undrar över än, jag har känt till polyamori ett tag men RA är alldeles nytt.
En vän pratade om båda häromdagen och ju mer hon berättade, desto mer kände jag igen mig själv, så jag känner att jag måste ta reda på mer. Det var många aha-upplevelser när vi pratade.  Hon är dock varken det ena eller det andra själv så hon kan ju inte berätta ur det perspektivet.

Min första tanke är väl: hur hittar man andra?
Hur gör man om man träffar någon man är intresserad av och kanske inleder något med, om man vill ta upp detta? Eller, det är väl bara att ta upp det och se vad reaktionen blir men…

Känner mig lite vilsen.
Känner igen mig sååå mycket i både poly och RA och undrar väl mest vart jag ska vägen med den insikten. 🤔

IaAbrg
5/22/15, 3:02 PM
#4

#2 

Ok. Det är dock inte öppet förhållande jag vill veta mer om, det är ju något helt annat. :-)

IaAbrg
5/22/15, 3:11 PM
#5

Och är det nån som vill prata om detta men inte öppet här, så går det såklart bra att skriva till mig via meddelande. :-)

Vyer
5/22/15, 3:33 PM
#6

Det är ju bra att ta upp det så tidigt som möjligt, så att det inte blir några missförstånd. Och vara beredd på att alla inte vill ha den typen av relationen och att det i vissa fall är en dealbreaker. Jag menar, vill någon ha en monogam relation med mig så går det personen bort, för det är helt enkelt en sådan sak jag inte kan kompromissa med. Det spelar ingen roll hur kär jag är. 

Hur en hittar folk är väl, ptja, jag vet inte. Jag har hittat folk via gemensamma vänner och internet. Jag har turen att ha flera vänner som är icke-monogama, det har underlättat en hel del. 

För mig hjälpte det mycket att läsa om andras erfarenheter + att läsa facklitteratur om ämnet. Det finns ett forum, polyheart.se, där du kan bli medlem om du vill träffa fler icke-monogama människor. :)


Annons:
IaAbrg
5/22/15, 3:39 PM
#7

#6

Tack snälla för ditt svar! Jag ska genast kolla in polyheart!

Ja, jag är rätt rak och rättfram av mig om annat så jag känner också att det bästa är att ta upp detta också så snart som möjligt när man märker att intresse uppstår.

Tjeja
5/24/15, 3:19 PM
#8

Jag är poly men lever inte som poly då min primära relation är med en icke polyamorös person som jag av kärlek och respekt inte vill såra. Men jag är fortfarande lika emotionellt attraherad av fler personer ändå och är hela tiden öppen mot min primärpartner om allt jag känner.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[lovelygirl]
5/25/15, 1:23 PM
#9

Jag lever polyamoröst, eller swingers kallar vi väl oss. Vi har även haft älskare/älskarinnor men inte just nu.  Är ny på det hela och har inte levt så i tidigare relationer men jag svarar gärna på frågor om jag kan 😃

IaAbrg
5/25/15, 1:54 PM
#10

#9 Swingers är för mig inte samma sak som poly. Swingers för mig har med sex att göra, medan poly är mer som.., ja hela biten.  Att älska flera personer samtidigt, lika mycket. :-)

Tjeja
5/25/15, 2:41 PM
#11

Som #10 skriver, swingers och polyamori är helt olika saker, egentligen är RA (relationsanarki) och Polyamori helt olika saker också, men det kan gå hand i hand ibland med både swingers och RA.

Polyamori betyder helt enkelt att man har starka kärlekskänslor för flera personer samtidigt, dvs, man kan vara KÄR i flera individer samtidigt.

Hur man sedan uttrycker eller lever ut det i relationer är en helt annan sak och kan göras i alla möjliga och omöjliga former.

Relations Anarki innebär att man inte vill binda upp sina relationer med specifika titlar och plikter. Dvs, är två individer kära i varandra så är dem Kära, vad relationen anbelangar så finns ingen likhetstecken mellan kär och tillsammans.

En relations anarkis behöver nödvändigtvis inte vara polyamorös och kunna var kär i flera samtidigt, utan vill helt enkelt inte binda upp sin relation i titlar och plikter typ "vi är kära, alltså är vi tillsammans och då måste du vara trogen mot mig".

Swingers har med sex att göra, det kan vara helt utan känslor lika väl som med känslor. Men bygger oftare på tillfälliga sexuella relationer, något som i mycket är rena motsattsen till polyamori, där  amori- kärlek, innebär att man känner djupa kärlekskänslor (altså inte bara sexuell attraktion), vilket allt som oftast leder till betydligt längre relationer där man umgås och vill vara nära varandra betydligt mer än bara med tillfälliga sexuella möten.

Säg förenklat så här:

En polyamorös person tänker:" jag älskar den och den och jag vill dela min vardag med dem båda." 

(underförstått, jag vill inte behöva välja eftersom jag älskar dem båda)

En RA tänker: Jag är KÄR! eller Jag är kåt!  

(punkt!, underförstått det innebär starka känslor av det ena eller andra slaget, men relationen består av det man känner och gör utan titlar eller normsatta "plikter")

En swingers tänker så här: Jag och min partner gillar att ha sex med olika personer!

(underförstått, man har en primär relation med den man älskar, men som par gillar man att också ha sex med andra utöver sin primärrelation)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

IaAbrg
5/25/15, 2:49 PM
#12

#11 

Bra förklarat! Det är precis så där jag ser/uppfattar det.

IaAbrg
5/25/15, 3:09 PM
#13

Swingers-tillvaron är inte intressant. Jag är inte intresserad av att vara någons krydda i sexlivet, så att säga. :-) Det går mycket djupare än så.
Jag är nog helt klart poly, kanske RA. 

Det blir lite flytande gränser, men - hela mitt liv har jag haft svårt med den här mallen att "bara en person i taget, helst samma hela livet". Tvingas välja när man älskar två personer lika mycket. Man passar inte in i standardmall 1A.

Det handlar ju inte om att jag "bara vill ha en ursäkt för att ligga runt" eller "inte kan engagera mig på ett djupare plan, är ytlig", som jag fått höra ibland.

Annons:
Tjeja
5/25/15, 3:34 PM
#14

Nej swingerslivet är inte intressant för mig heller, men jag känner polypersoner som gillar sex och swing också, men dem menar också att det är olika saker. De har däremot haft kärleksrelationer som börjat som en swingerskontakt men sedan utvecklats till en kärleksrelation.

För mig behöver poly nödvändigtvis betyda att jag älskar alla lika mycket, men tillräckligt mycket för att vilja ha en djupare relation med dem än bara en kompis eller kk relation. Jag tänker att varje relation är ju unik och därmed är känslorna för varje individ olika också, ibland är dem inte bara olika till uttrycket utan också i itensitet.

Jag har ju ändå en primärrelation med en person som jag älskar, men jag har lätt förälskelser och romantiska känslor för andra också, "upptäcker" lätt nya personer som jag liksom blir kär i och alldeles nipprig av att vara nära (utan att det förändrar mina känslor för min primärpartner på något vis). Men det är sällan en sådan förälskelse, oavsett hur stark den känns ändå kommer i närheten av den kärlek och intimitet som jag har med min primärparter som jag ju byggt min relation med under många år. 

Om min primärpartner också varit poly hade förstås underlättat. Då hade jag, eller vi, antagligen kunnat ha med en tredje person i vår relation eller kanske fler. Med tiden hade förstås de relationerna kunnat växa sig lika starka som till min primärpartner.

Men jag är ändå vuxen och väljer själv hur jag ska agera på mina känslor, och jag har respekt för och känner ansvar för min primärpartners känslor, därför inleder jag ingen mer djupare relation än plationisk kompis med andra personer, oavsett vad jag känner för dem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

IaAbrg
5/25/15, 3:38 PM
#15

#14  Nej jag lever också bara med en partner, för om den andra inte är poly och man vill leva med honom så måste man ju göra det valet. Och det är inget jag ser som en uppoffring direkt.
Men det var otroligt skönt att "upptäcka" detta med poly/ra, för det förklarar så mycket om hur jag fungerar, för mig själv.

Tack snälla för att du berättar! :-)

Vyer
5/25/15, 7:15 PM
#16

Relationsanarki handlar för mig mer om att inte låta relationer formas utifrån de normer som finns kring hur vissa typer av relationer ska fungera; "partner innebär det här, vän innebär där här, vi har en kärleksrelation och det innebär det här, vi har haft sex och det innebär det här". 

Relationer till andra får formas fritt, men det får ändå finnas kategorier, strukturer, förväntningar, plikter och liknande  - men allt sådant pratas det om och det skapas utifrån frivillighet, inte förväntningar och krav som ställs utifrån från normer.


redheadgeorgeous
5/26/15, 7:35 PM
#17

Jag är polyamorös och även gift med barn. Har alltid känt att jag inte "nöjer mig" med att enbart ha en partner, då jag är bisexuell har jag alltid känt behovet av att ha en flickvän och en pojkvän. Aldrig riktigt tänkt på det mer än att det varit jobbigt och att jag måste vara sjuk. För 1-2 år sedan kollade jag och min man på Outsiders om just polyamori och min man insåg att det är väl ändå poly jag är. Så jag googlade lite på det efteråt och insåg att jag sedan jag var 13-14 år gammal alltså har varit polyamorös, och det har aldrig varit något fel på mig.

Min man accepterar mig som den jag är och accepterar att jag skulle ha en flickvän även att jag är gift med honom. Han uppmuntrar mig att leta flickvän. Ännu har jag inte haft någon seriös flickvän utan bara lite småflört och mys. Det är svårt att hitta någon som accepterar att man redan är gift och är villig att dela mig med en man. De slutar alltid med att tjejerna försöker få mig att dumpa min man för att vara tillsammans med dom.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Lia
5/28/15, 3:28 AM
#18

#17 Jag har det likadant. Jag är polyamorös och hade också velat ha både min kille och en flickvän. Och min kille uppmuntrar det med. Men jag har samma erfarenhet som du, att tjejerna vill att man ska vara helt ledig.

IaAbrg
5/28/15, 10:30 AM
#19

#17  och #18

Är det svartsjuka som är problemet, tro?
Kanske ålder/mognad. Många människor, oavsett kön, har ju svårt med det där att inte vara Den Enda.

redheadgeorgeous
5/28/15, 11:15 AM
#20

Jag tror nog att eftersom det inte pratas mycket om polyamori och liknande är det nog svårt för unga personer att acceptera att man är flera i ett förhållande. Själv vet jag ju att jag har kärlek så det räcker och blir över för två partners och att det absolut inte skulle vara så att någon blev utanför eller annat. Jag skulle ge båda uppmärksamhet, kärlek, gåvor och allt annat som i ett vanligt förhållande men att det är till två. Däremot vet jag ju själv att i tidigare i förhållanden innan jag kom på att jag är poly skulle jag aldrig kunna tänka mig att dela en partner med någon annan, det var ju liksom MIN pojkvän/flickvän. Mannen jag har idag har jag sagt att han skulle få ha en flickvän men han vill inte detta, han känner att det är inget för honom. Han vill endast ha sexuella kontakter med andra. Jag tror det handlar om att man måste känna sig säker i sig själv, sitt/sina förhållande och lita på sin/sina partners.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Annons:
Tjeja
5/28/15, 6:10 PM
#21

Jo sådär med både pojkvän och flickvän känner jag också, men har ju inte provat då min sambo inte vill det..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

IaAbrg
6/1/15, 3:32 PM
#22

Tack för era inlägg om detta och förlåt att jag varit dålig på respons. Har funderat massor däremot.

Jag måste helt klart sätta mig in i detta ytterligare, och klura ut hur jag är som människa i dessa frågor.

Tack finingar!! ❤️

Upp till toppen
Annons: